Skidor för svensk friåkning

felixiko
15 inlägg
felixiko 15 inlägg 1 år sedan

Hej Freeride!
Att åka skidor är ju faktiskt det bästa som går att göra, oavsett underlag. Jag har ett par Salomon q-115, 188 cm långa. Dessa funkar bra när det är mycket snö, puder i mängder, vårslask och sånt man vill flyta på.

Tursamt nog så behöver ju vi i Norden inte stå ut med sådana fören hela tiden, utan får ynnesten att åka härlig, hårt vindbearbetad snö som har mekaniska egenskaper jämförbara med betong. Tänk er att få flyga ut över kalfjället, med horisontellt växande frostansamlingar på fjällbjörkarna och djupa, isiga vindfåror i snön tvärs emot färdriktningen. Varje gång man ofrivilligt skickas upp i luften håller man hårt tummarna för att man inte ska landa i nästa uppförslut, så att man slipper ett tidigt slut på säsongen. Drar en härlig bromssladd, sådär så att man studsar sidledes, kratsch-kratsch-kratsch, och skidorna fladdrar likt kolibrivingar. Jag vill ha ett par skidor för SÅNT före!

Jag är alltså ute efter ett par styva skidor som vill hjälpa till att tämja de lite hårdare förena ute i terrängen. Jag vill ha den åkbar även i mjukare fören, jag tänker att ungefär 100 i midja skulle kunna vara lagom och nån form av rocker, kanske lite kortare än mina nuvarande plankor (188), men om någon har bra argument för annat så lyssnar jag gärna. Tanken är att montera någon rambindning som är styv och funkar bra på nedvägen, jag har Salomon Guardian på gamla skidorna och den är jag nöjd med i det avseendet.

Tips mottages gärna!

Svar

dallan
536 inlägg
dallan 536 inlägg 1 år sedan

Ett par Armada invictus 99 ti skulle kunna vara på tapeten. Enforcer 100 från Nordica en annan. Blizzard bonafide, eller monstret Head monster 98. Låter som att du ska sikta på en metalförstärkt variant iaf.

AxelHassel
31 inlägg
AxelHassel 31 inlägg 1 år sedan

Blizzard Bonafide!

mickebratt
17 inlägg
mickebratt 17 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad mickebratt (1 år sedan)

Lägger min röst på Enforcer 100, perfekt som "enda-skida" för nordiska förhållanden helt enkelt. Fartstabil men ändå rapp, älskar dom!

Marboh
47 inlägg
Marboh 47 inlägg 1 år sedan

Kästle bmx105 HP eller FX95 hp

Annars en klassisk völkl mantra?

JohanDahlstedt
789 inlägg
JohanDahlstedt 789 inlägg 1 år sedan

Prova head kore 105 eller till nästa år 99 mm.

Hårda och väldämpade så funkar riktigt bra på hårt underlag. Självklart även på mjukt underlag. 189 cm men med ganska mkt taper gör att dom upplevs kortare.

En riktig shit fuck skida med andra ord. Som inte kommer ge vika!

OddSkartind
4 inlägg
OddSkartind 4 inlägg 1 år sedan

Extrem opinion 98 kanske

Pirmin79
Online 20 inlägg
Pirmin79 20 inlägg 1 år sedan

Extrem Opinion 108 Charger. Funkar fint som endaskida också. Vet inte varför du vill ha midjan kring 100, men jag ser ingen anledning att stanna där. Om det är för att överlappa dina 115 mindre och kanske få bättre pistegenskaper skulle jag säga att det är onödigt. Chargern är alldeles utmärkt även i pist.
(kommer förresten heta Reload istället nästa säsong)

felixiko
15 inlägg
felixiko 15 inlägg 1 år sedan

Tack så mycket för alla tips! Nu har jag ju nog för flera dagars provkörning!

Pirmin79 :

Extrem Opinion 108 Charger. Funkar fint som endaskida också. Vet inte varför du vill ha midjan kring 100, men jag ser ingen anledning att stanna där. Om det är för att överlappa dina 115 mindre och kanske få bättre pistegenskaper skulle jag säga att det är onödigt. Chargern är alldeles utmärkt även i pist.
(kommer förresten heta Reload istället nästa säsong)

Min tanke var att smalare midja skulle innebära lättare att kanta hårt och stabilt när det går fort och är ojämnt. Pistegenskaperna är oviktiga. Opinion 108 Charger låter väldigt intressant, Extrem ska ha ett testcenter vid VM6an i Åre också, vilket innebär att jag kan testa dem relativt enkelt. Jag tycker det är väldigt härligt med bredskidor så fort det blir mjukt, så 108 vore inte dumt på det viset.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook