Länkade produkter
UCPA Resor

Rapporter från UCPA

jonasclind
5 inlägg
jonasclind 5 inlägg 7 mån sedan

Min vecka med UCPA är precis bokad, och största hjälpen i beslutet om vart, när, hur, etc, kom från de inlägg jag hittade runt om här i forumet. Sjukt stort tack till alla som bidragit! Och nu när resan är bokad så vill man ju höra om hur det är på plats för de som åker tidigare veckor. smile

Så för alla oss som är på väg att boka, har bokat, eller bara drömmer så vore det sjukt kul att få höra era korta rapporter från er vecka med UCPA!

Vilken vecka? Vilket ställe?
Hur var snön? Vädret? Pisterna? Off pisten?
Hur var boendet? Partyt? Maten? Sällskapet? Guiderna?
Vilken utrustning fick ni låna? Nytt? Slitet?
Bästa åken? Sämsta upplevelsen? Jämfört med tidigare veckor med UCPA(/annan arrangör)?

Jag drar till Val d'Isere för off pist vecka 10 och lovar att lämna en rapport efter det smile

/Jonas

Svar

ulo
19 inlägg
ulo 19 inlägg 7 mån sedan

Vilken bra idé. Jag åker om två veckor (v4) till Argentière och kommer med en liten resumé om hur det var för mig som ålderstigen solo- och förstagångsresenär. Ska bli skitspännande.
Som ovanstående skrev så har Freerideforumet har varit en fantastisk hjälp på vägen.

Börjar dock tröttna lite på alla puderlarm från franska alperna nu ;-)

Shellstrom
31 inlägg
Shellstrom 31 inlägg 7 mån sedan

Måste passa på att tacka även jag, alla foruminlägg som diskuterar UCPA och dess orter gjorde valet väldigt mycket enklare!

Precis som ulo så åker även jag till Argentière v.4, Toute neige off-pist blir det för min del. Solo och första gången med UCPA, kommer garanterat bli hur bra som helst!

Koppelman
1186 inlägg
Koppelman 1186 inlägg 7 mån sedan

Jag åker till Val Thorens vecka 8.
Första gången med UCPA och bokade ski offpist expert. Sambon hänger på och bokade ski nybörjare.
Krav på dubbelrum begränsade antalet center att välja på men Val T blir nog riktigt bra.

s_wange
11 inlägg
s_wange 11 inlägg 7 mån sedan

Kom precis hem från Toute neige i Chamonix. Det var verkligen alla väder samt lavinrisk 5, vilket begränsade åkningen en del. Men snö fanns det gott om, så fått en hel del episka puderåk vilket väger upp ösregnet.

Vi åkte på sprillans nya Sky 7, så inget att klaga på där. Däremot har de inte uppdaterat sina transivers på ett tag, då det var Arva av äldre model, stor, svår och långsam enligt mig.

Sämsta upplevelsen var helt klart att de ställde bindningarna ordentligt lågt, vilket resulterade i åktur utan skidor nerför isig backe, förbi skidskolegrupp och under slow down-skyltar.

Upplevde Chamonixcentret som mysigt, maten var helt ok, mest ost... Personalen gjorde verkligen allt för att vi skulle ha något kul att göra trots vädret. De anordnade allt från crossfitpass till skidvårdskurs och hockeybiljetter för de som inte ville åka skidor.

Längtar redan till nästa gång!

ulo
19 inlägg
ulo 19 inlägg 7 mån sedan | Senast ändrad ulo (7 mån sedan)

@Shellstrom Jamen, då ses vi där! Härligt. Jag kommer dock gå Ski Coaching då jag inte är riktigt redo för offpisten än. Det tar vi nästa gång...
@s_wange Trist med ösregn. Man följer ju väderuppdateringarna och min bild av läget är att det är kallt som fasen och mycket snö. Men jag kanske kollar lite för högt upp på berget. Men, gött med Sky 7. Hur kändes de då?

s_wange
11 inlägg
s_wange 11 inlägg 7 mån sedan

@ulo I pudret var de bra! I pisten var det svårare att hitta en bra känsla, kanske för att jag var lite för lätt (65 kg på 172 cm). Upplevde att de var något styvare än förra årets Sky som jag gillade mer. Jag tror pistgrupperna körde på Rossignol Experience.

Det blåste rejält (stormen Eleanor) så bara Les Houches längst ner var öppet onsdag & torsdag. Men som sagt de var verkligen måna om att vi skulle ha annat att göra smile

Shellstrom
31 inlägg

@ulo det gör vi absolut! Vi får ta en öl och prata krigshistorier från backen ihop

iSooLi
809 inlägg
iSooLi 809 inlägg 7 mån sedan

jonasclind skrev:

Jag drar till Val d'Isere för off pist vecka 10 och lovar att lämna en rapport efter det smile

Är själv planerad för Val d'Isere vecka 8 och 9 så du kanske kan får en teaser om det vill sig...

The older I get, the faster I was. Citera
jonasclind
5 inlägg
jonasclind 5 inlägg 7 mån sedan

iSooLi skrev:

jonasclind skrev:

Är själv planerad för Val d'Isere vecka 8 och 9 så du kanske kan får en teaser om det vill sig...

Ah, vore ju grymt att få en färsk uppdatering av läget precis innan avfärd! Och vilken dröm att stanna två veckor! smile

olund
7 inlägg
olund 7 inlägg 7 mån sedan

Jag ska till Serre Chevalier om några veckor på topptursvecka.
Är det någon som vet vad dom har för skidor och bindningar för toppturerna? Funderar på om det är värt att ta med sina egna skidor eller inte.

o.lund Citera
MnO
2121 inlägg
MnO 2121 inlägg 7 mån sedan

olund skrev:

Jag ska till Serre Chevalier om några veckor på topptursvecka.
Är det någon som vet vad dom har för skidor och bindningar för toppturerna? Funderar på om det är värt att ta med sina egna skidor eller inte.

Vanligtvis har de väl övre medelklass och lite för smala grejor för att den genomsnittlige freerideforumaren ska bli nöjd.

erkilainen
23 inlägg
erkilainen 23 inlägg 7 mån sedan | Senast ändrad erkilainen (7 mån sedan)

Jag ska också till Val d'Isere för off pist vecka 10.

Har åkt med UCPA många gånger tidigare men nästa alltid lyckats pricka strålande sol hela veckorna. Men i år har jag beställt puder!

Bästa guiden jag haft är Franky i Serre Chevalier. Annars har det varit allt från "typisk" fransman som knappt kan engelska till supertaggade snubbar som älskar att åka skidor och att ha svenska grupper för svenskar vill och kan åka skidor. Men alla guider har varit bra på att hitta bra åkning med tanke på rådande snöförhållanden.

Skidorna brukar vara bra. Rossignol Soul 7, Sin 7 och liknande.

Se bara till att träna käkmusklerna så du orkar tugga baguette till frukost och lunch hela veckan wink

ChristianBritse
1 inlägg
ChristianBritse 1 inlägg 7 mån sedan

Val Thorens V5 , offpist randonee blir det i år. Blir bra uppvärmning inför Engelberg v6 😋 Åkte första gången förra året solo till Chamonix, magert med snö men kanonbra ändå. Massor av kul nya bekantskaper och suverän guide. Tar med egna lagg i år då jag tyckte rossignolerna var lite fladdriga. Nu suger det rejält i skidtarmen. Återkommer med rapport från VT.
Tips 1: vänd baguetten upp och ner så blir köttsåren i gommen inte riktigt lika illa 👍
Tips 2: ta med förgreningskabel, det är inte direkt strösslat med vägguttag i rummen

Holden
3 inlägg
Holden 3 inlägg 7 mån sedan

Val d'Isere v7, för sjätte gången. Solo sånär som på några bekanta sedan tidigare UCPA-resa som är där samtidigt. Precis som Christian säger så är grenuttag bra att ha med, men i Val d'Isere behöver man inte äta fullt så mycket baguette som i andra orter då man äter lagad lunch på centret.

Drkosmos
31 inlägg
Drkosmos 31 inlägg 7 mån sedan | Senast ändrad Drkomos (7 mån sedan)

Debutresenär med UCPA, åker till les arcs v.4 med en polare. Blir off pist tout neige. Läst och hört mycket på forumet om deras resor, riktigt taggad!

erik_lagg
625 inlägg
erik_lagg 625 inlägg 7 mån sedan

Jag och två till ska till Argentiere v7. Har åkt tre ggr med UCPA innan så jag är bra på att äta baguette. Vi är anmälda i gruppen ’branta korridorer’. Någon som har testat den gruppen? Hur mycket firning brukar det bli? Mycket snack och liten verkstad?

Pillard
Online 2765 inlägg
Pillard 2765 inlägg 7 mån sedan

Serre och Grand Traces v6. Andra gången med det upplägget, 3e gången i Serre med UCPA och 11e UCPA totalt (4 Valdi, 3 Serre, 2 ValTho, 1 Arg och 1 Les Arcs). Kan bara hålla med om tipsen med grenuttag. Har alltid en rejäl pjäs med mig. Baguetterna tycker jag inte är så farligt och om man håller sig ifrån Chamonix-dalen äter man ju oftast lunch på centren.

Shellstrom
31 inlägg

Har UCPA alltid hållit en bra nivå på resorna genom åren eller har det varit bättre eller sämre om man tittar tillbaka i tiden? Är det stor skillnad mellan de olika center som finns, då bortsett från att åkningen då är annorlunda beroende på terräng och gruppval? @Pillard kanske har bra koll?

Pillard
Online 2765 inlägg

Centren skiljer massor. Nu har man dock växelvis renoverat dem så svårt att jämföra. Personligen tycker jag alltid att nivån varit bra. Det skiljer ju dock enormt mkt beroende på guide och grupp. Vi har senaste gångerna bara åkt temaresor typ Grand Traces för att få bättre åknivå och mindre grupp.

Sen om man fick önska borde man kört hårdare harmonisering. Jag har bara varit med om det en gång att guiderna flyttar runt folk i offpistgrupperna för att få jämnare grupper.

erik_lagg
625 inlägg

@Pillard vi funderade också på Grand Traces först. Det blir inte meckigt med mycket transport?

Pillard
Online 2765 inlägg

erik_lagg skrev:

@Pillard vi funderade också på Grand Traces först. Det blir inte meckigt med mycket transport?

Vår förra var väldigt smidig. Först körde vi måndag + tisdag i själva Serre (usla förhållanden med skare i skog...) Sen åkte vi Montgenevre onsdag, Puy St-Vincent torsdag och La Grave fredag. Vi hade rejäla ospårade åk alla de tre dagarna och bilåkandet är ju runt 30-40 min enkel resa som värst. Montgenevre-dagen gjorde vi en variant dessutom med vår hyrbil så att vi lämnade den på en rastplats på vägen upp och sen åkte vi med i gruppens bil sista vägen. På eftermiddagen sen fick vi ett smått fantastiskt åk på baksidan av berget som slutade just på rastplatsen. Genom att vi hade bil där kunde ju guiden åka tillbaka och hämta andra bilen (i vanliga fall liftade han tillbaka...)

Lång utläggning men kontentan är att det är värt några minuter i bil för att få grym å¨kning. Sen hade vi kanske extratur med guiden som var fantastisk och sket i den halvlediga onsdagen för att kunna åka iväg även den dagen.

erik_lagg
625 inlägg

@Pillard tack för beskrivningen! Kanske blir det nästa år. Lät ju bra. Återkommer med rapport från de branta korridorerna efter resan.

Bohica
68 inlägg
Bohica 68 inlägg 7 mån sedan | Senast ändrad Bohica (7 mån sedan)

Nyss pyntat v.6 i Chamonix, solovecka, ski heltid. Ska bli kul att träffa fler skibum-vänner.
Jag är piståkare som har är inne på min sjunde säsong, detta blir min första vända till alperna.
Värmde upp en vecka i Åre nu över nyår, så värsta rosten är iaf borta trots obefintlig försäsongsträning.
Nåt att tänka på vid gruppvalen, harmoniseringen som piståkare? Vilken nivå ska man välja om man utan svårighet åker (d.v.s. inte bara hasar/överlever/tar sig ner) allt som finns i Sverige? (Gillar t.ex. att ösa på i Lundsrappet i Åre och Worldcupbacken i Hundfjället) Några tips?

Jag lämnar egna skidorna hemma, och tar bara med mig mina pjäxor. Så slipper jag bry mig om att transportera, förstöra eller förlora mina finskidor. Jag har nog kul med hyrskidorna, det kan vara intressant att testa iaf.

Förutom förlängningssladd, vad med bör man ha med sig? Jag har en egen pjäxtork som jag uppskattar mycket, stor fläktdriven sak. Jag får alltid fuktiga fötter/pjäxor på dagarna, och torken hjälper massor (kör några timmar per em/kväll). Men det kanske inte funkar på denna resan?
Hur pass militärlogements-aktigt är det? Finns det möjlighet att få grejorna torra utan att de blir stulna tror ni? Vad har jag missat? (Passet har jag iaf) smile

Pillard
Online 2765 inlägg

Korta svar utan att ha varit i jus Chamonix-centret men pjäxtorkar finns. Sen lite beroende på hur din mage är så kan rekommenderas knäckebröd eller motsvarande då fibrer inte riktigt ingår i standard-menyn på UCPA-center.

När det gäller grupp ska du alltid välja minst en nivå högre än vad du tror själv. Fransmännen överskattar alltid och svenskarna underskattar alltid, grovt. Min erfarenhet är också att guiderna gärna flyttar ner dig om du inte håller måttet men det är stört omöjligt att bli uppflyttad...

Bohica
68 inlägg

Toppen. Tack för svar. Just vad jag behöver. smile

Pillard skrev:

När det gäller grupp ska du alltid välja minst en nivå högre än vad du tror själv. Fransmännen överskattar alltid och svenskarna underskattar alltid, grovt. Min erfarenhet är också att guiderna gärna flyttar ner dig om du inte håller måttet men det är stört omöjligt att bli uppflyttad...

Jo, det har jag också hört, men tvekar ändå på Expert...
UCPA skrev:

Confirmé
Du åker lätt nerför alla backar och behärskar dina skidor/snowboard men känner dig osäker i opistade nerfarter (pucklar, is, djupsnö etc.)

Expert
Din erfarenhet gör att du kan läsa av terrängen och anpassa din teknik till alla situationer: branta backar, pucklar, olika typer av snö, off pist etc. Du klarar carvingsvängar och stora svängar i vilken terräng som helst.

Jag känner mig nånstans mitt emellan. Början av säsongen är jag Confirmé, men drar nog mer åt Expert i slutet av säsongen. Men Jag lärde mig att åka som vuxen, med tillhörande stelhet. Så jag åker inte lika obekymrat, hoppar och leker som en tonåring, men samtidigt åker jag ordentligt i pisterna. Jag skulle inte trivas om jag lurades ut i puckelpist, knölig offpist, eller parken t.ex. Skulle det vara risk för det i Expert? Jag vill dock gärna utmana mig mer i ren piståkning, utan att det blir ren turistcruising. Så länge vi håller oss i pisterna känner jag mig trygg att hänga på en expertgrupp i sån typ av åkning, frågan är om dom gör andra utsvävningar till pucklar, hopp och sånt...?
Det är där med högsta nivån jag tänker på, ifall dom anser att piståkning börjar bli för tråkig och vill göra det "roligare" med andra utmaningar.
Men jag blir hellre nedflyttad isf, snarare än att slöa i en cruisinggrupp där alla andra valt över sin förmåga. Jag vill ju åka. smile

Pillard
Online 2765 inlägg

Bohica skrev:

. Jag skulle inte trivas om jag lurades ut i puckelpist, knölig offpist, eller parken t.ex. Skulle det vara risk för det i Expert? Jag vill dock gärna utmana mig mer i ren piståkning, utan att det blir ren turistcruising.

Det där är en svår fråga. Min första UCPA-resa i Val Thorens för 10 år sen åkte vi i vanlig expertgrupp (vi var långt ifrån expert många av oss egentligen dock. Eftersom Val Thorens då inte hade rena offpistgrupper och vår expertgrupp av någon anledning blev den snabbaste kan jag säga att tiden vi tillbringade i pisten var ytterst marginell. Det var bara i rent transportsyfte som den nyttjades. Det var inga problem för nån av oss att haka på dock. Alla åkte kanske inte så snyggt men tog sig ner effektivt i varierad terräng.

Så om snön tillåter skulle jag säga att även grupper ner till maitrisse kan tillbringa en hel del tid bredvid pisten också. På vissa ställen är ju också puckligt och eländigt underlag ett måste för att ens komma hem. I Chamonix kan det ju variera stort mellan orterna och jag har aldrig åkt annat än offpistgrupp där. Åker du t.ex. i Val d'Isere är ju den självklara hemvägen till centret via Solaise alltid en isig puckelpist på eftermiddagen. Hade jag varit du skulle jag valt expert ändå och sen om jag märkt att jag hamnat helt fel på harmoniseringen så får jag väl bli nedflyttad då.

Always-Sunny
306 inlägg
Always-Sunny 306 inlägg 7 mån sedan

Stirra dig inte blind på UCPA's beskrivning av nivåerna, det beror ju också väldigt mycket på nivån på åkarna den aktuella veckan. Få i expertgrupperna som fixar "carvingsvängar i vilken terräng som helts". Tycker du borde fixa expert, speciellt om du klarar/orkar att hålla uppe tempot (om det skulle behövas). Fördelen med expert är att de ofta tas ut i op om det är bra förhållanden (om man nu vill prova på op förstås). Men föredrar du att fokusera mer på teknik kan confirme vara bättre då expert generellt fokuserar mer på att åka.

Bohica
68 inlägg

Jo, jag tror nog jag testar Expert, och ser hur det ser ut första dagen, och vad dom säger. Dels är ändå inte en offpist jag har valt, och dels har mitt ego inget problem med att bli nedflyttad. Uppflyttning är ju däremot alltid svårare (omöjligt).

Micke_P76
112 inlägg
Micke_P76 112 inlägg 7 mån sedan | Senast ändrad Micke_P76 (7 mån sedan)

Har för mig att enbart OP grupperna får lavinutrustning. Åtminstone på de centren jag varit på och då är guiderna relativt motvilliga att dra ut i OP hörde jag. Sen går det ju och påpeka att man är där för pist och inte offpist och då löser det sig. Var åtminstone vad en i en pistgrupp sa för några år sen vid afterskin. Men jag kan ju ha fel. Blir det op är det sannolikt flacka partier. Vilket inte låter som nåt problem för dig.

Tror inte heller du ska stirra dig blind på nivåerna. I värsta fall blir du nerflyttad i bästa fall får du åka med folk som är bättre och då lär du dig mest :-)

calhenrik
49 inlägg
calhenrik 49 inlägg 7 mån sedan

Körde ski expert i Serre förra året. Första halvan av veckan var det bara åkning i pist med lite teknikträning. Efter några dagar frågade guiden om vi ville åka OP en dag vilket vi gjorde. Fick låna utrustning på centret och träna med transceivers innan vi drog ut. Efter halva veckan så åkte de fransoser som var med i vår grupp hem så kvar var vi 3 svenskar som fick bestämma vad vi ville åka. Blev 1 dag med ren teknikträning carving och 1 dag OP.

Tips är att hålla koll på de olika centrens Instagram/Facebook. Där lägger de upp bilder i början på säsongen om det kommer in ny utrustning och löpande hur förutsättningarna ser ut under säsongen.

iSooLi
809 inlägg
iSooLi 809 inlägg 7 mån sedan

Bohica skrev:

Förutom förlängningssladd, vad med bör man ha med sig?

Jag brukar se till att få med mig ett par lätta sunkskor eller tofflor, typ foppatofflor, som jag lämnar i eller i anslutning till pjäxrummet när man är ute. Gött att slippa blött om tassarna!

En väl paketerad tupperware-plastburk fylld med valfri sylt är dunder att ta med till frukostgröten. Själv blandar jag lingonsylt och hjortronsylt.

En fem- till tiometers hållbar men smidig snörstump som man kan rigga upp högt i rummet är praktisk att hänga grejor på särskilt om torkrum saknas. Brukar hamna allt från strumpor och buffar till handdukar och annat junk på den och uppskattas av de flesta i rummet...

The older I get, the faster I was. Citera
Shellstrom
31 inlägg

Bohica skrev:

Klätterskor och krita om man ska till Argentiére och gillar klättring! Såg på en bild att det verkar finns ett boulderrum

Fatboy
107 inlägg
Fatboy 107 inlägg 7 mån sedan

Tänkte åka till val disere v6, offpist expert. Åker själv från Linköping, kommer träffa bekanta från gruppen förra året där nere. Någon annan som ska till val disere v6?

Bra att ha med enligt mig:
Tofflor
Hänglås till skåp
Grenkontakt

Jiess
7 inlägg
Jiess 7 inlägg 7 mån sedan

Glöm för allt i världen inte pulverkaffe att spetsa det vanligtvis blaskiga kaffet i centrets matsal.

la_grave
1768 inlägg
la_grave 1768 inlägg 7 mån sedan

Un coup par an. Ta med extra pengar till ett eget hotellrum någon annanstans.

Drkosmos
31 inlägg
Drkosmos 31 inlägg 7 mån sedan

Brukar ni ta med egna skidor eller förlitar ni er på centrets? Står och velar lite över om jag ska släpa med dom eller inte. Ska åka tout neige i les arcs nästa vecka. Åker vanligtvis på mina project 100 (193cm). Är ju ingen kanonskida till bottenlöst puder (om man skulle ha den turen) men samtidigt så gillar jag dom och är väl inåkt på dom. Är mest orolig för att man får nån skida som inte passar vikt och längdmässigt. Är inte sugen på att hasa runt med ett par sin7 i 152cm längd en vecka.

Pillard
Online 2765 inlägg

Alltid egna prylar. Är du van vid 100-midja i 193-längd så kommer inte centrets skidor kännas ”hemma” om vi säger så.

niillle
115 inlägg
niillle 115 inlägg 7 mån sedan

Shellstrom skrev:

Bohica skrev:

Klätterskor och krita om man ska till Argentiére och gillar klättring! Såg på en bild att det verkar finns ett boulderrum

För den som inte är så kräsen eller har jättestora fötter finns skor att låna. Minns inte hur det var med krita när jag var där förra året.

phillecl
7 inlägg
phillecl 7 inlägg 7 mån sedan

Passar på att fråga, finns det någon som har erfarenhet av UCPAs sommarresor? Är I synnerhet intresserad av vågsurf, men även annat skoj!

erik832995
153 inlägg
erik832995 153 inlägg 7 mån sedan | Senast ändrad erik832995 (7 mån sedan)

Drkomos skrev:

Debutresenär med UCPA, åker till les arcs v.4 med en polare. Blir off pist tout neige. Läst och hört mycket på forumet om deras resor, riktigt taggad!

Hej , hur är det egentigen i les arcs ? Har läst om bra åkning men även matköer ,6 våningar utan hiss .
Vi är 2 50+ som ev.ska boka offpist , troligen expert . (nivå ? )
Vilka skidor ?
Vi har aldrig åkt med ucpa , men har tillsammans ca 35 alpresor sen 2006 ,oftast hotell .

erik832995 Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook