Rotauf lavinboj, tillför det något?

Pillard
3120 inlägg
Pillard 3120 inlägg 1 år sedan

Snubblade över denna precis. Vad ska man tro? Helt meningslöst eller smått genialt?

Svar

Corin
Online 1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 1 år sedan

Billigare och lättare än en airbag kanske? Men vetefan alltså..

livet är en semester Citera
Maxen99
110 inlägg
Maxen99 110 inlägg 1 år sedan

Det kan säkert göra det lättare att minska det tänkbara området för en begravd men inte för attgräva direkt efter linan, den kan väll gå en bra bit under snön

dallan
Online 560 inlägg
dallan 560 inlägg 1 år sedan

Rätt smart ändå, inte lika bra som en airbag men definitivt ett billigare alternativ.

Pillard
3120 inlägg

Ja jag såg den nog mer som ett komplement till spade,sond, transa, ABS typ. Förhoppningen med ABS är ju att inte bli begravd. Blir man det tänker jag att denna kan snabba på sökandet

Kalle_Luzern
345 inlägg
Kalle_Luzern 345 inlägg 1 år sedan

Kanske kan hjälpa lite, men ser rätt många nackdelar jämfört med airbag-ryggsäck:
Hjälper inte till att hålla personen uppe i snön.
Skyddar inte mot andra risker med laviner, som fall utför/in i klippor eller andra hinder. Känns som en airbag (iaf vissa modeller) kan ge visst skydd även för sånt.
Missledande om bojen eller linan fastnar i något och går av, och inte längre sitter fast vid personen som ligger begravd.
För mig väldigt oklart från videon hur den ska bäras och lösas ut i skarpt läge.
Med tanke på att videon är från 2012 och vi först nu ser länken här var det nog ingen succé? wink Blev helt irrelevant när airbags slog igenom?

dallan
Online 560 inlägg
dallan 560 inlägg 1 år sedan

Aha så gammal, tänkte inte på det. Klart den blivit utkonkurrerad, men tänker att en sån lösning skulle kunna kosta bra mycket mindre, och få folk som aldrig skulle kunna tänka sig att lägga flera tusen på airbag. Den där torde kosta relativt lite, eller så var det just det den föll på.

Koppelman
1194 inlägg
Koppelman 1194 inlägg 1 år sedan

Jag minns att när jag var i Sölden 2008 utrustade guidefirman oss med sådana ryggsäckar, en röd boll som var tänkt att hamna överst ovanpå lavinen ifall man blev begraven. Så ja tekniken känns utdaterad och utkonkurrerad av bättre hjälpmedel.

blomman67
467 inlägg
blomman67 467 inlägg 1 år sedan

Bra ide men då måste den vara kopplad till lavinsäcken på något sätt.

Pillard
3120 inlägg

blomman67 :

Bra ide men då måste den vara kopplad till lavinsäcken på något sätt.

Hm, det är ju självklart. Det borde vara ganska ”enkelt” att lägga till som en bonusfeature på ABS tex

AndreasM
126 inlägg
AndreasM 126 inlägg 1 år sedan

Kruxet är att den inte nödvändigtvis hamnar ovanför den begravda så man måste oavsett finsöka och sonda för att veta vart man ska gräva. Möjligtvis som ett mellansteg mellan ryggsäck och airbagryggsäck.

Men det finns en viss poäng, har ju hänt att personer har dött i laviner med kroppsdelar eller delar av utrustningen ovanför snön vilket man såklart ska kolla. Framförallt om man vet att personen gud förbjude saknar transciever.

Pillard
3120 inlägg

AndreasM :

Kruxet är att den inte nödvändigtvis hamnar ovanför den begravda så man måste oavsett finsöka och sonda för att veta vart man ska gräva. Möjligtvis som ett mellansteg mellan ryggsäck och airbagryggsäck.

Men det finns en viss poäng, har ju hänt att personer har dött i laviner med kroppsdelar eller delar av utrustningen ovanför snön vilket man såklart ska kolla. Framförallt om man vet att personen gud förbjude saknar transciever.

Har man en tillräckligt "vass" lina borde den kunna gå att dra i så att man kan säkerställa att man är rakt ovanför. Men oavsett är det ju stor skillnad att kunna åka till rätt ställe direkt mot att behöva söka av en jättearea.

Det andra stycket förstår jag inte alls. Om folk ändå inte kollar efter kroppsdelar ovanför snön borde de inte se denna heller. Men då är man ju ganska dålig på att söka. Det första bör ju alltid vara att kolla efter visuella spår.

AndreasM
126 inlägg
AndreasM 126 inlägg 1 år sedan

Med vass lina kan det funka. Ligger man inte så djupt och kan dra linan genom snön så kommer man rätt. Frågan bara hur det funkar i hård lavinsnö.

Har bara hört på nån lavinkurs att det är många som missar kroppsdelar över snön eller att dra i en stav eller skida för att se om den fortfarande sitter fast i personen.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook