Skiers Accredited, vad är det för larvigt skämt?

tobbepersson
Online 1 inlägg
tobbepersson 1 inlägg 1 år sedan

Om rika människor vill betala för åkkompisar som också är kompetenta åkare och instruktörer så är det väl deras sak. Det är ju ett nätverk också som skall stå i givakt oavsett om behov finns i zermatt eller i Åre. Visst, det rimmar ju inte med min skidfilosofi men vem bryr sig. Drabbar ju ingen fattig.

termons
336 inlägg
termons 336 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad termons (1 år sedan)

tobbepersson :

Om rika människor vill betala för åkkompisar som också är kompetenta åkare och instruktörer så är det väl deras sak. Det är ju ett nätverk också som skall stå i givakt oavsett om behov finns i zermatt eller i Åre. Visst, det rimmar ju inte med min skidfilosofi men vem bryr sig. Drabbar ju ingen fattig.

Har väldigt svårt att tro att Skiers kunder är kompetenta åkare i första hand. Viktigaste kriteriern är nog ändå
förmåga att hosta upp pengar och enligt Skiers en otrolig utvecklings potential. ;-) Business is bussiness.

Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 1 år sedan

kappakomplett :

Men vilka är dessa "dom" som har "startat ett företag för att livnära sig på sin skidåkning"? Vad man får ut av Skiers websida så startade det hela med att två managementkonsulter blev imponerade av en skidlärare och sedan startade det här företaget. Tanken med det var kanske inte att leva på sin skidåkning?

Hur svårt ska det vara att förstå att Skiers startades av makarna Micke och Monica Åslund, som jobbar som managementkonsulter, tillsammans med Andreas Jonsson, varav den sistnämnda jobbat som skidlärare i en jävla massa år. Andreas hade Åslunds familj i skidskolan i Ramundberget vilket gjorde att dom började prata om att göra något mer av den traditionella skidskolan, och utveckla den enligt ett nytt koncept. Sedan plockade man in och anlitade ett gäng av Andreas kollegor i branschen, som Stefan Olofsson. Det är en bakgrund som ingen försöker dölja eller som är speciellt hemlig. Sen hur deras ekonomiska analys eller förväntningar ser ut är deras egen sak.

kappakomplett :

Varifrån har du siffran 75 000? I Åka Skidors artikel finns istället uppgiften att det kostar 120 000 vilket, om det stämmer är rätt mycket mer än 120 000. Sen har jag även sett 125 000 nämnas.
Varför är det så svårt att få reda på vad det kostar och vad man får för pengarna?

Jag skrev 125 000 här ovanför vilket var ett skrivfel från min sida. När jag och Andreas pratade inför artikeln kostade grundavgiften 120 000. Och jag tror att den höjts från dom första åren, alternativt så har mer lagts in i den. Men det får Skiers själva svara på.

Grunden är 3 kurstillfällen à 3 dagar, så kallade rays, med avstämningar däremellan, tillgång till Skiers nätverk med allt vad det innebär av kontakter, happenings, resor och så vidare. Men det är något som Skiers själva får svara på vad exakt som ingår i startavgiften. Jag sitter på kontoret nu men vad jag kan se är Andreas ute och åker skidor, som han oftast gör, men jag kan be honom förtydliga det här när han kommer tillbaka.

Jag kan förstå att Skiers kan ses som mystiskt och skumt från utsidan. Men med tanke på att det är en rätt rejäl investering som ska göras så är det inget man bara signar upp sig på via ett webbformulär, utan något som man gör efter diskussion med Andreas eller någon annan på Skiers. Och i allt det här ingår också att du får göra en så kallada tryout för att känna av om Skiers är något för just dig och ställa alla frågor du vill ställa, och för Skiers att se om du har förmågan att ta till deras instruktion och håller en bra grundnivå som skidåkare. Så tvärtemot vad många tror så tar dom inte en folk som inte kan åka skidor, även om dom har en fet plånbok. Men visst handlar det om ett visst mått av traditionellt sälj för att locka in folk i Skiers, men det hymlar dom själva inte heller om.

Och som sagt, jag är fortfarande inte medlem i Skiers eller tänker bli det. Jag tycker bara det är viktigt att rätt bild sprids av dom istället för en massa missuppfattningar och vandringsmyter. Den bild jag har av Skiers är en samling fruktansvärt dedikerade och grymt kunniga skidlärare (även om dom kallas för något annat i deras terminologi) och en samling dedikerade kunder som investerar pengar och tid i sin skidåkning.

I like big dumps and I cannot lie Citera
Glisseur
946 inlägg

Ok, förtydling från Andreas angående priset. Från början kommunicerade man 75000 exklusive moms. Sedan höjde man priset till 96000 men kommunicerade den summan inklusive moms, alltså 120 000. Men då la man även in vad dom kallar för checkpoints, avstämningar, mellan dom 3 olika kurstillfällena.

termons
336 inlägg

Förstår ytterst bra att rutinerade skidlärare inte i första hand vill ploga i barnbacken (eller vad de nu gör med nybörjar nuförtiden..) dag ut och dag in. Smart att ha som kriteria att man måste kunna åka. Tror ändå att om ersättningen är tillräcklig så kan man även ha översende med nybörjare eller såna som stått och stampat på stället pga att de inte så aktivt försökt bli bättre med allt vad det kräver(att man åker mycket och utmanar sig själv)

Micke_P76
123 inlägg
Micke_P76 123 inlägg 1 år sedan

Är genuint intresserad men fattar jag rätt kostar det 120tkr för 9 dar skidåkning? Om det är per år så tror jag då att jag då hellre betalar Mike Douglas eller nått annat proffs de pengarna för privat lektioner.

kappakomplett
411 inlägg
kappakomplett 411 inlägg 1 år sedan

Micke_P76 :

Är genuint intresserad men fattar jag rätt kostar det 120tkr för 9 dar skidåkning? Om det är per år så tror jag då att jag då hellre betalar Mike Douglas eller nått annat proffs de pengarna för privat lektioner.

Det tror jag är smart, och något jag själv har god erfarenhet av. Om man hör sig för lite så finns det säkert en skara proffs i Sverige som är oerhört skickliga och kan boka upp lite privatlektioner. Vad vet jag, kanske t o m en del av dem som är nämnda som "mentorer" i Skiers?

kappakomplett
411 inlägg
kappakomplett 411 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad kappakomplett (1 år sedan)

Glisseur :

kappakomplett :

Men vilka är dessa "dom" som har "startat ett företag för att livnära sig på sin skidåkning"? Vad man får ut av Skiers websida så startade det hela med att två managementkonsulter blev imponerade av en skidlärare och sedan startade det här företaget. Tanken med det var kanske inte att leva på sin skidåkning?

Hur svårt ska det vara att förstå att Skiers startades av makarna Micke och Monica Åslund, som jobbar som managementkonsulter, tillsammans med Andreas Jonsson, varav den sistnämnda jobbat som skidlärare i en jävla massa år. Andreas hade Åslunds familj i skidskolan i Ramundberget vilket gjorde att dom började prata om att göra något mer av den traditionella skidskolan, och utveckla den enligt ett nytt koncept. Sedan plockade man in och anlitade ett gäng av Andreas kollegor i branschen, som Stefan Olofsson. Det är en bakgrund som ingen försöker dölja eller som är speciellt hemlig. Sen hur deras ekonomiska analys eller förväntningar ser ut är deras egen sak.

kappakomplett :

Varifrån har du siffran 75 000? I Åka Skidors artikel finns istället uppgiften att det kostar 120 000 vilket, om det stämmer är rätt mycket mer än 120 000. Sen har jag även sett 125 000 nämnas.
Varför är det så svårt att få reda på vad det kostar och vad man får för pengarna?

Jag skrev 125 000 här ovanför vilket var ett skrivfel från min sida. När jag och Andreas pratade inför artikeln kostade grundavgiften 120 000. Och jag tror att den höjts från dom första åren, alternativt så har mer lagts in i den. Men det får Skiers själva svara på.

Grunden är 3 kurstillfällen à 3 dagar, så kallade rays, med avstämningar däremellan, tillgång till Skiers nätverk med allt vad det innebär av kontakter, happenings, resor och så vidare. Men det är något som Skiers själva får svara på vad exakt som ingår i startavgiften. Jag sitter på kontoret nu men vad jag kan se är Andreas ute och åker skidor, som han oftast gör, men jag kan be honom förtydliga det här när han kommer tillbaka.

Jag kan förstå att Skiers kan ses som mystiskt och skumt från utsidan. Men med tanke på att det är en rätt rejäl investering som ska göras så är det inget man bara signar upp sig på via ett webbformulär, utan något som man gör efter diskussion med Andreas eller någon annan på Skiers. Och i allt det här ingår också att du får göra en så kallada tryout för att känna av om Skiers är något för just dig och ställa alla frågor du vill ställa, och för Skiers att se om du har förmågan att ta till deras instruktion och håller en bra grundnivå som skidåkare. Så tvärtemot vad många tror så tar dom inte en folk som inte kan åka skidor, även om dom har en fet plånbok. Men visst handlar det om ett visst mått av traditionellt sälj för att locka in folk i Skiers, men det hymlar dom själva inte heller om.

Och som sagt, jag är fortfarande inte medlem i Skiers eller tänker bli det. Jag tycker bara det är viktigt att rätt bild sprids av dom istället för en massa missuppfattningar och vandringsmyter. Den bild jag har av Skiers är en samling fruktansvärt dedikerade och grymt kunniga skidlärare (även om dom kallas för något annat i deras terminologi) och en samling dedikerade kunder som investerar pengar och tid i sin skidåkning.

Frågan om vilka som startade var retorisk från min sida. Det framgår ju av "servetthistorien" som läggs fram på på Skiers websida hur firman uppstod. Den retoriska frågan jag ställde motiverades av en del inlägg som innehöll formuleringar som antydde att det var ett gäng skidproffs som hade startat firman för att få en anständig lön.

Som anhängare av marknadsekonomin tycker jag att det är bra med olika aktörer t. ex. inom utbildningsverksamhet i alpin miljö. För att konsumenter ska kunna välja den aktör som passar bäst krävs information. Sådan information kan tillhandahållas av företagen själva samt av oberoende parter som tidskrifter och övriga media (som webforum etc.). För några år sedan gav sig Åka Skidor på saken, "ett uppdrag värdigt Åka Skidors wallraffande redaktion". Men något wallraffande var det inte!
Det blev snarare en redovisning av ett utbyte mellan två branschproffs, om än i lite olika nischer av den industri som skapats kring skidåkningen. Det ligger nog en del i vad @jonte_carver10 skriver i ett inlägg ovan:
"Inte en kritisk fråga utan mest återberättande från en av grundarna som får breda ut sitt säljsnack på en nivå som skulle göra en reklamare avundsjuk."

Skiers egna attityd verkar vara att upplägget vad avser pris och vara ska presenteras vid en personlig kontakt. Det ringer för mig en del varningsklockor. Kan det inte redovisas klart på ett sådant vis att den intresserade kan läsa och bilda sig en uppfattning i lugn och ro? Behövs det en "säljare" som ska övertyga den intresserade? Efter vad du själv, lite skämtsamt förstås, skriver så kan man uppenbarligen få "tinnitus av Andreas högljudda säljsnack". Vi har väl alla varit med liknande säljoffensiver och det är sällan trevligt.
Men visst förstår jag att Skiers är så mycket mer än bara skidlektioner, det är seminarier (för avdragsmöjligheter?), det är att få träffa likasinnade, det är ledarskapscoaching mitt upp i skidlektionerna, det är resor, det är personlig utveckling mm! Allt med en ryggrad av Sveriges främsta skidinstruktörer.
Det kan vara grejen för den som har gått på handels och är på gång inom näringslivets olika konsultbranscher! (Helst förstås med med en egen rörelse...)

Efter att ha tittat lite på konceptet Skiers och deras presentationer så lutar min egen inställning nu mer åt att rubriken på tråden kanske har hittat rätt.

Glisseur
946 inlägg

kappakomplett :

För några år sedan gav sig Åka Skidor på saken, "ett uppdrag värdigt Åka Skidors wallraffande redaktion". Men något wallraffande var det inte!
Det blev snarare en redovisning av ett utbyte mellan två branschproffs, om än i lite olika nischer av den industri som skapats kring skidåkningen. Det ligger nog en del i vad jonte_carver10 skriver i ett inlägg ovan:
"Inte en kritisk fråga utan mest återberättande från en av grundarna som får breda ut sitt säljsnack på en nivå som skulle göra en reklamare avundsjuk."

Med er formulering av begreppet kritisk granskning låter det som att ni misstänker skumrask någonstans i bakgrunden. För jag vet helt ärligt inte vad Skiers kan ställas mot väggen för mer än att konceptet kostar fläsk, dom är lite hemlighetsfulla för utomstående, kör med en väldigt speciell terminologi och har sin sheriffstjärna. Alla dom grejerna tog jag upp i artikeln på ett frågande sätt som Andreas fick bemöta. Visst kunde jag säkert ha formulerat vissa saker med mer spets och lite hårdare gentemot Andreas, men jag vet helt ärligt inte vad för frågor som kunde ha ställts just där och då. Jag ställde dom frågor som jag själv och folk som jag pratat med funderar på när Skiers kommer på tal. Visst, man kan ha åsikter om att hemsidan kunde vara tydligare med vad som ingår och liknande, men dom kan knappast anses vara det första företaget i världen med en halvkass hemsida med dålig information. Enligt er defintion av kritisk granskning låter det mer som att ni vill att jag borde ha sågat konceptet längs fotknölarna och jämfört med andra företeelser i skidvärlden som hade varit billigare att lägga pengarna på. Jag ville förklara för folk vad Skiers är, inget annat. Jämförelserna med andra saker, och värderingen om Skiers är värt sina pengar, får var och en göra. Precis som att vi kan skriva om en dyr skidort utan att för den sakens skull jämföra den med en billigare dito med samma fallhöjd, antal liftar och/eller snöfall.

Och återigen, jag smörar inte för Skiers. Du kan ju fråga Andreas om hur många gånger vi haft diametralt olika åsikter och ganska upphetsade diskussioner om skidåkning.

kappakomplett
411 inlägg

Glisseur :

kappakomplett :

För några år sedan gav sig Åka Skidor på saken, "ett uppdrag värdigt Åka Skidors wallraffande redaktion". Men något wallraffande var det inte!
Det blev snarare en redovisning av ett utbyte mellan två branschproffs, om än i lite olika nischer av den industri som skapats kring skidåkningen. Det ligger nog en del i vad jonte_carver10 skriver i ett inlägg ovan:

Med er formulering av begreppet kritisk granskning låter det som att ni misstänker skumrask någonstans i bakgrunden. För jag vet helt ärligt inte vad Skiers kan ställas mot väggen för mer än att konceptet kostar fläsk, dom är lite hemlighetsfulla för utomstående, kör med en väldigt speciell terminologi och har sin sheriffstjärna. Alla dom grejerna tog jag upp i artikeln på ett frågande sätt som Andreas fick bemöta. Visst kunde jag säkert ha formulerat vissa saker med mer spets och lite hårdare gentemot Andreas, men jag vet helt ärligt inte vad för frågor som kunde ha ställts just där och då. Jag ställde dom frågor som jag själv och folk som jag pratat med funderar på när Skiers kommer på tal. Visst, man kan ha åsikter om att hemsidan kunde vara tydligare med vad som ingår och liknande, men dom kan knappast anses vara det första företaget i världen med en halvkass hemsida med dålig information. Enligt er defintion av kritisk granskning låter det mer som att ni vill att jag borde ha sågat konceptet längs fotknölarna och jämfört med andra företeelser i skidvärlden som hade varit billigare att lägga pengarna på. Jag ville förklara för folk vad Skiers är, inget annat. Jämförelserna med andra saker, och värderingen om Skiers är värt sina pengar, får var och en göra. Precis som att vi kan skriva om en dyr skidort utan att för den sakens skull jämföra den med en billigare dito med samma fallhöjd, antal liftar och/eller snöfall.

Och återigen, jag smörar inte för Skiers. Du kan ju fråga Andreas om hur många gånger vi haft diametralt olika åsikter och ganska upphetsade diskussioner om skidåkning.

En wallraffande artikel hade varit något helt annat, det kan du säkert hålla med om?
Nu valde du att göra en intervju med en av grundarna, på fjället, med skidor på fötterna. Det låter nästan som om du hamnade i samma situation som om du gjorde deras Tryout! Men hoppsan, du fick visst också göra en liten tryout... åka upp för Andreas med lite feedback sedan. Helt i famnen på Skiers alltså!

Vad kunde artikeln tagit upp? Här är några (snabba) förslag på frågor till representanten för Skiers, samt övrigt som kunde ha tagit upp i artikeln:

Hur går en ray till?
Är det tre dagars privatlektioner på en ray?
(om det inte är det, följdfråga:)
Hur stora grupper är det?
Vad innebär det här med Checkpoints?
Hur många dagars skidinstruktion utgör det?
Är det i form av privatlektioiner?

Sen en analys av detta i artikeln: Såhär många dagars skidinstruktion får du för 120 000 kr.
Och då även en redovisning av om det är privatlektioner eller vanliga grupplektioner.
Det är vad en skidåkare vill veta.

Vidare ang. marknadsföring:

Varför kan man inte läsa sig till vad Skiers går ut på, dvs. vad kostar det och vad får man för pengarna?

Pengarna:

Vad kostar det? Är det en engångsavgift? För hur lång tid?
Vad täcker den? (dvs ang. resor etc)
Ska avgiften förnyas efter viss tid?
Vad händer om firman går i konkurs?
Vad händer om jag vill hoppa av efter 1 år?
Hur många aktiviteter kommer att ordnas per år?

Ang firman:

Hur ser ägarstrukturen ut (det är en offentlig uppgift).
Hur är mentorerna knutna till firman? Är det långvariga förbindelser?

Micke_P76
123 inlägg

Ovanstående frågor hade ju faktiskt varit intressanta att få svar på.

Nu kan man väl inte ställa lika hårda krav på Åka skidors skribenter som DNs journalister.

För i så fall skulle man ju kunna ifrågasätta om inte artikeln var en bjudning och smygreklam för skiers. Och dela rum/kontor med intervju objektet och ha en personlig relation är ju intressant. Om man nu ska se åka skidor i samma ljus som DN...

Alla branschtidningar är ju mer eller mindre reklam för företag och skidorterna i detta fall så är ju inget konstigt.

Glisseur
946 inlägg

kappakomplett :

En wallraffande artikel hade varit något helt annat, det kan du säkert hålla med om?
Nu valde du att göra en intervju med en av grundarna, på fjället, med skidor på fötterna. Det låter nästan som om du hamnade i samma situation som om du gjorde deras Tryout! Men hoppsan, du fick visst också göra en liten tryout... åka upp för Andreas med lite feedback sedan. Helt i famnen på Skiers alltså!

Du hakar alltså upp dig på ordet wallraffande i ingressen? Ibland kan ett litet ord som skrivs i underhållande syfte uppenbarligen skapa förvirring hos vissa läsare. För det är väl ganska uppenbart att skidtidningar inte sysslar med wallraffande samhällsjournalistik, det är liksom inte vårt uppdrag som nischtidning i en nischbransch. Du verkar också ha hakat upp dig på att jag fick ut någonting av att åka med Andreas, gratis, och att det kan ses som betalning för deras smygreklam, eller? Men vad är det vi diskuterar här, ditt generella förakt mot Åka Skidor/Tobias Liljeroth eller Skiers Accredited? Det kan vara bra för mig att veta i fortsättningen.

Jag gjorde en intervju med Andreas Jonsson om Skiers Accredited som du inte tycker ställer dom frågor som du skulle vilja ha ställt till honom. Fine, inga problem. Jag har läst massor av intervjuer med olika personer i olika intressesfärer som inte ställt just dom frågor jag velat ha svar på och haft åsikter om det. Men faktumet kvarstår, om man tycker att priset 120 000 kronor är för dyrt, eller inte anser att Skiers leverans lever upp till pengarna man lagt in så är det en sak mellan kunden och Skiers. Men visstm sjöälvklart kunde jag ha ställt en del andra frågor. Men huvudsaken jag såg framför mig var att till att börja med förklara vad Skiers är för våra läsare, inte en heltäckande konsumentupplysning och en total genomgång av firmans finanser och personliga kontrakt.

jwunsche
Online 70 inlägg
jwunsche 70 inlägg 1 år sedan

kappakomplett :

Varifrån har du siffran 75 000?

Från första inlägget i den här tråden. Jag vet inte vad det kostar.

Glisseur
946 inlägg

Micke_P76 :

Ovanstående frågor hade ju faktiskt varit intressanta att få svar på.

Nu kan man väl inte ställa lika hårda krav på Åka skidors skribenter som DNs journalister.

För i så fall skulle man ju kunna ifrågasätta om inte artikeln var en bjudning och smygreklam för skiers. Och dela rum/kontor med intervju objektet och ha en personlig relation är ju intressant. Om man nu ska se åka skidor i samma ljus som DN...

Alla branschtidningar är ju mer eller mindre reklam för företag och skidorterna i detta fall så är ju inget konstigt.

Även du verkar ha hakat upp dig på att jag inte betalade för att åka skidor med Andreas, vilket är otroligt fascinerande. Hur tycker du att det skulle gått till enligt din bok? Självklart fick jag ut några bra pointers för min skidteknik av dom tre timmarna vi åkte ihop, precis som jag lärde mig en del när jag åkte en timme med hans kollega Stefan Olofsson några år tidigare. Kan det anses som en muta? Borde jag inte ha skrivit om dom eftersom jag redan kände dom sedan tidigare? Då är i så fall mitt jobb ganska svårt att utföra enligt dom premisserna. Dom ville visa mig hur Skiers tänker kring skidåkning och skidinstruktion, och att det var det bästa sättet att göra det på.

För övrigt så delade jag och Skiers inte kontor när artikeln skrevs, men i en liten by med få bra kontorsplatser är det inte omöjligt att hamna på samma kontor som folk i samma bransch som en själv när man letar nytt. Jag kan också avslöja att jag även delar kontor med Arc'teryx svenska PR-folk och Nordicas säljare. Om jag ville avskärma mig från skidindustrin hade jag fått skaffa kontor i Huså.

Glisseur
946 inlägg

jwunsche :

kappakomplett :

Varifrån har du siffran 75 000?

Från första inlägget i den här tråden. Jag vet inte vad det kostar.

Det kostar 120 000 inklusive moms att gå med i Skiers. Vad som ingår då får dom själva svara på.

lmk30
143 inlägg
lmk30 143 inlägg 1 år sedan

Vad kunde artikeln tagit upp? Här är några (snabba) förslag på frågor till representanten för Skiers, samt övrigt som kunde ha tagit upp i artikeln:

Hur går en ray till?
Är det tre dagars privatlektioner på en ray?
Vad innebär det här med Checkpoints?
Hur många dagars skidinstruktion utgör det?
Är det i form av privatlektioiner?

Sen en analys av detta i artikeln: Såhär många dagars skidinstruktion får du för 120 000 kr.
Och då även en redovisning av om det är privatlektioner eller vanliga grupplektioner.
Det är vad en skidåkare vill veta.

Vidare ang. marknadsföring:

Varför kan man inte läsa sig till vad Skiers går ut på, dvs. vad kostar det och vad får man för pengarna?

Pengarna:

Vad kostar det? Är det en engångsavgift? För hur lång tid?
Vad täcker den? (dvs ang. resor etc)
Ska avgiften förnyas efter viss tid?
Vad händer om firman går i konkurs?
Vad händer om jag vill hoppa av efter 1 år?
Hur många aktiviteter kommer att ordnas per år?

Ang firman:

Hur ser ägarstrukturen ut (det är en offentlig uppgift).
Hur är mentorerna knutna till firman? Är det långvariga förbindelser?

Om vi bara en gång för alla kunde få detta besvarat, ffa vad som är inkluderat i 120tkr inkl moms tror jag mycket av den här lösa diskussionen kunde knytas ihop. Jag skulle gärna få reda på mer om konceptet men känner mig faktiskt lite taskig om jag skulle boka en tryout bara för att få fråga på hur mycket som helst utan att kanske ha någon jätteseriös tanke på att gå med. Då känns det ju som om att ha tagit upp någons tid helt i onödan...

kappakomplett
411 inlägg

Glisseur :

kappakomplett :

Du hakar alltså upp dig på ordet wallraffande i ingressen? Ibland kan ett litet ord som skrivs i underhållande syfte uppenbarligen skapa förvirring hos vissa läsare. För det är väl ganska uppenbart att skidtidningar inte sysslar med wallraffande samhällsjournalistik, det är liksom inte vårt uppdrag som nischtidning i en nischbransch. Du verkar också ha hakat upp dig på att jag fick ut någonting av att åka med Andreas, gratis, och att det kan ses som betalning för deras smygreklam, eller? Men vad är det vi diskuterar här, ditt generella förakt mot Åka Skidor/Tobias Liljeroth eller Skiers Accredited? Det kan vara bra för mig att veta i fortsättningen.

Jag gjorde en intervju med Andreas Jonsson om Skiers Accredited som du inte tycker ställer dom frågor som du skulle vilja ha ställt till honom. Fine, inga problem. Jag har läst massor av intervjuer med olika personer i olika intressesfärer som inte ställt just dom frågor jag velat ha svar på och haft åsikter om det. Men faktumet kvarstår, om man tycker att priset 120 000 kronor är för dyrt, eller inte anser att Skiers leverans lever upp till pengarna man lagt in så är det en sak mellan kunden och Skiers. Men visstm sjöälvklart kunde jag ha ställt en del andra frågor. Men huvudsaken jag såg framför mig var att till att börja med förklara vad Skiers är för våra läsare, inte en heltäckande konsumentupplysning och en total genomgång av firmans finanser och personliga kontrakt.

Tja, det är inte jag som valt att skriva om "wallraffande".
Det här med att intervjusituationen verkade vara rätt lik en av deras Tryouts, det ironiserade jag lite över, inte för att jag tror att du fick ut ngt av det utan för att det blev en rätt idealisk situation för den intervjuade.

Sen tycker jag du missade det väsentliga att fråga om nämligen hur mycket instruktion får man för pengarna och i vilken form sker det. Dvs vad är egentligen en "ray"? Är det privatlektioner? Vad är en checkpoint?
Hur många dagars instruktion får man för pengen 120 000 och är det privatlektioner eller inte?

Ovanstående frågor verkar vara svåra att få svar på. 120 000 (om det nu räcker i dagens läge, det kanske är höjt) ska räcka till en massa saker, skidinstruktion, seminarier etc samt överskott till ägarna.
För de som prenumererar på en skidtidning är det rimligtvis högst intressant att se vilken proportion det är mellan de olika delarna.

Jag har sagt förut i en annan tråd att jag tycker du är stark som medverkar så flitigt här på forumet och svarat på mkt kritik/gnäll om Åka Skidor och det tycker i allra högsta grad fortfarande. Sen är jag återigen prenumerant på Åka Skidor som jag tycker har lyfts avsevärt sen du tog över!

Vad gäller Skiers tycker jag att det är rimligt att titta lite närmare på affärsidén, inte minst därför att deras egen officiella presentation är så dunkel.

Micke_P76
123 inlägg

Jag har inte hakat upp mig. Utan är väl medveten om att branschtidningar inte gör kritiska reportage. Därför tyckte jag att artikeln första gången jag läste den inte var konstig utan underhållande läsning, ungefär som skönlitteratur. Ni/du skriver på ett bra och beskrivande sätt en historia. Däremot är det ju av intresse att få veta mer om företag i branschen. Som tex frågorna som beskrevs ovan, finns även andra företag, organisationer som kanske värt och granska i journalistik syfte.

Som sagt kan inte ställa likadana krav på en skribent för åka skidor eller nån annan skidtidning som på tex DNs journalister.

Jag tar inte skidtidningarnas tester av utrustning eller skidorter som "objektiva" utan mer som underhållningsvärde och kunna titta på fina bilder på grund av att det sannolikt är mycket svårt att skriva kritiskt om någon/några om man sedan möter dem på byn eller på något sätt fått betalt i form av rabatt på resor, utrustning osv. Tex hur skulle ni kunna skriva nåt kritisk om X-travel när ni anordnar skidresor tillsammans?

Nu gillar jag X-Travel så är inte det men du kanske förstår poängen.

Men det är OT.

Glisseur
946 inlägg

kappakomplett :

Tja, det är inte jag som valt att skriva om "wallraffande".
Det här med att intervjusituationen verkade vara rätt lik en av deras Tryouts, det ironiserade jag lite över, inte för att jag tror att du fick ut ngt av det utan för att det blev en rätt idealisk situation för den intervjuade.

Ordet wallraffande var skrivet i en släng av upplättande humor i en ingress, som man ofta gör i livsstilsmagasin. Ska man wallraffa i ordets rätta mening ska man ju till att börja med inte vara känd för den man ska intervjua... Men sedan så är det väl som alltid i liknande situationer att man försöker sätta sig själv i ett så fördelaktigt ljus som möjligt? Om vi testar skidor vill ju leverantörerna att förhållandena ska vara optimala för just deras modeller, och att dom är välpreppade och i bra skick. Sen hade det ju varit jäkligt konstigt att göra intervjun med Andreas på ett kafé när bägge håller till några hundra meter från Sveriges största skidanläggning och älskar att åka skidor.

kappakomplett :

Sen tycker jag du missade det väsentliga att fråga om nämligen hur mycket instruktion får man för pengarna och i vilken form sker det. Dvs vad är egentligen en "ray"? Är det privatlektioner? Vad är en checkpoint?
Hur många dagars instruktion får man för pengen 120 000 och är det privatlektioner eller inte?

Ovanstående frågor verkar vara svåra att få svar på. 120 000 (om det nu räcker i dagens läge, det kanske är höjt) ska räcka till en massa saker, skidinstruktion, seminarier etc samt överskott till ägarna.
För de som prenumererar på en skidtidning är det rimligtvis högst intressant att se vilken proportion det är mellan de olika delarna.

Jag valde att inte jämföra med privatlektioner utan att prata om vad Skiers gör. Sen visst, det är helt fair att sakna den jämförelsen i artikeln och hade jag skrivit den nu hade jag antagligen tagit med den. Däremot så är det mer Skiers sak att berätta för intresserade kunder hur deras upplägg faktiskt ser ut.

kappakomplett :

Vad gäller Skiers tycker jag att det är rimligt att titta lite närmare på affärsidén, inte minst därför att deras egen officiella presentation är så dunkel.

Jag tycker helt enkelt inte att vi har med det att göra. Så länge Skiers sköter sitt åtagande gentemot sina kunder är det fullständigt oväsentligt för vår del, även om jag inte är dummare än att jag fattar att det finns folk som är nyfikna på att veta det. Vi går inte in på exempelvis Salomons ägarförhållanden i våra skidtester heller även om det säkert finns intresse för det från vissa läsare.

kappakomplett :

Jag har sagt förut i en annan tråd att jag tycker du är stark som medverkar så flitigt här på forumet och svarat på mkt kritik/gnäll om Åka Skidor och det tycker i allra högsta grad fortfarande. Sen är jag återigen prenumerant på Åka Skidor som jag tycker har lyfts avsevärt sen du tog över!

Det första är jag väldigt överraskad över, och det andra väldigt tacksm för att höra!

Micke_P76
123 inlägg

Och jag är fortfarande genuint intresserad att veta mer om Skiers. Och är inte så värst intresserad av Hur och varför reportaget gjordes eller hur Åka Skidors redaktion fungerar.

Nu verkar ingen på freeride ha någon aning vad det egentligen innebär med skiers, vilket gör mig skeptisk då freeride community är stort. De flesta på det här forumet skulle ju aldrig köpa pjäxor på nätet oprövade för 5000 kr. Köpa en tjänst som grundavgiften är 120tkr utan att någon kan precisera vad som ingår och ev extra kostnader. Men gillar man köpa grisen i säcken så...

dallan
536 inlägg
dallan 536 inlägg 1 år sedan

Micke_P76 :

Och jag är fortfarande genuint intresserad att veta mer om Skiers. Och är inte så värst intresserad av Hur och varför reportaget gjordes eller hur Åka Skidors redaktion fungerar.

Nu verkar ingen på freeride ha någon aning vad det egentligen innebär med skiers, vilket gör mig skeptisk då freeride community är stort. De flesta på det här forumet skulle ju aldrig köpa pjäxor på nätet oprövade för 5000 kr. Köpa en tjänst som grundavgiften är 120tkr utan att någon kan precisera vad som ingår och ev extra kostnader. Men gillar man köpa grisen i säcken så...

Klart man kan...

Tycker man den är häftig och har råd så är allt möjligt smile

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 1 år sedan

Micke_P76 :

Nu är jag ganska säker på att Skiers målgrupp inte finns på freeride.se. Utan riktar sig mer mot de som tar massa privatlektion hos ett golfpro som jag har fattat det korrekt från Andreas och övriga.

termons
336 inlägg

Golfers?...Sry...larvigt skämt.

http://www.skigolfworldcup.com

edit. Det här blir mera intressant ju mera man gräver...borde kanske börja spela golf för att finslipa svängarna.

https://books.google.fi/books/about/Gol … sc=y&hl=en

"Finally, When comparing aspects of a correct golf swing and a perfect skiing turn, we can gain unforeseen epiphanies helping us in our relentless hunger to learn more and improve."

KarlSandstrom
2 inlägg
KarlSandstrom 2 inlägg 1 år sedan

Hej

Kan säkert hjälpa dig med både skidåkningen och golfen ?! Hör av dig så fixar vi det !

/ Kalle

termons :

edit. Det här blir mera intressant ju mera man gräver...borde kanske börja spela golf för att finslipa svängarna.

"Finally, When comparing aspects of a correct golf swing and a perfect skiing turn, we can gain unforeseen epiphanies helping us in our relentless hunger to learn more and improve."

Lowe71
Online 272 inlägg
Lowe71 272 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Lowe71 (1 år sedan)

,

Lowe Citera
Lowe71
Online 272 inlägg
Lowe71 272 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Lowe71 (1 år sedan)

Skiers kunder verkar alltså tro att Mia Törnbloms irrläror i kombination med ett rent skär är vägen till personlig utveckling! Ser framför mig hur nån resultatinriktad mellanchef på Capgemini hostar upp 120000 kr för att kunna åka ikapp med ungarna under påskveckan i Idre och förhoppningsvis även få bada bastu med Mats Qviberg (Archetype 5) på Copperhill!
I Alperna och Nordamerika använder väl rika människor främst skidlärare som dagisfröknar så dom själva slipper umgås med sina barn mer än nödvändigt på vintersemestern!
Är kvinnor välkomna till Skiers Accredited? Känns som deras närvaro skulle störa både "nätverkandet" och fokuset på skidtekniken!

Lowe Citera
termons
336 inlägg

KarlSandstrom :

Hej

Kan säkert hjälpa dig med både skidåkningen och golfen ?! Hör av dig så fixar vi det !

/ Kalle

termons :

Tack för inbjudan.

Du skulle säkert kunna lära mig en hel del i båda grenarna. Golf har jag bara provat på ett fåtal gånger och det var ju grymt roligt. Fick till swingen så jag var nöjd med längden och riktningen på slagen rätt snabbt. (nybörjare nöjd)Insåg ganska snabbt att om jag började med golf så skulle mina andra sommar hobbyer bli lidande och tackade därför nej på erbjundanden. Vem vet kanske i framtiden..

Vad kommer till skidåkningen har jag i denna och andra trådar förklarat varför jag inte är intresserad av
ta lektioner.

Roligt ändå att det finns företag som vill erbjuda bra undervisning. Det att det kostar skjortan är ju bara en naturlig följd av efterfrågan.

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 1 år sedan

Älskar freeride.se negativitet angående att ta skidlektioner. Tror de flesta mår bra av det i en eller annan form. Frida Hansdotter får ”skidlektioner” varje dag mer eller mindre men under en annan benämning.

Ake_Astrom
Online 315 inlägg
Ake_Astrom 315 inlägg 1 år sedan

Hasse_Lindborg :

Älskar freeride.se negativitet angående att ta skidlektioner. Tror de flesta mår bra av det i en eller annan form. Frida Hansdotter får ”skidlektioner” varje dag mer eller mindre men under en annan benämning.

+Massor

termons
336 inlägg
termons 336 inlägg 1 år sedan

Ake_Astrom :

Hasse_Lindborg :

+Massor

Har inte märkt någon större negativitet på freeride.se angående att ta lektioner. Största missnöjet verkar vara
att det är svårt att få ordnat på ett trevligt och prisvärt sätt. Tror att alla på freeride.se är med på det att om man vill utveckla sin åkning och hittar ett bra upplägg att göra det på så skall man absolut satsa på det.

Skillnaden på Hansdotter och nöjesåkare har tagits upp tidigare.

jonte_carver10
24 inlägg
jonte_carver10 24 inlägg 1 år sedan

Kul med en spänstig diskussion!

@Glisseur uppskattar verkligen att du som Åka Skidor-representant är aktiv här och att du tålmodigt besvarar diverse inlägg. Hatten av! Sedan tycker jag fortfarande att reportaget om Skiers-luftslottet hade kunnat vara mer kritiskt, du har ju i annat inlägg fått några exempel på frågor som hade kunnat ställas. Jag blir efter reportaget inte mycket klokare på vare sig priset (för vilken period gäller det?), exakt vad man får för pengarna och varför man ska lägga pengarna på sånt när man får exempelvis cirka 60 heliskiiing-åk för samma peng.

Jag gissar att Skiers-gänget själv, när de tar del av såna här diskussioner, tänker tankar av typen "typiskt jantelags-Sverige", "ingen är tvungen att gå med" och "vi ska vårda mystiken och inte ge någon ytterligare info". Någon på företaget måste väl känna till att den här tråden finns? Om jag varit dem hade jag tagit chansen att gå in i tråden, besvarat synpunkter och tagit chansen att förklara varför konceptet nu är så bra och varför jag ska lägga pengarna på detta humbug istället för mina 60 heliskiing-lyft.

jonte_carver Citera
jonte_carver10
24 inlägg
jonte_carver10 24 inlägg 1 år sedan

termons :

Ake_Astrom :

Hasse_Lindborg :

+Massor

Har inte märkt någon större negativitet på freeride.se angående att ta lektioner. Största missnöjet verkar vara
att det är svårt att få ordnat på ett trevligt och prisvärt sätt. Tror att alla på freeride.se är med på det att om man vill utveckla sin åkning och hittar ett bra upplägg att göra det på så skall man absolut satsa på det.

Precis så. De allra flesta här är väl öppna för att utveckla sin åkning. Den här tråden handlar ju mer om huruvida det är en bra eller dålig idé att lägga pengar på Skiers när det finns alternativ som framstår som extremt mycket mer prisvärda och ödmjuka.

jonte_carver Citera
kappakomplett
411 inlägg

Hasse_Lindborg :

Har tagit skidlektioner sedan 70-talet... i Ramundberget, Åre, St Anton etc

Mina frågor ang. Skiers är bara hur många skidlektioner man får för 120 000 samt om det är i grupp eller privat. Men det verkar ingen vilja svara på.

Glisseur
946 inlägg

jonte_carver10 :

Den här tråden handlar ju mer om huruvida det är en bra eller dålig idé att lägga pengar på Skiers när det finns alternativ som framstår som extremt mycket mer prisvärda och ödmjuka.

Men gäller inte det skidåkning i allmänhet? Vissa väljer att lägga sina pengar på en sportlovsvecka i Åre medan andra hellre skulle hugga av sig armen än att åka hit vecka 9 och stå i kö med halva Saltsjöbaden och drar till Alperna istället för motsvarande pengar. Vissa väljer att åka helikopter i Kanada med CMH och vissa andra med Mica Heli, bägge kostar ungefär lika mycket men är två rätt skilda upplevelser trots att dom på papperet är väldigt lika. Jag gillar att åka skidor, vissa av mina kompisar gillar att åka bräda. Bägge sakerna kostar lika mycket. Äpplen och päron. Personliga val. Och begrepp som ödmjukhet och prisvärdhet ligger ju i betraktarens ögon.

Glisseur
946 inlägg

kappakomplett :

Mina frågor ang. Skiers är bara hur många skidlektioner man får för 120 000 samt om det är i grupp eller privat. Men det verkar ingen vilja svara på.

Jag har bett Andreas att själv, eller genom någon annan från Skiers, gå in och svara på den frågan. Jag har ganska bra koll på hur upplägget ser ut men det är bättre att någon officiell person därifrån får ge ett exakt svar på den frågan så jag inte sprider felaktig info.

Ake_Astrom
Online 315 inlägg
Ake_Astrom 315 inlägg 1 år sedan

jonte_carver10 :

termons :

Ake_Astrom :

+Massor

Precis så. De allra flesta här är väl öppna för att utveckla sin åkning. Den här tråden handlar ju mer om huruvida det är en bra eller dålig idé att lägga pengar på Skiers när det finns alternativ som framstår som extremt mycket mer prisvärda och ödmjuka.

Jag tror att Hasses inlägg (och mitt på hejande) kommer sig av att det dyker upp trådar som typ berättar om hur dyt det är med lektioner/varför betala när de inte kan någonting (lite översiktigt beskrivet).
Det betyder knappast att alla här har den inställningen.

Det finns många lösningar för de som vill utveklas och jag själv valde att börja gå skidlärarkurser och på så sätt kunna berika och utveckla mitt åkande men andra skidlärare på olka clinics och sådant.
Det är inte heller billigt men jag gjorde den bedömningen att jag kunde få mest valuta för pengarna då.

Andra får göra sina bedömningar och lösa det på sitt sätt.
Kan däremot känna det som tveksamt att "klaga" på priser eller kunskapsnivå nivå generellt för en hel yrkeskår.
Kan tillägga att det altenativet som tas upp i just denna tråd ligger klart utanför min plånbok, men kan inte heller se att Glisseur har felat i sin artikel på något fatalt sätt.
Det står väl alla fritt att försöka få till svar på de frågor som kommer upp från källan (som trots allt inte är Glisseur)
Men kommentaren om att någon därifrån kanske borde kommit in och rett ut begreppen är väl inte helt fel wink

Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 1 år sedan

Sluta vara så subjektiva och ställ lite relevanta frågor: Ingår det ett Dippan-kort i medlemsavgiften elle?

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
kappakomplett
411 inlägg

Jibberisch :

Sluta vara så subjektiva och ställ lite relevanta frågor: Ingår det ett Dippan-kort i medlemsavgiften elle?

Dippan-kort, vip eller entré: just Flash Yer Badge
https://www.freeride.se/img/photo/n/25cfd1634524aae335002981367cd88d.jpg

AndreasJonsson
7 inlägg
AndreasJonsson 7 inlägg 1 år sedan

Har följt tråden och återkopplar gärna på era frågor. Är dock just nu mkt på snö så återkommer i em/kväll. Kort kan jag säga att grunden till att vi startade Skiers var att vi tyckte det saknades ngt för skidåkare som ville växla upp sin skidåkning på hela berget. Och vi tror på ett helhetsåtagande och det är därför vi inte säljer timmar, camps eller dagar. Utan det är en process som sträcker sig över tid. Allt beroende på vilket startläge man har. En process med Ray & Checkpoints tar ca 3-4 år att gå igenom så det är ett helhetsåtagande från både oss och den som väljer att kliva på. Återkommer med mer /Andreas Skiers Accredited

AndreasJonsson
7 inlägg
AndreasJonsson 7 inlägg 1 år sedan

Fortsättning...

Som jag skrev ovan beror processen på startläge. Vilken vi tar fram genom en Tryout. Den är gratis och syftar till att vi ska få koll på var skidåkaren är i sin åkning och skidåkaren ska få smaka på en utveckling och om vi kan leverera. Därefter om intressant för båda parter läge vi en process. Processen består av ray o checkpoints. Utöver sin egna process har vi en kalender som ligger löpande på snö från oktober (zermatt) tillgrönend (maj) o däremellan har vi flers olika resor o aktiviteter för den som vi göra mer än ray o chevkpoints. Det som ingår i priset (120’ inkl moms) är tre ray o checkpoints, medlemskapet som ger access till resor o aktiviteter, din skiers profile som är en utvecklingsplan o profil för var du är i din utveckling. Vi är övertygad om att man får bäst utveckling om man träffar olika mentorer under sin process o det är därför vi har flera olika mentorer som jobbar med varje skier. Varje ray består av tre-fyra skier plus mentor o vi checkpoints kan det variera, både antal o tid.

Vår övertygelse är att om man vill växla upp på riktigt ligger utvecklingen i medvetenhet. Dvs bli medveten i sina rörelser. För man är bra på att göra det man alltid gjort, men det behöver inte betyda att det är det bästa, funktionella sättet. Skiers handlar om just det - Hitta det bästa o effektivaste åksättet för individen. Vi fokuserar inte på pist eller offpist. Utan hela berget. Och rörelser på hela berget.

Vi är totalt 20 mentorer (svenska o schweiziska) där de flesta jobbar med skidrörelser/teknisk. Vi har även bergsmentorer som jobbar med bergsförståelse o utrustningsmentorer som jobbar med utrustning. Våra två huvudbaser är i dagsläget Åre o Davos, men vi kör även en del i enlgelbeeg, verbier, zermatt, Funäsdalen o Vemdalen.

Vi har en 40-60% fördelning tjejer/killar med åldersspann på 18-73 o medelålder på 40. Då vi började i Sverige är 80% svenskar o övriga britter, tyskar, österrikare, danskar, norrmän, schweizare mfl.

Vårt mål är att skiers ska bli ett globalt skidnätverk för skidåkare som vill mer på hela berget. Spelar ingen roll var man bor, jobbar, övriga intresse etc. utan man är skidåkare o vill utvecklas. Varje lör kör vi skiers morning i Åre o Davos o jag ser grymt mkt framemot när vi kan göra det på 20 platser o länder till. Och som skier är det bara att dyka upp.

Vi har gjort två böcker, skapat skiers profile o utvecklat två grundprocesser (transmission quest & accredited) samt tre starshineprocesser. Hela fundamentet o vår passion är utveckling. Och det är det vi hela tiden jobbar med att utveckla. Vi har vår terminologi för att vi vill inte förknippas med guidning eller skidskola. Utan som vi ser det är skiers skiers och inget annat.

Så kort summerar är den medvetna utvecklingen vi nördat in oss på. Nätverket är en skön konsekvens som skapas när man parar ihop skidåkare med skidåkare. Och desto längre tid vi finns desto starkare blir effekten och ringarna av nätverket. Skidåkare utvecklas o bygger vidare på sina relationer. Allt är upp till var och en. Vi finns här för våra skiers, men man väljer själv om o när man vill delta. Det är lustdriven utveckling som är utvecklingsbaserad o inte timbasserad. Vi räknar resultat, dvs skidåkarens utveckling och inte antal timmar. Jag tror vi får en så grym utveckling av alla för alla är drivna/har bestämt sig, tydlig process, grymma mentorer o skiers som tränar med skiers över tid.

Vi är nördar o älskar att nörda in oss totalt på medvetenhet i rörelser o berget.

Hojta om jag missat ngt, inte helt lätt att fånga upp trådens alla ändar ;-)

/Andreas Skiers Accredited

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook