#MakeFreerideGreatAgain

SwitchMannen
71 inlägg
SwitchMannen 71 inlägg 10 mån sedan

MakeFreerideGreatAgain!!!
Eller vad säger ni?

Vi ALLA kommer ihåg den gamla goda tiden på freeride, forumet har ju helt försvunnit, freeride nu känns ju mer som en tidning typ än en freeski community. Det är ju fortfarande en väldigt smidig köp och sälj del men det är mycket av det gemensama som försvunnit.

Jag tror inte alls det är assvårt att få Freeride back on track igen, vi är fortfarande en grym skid-community i sverige och om vi börjar ANVÄNDA freeride och SPRIDA ordet, då kan vi få igång freeride igen.
Freerides redaktion är kanske för få/för gamla nu för att kunna ha koll på alla trender för att Sveriges parkåkare ska bli intresserade, men det kan vi allihop hjälpas åt med tillsammans.

Så vad säger ni? Nu tar vi tag i den här sidan en gång för alla!

#MakeFreerideGreatAgain

izacwe Citera

Svar

Blide
803 inlägg
Blide 803 inlägg 10 mån sedan

Är park fortfarande en grej?

Trodde det här var ett topptursforum - Vilken tech-bindning ska jag till mina Project 100 för att åka is i WM8:an?

havreboll
988 inlägg
havreboll 988 inlägg 10 mån sedan | Senast ändrad havreboll (10 mån sedan)

Känns forumet mer dött än vanligt denna vinter... Absolut.

Har själv bockat bort trådar om parkåkning eftersom man knappt kunde hitta något på grund av det ständiga flödet av p12or som ville veta hur många xl tröjan skulle ha eller den 1000001 tråden om huruvida man skall slipa ner kanten på jibblaggen (jag åkte själv enbart park i min ungdom tills knäna sa ifrån) .

Om du vill få tillbaka den majoritet av parkåkare som styrde på freeride för några år sen så tycker jag att det är fel utveckling. Om du allmänt vill växa freeride som ett balanserat community för icke portslavar så är det helt rätt!

jeppenator
7776 inlägg
jeppenator 7776 inlägg 10 mån sedan

jag tycker freeride är så mycket större än bara parkåkning, men hela communityn har ju stannat av rätt rejält senaste åren. Vore kul att se det florera igen.. Hur löser vi det? big_smile

Ill be back Citera
Emillarsson
25 inlägg
Emillarsson 25 inlägg 10 mån sedan

@havreboll Stora kläder och slipade kanter, haha, det var härliga tider. Nu ska det helst helst vara arcteryx, så alla kan ha kul tillsammans.

Vi parkåkare är långt ifrån död. Vi har bara blivit för ”Iggy” för freeride, men snart kommer vi tillbaks.

andjo024
11 inlägg
andjo024 11 inlägg 10 mån sedan

Blide skrev:

Är park fortfarande en grej?

Trodde det här var ett topptursforum - Vilken tech-bindning ska jag till mina Project 100 för att åka is i WM8:an?

+1 smile

Corin
Online 1163 inlägg
Corin 1163 inlägg 10 mån sedan

Jag tänker ofta på var det var typ 2009-2010 då Freeride var som allra störst, i alla fall för mig. Jag skulle dock tro att det är fler besökare nu än då, om än mindre aktivitet. Då kunde man sitta i timmar och läsa forum och kolla på edits. Jag har fortfarande vanan att gå in på freeride varje gång jag använder datorn.

Det redaktionella innehållet kommer jag inte riktigt ihåg hur det var då om jag ska vara helt ärlig. Dock minns jag Skidskvaller från något år senare som en höjdpunkt i Freerides historia. Det var fantastiskt. Men det krävde såklart väldigt mycket arbetstid, och det lönade sig kanske inte.

FVA bidrog såklart till en mångfald av fantastiska edits, men det var något annat också. Något som gjorde att fanns ens åkning inte på freeride, så fanns den inte alls. Det var innan instagram. Videosektionen levde, bloggarna levde och forumet levde. Nu lever kommenterar och enminutsklipp på sociala medier. LSMs senaste butter har 100 000 views.

Kanske är det communityn som har växt och blivit för stor för ett sånt här forum. Kanske är det så att den allra nyaste generationens skidåkare inte är uppväxta med freeride på samma sätt som jag och mega med mig är. Kanske är det lättare att få sponsorer på instagram än på här på videosektionen.

Jag vet inte. Åkarna är ju fler nu än då, så underlaget finns. Det säljs fler skidor, fler liftkort och byggs fler parker nu.

Nån kanske måste börja bara? Lägga ut nå klipp helt enkelt? Den här tråden är kanske en bra start iaf!

livet är en semester Citera
MnO
2139 inlägg
MnO 2139 inlägg 10 mån sedan

Jag tycker snarare Freeride har klarat sig ganska bra under de senaste årens "forumdöd" när grupper på Facebook har tagit över stora delar av forumfunktionen. Visst är aktiviteten inte lika hög längre, men det är ändå ett inflöde av inlägg och svar varje dag. Jämför tex med Surfzone för surfsporter, som var helt dominerande under sin storhetstid, men där det nu kan gå nästan en vecka mellan inläggen i huvudforumet. Ett annat mindre exempel är Bågskytteforum (jag är själv aktiv bågskytt) där det var 10-talet nya trådar om dagen förut och långa diskussioner, men som nu är helt nerlagt eftersom diskussionen har flyttat till Facebookgrupper istället.

Initiativet är gott dock. Jag ska försöka dra mitt strå till stacken den närmaste tiden.

FJS9091
42 inlägg
FJS9091 42 inlägg 10 mån sedan

jag tittar in lite då och då.. jag ser ett community där alla frågor ställts 100-tals gånger och ingen riktigt orkar engagera sig.. jag har varit på andra träningsforum, dykforum, friluftsforum och alla har till slut imploderat.. dessutom tror jag att dom flesta communityn idag funkar bäst på Facebook..spott, tvi..

dallan
Online 448 inlägg
dallan 448 inlägg 10 mån sedan

Känns lite som att nördigheten har ersatts av mellanmjölken. Forum utan nördighet där standardiserade frågor kommer blir lätt tråkigt, standardiserade frågor ger standardiserade svar.
Apropå "Hur långa skidor ska jag ha åker mest pist är 175 cm lång"

johngustafsson
89 inlägg
johngustafsson 89 inlägg 10 mån sedan

Bifall tidigare talare.

Jag blir så trött på trådar såsom

"Bybörjare, hjälp" osv. Vad hände med sök-funktionen? Är folk lata eller bara dumma?

Dock ska tilläggas att jag inte var aktiv under den s.k storehetstiden, som verkar ha infallit någon gång efter Jura-perioden. Men som aktiv skidåkare och klättrare blir man lik förbaskat trött på denna ständiga inställning "Visa mig, jag orkar inte ta reda på saker själv".

Gott nytt år.

termons
Online 270 inlägg
termons 270 inlägg 10 mån sedan

Tycker det är ok att fråga också grundläggande saker. Det är ju upp till var och en om man läser/öppnar alla nya inlägg.
Tror att många nya/gröna är otroligt tacksamma för de bra svar som de ofta får. En annan sak är ju att man ibland funderar på om det är troll i farten...

Vill man ha fart på forumet får man väl lov att komma med intressanta inlägg/kommentarer??

martin-jansson
111 inlägg
martin-jansson 111 inlägg 10 mån sedan

termons skrev:

Tycker det är ok att fråga också grundläggande saker. Det är ju upp till var och en om man läser/öppnar alla nya inlägg.
Tror att många nya/gröna är otroligt tacksamma för de bra svar som de ofta får. En annan sak är ju att man ibland funderar på om det är troll i farten...

Vill man ha fart på forumet får man väl lov att komma med intressanta inlägg/kommentarer??

+1 på den, sen tror jag det vore bra om man kunda pinna (fastnåla) inlägg även på översikten, är det ens någon som går in på kategorierna? kan tänka mig att man ser översiken och skapar nytt ämne direkt. sen kanske en tydligare sökruta i anslutning till "nytt ämne"? smile

P.S vill ni ha hjälp med UX-design finns jag tillgänglig wink

http://begpris.se, räkna ut pris på begagnad utrustning Citera
AndersWingqvist
74 inlägg
AndersWingqvist 74 inlägg 10 mån sedan

Hej folket!

Kul att läsa denna tråd och följa era tankar och idéer!

Vi ser att forumet kanske inte är lika skållhett hela tiden jämfört med för några år sedan, dock verkar det ha gått någorlunda fint jämfört med en del andra sajters forum. Freeride startade för 20 år sedan och på den tiden, typ samtidigt som Moses mottog stentavlor, fanns inga andra konkurrerande platser på nätet för att diskutera ditten och datten om skidåkning. Inget Facebook, Instagram, Snapchat, Tinder, eller annat. Nada, zip, nothing.

Att detta upprop startades på Facebook säger väl det mesta om utvecklingen egentligen, hoppas diskussionen nu fortsätter här och inte i Mark Zuckerberg-landet.

Precis som tidigare inlägg poängterat så behövs aktiva användare för att göra forumet på Freeride intressant. Men aktivitet räcker inte. Det behövs också inlägg som är "intressanta" för att vi som användare ska orka bry oss och reagera. Ordet "intressant" betyder dock väldigt olika saker för olika personer... Vi behöver och vill ha både nybörjarna och de riktigt insatta på vårt forum. Om det finns fler tankar och idéer om själva plattformen forumet, organisering, funktioner etc så tar vi givetvis tacksamt emot synpunkter kring det! Vårt datageni Johan jobbar ständigt med att utveckla sajtens alla skrymslen och vrår!

Nyligen petade jag själv upp en prylläcknings-tråd, vilket är högintressant för vissa, ett sömnpiller för andra. Här https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=105405
Sen funderade vi på att dra igång en skvallertråd också, vad säger ni om det? Skidskvaller är väldigt uppskattat av en viss grupp läsare, som inte är så stor, och därför kör vi det redaktionellt ibland men inte så ofta. Ni har säkert själva massa intressanta grejer som är perfekta som forumtrådar, bomba på och få liv i vår gemensamma community!

Vad gäller de redaktionella delarna så försöker vi få till en bra mix mellan smalt, brett, högt och lågt. Finns ju tidigare flera legendariska trådar på detta tema... https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=98663 och en från i våras där jag var ute i spenaten https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=102775 (mest var det FWT:s fel som sköt upp, sköt upp och sköt upp Alaska-tävlingen lagom tills jag satt i en Wi-Fi-lös hytta mellan Andermatt och Engelberg...).

I grunden är Freeride ett privatägt företag. Vi 2,75 (jmf med heltid) anställda/ägare som jobbar på Freeride, behöver kunna få in pengar för att få runt verksamheten. Därför kommer vi att fortsätta göra skojiga poster om flygande bastugondoler, snökanoner för hemmabruk, att Jon Olsson säljer sitt hus och liknande. Men vi kommer också att fortsätta skriva smalare nyheter som inte får samma spridning, men som vi känner är relevanta att lyfta fram. Exempelvis "kärnverksamheten", som en användare uttryck det, att bevaka Freeride World Tour är inte alltid det mest lästa hos oss. Men ett viktigt och uppskattat inslag från tillräckligt många av våra läsare.

Vi måste fiska in trafik för att kunna sälja in våra grejer till någon som betalar (annonsörer). Samtidigt kan rent klickfiske idag bli fiskdöd imorgon. Dit strävar vi icke! Att Freeride skulle bli en betalsajt har heller aldrig varit aktuell. Hur ofta surfar man inte på andra skidmedier, ser en intressant rubrik och hamnar i återvändsgränden "endast för abonnenter". Är ni med? Och än så länge ligger Freeride faktiskt inte på torra land, sprattlandes i dödsryckningar. Förra året 2017 hade vi tex 13 250 besökare och 45 000 sidvisningar per dag i snitt, vilket inte är fy skam (faktiskt riktigt bra) för en nischad snösportsajt! Så låt oss flyta vidare tillsammans både på nätet och nedför berget! Sen kommer vi säkert skälla på varandra då och då, men det hör väl kärleken till eller? Och lite gräl sinsemellan kan ju också leda till positiva förändringar och framsteg!

Och ni som kan skriva bra och har idéer släng ett mail med ett konkret förslag till undertecknad: anders@freeride.se. Vi får massa mail och pressmeddelanden från företag som vill komma igenom och använda Freeride.se för att få ut sina respektive budskap, men för att få ut högintressanta saker behöver vi också er hjälp i forum och kommentarsfält! Om nån entusiast dessutom vill lägga lite tid och skriva/fota för oss blir vi superglada!

PS. Jag gillar inte taggen och kopplingen till Trump, Neil Young-inspirerade fredstaggen är kanske lite väl självgod även om Freeride siffermässigt mår bra. Ja, ja här kommer låten i alla fall. Take it away Neil! #AlreadyGreat

FJS9091
42 inlägg
FJS9091 42 inlägg 10 mån sedan

det finns precis som i andra liknade forum en lite klick av gamla elitistiska medlemmar som kvickt dödar diskussioner och vänligen men bestämt idiotförklarat nya medlemmar som prövar sig fram.. det är när nyfikenheten och dialogen dör som samtalet dör..

Vattendroppe
Online 2929 inlägg
Vattendroppe 2929 inlägg 10 mån sedan

AndersWingqvist skrev:

KABLÄM

Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför, men summa summarum tycker jag att det här var ett av de mer uppfriskande inlägget i forumet på bra länge smile

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Skidsuge-Erik
111 inlägg
Skidsuge-Erik 111 inlägg 10 mån sedan

AndersWingqvist skrev:

Hej folket!

Vi måste fiska in trafik för att kunna sälja in våra grejer till någon som betalar (annonsörer).

Förslag: Kom på mig själv med att inte bockat av addblock för freeride. Om ni kanske har någon liten popup reminder eller något annat som påminner en om detta så kanske ni kan öka era intäkter.

Shellstrom
36 inlägg
Shellstrom 36 inlägg 10 mån sedan

En funktion som jag (som närainpå 90-talist och därav lider av bekräftelsebehov) tycker är vettig och belönar bra foruminlägg är en "like"-funktion.
Vissa andra forum jag läser mer eller mindre sporadiskt har precis som freeride en likefunktion (freeride kör med +Gilla), dock saknas den funktionen i forumet på enskilda inlägg.
Låt de som skriver långa informativa inlägg få bekräftelse för den tid och energi de lägger ner på att skriva sina inlägg. Jag är övertygad om att vi är många på forumet som mest läser och kanske inte skriver allt för många inlägg per år men fortfarande vill på nått sätt visa vår uppskattning.
Plocka in den funktionen från artiklarna till enskilda foruminlägg, lått oss fira den där användaren som funkar som en wikipedia, han/hon som skriver långa inlägg om tips på bästa pudergömmer eller den där killen/tjejen som alltid kommer med roliga inlägg.
Ta det ännu längre, tävla årligen ut några mindre priser till de tre personerna som samlat ihop flest "Gilla".

Vad tror ni? Kan det vara nått att tänka på?

AndersWingqvist
74 inlägg
AndersWingqvist 74 inlägg 9 mån sedan

@Shellstrom 💙/+1/Gilla/Like på det förslaget på funktion. Kul idé att lyfta det årligen redaktionellt också!
@johan kan funktionen fixas?

johan
Online 2841 inlägg
johan 2841 inlägg 9 mån sedan

@Shellstrom @AndersWingqvist
Ja något slags bonus/karma/poängsystem har jag kikat en del på och då borde man ju kunna +gilla svar i forumet som man gillar/tycker är välskrivna. Sen bygga vidare med att dela ut poäng för recensioner osv.

Så här ser det ut på ett annat forum, var det något liknande du tänkte dig?
https://www.freeride.se/img/photo/n/174544a5adbe321b4dfb1a7ad75691d9.jpg

pd
117 inlägg
pd 117 inlägg 9 mån sedan

I pryldatabasen är det i ärlighetens namn ganska tomt på information. Har precis nördat in mig rejält inför uppgradering av skidor och Freerides pryldatabas bidrog tyvärr knappt med något alls i jakten på information om olika modeller. Inledningsvis skall sägas för sedan var det faktiskt testet av nästa års modeller i Vemdalen som fällde avgörandet. Det var riktigt bra.

Hur som, här kommer några idéer.

- Visa även recensioner om tidigare årsmodeller på aktuell modells sida. Ökar synligheten. Självklart med någon tydlig markering så att det klart framgår att det gäller en tidigare årsmodell.

- En "åker på / har åkt på / är nyfiken på" funktion, även gärna med möjlighet att skriva frågor m.m. om respektive modell. Skriva en recension kräver mer engagemang än att svara på specifika frågor, men tråden kan bli väldigt informativ.

- Möjlighet för besökare att lägga in länkar från enskilda modeller till andras test. Gärna med möjlighet att gradera hur informativt testet är.

Itzak
89 inlägg
Itzak 89 inlägg 9 mån sedan

Lip on, blind 2

Biomedicinnörd, skidåkning och extrema sporter Citera
JohanSundstrom
441 inlägg
JohanSundstrom 441 inlägg 9 mån sedan

johan skrev:

@Shellstrom @AndersWingqvist
Ja något slags bonus/karma/poängsystem har jag kikat en del på och då borde man ju kunna +gilla svar i forumet som man gillar/tycker är välskrivna. Sen bygga vidare med att dela ut poäng för recensioner osv.

Så här ser det ut på ett annat forum, var det något liknande du tänkte dig?
https://www.freeride.se/img/photo/n/174 … 5691d9.jpg

Något i den stilen hade varit väldigt trevligt!

zingo11
42 inlägg
zingo11 42 inlägg 4 veckor sedan

Shellstrom skrev:

En funktion som jag (som närainpå 90-talist och därav lider av bekräftelsebehov) tycker är vettig och belönar bra foruminlägg är en "like"-funktion.
Vissa andra forum jag läser mer eller mindre sporadiskt har precis som freeride en likefunktion (freeride kör med +Gilla), dock saknas den funktionen i forumet på enskilda inlägg.
Låt de som skriver långa informativa inlägg få bekräftelse för den tid och energi de lägger ner på att skriva sina inlägg. Jag är övertygad om att vi är många på forumet som mest läser och kanske inte skriver allt för många inlägg per år men fortfarande vill på nått sätt visa vår uppskattning.
Plocka in den funktionen från artiklarna till enskilda foruminlägg, lått oss fira den där användaren som funkar som en wikipedia, han/hon som skriver långa inlägg om tips på bästa pudergömmer eller den där killen/tjejen som alltid kommer med roliga inlägg.
Ta det ännu längre, tävla årligen ut några mindre priser till de tre personerna som samlat ihop flest "Gilla".

Vad tror ni? Kan det vara nått att tänka på?

Hade varit guld att få denna funktion !

Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 3 veckor sedan

Problemet är att dagens ungdom inte super längre.
Det fanns en tid då alla med svenskt pass var portade från hela alpdalar på grund av vår överlägsna förmåga att häva bärs och dansa pjäxdans. Då levde forumet och svensk bergskultur.
I dagens moderna värld där allt är glutenfria instagram-likes finns det inte längre utrymme för stora-bergs-slaktare med hår på bröstet som beställer in en grogg blandat på 70% gin, 70% vodka för att sedan starta slagsmål över hur många grader man ska hänga stålkanterna med.

Och slutligen en lite mera oseriös tanke:
För att forumet ska leva upp igen så krävs det att användarna ser en nytta av det. Huvudgruppen av användare borde vara säsongare, fokusera på dem. Skapa underforum för olika skidorter där säsongarna kan diskutera saker som dagens väder, vilken krog som gäller på kvällen eller vilken Lift-Waffe anställd som är full på jobbet den här morgonen. Låt användare välja att visa var de är, och låt andra som är på samma ort se det, så att nya bekantskaper kan knytas och lokala saker kan planeras.
Slutligen, se till att få igång lite reklam för sidan. För mååååånga år sedan tjatade jag om att Freeride Video Awards skulle trycka upp DVD:er och skicka ut till skidreseföretag så de kunde visa på bussarna på vägen ned. De som gjort vinnande filmer får spridning, Freeride får reklam, och resebolagets gäster blir taggade på sin semester. Vad hände med det? Blev det någonsin något?

//Tompan14. Som inte alls blivit gammal och sur.

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
Vattendroppe
Online 2929 inlägg
Vattendroppe 2929 inlägg 3 veckor sedan

Tompan14 skrev:

Är 14 för att du är född 1914? Var ju så man skapade nicks på den gamla goda tiden.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 3 veckor sedan

Nej, det är för att jag är fjorton år gammal. #VågaVägraKöraMoppeLagligt!

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
Shellstrom
36 inlägg
Shellstrom 36 inlägg 3 veckor sedan

Vattendroppe skrev:

Tompan14 skrev:

Är 14 för att du är född 1914? Var ju så man skapade nicks på den gamla goda tiden.

Kan också vara åldern, Tomas 14 år. Eftersom han varit medlem i 11 år borde det innebära att han nu är 25, tillräckligt gammal för att vara sur!

Skämt åsido, smart idé med underforum och lite fokus på säsongare för att liva upp forumet!

kappakomplett
379 inlägg
kappakomplett 379 inlägg 3 veckor sedan | Senast ändrad kappakomplett (3 veckor sedan)

Tompan14 skrev:

Problemet är att dagens ungdom inte super längre.
Det fanns en tid då alla med svenskt pass var portade från hela alpdalar på grund av vår överlägsna förmåga att häva bärs och dansa pjäxdans. Då levde forumet och svensk bergskultur.
I dagens moderna värld där allt är glutenfria instagram-likes finns det inte längre utrymme för stora-bergs-slaktare med hår på bröstet som beställer in en grogg blandat på 70% gin, 70% vodka för att sedan starta slagsmål över hur många grader man ska hänga stålkanterna med.

Och slutligen en lite mera oseriös tanke:
För att forumet ska leva upp igen så krävs det att användarna ser en nytta av det. Huvudgruppen av användare borde vara säsongare, fokusera på dem. Skapa underforum för olika skidorter där säsongarna kan diskutera saker som dagens väder, vilken krog som gäller på kvällen eller vilken Lift-Waffe anställd som är full på jobbet den här morgonen. Låt användare välja att visa var de är, och låt andra som är på samma ort se det, så att nya bekantskaper kan knytas och lokala saker kan planeras.
Slutligen, se till att få igång lite reklam för sidan. För mååååånga år sedan tjatade jag om att Freeride Video Awards skulle trycka upp DVD:er och skicka ut till skidreseföretag så de kunde visa på bussarna på vägen ned. De som gjort vinnande filmer får spridning, Freeride får reklam, och resebolagets gäster blir taggade på sin semester. Vad hände med det? Blev det någonsin något?

Det ligger något i det, åker man en charter till säg Sölden så tror man sig ha hamnat i ett
samarrangemang mellan PRO och Kyrkans Ungdom (iofs själv snart pensionär...)! Men det där med att svenskar var portade i St Anton och andra ställen, det var väl ändå innan internet och a fortiori Freeride Forum fanns??? Minns det som att det var på 70-talet.
Freeride har väl runt 100 000 medlemmar? Huvuddelen av dessa är väl inte säsongare? Därmed inte sagt att det inte skulle vara kiva med lite mer rapporter från dem som är det!
Trycka upp DVD:er slutade man väl med strax efter Freeride etablerades?

//kappakomplett. Gammal surgubbe (enligt de nära och kära):

rallybil
2 inlägg
rallybil 2 inlägg 2 veckor sedan

App skulle nog väcka liv, är för omständigt att ta sig till freeride på telefonen och använder man datorn har man bättre saker för sig oftast

https://www.freeride.se/img/photo/n/e20f7ce26b030143885b3f85db94c23e.jpg

Sånt här hjälper inte heller

johan
Online 2841 inlägg
johan 2841 inlägg 2 veckor sedan

rallybil skrev:

App skulle nog väcka liv, är för omständigt att ta sig till freeride på telefonen och använder man datorn har man bättre saker för sig oftast

Om det bara är en genväg du saknar? finns det ett enkelt sätt på Iphone:
https://www.freeride.se/guide-lagg-till … a-mobilen/
Men jag håller med om att vi kan bli bättre på mobilen, det är något jag snart ska titta vidare på så kom gärna på synpunkter vad ni vill se där.

Sajten är annonsfinanserad så det gör att vi måste visa annonser för att kunna finnas kvar. Nu blev det lite olyckligt mycket annonser när du har en helt tom medlemsprofil, men om du går in på någon medlem som är aktiv ser det lite bättre ut.

rallybil
2 inlägg
rallybil 2 inlägg 6 dagar sedan | Senast ändrad rallybil (6 dagar sedan)

johan skrev:

rallybil skrev:

Om det bara är en genväg du saknar? finns det ett enkelt sätt på Iphone:
https://www.freeride.se/guide-lagg-till … a-mobilen/
Men jag håller med om att vi kan bli bättre på mobilen, det är något jag snart ska titta vidare på så kom gärna på synpunkter vad ni vill se där.

Sajten är annonsfinanserad så det gör att vi måste visa annonser för att kunna finnas kvar. Nu blev det lite olyckligt mycket annonser när du har en helt tom medlemsprofil, men om du går in på någon medlem som är aktiv ser det lite bättre ut.

Antog att det var något sånt som hade hänt där.

Min poäng var egentligen bara att alla typer av socialmedia har gått över till appar och att det ska vara så tydligt, lätt och tillgängligt som möjligt, tror dock det här är saker du är mycket medveten om.
Gillar sidan förövrigt och den har en speciell plats i mitt hjärta :-)

Pillard
2899 inlägg
Pillard 2899 inlägg 6 dagar sedan

En fundering är ju vart alla märkes-representanter tagit vägen? Förr fanns det ju folk från varenda skidmärke som hängde vettigt ofta i forumet och då kunde man ju få helt absurt bra service. Det finns ju fortfarande kvar ett gäng som är vettigt frekventa i forumet och som verkligen kan sina grejer men jag upplever det som att det var fler som hade kopplingar till olika märken förr. Sen kände folk varandra på riktigt också när jag började hänga här. Det gav lite annan och mer familjär stämning faktiskt. Ni får helt enkelt börja arrangera events, av typen "tweetups" eller liknande för flitiga forummedlemmar. På så sätt kanske man kan få nytt liv i det hela

Jarle
Online 3966 inlägg
Jarle 3966 inlägg 5 dagar sedan

Pillard skrev:

Ni får helt enkelt börja arrangera events, av typen "tweetups" eller liknande för flitiga forummedlemmar. På så sätt kanske man kan få nytt liv i det hela

Förr var nm, Free radicalspremiären, skidfestarhelgen i tandådalen/åre naturliga mötesplatser. 50% av eventen finns kvar, ride the cow har alltid haft samma potential. Gängskidåkning och ljugarbänkar med en kall har väl inte blivit gammalt? Det kanske är mer fokus på själva tävlandet numera? Det var länge sedan jag var på något liknande event tyvärr.

skistore.se/mtbstore.se Citera
Heddious
1761 inlägg
Heddious 1761 inlägg 5 dagar sedan

Eventuellt relevant kuriosa i sammanhanget: @Jarle s profilbild är tagen på en skidfestarhelg. big_smile

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Corin
Online 1163 inlägg
Corin 1163 inlägg 5 dagar sedan

Jarle skrev:

Pillard skrev:

Ni får helt enkelt börja arrangera events, av typen "tweetups" eller liknande för flitiga forummedlemmar. På så sätt kanske man kan få nytt liv i det hela

Förr var nm, Free radicalspremiären, skidfestarhelgen i tandådalen/åre naturliga mötesplatser. 50% av eventen finns kvar, ride the cow har alltid haft samma potential. Gängskidåkning och ljugarbänkar med en kall har väl inte blivit gammalt? Det kanske är mer fokus på själva tävlandet numera? Det var länge sedan jag var på något liknande event tyvärr.

Det finns nog kvar på samma sätt tror jag. Att ljuga ikapp och dricka kylda drycker har sannerligen inte blivit gammalt. Däremot har folket blivit det. De som står på Pelikanhyllan och hittar på saker att skylla sin 54:e plats i kvalet nu för tiden har inte växt upp med Freeride innan Facebook. Det är ett paradigmskifte. Nu avhandlas praktiska saker i en passande Facebookgrupp, och interna skämt och skojigheter hittas bäst i gängets snapchatgrupp.

Jag håller med om hela grejen. Alla Freeride-människor jag har träffat har varit i samband med något av dessa event. Det har varit trevligt alla gånger.

livet är en semester Citera
Pillard
2899 inlägg
Pillard 2899 inlägg 5 dagar sedan

Skillnaden är väl att man i sina Facebook-grupper måste ha nån mer gemensam nämnare än skidåkningen för att hitta varandra? Eller är det jag som är för gammal och inte hänger med? Här kan man ju bara ramla in utan att känna nån och faktiskt lära känna folk. Sen att jag har varit dålig på att åka på skid"festar"helg osv och därmed inte träffat så många irl är ju en annan sak.

pd
117 inlägg
pd 117 inlägg 5 dagar sedan

Pillard skrev:

Skillnaden är väl att man i sina Facebook-grupper måste ha nån mer gemensam nämnare än skidåkningen för att hitta varandra?

Njae, det tycker jag inte. På fb kan man ju även fånga upp andra kontaktpunkter som t.ex. att man har gemensamma vänner och bekanta, andra intressen gemensamt, att man ska på samma event m.m. Sen tycker jag att fb-grupper är värdelösa på att organisera och bevara intressanta trådar. Minne som en guldfisk. Där är forum helt överlägsna. Här går ju att hitta tio år gamla trådar som fortfarande är intressanta. Det optimala vore att hitta en smart fusion mellan forum och fb.

Martin_Akesson
99 inlägg
Martin_Akesson 99 inlägg 5 dagar sedan

Jag kan meddela att det inom kort kommer bli en repris på förra årets upplägg av Freeride Film Night i Stockholm. Vore grymt kul om så många som möjligt av er kunde komma, åtminstone kommer jag från Freeride och är redo att snacka lite skit och skidåkning smile Då får vi även snacka vidare om ämnet i denna tråd.

Så save the date 28e november på kvällen någon gång och som sist blir det gratis dryck och käk!
Såhär såg det ut sist:
https://www.freeride.se/tag/freeride-film-night/

Mer info på en sajt nära dig, mycket snart!

Pillard
2899 inlägg
Pillard 2899 inlägg 5 dagar sedan

Ja precis, få nyttan av bägge på något sätt. På Facebook snackar jag också skidåkning med mina kompisar, men deras prylnörderi är inte ens i närheten av min så därför behöver jag ju komma hit för att faktiskt diskutera teknik mycket mer ingående. Och hur skulle jag hitta en sån grupp på Facebook liksom? Här är ju alla mer eller mindre prylgalna och det är vad vi har gemensamt. På Facebook måste jag ju känna personen från början och dela intresse. Här räcker det ju med att dela intresse

unsuspected
304 inlägg
unsuspected 304 inlägg 5 dagar sedan

Får tacka DMQ på FB för nya vänner och en galet snabbt ökande samling av prylar. Hänger mest där och på amerikanska forum då snowboard har blivit väldigt litet i Sverige även om det är på väg tillbaka så finns det knapp några att diskutera med och Freeride är i mest ett skidforum som inte är av intresse. De flesta trådar som handlar om brädåkning är köpråd och en stofil tråd om alpin åkning.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook