Offpist terräng Myrkdalen och Voss?

Bobban1
8 inlägg
Bobban1 8 inlägg 1 år sedan

Hejsan!
Planerar att i vecka 12 ladda bilen med ett par kompisar och köra upp till Myrkdalen och Voss. Ser ju galet bra ut just nu med tanke på snötillgången och bara hoppas att det håller i sig.
En liten fråga som dyker upp bara. Har hört från vissa håll att det är ganska flackt i Myrkdalen, vilket kanske kan leda till att man blir av med styrfarten nu när det är så galet mycket snö. Någon som varit där och har koll?
Vi som åker är väldigt glada för skogsåkning, Whitewater i Kanada och Tabucskogen i Serre är våra favoriter hittills. Förväntar oss inte att det ska vara fullt lika bra uppe i Myrkdalen, men gärna så nära som möjligt smile
Ha det och tack för tips!

Svar

unsuspected
349 inlägg
unsuspected 349 inlägg 1 år sedan

Kolla i den här tråden.
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=96584

fransosen
252 inlägg
fransosen 252 inlägg 1 år sedan

Det finns flera bra åk i Myrkdalen som är tillräckligt branta. En bonus är om man kan tänka sig att traska i 10-15 min så finns det massor som är bra.
Men är det riktigt flackt ljus så kan det bli lite kinkigare, mycket at åkningen är över trädgränsen. Då är Voss ett bättre alternativ, eller så tar det inte så lång tid att köra över till Sogndal.

Vill man tura så är fjällen runt Vik helt fantastiska också (30 min från Myrkdalen), med fjordutsikt som bonus smile

AKA Knä-Ola Citera
telistomas
30 inlägg
telistomas 30 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad telistomas (1 år sedan)

https://www.freeride.se/img/photo/n/aeee4e07c142981a5a3abf97375d4b38.jpg

Detta är Myrkdalen
Ta med ljusa linser
Tipset är Kari Traa liften o sen skiers left
Kolla in Friflyt SKIPATRULJEN

Skipatruljen (EP1) - Myrkdalen

Bobban1
8 inlägg

Tack för de fina tipsen, man blir ju grymt laddad!
Vi har inget emot att gå lite för att komma åt lite goa åk. smile
Vi ska bo i Voss så kommer säkert testa det också. Tar gärna emot tips på bra åk där med!

Bobban1
8 inlägg

Tack för de fina tipsen, man blir ju grymt laddad!
Vi har inget emot att gå lite för att komma åt lite goa åk. smile
Vi ska bo i Voss så kommer säkert testa det också. Tar gärna emot tips på bra åk där med!

Suryo
27 inlägg
Suryo 27 inlägg 11 mån sedan

Tjo!

Hur gick det sen? Funderar själv på att dra ibörjan av maj, om det är fortfarande bra fr sthlm..

Bobban1
8 inlägg
Bobban1 8 inlägg 11 mån sedan

Det var fantastiskt bra!
Vi prickade in några dagar då det kom blidväder, men trots det hittade vi fantastiskt fin åkning och fick många fina svängar i pjäxdjup snö både på fjället och i skogen och både i Voss och Myrkdalen.
Offpistterrängen är grymt kul, kan bara föreställa mig hur bra det är när det snöar på ordentligt. Allt är lättillgängligt och lätt att hitta och ingen konkurrens. Vi kommer med säkerhet tillbaka!
Kolla öppettider, vi snackade med en liftgubbe som jag har för mig sade att de stänger 1 maj.

Suryo
27 inlägg

Ah schysst! Blir ju pepp alltså!

Japp, det stämmer 1:a maj såg jag nu!? hmm
Kan det vara för varmt nu tror du med mer tung snö?
Tips på boenden förutom Voss Hostel? Såg att det var typ fullt...
Skidbussen mellan Voss och Myrkdalen, tid/bökigt?

Bobban1
8 inlägg

Vädret växlar väldigt där på Västlandet. Vi hade uppemot +7 och veckan efter var det -10. Lätt att hålla sig uppdaterad på Yr.no
Vi hade ju ingen Canada-champagne Pow såklart, men helt klart bra snö.
Vi hyrde privat lägenhet i Voss genom Airbnb, bra utbud.
Körde bil så provade aldrig bussen.
Lycka till!

Suryo
27 inlägg

Aha, ok men det finns en bra grund att åka på iaf... Inte jätte upp åkt då tyckte ni?
Vad tar det att åka mellan Voss och Myrkdalen? Har lite svårt att synka resan, men visst borde det vara lugnt att knata själv runt om kring berget efter stängning? Vad tror du? smile

Bobban1
8 inlägg

Bra grund eftersom det varit massor av snö i vinter. 2 veckor sedan vi var där nu, så vet inte aktuell status. Ser att det ska vara ordentligt varmt på framåt dagen framöver så kanske fin slaskåkning. Går säkert att traska själv.
Voss-Myrk ca 30min.
Lycka till!

Suryo
27 inlägg

Ja, har också sett det. Mestadels sol och ganska varmt. Troligtvis inte någon mer snö på ingång...
Spelar det någon större roll om man bor i Voss eller Myrkdalen? (har ingen bil)

Tack!

fransosen
252 inlägg
fransosen 252 inlägg 11 mån sedan

Det ær en bit mellan Voss och Myrkdalen (ca 30 min med bil), så du bør bo dær du har tænkt att åka. Och det borde bli Myrkdalen så hær sent på sæsongen.

AKA Knä-Ola Citera
Suryo
27 inlägg

fransosen :

Det ær en bit mellan Voss och Myrkdalen (ca 30 min med bil), så du bør bo dær du har tænkt att åka. Och det borde bli Myrkdalen så hær sent på sæsongen.

Ja, jag hade tänkt att bo på Myrkdalen Camping. En bit att gå men har ingen bil tyvärr.
Vet du om det går lokalbussar från Vinje (Myrkdalsvegen 3) till Bergen? Vädret ser ganska varmt ut framöver så är lite osäker på om det är värt att åka så här sent...

GoranC
588 inlägg
GoranC 588 inlägg 11 mån sedan

Finns förmånliga paketresor med tåg-buss och liftkort från Bergen till Myrkdalen
https://www.fjordtours.com/no/ting-aa-g … myrkdalen/

Suryo
27 inlägg

GoranC :

Finns förmånliga paketresor med tåg-buss och liftkort från Bergen till Myrkdalen
https://www.fjordtours.com/no/ting-aa-g … myrkdalen/

Har också hittat det. Problemet är att Myrkdalen SkiResort stänger 1 maj.
Även dessa linjer gäller endast till samma datum. Och flyget från Bergen går onsdag 2 maj... hmm Därför kikade jag upp lokalbussarna som stannar ca 5km från Campingen. Lite bökigt men aa..
Får väl ringa och fråga.

fransosen
252 inlägg

Bussar går både till Vinje och helt till Myrkdalen. Ser ut som att du kan klara dig från att traska 5 km smile Du hittar alla varianter av kollektivtraffik hær: https://www.kringom.no/
Det har till slut regnat hær, så nu kan det nog blir riktigt bra vår-åkning på slush smile Det har varit ganska obehagligt føre senaste tiden med rejæl lavinfara, men regnet har stabiliserat det bra. Så har du lite flyt så blir det episkt bra smile

AKA Knä-Ola Citera
Suryo
27 inlägg

fransosen :

Bussar går både till Vinje och helt till Myrkdalen. Ser ut som att du kan klara dig från att traska 5 km smile Du hittar alla varianter av kollektivtraffik hær: https://www.kringom.no/
Det har till slut regnat hær, så nu kan det nog blir riktigt bra vår-åkning på slush smile Det har varit ganska obehagligt føre senaste tiden med rejæl lavinfara, men regnet har stabiliserat det bra. Så har du lite flyt så blir det episkt bra smile

Ja tack! Ser lovande ut! Ska kika närmare!
Är du där nu? Plz keep me posted! wink

fransosen
252 inlägg

Bor i Sogndal, som är rätt nära, och så turar jag en del på Vikafjellet som hänger ihop med Myrkdalsfjällen smile
Ska försöka att komma ihåg att lägga inn update om före.

AKA Knä-Ola Citera
Bobban1
8 inlägg
Bobban1 8 inlägg 2 mån sedan

Hej och god start på 2019!

Tänkte kolla om det är någon som har en färsk rapport på snöläget i terrängen i Myrkdalen och Voss?
Är det t ex djupt nog för att åka hela vägen ner till vägen i Myrk?
Har boende bokat för v.4 men snömängderna i Österrike börjar bli svåra att ignorera... smile
Tacksam för update!

fransosen
252 inlägg
fransosen 252 inlägg 2 mån sedan

Inte direkt superepiska förhållanden än så länge, men nu snöar det i varje fall...
Du kommer ner till vägen, men djupt är det inte.
Men det ändrar sig fort här så allt hopp är inte ute smile

AKA Knä-Ola Citera
fransosen
252 inlägg
fransosen 252 inlägg 2 mån sedan

Men så katastrofalt är det ju inte här, går ju att hitta bra snö. Som man kan se på bild från Sogndal från lördagen:
https://www.freeride.se/img/photo/n/efada338a26294efd4d7df74fcc16362.jpg

AKA Knä-Ola Citera
Nillonnillon
2 inlägg
Nillonnillon 2 inlägg 4 veckor sedan

Jag och en kompis planerar en helgtur till Myrkdalen v11 för att åka lite puder.
Vi tänker tåg till Voss där vi bor, och ta bussen till Myrkdalen för åkning.
Ni som har koll på detta område (fransosen?):
Är Snömängd OK før detta i v11 eller är det stor risk att snön är kass så sent?
Hur fungerar det att busspendla Voss-Myrkdalen?
Några andra saker vi borde tänka på?

fransosen
252 inlägg
fransosen 252 inlägg 4 veckor sedan

v11 är i sig inget problem med tanke på snö, men som den här säsongen ser ut så långt så är det inget vidare (varmt och blött). Men det ändrar sig fort, så håll koll på YR och div webcams smile

AKA Knä-Ola Citera
Nillonnillon
2 inlägg
Nillonnillon 2 inlägg 3 veckor sedan

Ska vara plusgrader nu i 10 dagar så vi får vila lite på den och se om det dumpar längre fram sad
Tack för svar fransosen.

Stortlopp
24 inlägg
Stortlopp 24 inlägg 1 vecka sedan

Var precis i Myrkdalen

Sämsta säsong i mannaminne enl. locals.

Bästa åkningen i mitt liv dock nästan. Dumpade i 2 dagar och nu är det igång igen och jag är hemma sad.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook