Frontier 80 eller opinion 108/98

PederJacobsson
10 inlägg
PederJacobsson 10 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad PederJacobsson (1 år sedan)

Blir väl ett sånt där dumt inlägg men försöker få fram min fundering för val av nya skidor.
sista 8 åren nött på med några standard pistskidor, dom har tagit mig nerför berget men inte så mycket mer.
I helgen så hyrde jag ett par Frontier 80 och det var verkligen natt och dag skillnad. kände verkligen hur kassa mina gamla skidor var. helsike vad Frontier skönt på ut ur svängarna. Det var nog det roligaste jag åkt på många år. dom kändes jäkla stabila fast jag tryckte på rätt bra.

Är nog en medelåkare. aldrig åkt offpist så det är pist som gäller än så länge, pist med nån några dm nysnö borde inte vara nåt problem med frontiern eller? det jag vill ha är en kul skida som utmanar men är stabil och att den funkar bra även på eftermiddagen då det är uppkört eller isiga pister eller snömodd. tolkar att frontiern är bra för det men blir fundersam då även opinion 108 är en skida som har dom egenskaperna fast den är först tänkt mer mot offpist om jag tolkar rätt. den är ju bredare. är opinion 98 mer liknade frontier 80?, stor skillnad med bredare skida?

Gissar att testa är det enda riktiga, läser och tittar jag på filmerna så är alla skidor lika bra på allting typ.

är ju rätt mycket pengar så går det få nåt slags tips på dessa två vore jag tacksam. inte haft möjlighet att hyra opinion skidan än, ska till åre v11 så kanske bra och vänta tills dess. nån som har testat dessa två och förstår min fundering.

Svar

Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 1 år sedan

Inte offpist? Då är nog frontier helt rätt skida! Men v.11 i Åre? @areskidfabrik har säkert skidor till test där då? Eller hur Calle?

PederJacobsson
10 inlägg

va tanke att opinion om den funkar nästan lika bra för pist så har jag en skida som funkar för det mesta tänkte jag. dum tanke eller? frontiern var helgrym i pisten. nån/några dm nysnö i pisten bör ju inte göra nån skillnad för en pistskida ?

AreSkidfabrik
63 inlägg
AreSkidfabrik 63 inlägg 1 år sedan

@PederJacobsson Kul att du gillar Frontier 80! Det är en ganska stor skillnad mellan Frontierskidorna och Opinionskidorna. Frontier är optimerade (geometri och konstruktion) för lekfull prestanda i pist, medan Opinion är optimerade för mjukare snö i pist men allra helst friåkning utanför pisterna. Det är svårt att slå Frontier i pistegenskaper, men ett alternativ skulle kunna vara Project 90 som har liknande konstruktion som Frontier men lite mer allround för mjukare snö vid sidan om. Vi kör skidtest vid VM6 fredagar och lördagar v 11 så varför inte komma förbi och testa alla våra modeller då?

@Hasse_Lindborg Tack för ditt svar och ping till Åre Skidfabrik!

// Calle

PederJacobsson
10 inlägg
PederJacobsson 10 inlägg 1 år sedan

ok, ja det är ju pist jag är van med än så länge, är ju mest om det komemr nysnö i pisten som det blir lite mjukare. offpist i meterdjup snö känns lite långt bort just nu men vill ändå ha en skida för tidig isig pist och senare pist med mjuk snö. inte lätt detta. okej får leta på vm6 då. minns inte riktigt vart vi skulle hålla till denna gång. project 90 och option skidorna kanske finns å hyra på skiduthyrningen rödkullen med fler ställen?
ska försöka att inte skynda för mycket men va nära att köpa frontiern efter den dagen big_smile.

kan man säga att det är mjukare snö i pist denna tid? för det är isfria pister till 98% det jag åkte åkte med frontiern och där kändes den perfekt, även med dessa snökullar som blir då folk plogat och stoppsladdat halva dagen smile

AreSkidfabrik
63 inlägg

Tack för förtydligande. Då tror jag bestämt att Frontier 80 är en bra skida för dig. Skidan är ju 80 mm under foten av just denna anledning - pister är en alltid släta och hårda, utan även mjuka pga snöfall och slask. Jämför man en Frontier 80 med en renodlad pistskida så "gräver" en vanlig pistskida (ofta med midja på 65-70 mm) ner sig de mjukare dagarna medan skidor som Frontier 80 flyter ovanpå den mjuka i pisten.

PederJacobsson
10 inlägg

kanon, kanske testar nån annan men frontiern föll mig i smaken direkt. är 195 cm lång och frontiern hade 182 cm som längst. förstått skidorna blir längre och ni säger på film att man ska ha skidor som är lika långa men 182 är nog kanon för mig som nött 175cm senaste 8 åren . tack för kanonhjälp. se om jag hyr igen i åre ett par frontier och testar igen eller om köptarmen slår till och jag hinner köpa innan v11.

AreSkidfabrik
63 inlägg

Yes, stämmer. Jag är själv 192 cm och åker på just 182 cm längd. Normalt sett på våra pistskidor så är det kroppslängd eller kortare. Hoppas du blir nöjd oavsett beslut!

PederJacobsson
10 inlägg

låter bra. och jag blir garanterat nöjd, är ju nöjd innan jag köpt dom, bara av en dags test. ni gör ett grymt jobb.

AreSkidfabrik
63 inlägg

Tack så mycket, det glädjer att höra! // Calle

PederJacobsson
10 inlägg

Va en butik här i krokarna som hade Extreme. Stog och vela lite men sluta med att jag köpte fronter 85 istället för 80. Fick motivering att 85 tar det uppkörda än bättre. Hoppas att jag blir minst lika nöjd med 85 som 80 ?

Friede
37 inlägg
Friede 37 inlägg 1 år sedan

PederJacobsson :

Va en butik här i krokarna som hade Extreme. Stog och vela lite men sluta med att jag köpte fronter 85 istället för 80. Hoppas att jag blir minst lika nöjd med 85 som 80 ?

Klokt val! Om du nu hittat en skida som du gillar så mycket blir det ju rätt. Bara att köpa ett par till offpistskidor när du börjar söka dig utanför.

PederJacobsson
10 inlägg

Friede :

PederJacobsson :

Va en butik här i krokarna som hade Extreme. Stog och vela lite men sluta med att jag köpte fronter 85 istället för 80. Hoppas att jag blir minst lika nöjd med 85 som 80 ?

Klokt val! Om du nu hittat en skida som du gillar så mycket blir det ju rätt. Bara att köpa ett par till offpistskidor när du börjar söka dig utanför.

Ja jag vill ju det ska bli rätt. Rätt mycket pengar. Yes nog smart att ha två olika skidpar. Nu vart åre suget inte mindre ?

christer75
2 inlägg
christer75 2 inlägg 1 år sedan

PederJacobsson :

Va en butik här i krokarna som hade Extreme. Stog och vela lite men sluta med att jag köpte fronter 85 istället för 80. Fick motivering att 85 tar det uppkörda än bättre. Hoppas att jag blir minst lika nöjd med 85 som 80 ?

Jag provade både Frontier 80 (182cm) och 85 (184cm) på skidtesten i Lindvallen i December och där blev det ordentligt uppkört på eftermiddagen och 85:an var helt klart grym, men jag gillade den även mer än 80:an innan det blev uppkört ! svårt att sätta fingret på varför men kanske radien passade mig bättre, tror inte du kommer bli besviken och lycka till i backen ☺

Fatboy
155 inlägg
Fatboy 155 inlägg 1 år sedan

Har åkt Pt84 som jag gillade väldigt mycket. Någon som kan säga nåt om hur den är jämfört med frontier 85?

PederJacobsson
10 inlägg

christer75 :

PederJacobsson :

Jag provade både Frontier 80 (182cm) och 85 (184cm) på skidtesten i Lindvallen i December och där blev det ordentligt uppkört på eftermiddagen och 85:an var helt klart grym, men jag gillade den även mer än 80:an innan det blev uppkört ! svårt att sätta fingret på varför men kanske radien passade mig bättre, tror inte du kommer bli besviken och lycka till i backen ☺

Låter kanon det. ?

PederJacobsson
10 inlägg

Kan det vara stor skillnad på 80 och 85 modellen. Upplevde att jag inte fick samma tryck med 85 som säljaren tyckte jag skulle ta. Lite känsla att den vill framåt när jag vill svänga. Min känsla va att jag fick mer skjuts ut ur svängen med 80 och lita mer på den direkt. Kan det va svängradien som inte passar mig? Inne på att försöka byta på affären om det går......

LawndartGustav
1098 inlägg
LawndartGustav 1098 inlägg 1 år sedan

Är ju kortare radie på 80, Klart det påverkar!

Åk mer jobba mindre! Citera
MnO
2236 inlägg
MnO 2236 inlägg 1 år sedan

PederJacobsson :

Kan det vara stor skillnad på 80 och 85 modellen. Upplevde att jag inte fick samma tryck med 85 som säljaren tyckte jag skulle ta. Lite känsla att den vill framåt när jag vill svänga. Min känsla va att jag fick mer skjuts ut ur svängen med 80 och lita mer på den direkt. Kan det va svängradien som inte passar mig? Inne på att försöka byta på affären om det går......

Jag testade både Frontier 80 och 85 innan jag bestämde mig för att köra på 85. De har väldigt lika grundkaraktär, men ändå tydliga olikheter. I mitt fall var det 85:ans större lugn som kändes mer rätt i höga farter och med mer tryck i branta pister som avgjorde. 85:ans lite bredare midja och lite längre radie (19m mot 80:ans 16m @182cm) gör att den inte blir lika alert i reaktionerna och att den kräver lite mer fart för att trycket ska bli fullt i svängen. Om det är positivt eller negativt beror på vem du frågar och även på vilken typ av åkning man vill optimera skidan för. Det är inget som är sämre eller bättre än det andra, men 3m radieskillnad där strax under 20m märks tydligt även för en ovan åkare. 16m svänger rejält nästan hur man än gör. 19m svänger också en del, men den är betydligt mer beroende av kantningsvinkel för att verkligen carva upp. 16m blir aldrig riktigt lugn i hög fart, utan måste åkas aktivt och drivet. 80:an drar in i sväng betydligt mer och är allmänt mer livlig. Så även om dom ser väldigt lika ut så är det inte samma skida.

Rent generellt är det alltid en tveksam idé att testa en skida först, konstatera att man gillar den skarpt och sen och sen köpa en annan, oavsett vilken skida vi pratar om. När man gillar en skida är det ofta små detaljer som avgör just att man gillar den och skidkonstruktion är mycket komplext. Det räcker att ändra någon liten komponent så blir upplevelsen inte densamma. Det skulle ha kunnat vara så att du hade gillat 85:an ännu mer, men har du testat 80:an och tyckte att den var kanonbra så är det en chansning att byta, även om det är till en modell som är så närbesläktad som 85. Skulle du inte få byta så kommer du att åka in dig på 85:an efter några dagar och det är en riktigt bra skida så jag tror du kommer att gilla den på sikt. Det är min personliga favoritskida i pisten faktiskt och jag har som sagt testat även 80:an. Men då kommer jag från bredare skidor vilket gör att det känns mer naturligt att hålla sig på en lite bredare midja även i pisten. Är man skolad på 65-70mm:are kan jag tänka mig att 80:an känns mer hemma.

PederJacobsson
10 inlägg

Ja jag kommer från 65-70 midja så tighta svängar är mer jag. Och frontier 80 sköt på så otroligt ut i svängarna och kändes mer lekfull. I affären så dom lika att jag nog skulle vänja mig men går jag på första intryck så är det 80 modellen jag vart kär i. Sen att jag föll för säljarens sista ord att " jag hade tagit 85" förstår jag inte. Men sån grym butik så inga problem att byta till 80. Så jag får mina Frontier 80 som passar mig nu helt perfekt. Och blir jag sugen på mer offpist skida så får jag väl sikta på opinion 108.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook