Boot fitter, Whistler/Vancouver

IPJT
38 inlägg
IPJT 38 inlägg 1 år sedan

Tjena!
Ska nu köpa mitt tredje par pjäxor på 2 säsonger... Har genom den hårda (läs dyra) vägen lärt mig att det är bättre att göra det ordentligt en gång istället för tre halvdana.

Därför vänder jag mig till er och frågar om det är någon som känner till en riktigt duktig boot fitter i Whister/Vancouver?
Brukar boot fitters lämna ngn slags garanti på att pjäxan kommer sitta fint efter modifiering?
Vad vet ni om Surefoot? Ngt att ha?
http://www.surefoot.com/index.php

Svar

AxelHassel
31 inlägg
AxelHassel 31 inlägg 1 år sedan

Här kan jag nog hjälpa till lite. Jag har varit runt hos de flesta i området efter flera år av problem.

North Shore ski & board - Jag har träffat väldigt många familjer genom skidskolan som "alltid" har gått dit för både pjäxor/skidor och för allt annat relaterat. Jag har inget namn på ngn som jobbar där dock.

Tom James som jobbar på Intuition, ligger typ vid Mec Vancouver - Både på olika topptursforum och från några vänner som har jag bara hört jättebra saker om honom. Dock enbart from toppturare, inte en enda vanlig skidåkare.

Bill på Alpine Pro Blackcomb - Han har huuur lång erfarenhet med skidprylar och bootfitting men börjar komma till åldern. Han har tidigare jobba med många olika race teams och är involverad i mycket skid/pjäxtestning på glaciären på Blackcomb

Sean på CAN-SKI Blackcomb - Erfaren kille som definitivt är underskattad jämfört mot and boot fitters i byn.

Erin och till viss del Carl på CAN-SKI market place - Erin är toppexaminerad skidlärare och har jobbat med pjäxor länge. Det jag gillar med honom att han är sjuk duktigt på att åka skidor och har experimenterat mycket själv vilket gör att han verkligen fattar jämfört mot en bootfitter som inte har skaffat sig samma förståelse genom sin åkning.

Sam (manager) och Tyler (assistant) på Surefoot - Sure foot är ett stabilt företag som är bra på vad de gör men lite som Alpingaraget (det finns både väldigt högt och lågt och det gäller att hitta rätt person). Dom har alltid varit schyssta mot mig vad gäller att kunna ge tillbaka saker som inte blev bra (typ sprutskor men även kompletta pjäxor

Ta en titt på Fanatyco i Village nära shoppers drugmart - Personligen så gillar jag dom inte alls pga några tidigare (vad jag tycker) misstag. Men många av mina kolleger har flera olika favoriter där inne så de kan inte ha helt fel.

Den enda som skulle kunna dyka upp på dina sökningar som jag inte skulle rekommendera är George Mc Conkey. Han är väldigt ofta superuppbokad men lever lite på gamla meriter och har inte hängt med i utveckling enligt mig

Alla ovan har sina egna följare sedan länge och det skulle bli svårt att avgöra vem som är bäst. Men min rekommendation om du har krångliga fötter att köpa pjäxorna i samråd med din fitter, annars kommer alltid kommentaren komma i slutet om det inte riktigt funkar "att du borde ju ha köpt dessa istället". Och köp så nära som möjligt där du kommer att åka/vara, alltid hopplöst att behöva åka långt och spendera tid för en liten justering.
Typ alla lämnar minst 1 års garanti om du köper pjäxan där.

Lycka till!

beng122
65 inlägg
beng122 65 inlägg 1 år sedan

Åh nu kommer jag inte ihåg namnet på stället där jag gjorde mina pjäxor i Whistler för 3 år sen men det var supergrymt! Enda jag kommer ihåg är att killen som fixade i ordning dom hette Barry, ganska säker på det iaf.. Han fick ihop det på första försöket och jag behövde aldrig gå tillbaka för att fixa igen, så något om garanti vet jag tyvärr inte. Har extrema problem med mina fötter och fått höra av läkare att de inte är helt gjorda för skidåkning så ofta som jag vill, jag kan trycka ut pjäxorna hur mycket jag vill på olika ställen, problemet kommer bara komma nån annanstans då. Men i Whistler fick jag till ett par pjäxor som höll i 2 säsonger utan några problem alls, och då jobbar jag som skidlärare och har dom alltså på mig varje dag i princip hela säsongen. Efter 2-3 säsonger har pjäxorna dock ändrat form men här i Europa har jag inte lyckats hitta någon som kan pricka rätt på samma sätt. Så det är alltså i Whistler du ska passa på, om Barry fortfarande jobbar kvar. Men jag kommer tyvärr inte ihåg i vilken affär han jobbar, jag minns att surefoot var ett av alternativen jag tittade på men har för mig att det inte var det jag valde till sist. Butiken ligger i alla fall hyfsat nära liftarna, om jag får nåt namn på mer butiker i Whistler som gör bootfitting kanske jag kommer ihåg. Kan också vara så att det var surefoot men tror dock inte det.. Sorry för dålig info men om du kommer i kontakt med en kille vid namn Barry så rekommenderar jag att göra pjäxorna hos honom i alla fall.

beng122
65 inlägg
beng122 65 inlägg 1 år sedan

Efter googlande hittade jag detta https://whistler-realestate.com/blog/Ge … ting/16120 smile Whistler Village Sports var det visst. smile

klassy
435 inlägg
klassy 435 inlägg 1 år sedan

Jag jobbade i en systerbutik till Whistler Village Sports, Sportstop, tyvärr tappade vi vår riktigt duktiga boot fitter till denna säsongen, men Whistler Village Sports har fortfarande den boot fitter som har jobbat överlägset längst i branschen. Dom är helt oslagbara. Enligt folk i Whistler så är Surefoot överskattade.

Så som Beng122 sa så tycker jag också du ska gå till Whistler Village Sports och fråga efter Barry!

Köp ett par iläggssulor från honom också. Kan sova i mina pjäxor och fortfarande sväva på moln.

IPJT
38 inlägg
IPJT 38 inlägg 1 år sedan

AxelHassel :

Här kan jag nog hjälpa till lite. Jag har varit runt hos de flesta i området efter flera år av problem.

North Shore ski & board - Jag har träffat väldigt många familjer genom skidskolan som "alltid" har gått dit för både pjäxor/skidor och för allt annat relaterat. Jag har inget namn på ngn som jobbar där dock.

Tom James som jobbar på Intuition, ligger typ vid Mec Vancouver - Både på olika topptursforum och från några vänner som har jag bara hört jättebra saker om honom. Dock enbart from toppturare, inte en enda vanlig skidåkare.

Bill på Alpine Pro Blackcomb - Han har huuur lång erfarenhet med skidprylar och bootfitting men börjar komma till åldern. Han har tidigare jobba med många olika race teams och är involverad i mycket skid/pjäxtestning på glaciären på Blackcomb

Sean på CAN-SKI Blackcomb - Erfaren kille som definitivt är underskattad jämfört mot and boot fitters i byn.

Erin och till viss del Carl på CAN-SKI market place - Erin är toppexaminerad skidlärare och har jobbat med pjäxor länge. Det jag gillar med honom att han är sjuk duktigt på att åka skidor och har experimenterat mycket själv vilket gör att han verkligen fattar jämfört mot en bootfitter som inte har skaffat sig samma förståelse genom sin åkning.

Sam (manager) och Tyler (assistant) på Surefoot - Sure foot är ett stabilt företag som är bra på vad de gör men lite som Alpingaraget (det finns både väldigt högt och lågt och det gäller att hitta rätt person). Dom har alltid varit schyssta mot mig vad gäller att kunna ge tillbaka saker som inte blev bra (typ sprutskor men även kompletta pjäxor

Ta en titt på Fanatyco i Village nära shoppers drugmart - Personligen så gillar jag dom inte alls pga några tidigare (vad jag tycker) misstag. Men många av mina kolleger har flera olika favoriter där inne så de kan inte ha helt fel.

Den enda som skulle kunna dyka upp på dina sökningar som jag inte skulle rekommendera är George Mc Conkey. Han är väldigt ofta superuppbokad men lever lite på gamla meriter och har inte hängt med i utveckling enligt mig

Alla ovan har sina egna följare sedan länge och det skulle bli svårt att avgöra vem som är bäst. Men min rekommendation om du har krångliga fötter att köpa pjäxorna i samråd med din fitter, annars kommer alltid kommentaren komma i slutet om det inte riktigt funkar "att du borde ju ha köpt dessa istället". Och köp så nära som möjligt där du kommer att åka/vara, alltid hopplöst att behöva åka långt och spendera tid för en liten justering.
Typ alla lämnar minst 1 års garanti om du köper pjäxan där.

Lycka till!

Stort tack för att ni tog er tiden för att skriva dessa utförliga svar. Har verkligen varit till hjälp.

Avsatte en hel dag för ändamålet att hitta en boot fitter (ej köp av pjäxor). Var runt i alla butiker ni tipsade om och sökte efter de ni nämnt. Tänker att jag sammanfattar lite tankar/slutsatser så kanske ngn annan framtida pjäxspekulant kan dra nytta av det.

Är i mina ögon helt sjukt att många "seriösa" spelare i Sverige tar boot fitting så oseriöst. Va inte en enda fitter i Whistler som lät bli att mäta min fot utan socka, frågade om min åkstil/ tidigare erfarenheter + pjäxor, lät mig sätta ner foten i olika skal för att sedan känna efter om huruvida pjäxans skal passar eller ej. Har inte varit med om liknande i Sverige.

Ha inte bråttom. Ta dig tiden att hitta en boot fitter som tar sig tiden. Va lite smart när du väljer tid. Vardagar e ju oftast lugnare och är därför att föredra.

Intressant är att åsikterna var många och olika rörande vilka pjäxor som passade mig. Kändes därför tryggt att gå runt till många aktörer för att skaffa mig ngt slags konsensus. Går du till en aktör finns risken att de inte har pjäxan som passar dig bäst. Alla butiker säljer såklart inte alla märken.

Tillslut kom jag fram till att jag skulle köpa ett par Lange XT 130 Freetour LV hos Sean på CAN-SKI Blackcomb. Han tog sig verkligen tiden och jag kunde verkligen se hur han funderade då han mätte min fot eller fått svar på en fråga han ställt. Sen var han dessutom jävligt schysst då han fixade fram ett par pjäxor jag kunde testa en dag. Kändes därför helt rätt att köpa av honom. Han blev rejält förvånad när jag berättade att han blivit nämnd på ett svenskt forum. Precis som Axel skrev upplever jag att han är lite underskattad.

Har iaf åkt på pjäxorna i 2 dagar och är hittills väldigt nöjd. Upplever dock att det är 0 flex i strapsen och har därför monterat på ett par booster-straps.
Kommer aldrig kunna gå tillbaka till ett par vanliga pjäxor efter att ha använt ett par med gåläge. Guds gåva till skidåkarna?

Stort tack för hjälpen!
Höres!
Ian

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook