Boots för de med lite bredare fötter

ErikDragon
90 inlägg
ErikDragon 90 inlägg 1 år sedan

Hej,

Min son har ganska breda fötter och de allra flesta boots vi provat blir allt för trånga, längden är bra, men blir hårt tryck mot lilltån. Har provat olika modeller från Vans och Burton. Förra året åkte han med ett par gamla Forum 8 1/2 som satt helt perfekt, men nu har han vuxit ur dem och jag har inte lyckats hitta några nya i 9 1/2-10 i liknande modell.

Ni som har lite bredare fötter, vad är er erfarenhet? Förutom Forum, vilka märken/modeller ska man kika på?

/Erik

Svar

combatspenat
637 inlägg
combatspenat 637 inlägg 1 år sedan

32 brukar vara lite bredare

The iguana never did get the sunglasses.... Citera
unsuspected
354 inlägg
unsuspected 354 inlägg 1 år sedan

En av mina stora hjärtefrågor är just breda boots då jag själv har breda ankformade fötter. Tyvärr är utbudet inte jättestort och få om inga fysiska butiker har just breda boots för att pröva sig. De då många gör fel är att köpa minst 1-2 storlekar för stora som resulterar i att foten inte alls sitter bra och hälen lyfter som gör att fötterna krampar.
Först och främst mät foten korrekt mot en vägg, både på längden och bredden för exakta mått.
Använd sen endast storlek angiven i cm eller mondopoint för att få rätt storlek. Normal läst anges som D och E som bredare upptill 6E är det mest vanliga. Finns ännu bredare än så men då är till och med vanliga skor ett helvete att hitta.
De tillverkare som har breda modeller:
Salomon har modeller i wide som motsvarar E läst i bredd
Burton Ruler Wide har EEE läst och är bredast på pappret. Har själv ägt ett par. Rejält breda men packar ut en hel storlek fort och blir ganska mjuka, sen är hälgreppet inte det bästa om som jag har väldigt smala hälar. Går att åtgärda det mesta hos en kunnig bootfiter.
Adidas har inga modeller listade som breda men har riktigt bred läst. Superstar har jag hört är den bredaste och mjukaste av alla deras modeller och borde motsvara en EE minst om inte ännu bredare. Tyvärr har jag dålig koll på deras mellanmodeller men borde minst vara E-EE. Tactical ADV är dyrare och styvare boot med vanlig snörning och motsvarar EE-EEE. Många som har just breda fötter lovordar den efter ha prövat. Äger den själv och är mycket nöjd. Har haft den 3-4 åkdagar så formar fortfarande sig efter foten. Har valt att inte baka eller formgjutigt sulor för att se hur bootsen formar sig själva. Toppmodellen är Acerra ADV med BOA och lite högre än alla andra boots för ännu mer stabilitet. Har exakt samma läst som föregående boot då jag har ett par helt nya oanvända och jämfört båda.
K2 ska tydligen ha någon/några modeller som är bredare än vanligt men kan tyvärr inte bekräfta det.
Mina Burton är tyvärr sålda annars hade ni varit välkomna att pröva då de var 280cm om ni bor i Sthlm. Mina Adidas står också till förfogande men är bara 265cm om det skulle passa.

ErikDragon
90 inlägg

@combatspenat Just det ja 32 gör riktigt sköna boots har läst om. Ska kika på deras modeller, tack för tipset.

@unsuspected Tack för info och många bra tips. Jag har själv ganska breda fötter, så han har ju ärvt mina breda båtar stackarn. Jag brukar däremot inte känna att det trycker så hårt på sidorna som han upplever. Just nu har jag ett par Vans Hi standard som sitter som en smäck.

275-280 tror jag är perfekt åt homom, 265 kan bli i minsta laget. Men jag ska mäta hans fötter, både längd och bredd som du föreslog så återkommer jag när så är gjort.

victoringemar
72 inlägg
victoringemar 72 inlägg 1 år sedan

Är han åt det plattfota-hållet(som jag själv) kommer det göra underverk att bomba i en formgjuten sula. Dels kommer foten bli mindre både på längden och bredden.
Kolla skillnaden på fötterna i obelastat läge sittandes och sen belastat stående så kommer ni se att foten förmodligen "blaffar" ut rejält. Med en formgjuten sula kan man bevara mycket ut hur foten ser ut obelastat.
Kommer med sköna biverkningar som bättre blodflöde i foten och schysstare passform i skorna.

Ludd_3
147 inlägg
Ludd_3 147 inlägg 1 år sedan

Hade ett par Adidas superstar förra säsongen o kan hålla med om att dom e superbreda.

ErikDragon
90 inlägg

victoringemar :

Är han åt det plattfota-hållet(som jag själv) kommer det göra underverk att bomba i en formgjuten sula. Dels kommer foten bli mindre både på längden och bredden.
Kolla skillnaden på fötterna i obelastat läge sittandes och sen belastat stående så kommer ni se att foten förmodligen "blaffar" ut rejält. Med en formgjuten sula kan man bevara mycket ut hur foten ser ut obelastat.
Kommer med sköna biverkningar som bättre blodflöde i foten och schysstare passform i skorna.

Ja att köra med formgjuten sula måste vara rena drömmen. Lutar nog åt det hållet iom han ofta har svårt hitta boots, griller och dojjor som sitter skönt på foten.

FCarlsson
7 inlägg
FCarlsson 7 inlägg 1 år sedan

Jag har breda fötter och har bytt till Salomon HiFi Wide. De funkar bra för mina fötter som är särskilt breda fram. De är sköna och bekväma i övrigt och medel i styvhet skulle jag säga. Möjligen skulle de kunna vara något hårdare för piståkning. Det finns Salomon Synapse Wide också som är lite hårdare, nästa gång får det kanske bli såna.

Förut hade jag Burton Ion som var för smala fram och efter ett par timmar så brukade jag få ont i fötterna.

Jag har inte sett Salomons extra breda boots någonstans i Sverige utan det får bli på nätet så det är inte lätt med rätt storlek. Jag köpte först ett par för stora som jag sålde iväg.

sailortrash
47 inlägg
sailortrash 47 inlägg 1 år sedan

Min bror har bredast fötter i landet, han kör 32

Jag har rätt breda fötter och känner att ett par nya Burton ion i 28 klämmer lite på högra foten ytterkant (kör goofy så det kan bero på det). Annars upplevde jag Burton som breda, bredare än tidigare. Jag testade rtt par Nitro också, som jag tyckte var i särklass breda, bredare än Hifi Salomon som jag också testade. Detta i år, för ca 1 månad sen

FCarlsson
7 inlägg

sailortrash :

Jag har rätt breda fötter och känner att ett par nya Burton ion i 28 klämmer lite på högra foten ytterkant (kör goofy så det kan bero på det). Annars upplevde jag Burton som breda, bredare än tidigare. Jag testade rtt par Nitro också, som jag tyckte var i särklass breda, bredare än Hifi Salomon som jag också testade. Detta i år, för ca 1 månad sen

Provade du vanliga Salomon HiFi eller Salomon HiFi Wide? Den bredare wide varianten skall ju vara extra bred. Salomon gör nog annars smalare boots.

ErikDragon
90 inlägg

Många bra tips på boots, det tackar vi för. Problemet är ju ofta att man inte har möjlighet att prova i butik, utan får chansa lite. Vi bor i Stockholm så kan prova boots hos Brädkultur (Vans), Länna Sport, (Salomon, Burton) men inte mkt mer än så.

Thirtytwo, Nitro, Nike, Adidas mfl har väl knappt försäljning på sina grejer i Sverige?

sailortrash
47 inlägg

Nitro hittar du på Hollywood, mitt emot brödkulturen.

Jag tror jag provade en vanlig Hifi, och den var klart bredare än min tidigare Salomon f-ltd som jag körde med tills nyligen. Tyckte ärligt att alla boots var rätt breda jämfört med mina tidigare erfarenheter (olika märken från 2006 typ..)

ErikDragon
90 inlägg

sailortrash :

Nitro hittar du på Hollywood, mitt emot brödkulturen.

Jag tror jag provade en vanlig Hifi, och den var klart bredare än min tidigare Salomon f-ltd som jag körde med tills nyligen. Tyckte ärligt att alla boots var rätt breda jämfört med mina tidigare erfarenheter (olika märken från 2006 typ..)

Aha, har de butik där? Trodde bara de hade onlinebutik. Kanon, då drar vi dit och provar Nitros boots. Salomon Hifi hade de på Länna sport såg jag.

FCarlsson
7 inlägg

Det ser ut som den vanliga Salomon Hi Fi på Länna Sport. Det skall vara Wide-modellen för breda fötter. "Salomon Hi Fi Wide"

Många i Skandinavien har breda fötter så det borde finnas ett behov av boots med bred läst.

På Länna Sport har de bara upp till storlek 28.5 i lager för HiFi. Om man har storlek 30.0 eller 30.5 cm och dessutom vill ha en bred specialmodell så kan det bli till att chansa och köpa på nätet utan att prova.

unsuspected
354 inlägg
unsuspected 354 inlägg 1 år sedan

sailortrash :

Att din bror har bredast fötter i landet måste vara en rejäl överdrift då det säkert skulle motsvara en 5-6E läst minst och troligen inga boots hade passat. 32 är med egen efterforskning inte tillräckligt breda för många tyvärr och dessutom väldigt bulkiga.
Lite roligt är också att du skriver om dina breda fötter men prövar de märken som erkänt har smalast läst. Burton har sin Ruler Wide och nästa säsong kommer även Photon i Wide samt att Salomon har flera modeller i Wide. Tyvärr säljs ingen av dessa i butik här i Sverige vilket är synd och enda möjligheten är att själv beställa hem och pröva.
Om du vill hitta breda boots så läs mitt inlägg i början av tråden.

sailortrash
47 inlägg

unsuspected :

sailortrash :

Att din bror har bredast fötter i landet måste vara en rejäl överdrift då det säkert skulle motsvara en 5-6E läst minst och troligen inga boots hade passat. 32 är med egen efterforskning inte tillräckligt breda för många tyvärr och dessutom väldigt bulkiga.
Lite roligt är också att du skriver om dina breda fötter men prövar de märken som erkänt har smalast läst. Burton har sin Ruler Wide och nästa säsong kommer även Photon i Wide samt att Salomon har flera modeller i Wide. Tyvärr säljs ingen av dessa i butik här i Sverige vilket är synd och enda möjligheten är att själv beställa hem och pröva.
Om du vill hitta breda boots så läs mitt inlägg i början av tråden.

Jag vill inte hitta breda boots (längre)
Det finns folk med bredare fötter men säkerligen smalare
All boots jag testade i år känns bredare än utbudet 05-06
Om du vill diskutera fötter med min bror så pm så får du hans nr, men jag varnar dig, han är stolt över sina breda fötter (vilket även du verkar va över dina...)

Och ja, jag tror fan på allvar han har bredast fötter i landet. Lätt 3 cm på en normal fot i st 43

VictorWickel
26 inlägg
VictorWickel 26 inlägg 1 år sedan

Jag har breda men korta fötter och jag köpte ett par DC park series för kanske 5-6 år sedan och de passar riktigt bra. Tror inte de görs längre men riktigt sköna för mig och säkert för andra med breda fötter. Borde finnas nyare verisioner av bootsen om man söker på dem.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook