Ersättare för BD 01 binding

norly
41 inlägg
norly 41 inlägg 1 år sedan

Hej. Black diamond har ju slutat med sina telisbindingar. Någon som kan rekommendera en ersättning för deras (enligt mig) helt fantastiska 01 binding? Typ liknande konstruktion flex mm...

Svar

norly
41 inlägg
norly 41 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad norly (1 år sedan)

kan väl sammanfatta med att den behöver hiking läge... och ingen release funktion...

https://sep.yimg.com/ay/yhst-56160431387474/2012-black-diamond-01-backcountry-telemark-ski-bindings-super-sale-6.gif

Lenz
265 inlägg
Lenz 265 inlägg 1 år sedan

22 design axel har hike och den är mycket stabilare och kan köras hårdare. Sen så tror jag den är tyngre ochså. Axel bindningen är den bästa byggda 75 mm bindningen man kan köpa.

Lenz
265 inlägg
Lenz 265 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Lenz (1 år sedan)

Jag har ägt nästan alla utav dom mer populära 75 mm bindningarna. 22 design axel kör jag på nu och den är överlägsen sina konkurrenter, då överdriver jag inte.

Lenz
265 inlägg

Du kan även byta fjädrarna om du tycker originalet som följer med inte är tillräckligt styva. Du kan även justera hur aktiv du vill att bindningen ska vara. Då menar jag gå delen. Tre olika lägen finns att välja på.

norly
41 inlägg

Låter som 22 är vägen framåt..
Testar ett par så får vi se. Tack för tipset..

Brollan köpte just deras NTN Outlaw X bindning. Skall monteras i veckan. Hoppas den håller bättre än hans rottefella som konstant strulade smile

Lenz
265 inlägg

Jag har endast haft rottefella r8 75 mm. Riktigt dålig kvalité.

norly
41 inlägg

Ska bli jäkligt kul att se hur 22 bindningen funkar. Han får ett par Outlaw samt Faction 3.0 skidor.. ganska avis faktiskt på skidorna..

Lenz
265 inlägg

Det som är bra med den är att du själv kan justera mycket själv, så att den passar den känslan du gillar.

Lenz
265 inlägg

Det ser ut som om 22design kommer dominera marknaden lång tid framöver. Dom har den bästa 75 mm bindningen och nu den bästa NTN bindningen. Snart kommer även Medjo dödaren.

jwunsche
70 inlägg
jwunsche 70 inlägg 1 år sedan

Annars ser det ut som om telemark-shop.fr fortfarande har O1 kvar i lager.

jwunsche
70 inlägg

Är det förresten någon som har testat Bishop BMF-R. Den ser ju onekligen intressant ut.

Lenz
265 inlägg

Jag har inte testat men en kompis har. Han säger att den känns klumpig och otymplig.

Lenz
265 inlägg

Problemet med bishop är att dom säljs knappt någonstans. Skulle bindingen gå sönder så kommer det bli svårt att få tag i reservdelar runt om i Europa. Min g3 binding som jag hade fömånga år sen gick sönder i Chamonix och den säljs inte någonstans
i hela byn!!! Fick hyra skidor sista veckan.

Lenz
265 inlägg

22 design och rottefella finns överallt.

norly
41 inlägg

Reservdelar till BD bindingarna börjar redan bli struliga. Hade blå hälspännen, och 2 av 4 har gått sönder. Bytte till nyare (limegröna) och dom tycks vara av bättre kvalitet. Men nu kan man bara köpa ett lite dyrare kit med dom. Förr fanns dom lösa för typ 5 EUR. Nu är det 40 EUR... sad

telemarkscout
4 inlägg
telemarkscout 4 inlägg 1 år sedan

Köp 22 designs, jag har haft många bindningar, rottefella freedom var ju rena skämtet,gick ju sönder för minsta lilla. Outlaw X är klart den bästa bindning jag åkt på och då inkluderar jag även Meidjo som jag har på mina andra skidor.
Skit i vad bindningarna väger, det är ändå pjäxorna som är tyngst, välj något som håller.

Lenz
265 inlägg

telemarkscout :

Köp 22 designs, jag har haft många bindningar, rottefella freedom var ju rena skämtet,gick ju sönder för minsta lilla. Outlaw X är klart den bästa bindning jag åkt på och då inkluderar jag även Meidjo som jag har på mina andra skidor.
Skit i vad bindningarna väger, det är ändå pjäxorna som är tyngst, välj något som håller.

Äntligen så får man gehör för sina erfarenheter!! Personligen så gillar jag inte känslan av NTN, men enligt tester så känns 22 design outlaw x mer som 75 mm . I alla fall vad killen i filmen säger.

Lenz
265 inlägg

Jag har precis köpt nya skidor med 22 design axel monterade men nästa gång så blir det nog outlaw x. Anledningen till att jag hållt kvar vid 22axel är att jag inte gillar känslan som rottefella NTN ger. Äntligen en binding med riktig telis känsla

skidmannen
150 inlägg
skidmannen 150 inlägg 1 år sedan

Alla har olika smak. Själv har jag haft Meidjo och tyckte den var riktigt dålig, fipplig och märklig åkkänsla, mekanisk på nåt sätt. Och dyra. Och miljoner skruvar.

Rottefella Freedom tycker jag däremot är helt OK trots att det börjar bli en gammal konstruktion. Fast klart bättre med TX Comp än med TX Pro. Med Pro känns det som att bälgen är för mjuk i förhållande till skaftet. Freedom har hållit ganska bra för mig, men det tror jag beror på att jag kör mjukaste fjädern på lösaste läget, gillar inte att ha massa böjmotstånd.

Nästa gång bindningarna pajar blir det nog Outlaw X, om det inte kommit nåt ännu flashigare då.

jwunsche
70 inlägg

Jag kör på Meidjo nu (tidigare Cobra, 7tm, och Voilé CRB) och trivs bra med åkkänslan. Jag har den relativt mjukt ställd. Håller absolut med om att den är lite fipplig och plastig och att det är ett löjligt antal skruvar. Testade Rotefella Freeride i veckan men trivdes inte helt med känslan. Tung att börja lyfta hälen och tog mer eller mindre stopp för tidigt, och då tycker jag ändå inte att jag har en särskilt låg ställning. Kan vara att den var för hårt ställd, och redan på de åk jag gjorde började jag vänja mig. Meidjo känns ändå mer lik mina gamla 75mm-bindningar, vilket jag gillar. Men, your milage may vary, som sagt var.

norly
41 inlägg

Rapport från nya skidorna:

Faction 3.0:
Sjukt roliga i offpisten. Studsar tillbaka efter varje sväng på ett jäkligt behagligt sätt. Kör mest små snabba svängar i offpisten, men där var dom verkligen briljanta tycker vi. Sjukt rolig flex i och med att mitten på skidan är styv (ligger en metallplatta där tror jag), och nos tail är mjuka.

I pist var dom ganska fladriga, och svåra att kantställa. Funkade fint om man inte gillar carving utan är mer av en sladdande åkare. I jämförelse med dom förra skidorna (som också pajade) så var dom mycket mer instabila och sladdriga i pisten, men klart bättre offpist då dom flaxade så mycket.

Dock fallerade det hela efter 5 dagars åkande då bägge skidornas laminating slets upp av de bakre skruvarna på bildningarna (22 outlaw X). Tycks som om antingen skruvarna var för korta, eller skidorna för mjuka. Bägge skidorna pajade ungefär samtidigt. En bättre design vore en längre bottenplatta på bindningarna som fördelar krafterna mer jämt.

Skall tilläggas att Faction hävdar att detta inte skall hända och vi får ett nytt par skidor omedelbums.

Funderar dock på om det är bättre att testa ett par Black crows eller nått annat som kanske är lite hårdare..

Nåja, en högst ovetenskaplig recension smile

norly
41 inlägg
norly 41 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad norly (1 år sedan)

https://www.freeride.se/img/photo/n/0c1d0b8c7c65012625aa948f57256d07.jpg

Så här gick det. När man står på kant var det kanske 1 cm glipa och man såg skruvarna som satt ordentligt fast i toppskiktet på skidan smile

Lenz
265 inlägg

Har dålig koll på faction, det låter som om det inte finns någon förstärkning för montering av bindningar eller? Tänker på metall plattan. Sen så är det kanske så att dom använt fel skruv då det skiljer på längd om du har en bindnings förstärkning eller inte.

norly
41 inlägg

Senaste utveckligen.

Vår lokala butik hävdar att nästan alla outlaw x bindningar dom monterat i år har lossnat från skidan. Dom skyller på att folk vill ha dom monterade på lätta topptursskidor med balsaträkärnor. Tydligen har dom samma problem med vanliga alpina Tec bindningar. Skidorna håller helt enkelt inte. Kärnan är för mjukt.

Rotafellas NTN är tydligen lite bättre på att sitta kvar på skidan tycker dom.

Så vi monterar nu om bindningarna (som behövde lagas lite, knäcktes när skidan pajade) på att par nya Faction fast med hårdare kärna (och aningen tyngre skida)...

Så som tips är nog att funderar på skidans träkärna, och om det är värt att köpa ultra lätta skidor eller ej smile

Lenz
265 inlägg

Har inte den skidan metall där man monterar bildningen?

norly
41 inlägg

Nja, trodde det när vi köpte den. Enligt deras hemsida har den "TITANAL REINFORCEMENT UNDERFOOT" vad nu det betyder...

VI fick ju nya skidor, så då testar vi deras Prodigy 3.0. Har Poppler kärna. Får se hur det går.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook