Skipool - Är du intresserad av en tjänst för samåkning till snöiga aktiviteter?

jbaudin
8 inlägg
jbaudin 8 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad jbaudin (5 mån sedan)

Hej Freeride,
Long time no speak! Kul att träffas igen smile

Hursomhelst har jag under rätt många år nu haft uppe en sajt på skipool.nu som hjälpt ett liten skara människor samordna resor (gruppresor osv) till diverse fjäll runtom i landet. I en stund av inspiration bestämde jag mig för att en gång för alla göra tjänsten användbar (man kan ju hoppas i alla fall).

Vad är då Skipool? Kort och gott är det en tjänst med tre initiala målsättningar.
1. Få fler att komma på snö och till fjällen genom att göra det mer lättillgängligt att hitta plats(er) i bil(ar) som redan åker dit.
2. Skapa nya relationer mellan likasinnade.
3. Reducera antalet bilar som kör till och från backar och anläggningar (man åker tillsammans istället).

Skipool är helt gratis att använda och jag jobbar kontinuerligt med att utveckla den (går att se här).

Obs. Jag tjänar inga pengar på detta i dagsläget utan gör det för att jag brinner för de tre punkterna ovan (bland annat).

Tycker du det låter rimligt? Har du någon plats över i bilen till din nästa resa lägg gärna upp den se om det är någon som vill hänga med.

Jag är nyfiken på att se hur det kan användas!

PS. Lite om mig. Jag är en 30-årig utvecklare som jobbar på Karma vanligtvis med fru och 1.11 barn (på bakning) med en brinnande passion för skidåkning och jobbar som skidlärare och utbildare inom Friluftsfrämjandet.

Scandalous Travelers Citera

Svar

pd
Online 79 inlägg
pd 79 inlägg 5 mån sedan

Kul!

Efter att man skapat kontot, skapat en resa o.s.v. så vill åtminstone jag komma till ett nästa naturliga steg. T.ex. efter att ha skapat resan så vore det naturligt att lägga till bil.

Större kartor på datorn.

Lägg till lista på skidanläggningar eller om det går få Google Map att välja bland skidanläggningar. När jag skrev in Vallåsen (Hallandsåsen) så landade det utanför Ramsele.

Möjlighet att lägga till pris för resan. Räcker att ha det manuellt till att börja med.

jbaudin
8 inlägg

Härligt att du gillar det!

pd skrev:

Efter att man skapat kontot, skapat en resa o.s.v. så vill åtminstone jag komma till ett nästa naturliga steg. T.ex. efter att ha skapat resan så vore det naturligt att lägga till bil.

Sant! lägger till det i listan 👍

pd skrev:

Större kartor på datorn.

Allmänt större kartor när man lägger till användare, bil och resa?

pd skrev:

Lägg till lista på skidanläggningar eller om det går få Google Map att välja bland skidanläggningar. När jag skrev in Vallåsen (Hallandsåsen) så landade det utanför Ramsele.

Ah just! Det är inställt på städer just nu vilket fungerar för bilar och hemstad men sämre för destination för resor. Det är en bug, fixar det! Tack så mycket

pd skrev:

Möjlighet att lägga till pris för resan. Räcker att ha det manuellt till att börja med.

Vad kul att du nämner det! Har funderat på att man i framtiden ska kunna hantera betalning och allt via tjänsten. Fungerar ju fint att man kan köra manuellt till att börja som du säger.
Tänker du att man lägger till pris för den bil man lägger upp?

pd
Online 79 inlägg
pd 79 inlägg 5 mån sedan

jbaudin skrev:

Allmänt större kartor när man lägger till användare, bil och resa?

Ja.

jbaudin skrev:

Vad kul att du nämner det! Har funderat på att man i framtiden ska kunna hantera betalning och allt via tjänsten. Fungerar ju fint att man kan köra manuellt till att börja som du säger.
Tänker du att man lägger till pris för den bil man lägger upp?

Tänkte att man helt enkelt lägger till det när man lägger till bilen till resan så får man själv avgöra vad som är rimligt för just den här resa.

jbaudin
8 inlägg
jbaudin 8 inlägg 5 mån sedan

pd skrev:

Tänkte att man helt enkelt lägger till det när man lägger till bilen till resan så får man själv avgöra vad som är rimligt för just den här resa.

Check! Det jag har funderat på är att räkna ut en schablonkostnad (idag räknas avståndet ut från avreseort till destination) t.ex. totalt antal 10 km x 18,50 kr (den klassiska reseersättnings-faktorn).
Skulle du vilja få direkt uträknat enligt ovan och kunna justera?
Skulle det kännas OK om kostnaden för alla resor räknas ut på samma sätt (med en schablonavgift /mil)?

erik_lagg
625 inlägg
erik_lagg 625 inlägg 5 mån sedan

Bra initiativ! Personligen tycker jag att det räcker att man delar på bensinkostnad och gör upp på plats. De andra utgifterna har man ju ändå till viss del iaf.

jbaudin
8 inlägg
jbaudin 8 inlägg 5 mån sedan

erik_lagg skrev:

Bra initiativ! Personligen tycker jag att det räcker att man delar på bensinkostnad och gör upp på plats. De andra utgifterna har man ju ändå till viss del iaf.

Tackar!
Du tänker att man betalar i efterhand när man vet hur mycket man tankat för?
Vilka andra kostnader är det du syftar på då?

erik_lagg
625 inlägg
erik_lagg 625 inlägg 5 mån sedan

Själv skulle jag nog bara köra schablonberäkning i skallen och avrunda neråt men vissa kanske vill ha mer ordning än så. Tyckte 18.50 lät lite i överkant.

jbaudin
8 inlägg

@erik_lagg @pd Tack igen för er feedback! skipool.nu är nu uppdaterad med följande:
- Något större kartor cc - @pd
- När man lägger till en bil för en resa kan man välja att sätta ett pris - cc @pd @erik_lagg
Notis: man får uträknat on-the-fly hur lång resvägen är i km så man (tillsvidare) får göra en manuell uträkning
Återkom gärna med vad ni tycker om det!

Arbetet fortsätter smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook