Val d'Isère - dagsturs tips!

e-karvonen
7 inlägg
e-karvonen 7 inlägg 1 år sedan

Ska till Val d'Isère v.13 tillsammans med universitetskompisarna. Kommer hänga mycket i liftsystemet tillsammans med hela gänget men jag och några få tänkte ta en dag och tura för att använda våra stighudar. Vi undrar nu om det är någon där ute som rekommenderar en speciell tur någonstans runt Val d'Isère, gärna lättillgängligt då vi inte har tillgång till bil!

Svar

havreboll
1048 inlägg
havreboll 1048 inlägg 1 år sedan

Vilken skidvana har ni och hur mycket koll har ni på området ?

e-karvonen
7 inlägg
e-karvonen 7 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad e-karvonen (1 år sedan)

@havreboll
Vi är avancerade skidåkare som åkt länge och med all utrustning som krävs för säker tur men är någorlunda nybörjare vid tur då vi inte har så många turer i ryggsäcken. 3-4 stycken i Norge samt en tur med UCPA, Gran Paradiso. Ingen av oss har inte varit i området tidigare så vi vågar inte gå långt/länge utan en guide. Dock är vi studenter så vi vill helst inte betala allt för mycket om en guide skulle vara på kartan.

Det vi letar efter är en helt enkelt en dags-/halvdagstur från systemet, eller närliggande, upp på en topp man vågar gå upp på utan en guide. Vi kommer absolut fråga efter råd av lokala guider/personal gällande läget i dalen den aktuella dagen.
Alt. om någon vet en cool/rolig/äventyrlig tur tillsammans med en billig dagsguide i området!

Andra lite enklare turer som inte behöver vara branta i området uppskattas också, då vi just vill använda våran utrustning och ha en skön dag!

Edit: Med all utrustning så menar jag lavinutrustning, inga ski crampons, rep eller annan brantare klätterutrustning har vi inte

RasmusWieveg
3 inlägg
RasmusWieveg 3 inlägg 1 år sedan

Har kört med en guide där nere som heter denis delorme som kör guidade off pist turer samt heliski, pröjsade ca 800kr per skalle för en full dag med 6 personer. Kanonbra och trevlig fransman i 50-55 års åldern som är uppvuxen där.
kontaktinfo vid intresse.
+33 6 07 08 17 17
Denis.delorme.06@gmail.com

havreboll
1048 inlägg
havreboll 1048 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad havreboll (1 år sedan)

Rött = huda/bootpacka
Svart = åka

https://www.freeride.se/img/photo/n/ca7326d7015d0648862bc3e8ddf3284e.jpg

Förslag 1. Ganska kort bit att gå. Fint ställe att ta en fika på toppen om vädret tillåter. Sedan har man cirka 900 höjdmeter ner till dit skrået börjar till liften. Väldigt lätt att hitta, oftast upptrampad bootpack upp och väldigt välgjort skrå tillbaka.

Förslag 2. Dubbelåk. Riktigt brant och exponerat på sina ställen.

https://www.freeride.se/img/photo/n/b857ff48b6dad3eb6b2cbd44bbba3966.jpg

Börjar på glaciären. Man tar fart och skråar. Sedan hudar man upp. Finns ofta spår gjorda som går till "balmerna". Man viker av från dessa och fortsätter vänster runt toppen.

https://www.freeride.se/img/photo/n/c19480fcd96e6da713577b86d81fc891.jpg

När man är nere så har man en kort hudning upp på nästa topp som ligger rakt framför. Sedan letar man upp ingången till åket. Det är relativt lätt att hitta om man inte håller för långt till höger när man kommer upp. (märkte här att jag råkade vända på rött och svart...)

https://www.freeride.se/img/photo/n/99ad75e9b16d84f9d09682503f754c3d.jpg

Här är åket sett nerifrån Val Claret.

Om du vill ha mer av en "ute och turar lite allmänt" sorts åk så kan jag tipsa om det också men oftast kommer det in mer inslag av att känna till området i dom fallen. Känner ni er osäkra på förslag 2 så hade jag hoppat över det. Sjukt fint att kunna få två sådana åk i rad men man bör ha koll på vad man gör... wink

Jocke92
15 inlägg
Jocke92 15 inlägg 1 år sedan

Eftersom @havreboll inte är känd för att komma ihåg namnen på åken wink Så kan jag tillägga att Förslag 1 är Sydsidan på Rocher du Charvet och att skiers left varianten slutar i Mont Blanc Coloiren.
Förslag 2 kallas Grand Coloir.

e-karvonen
7 inlägg
e-karvonen 7 inlägg 1 år sedan

Otroligt tack för alla svar, hade inte några superförväntningar på svar men ni överträffade alla förväntningar totalt!

Pillard
Online 3119 inlägg
Pillard 3119 inlägg 1 år sedan

Ett lite inverterat förslag skulle annars kunna vara Bonneval. Om ni tar er högst upp på Pisaillas-glaciären (med lift) och sen drar på hudarna och traverserar skiers left snett upp över kammen (brukar vara spår där). Så kan ni lämna systemet på baksidan. Om jag inte missminner mig är det ca 30-40 min promenad med skidorna på ryggsäck men med hudar borde det ta 15-20 max. Här kan man åka ner mot Bonneval och eftersom ni inte har helikopterhämtning där får ni helt enkelt inte åka längre ner än att ni hinner huda tillbaka upp innan det blir mörkt wink

havreboll
1048 inlägg
havreboll 1048 inlägg 1 år sedan

Pillard :

Ett lite inverterat förslag skulle annars kunna vara Bonneval. Om ni tar er högst upp på Pisaillas-glaciären (med lift) och sen drar på hudarna och traverserar skiers left snett upp över kammen (brukar vara spår där). Så kan ni lämna systemet på baksidan. Om jag inte missminner mig är det ca 30-40 min promenad med skidorna på ryggsäck men med hudar borde det ta 15-20 max. Här kan man åka ner mot Bonneval och eftersom ni inte har helikopterhämtning där får ni helt enkelt inte åka längre ner än att ni hinner huda tillbaka upp innan det blir mörkt wink

Jo, finns dock flera man hört om som missbedömt vägen tillbaka och spenderat en natt med att huda tillbaka. Däremot så finns det ju en del fina åk kring glaciären där som faktiskt tillåter att slippa gå samma bit upp som man åker ner.

https://www.freeride.se/img/photo/n/54f0ab0f30817c7792d343dcd0720e9c.jpg

Första svarta biten från liften hudar man tills man passerar ryggen. Sedan skråar man för att klättra upp för en liten ränna (krävs ingen utrustning). Sedan åker man ner till källan till Isére och skråar ovanpå den (frusen generellt) för att komma ut på bilvägen till Fornet (har det smält mycket kan man ta bussen).

https://www.freeride.se/img/photo/n/e4362983b5342bb6cb5e386aacc82ebb.jpg

Pillard
Online 3119 inlägg
Pillard 3119 inlägg 1 år sedan

havreboll :

Jo, finns dock flera man hört om som missbedömt vägen tillbaka och spenderat en natt med att huda tillbaka.

Det kan jag tänka mig, "bara en sväng till" är ju oftast en bra stund på hudarna wink

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook