Väpnarluva till skidbacken

akleja
10 inlägg
akleja 10 inlägg 1 år sedan

Bör införskaffa i en väpnarluva el vad det heter så att jag inte förfryser ansiktet i fjällen. Vad rekommenderar ni? Merinoull?

Svar

wertigo
Online 61 inlägg
wertigo 61 inlägg 1 år sedan

Själv är jag ganska frusen av mig, men jag kör på en tunnare modell i konstmaterial.
Dels för att den torkar snabbt, dels för att den är väldigt kompakt. Vill minnas att jag köpt den på typ TeamSportia eller XXL, modell 99kronor.
Funkar fint för mina behov smile

telemarkus
200 inlägg
telemarkus 200 inlägg 1 år sedan

Det kallas balaklava och brukar finnas att köpa i skidortens butik. Precis som @wertigo skriver räcker det oftast med en tunn syntetvariant men vill du lyxa till det så satsa på en merinovariant.

Ski now work later Citera
pd
Online 186 inlägg
pd 186 inlägg 1 år sedan

För min del föredrar jag en buff som är mera flexibel än en balaklava. En buff går att dra upp och ner allt eftersom man känner sig varm eller kall utan att behöva ta av och på hjälm och goggles. Blir den blöt av utandningsluften så är det bara att vrida runt den eller vända den upp och ned. Är det riktigt kallt så är det bara att dra upp den i hjälmen.

akleja
10 inlägg

pd :

För min del föredrar jag en buff som är mera flexibel än en balaklava. En buff går att dra upp och ner allt eftersom man känner sig varm eller kall utan att behöva ta av och på hjälm och goggles. Blir den blöt av utandningsluften så är det bara att vrida runt den eller vända den upp och ned. Är det riktigt kallt så är det bara att dra upp den i hjälmen.

Buff låter som en toppenidé. Tack för tips!!!

GALSAC
102 inlägg
GALSAC 102 inlägg 1 år sedan

Den bästa varianten jag någonsin provat kommer från Talus Outdoor.
Deras ”Darth Vader” mask är fullständigt outstanding.
Produkten heter Cold Avenger och finns i flertalet olika utföranden.

akleja
10 inlägg

GALSAC :

Tack Galsac! Oj, oj nu börjar vi tala om bra grejer ser jag! Det här ska kollas upp. Vet du vart de säljs?

GALSAC
102 inlägg
GALSAC 102 inlägg 1 år sedan

akleja :

GALSAC :

Tack Galsac! Oj, oj nu börjar vi tala om bra grejer ser jag! Det här ska kollas upp. Vet du vart de säljs?

Tjena!

Jag fick faktiskt några prover av företaget ifråga för några år sedan, USA baserat företag.
Då nämnde Talus att produkterna fanns i Norge. I annat fall går de att beställa direkt ifrån deras hemsida.
Kan meddela att jag åkt med masken i ett orkanliknande Åre då temperaturen var -15 grader. Att sitta i liften med masken var en fröjd.
Utöver det har jag även kört med masken i Alperna vid ett par tillfällen och den har aldrig gjort mig besviken.
Cold Avenger går inte att jämföra med något annat på marknaden. Den värmer, blir inte blöt och fryser och ser till att inandningsluften blir varmare. Helt klart värt att lägga pengarna. Hade jag inte fått mina skulle jag definitivt köpt den.

G

akleja
10 inlägg

GALSAC :

akleja :

GALSAC :

Tjena!

Jag fick faktiskt några prover av företaget ifråga för några år sedan, USA baserat företag.
Då nämnde Talus att produkterna fanns i Norge. I annat fall går de att beställa direkt ifrån deras hemsida.
Kan meddela att jag åkt med masken i ett orkanliknande Åre då temperaturen var -15 grader. Att sitta i liften med masken var en fröjd.
Utöver det har jag även kört med masken i Alperna vid ett par tillfällen och den har aldrig gjort mig besviken.
Cold Avenger går inte att jämföra med något annat på marknaden. Den värmer, blir inte blöt och fryser och ser till att inandningsluften blir varmare. Helt klart värt att lägga pengarna. Hade jag inte fått mina skulle jag definitivt köpt den.

G

Det låter väldigt lovande. Då jag beger mig imorgon så finns inte tid till denna gång och jag hade verkligen behövt en sådan mask. Det händer att det kan gå ned till -25 i dalen så då är det ingen lek känner jag. Förstår att det är en fröjd att ha masken på.

belouga
37 inlägg
belouga 37 inlägg 1 år sedan

Jag använder balaklava i merino. Är det riktigt kallt kompletterar jag men en neoprenmask från bula.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook