Hjälp - Flytta bindning

Martin-J
40 inlägg
Martin-J 40 inlägg 1 år sedan

Hej
Har köpt begagnade skidor och behöver minska bindningen. Mina pjäxor är 25,5 med 295 mm sula och säljaren hade 28,5 pjäxor. Bindningen är Plum och jag antar att den ska justeras ca 30 mm. Ska jag flytta framdelen eller bakdelen eller måste jag flytta båda? Är nybörjare på detta och det finns tyvärr ingen skidbod på orten. Tack på förhand.
-Martin-

Svar

JohanDahlstedt
789 inlägg
JohanDahlstedt 789 inlägg 1 år sedan

Hej! Med så stor skillnad i sullängd behöver skidorna monteras om efter dina pjäxor. alltså räcker det inte bara att skruva dom. och har du ingen lämplig verkstad i närheten så ta med dom och lös det på plats nästa gång du ska åka.
Lycka till

Martin-J
40 inlägg

Ja, det är ju ganska stor skillnad så borra och montera om har jag räknat med. Behöver man kanske flytta både fram och bak? Ska till Makedonien och åka nästa vecka, får kolla upp om det finns någon verkstad på plats. Oavsett om jag borrar om själv eller lämnar in i Makedonien känns det som jag behöver ge en tydlig instruktion hur jag vill ha det. Om man vill göra det enkelt och bara flytta den ena bindningen, riskerar man att få fel balans då? Vid 30 mm flytt borde ju hela bindningen hamna ca 15 mm för långt fram eller bak. Är 15 mm skit samma eller är det jättemycket?

Pillard
3097 inlägg
Pillard 3097 inlägg 1 år sedan

Nånstans mitt emellan. 15mm lär definitivt märkas men det behöver inte vara en katastrof. Det första vore ju att kolla hur den nu är monterad. Det är ju möjligt att säljaren haft den bakmonterad t.ex. Sen kan du inte utgå från att det diffar just 30mm. Sullängd kan variera trots samma storlek. Så för att kunna avgöra behöver du ta reda på först hur säljaren haft bindningen monterad och sen vilken BSL (Boot sole length) den varit monterad för från början. Det är ju möjligt att säljaren i sin tur justerat den i längsled och att den varit monterad för nån annan från början.

iSooLi
866 inlägg
iSooLi 866 inlägg 1 år sedan

Pillard :

Nånstans mitt emellan. 15mm lär definitivt märkas men det behöver inte vara en katastrof. Det första vore ju att kolla hur den nu är monterad. Det är ju möjligt att säljaren haft den bakmonterad t.ex. Sen kan du inte utgå från att det diffar just 30mm. Sullängd kan variera trots samma storlek. Så för att kunna avgöra behöver du ta reda på först hur säljaren haft bindningen monterad och sen vilken BSL (Boot sole length) den varit monterad för från början. Det är ju möjligt att säljaren i sin tur justerat den i längsled och att den varit monterad för nån annan från början.

^^^Detta^^^

Sätt i pjäxan i tådelen och kolla var sulmitt hamnar i förhållande till rekommenderad monteringslinje innan du väljer väg framåt.

The older I get, the faster I was. Citera
Martin-J
40 inlägg

Tack för tipsen!

MnO
2225 inlägg
MnO 2225 inlägg 1 år sedan

Ta en sväng på nätet om montering av aktuell modell också. Jag brukar gilla att frammontera lite jämfört med rekommenderat så för mig är det ganska lagom att köpa begagnat monterat för 30mm för stort skalmått. Då kommer man fram 15mm, vilket förmodligen är där jag hade valt att montera i alla fall. Ingen generell regel, men chansen att det ska funka är iaf större än att du köper skidor som är monterade efter för små pjäxor.

Pillard
3097 inlägg

MnO :

Ta en sväng på nätet om montering av aktuell modell också. Jag brukar gilla att frammontera lite jämfört med rekommenderat så för mig är det ganska lagom att köpa begagnat monterat för 30mm för stort skalmått. Då kommer man fram 15mm, vilket förmodligen är där jag hade valt att montera i alla fall. Ingen generell regel, men chansen att det ska funka är iaf större än att du köper skidor som är monterade efter för små pjäxor.

Alla är vi olika. Jag har många ggr snarare velat ha monteringen 0,5-1 cm bakom rekommenderad. Note to self, gör inte begagnataffärer med MnO wink

MnO
2225 inlägg

Pillard :

MnO :

Alla är vi olika. Jag har många ggr snarare velat ha monteringen 0,5-1 cm bakom rekommenderad. Note to self, gör inte begagnataffärer med MnO wink

Jojo, det är ju perfekt att vi gör affärer. Då är det ju gott om trä kvar och vi hamnar ju mitt mellan hålparen om vi flyttar 2cm. Just 2cm är ju det bästa i bindningsflytt. Då är det aldrig några problem.

Pillard
3097 inlägg

MnO :

Pillard :

MnO :

Jojo, det är ju perfekt att vi gör affärer. Då är det ju gott om trä kvar och vi hamnar ju mitt mellan hålparen om vi flyttar 2cm. Just 2cm är ju det bästa i bindningsflytt. Då är det aldrig några problem.

Hm, sant. Hur många olika Opinions har du att sälja? Snart faller mina Bibbys sönder och jag kommer behöva skaffa nåt nytt. Dock har inget (inklusive första Opinion) kunnat komma i närheten... wink

MnO
2225 inlägg

Pillard :

MnO :

Pillard :

Hm, sant. Hur många olika Opinions har du att sälja? Snart faller mina Bibbys sönder och jag kommer behöva skaffa nåt nytt. Dock har inget (inklusive första Opinion) kunnat komma i närheten... wink

Dessvärre är det dåligt i säljhyllan just nu. Jag har bara ett par Second Opinion 118 och mina gamla LDE med serienummer 001 och ingen av dom är till salu. Plus ett par kol-118 i handslipat ekfanér och bambusidewalls iofs, men dom är betydligt snyggare dom är bra. Har du testat några Opinion med den uppdaterade kärnprofilen? Den är klart bättre än den första tycker jag personligen.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook