FLow NX2

ErikDragon
90 inlägg
ErikDragon 90 inlägg 1 år sedan

Jag har hört väldigt blandat om Flows bindningar. Positivt att det går fort att komma i och ur, men kvaliteten verkar inte vara den bästa, iaf inte på de i lägre segmenten.

Har kikat lite på Flow NX2, är det nån som provat dem?
Kör mest i pist och offpist, inget i parken.

Svar

combatspenat
637 inlägg
combatspenat 637 inlägg 1 år sedan

Tänk på att det smidiga med flow försvinner så fort du inte har tillgång till planmark. Jag själv är ju en flowhatare, så jag ska väl inte ge tips. Men det jag har upplevt under 10+ år som snowboardlärare är att det är en bra ide och en bra tanke. Det funkar jätte bra att sätta på sig bindningarna snabbt på inne i butiken men väl ute i backen så blir det en annan femma. Ett svar från en sann tyckare.... smile

The iguana never did get the sunglasses.... Citera
martin-jansson
117 inlägg
martin-jansson 117 inlägg 1 år sedan

Inte provat NX2 men tror inte de är sämre än några andra bindningar på marknaden ^_^

Körde länge på dessa gamla godingar från mitten av 90-talet, har dem kvar fortfarande och det är inga fel på dom alls smile
https://www.freeride.se/img/photo/n/e0c0636102b23747d3a27eeb019f04c1.jpg

http://begpris.se, räkna ut pris på begagnad utrustning Citera
mabo
19 inlägg
mabo 19 inlägg 1 år sedan

Jag har flera par nx2, har kört modellen sen den kom och tycker dom är suveräna. Gillar dock inte hybridstrap, föredrar fusionstrap. Mina första har jag kört ca 250 åkdagar, gick sönder några plastbitar efter en krash nyligen men generalageten skickade gratis reservdelar trots att bindningen är från 2013

pfjb81
5 inlägg
pfjb81 5 inlägg 1 år sedan

Är inne på andra säsongen på mina NX2 och tycker att det är klockrena när man håller sig "liftnära". I och ur lift är det svårslaget vilket gör att jag numera får vänta på skidåkarna som alltid ska trixa med stavar och annat innan man kommer iväg smile
Problemet blir, som det skrivs om ovan, att få på sig brädan via hälinsteget när man är i mjuk snö. Då blir det problem...
Lösningen finns dock redan i bindningen genom att man kan använda de vanliga spännena lika en traditionell bindning.
I jämförelse med mina andra Switchback är NX2 styva vilket är både bra och dåligt. Jag har bara provat Fusion strap vilken jag gillar.

ErikDragon
90 inlägg
ErikDragon 90 inlägg 1 år sedan

Tack för input, ska fundera lite till och kolla in några andra bindningar också. Viktigaste är att de är bekväma och sitter bra. Hur fort det går att få på dem har mindre betydelse. Jag står ändå alltid upp när jag knäpper på bindningarna, kan inte påstå att det tar allt för lång tid med vanliga straps.....

Wose
1 inlägg
Wose 1 inlägg 1 år sedan

Hej!
Ny här på forumet och tänkte erbjuda mina erfarenheter av Flow.

Jag har kört på flow bindningar sen slutet av 90-talet och står idag på ett par Fuse GT. Har testat flera ”traditionella” bindningar mellan varven men personligen tycker jag att Flows bindning är supersköna! har aldrig haft ont i fötterna efter långa dagar på berget eller kalla tår i backen.

För mig tycker jag att Flow gett mig mest mångsidighet då de är lätta att styva till i pisten och få härligt flowy/följsamma utanför. Har kört dessa i tre säsonger nu både i pist som freeride med hike på snöskor, och upplever inte något problem att komma i bindningarna i djup snö, jag behåller highbacken uppe, spänner över kappan och njuter av ovan nämnda fördelar på vägen ner och resten av dagen smile

Bionicon
102 inlägg
Bionicon 102 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad Bionicon (5 mån sedan)

Hej alla "bakdörrs" åkare.. Mina Völkl Fastec bindningar är mogna för utskiftning. Har ej lust på nya pga att mekanismen ej har förbättrats och den ibland är utsatt för isbildning. Så då återstår Flow som ej har den typen av manuella lås som kan skapa problem.
Det jag undrar över är vad som gör att ni som föredrar Fusion Strap över Hybrid?
Jag har i många år kört mina Fastec bindningar helt utan tåstropp, så det borde tala för Fusion. Salomon Malamute utan några av de medföljande "plast avstyvarna" i..
Jag kör i stort sett bara bräda i mjukare före och åker på en Jones Stormchaser (Jobbar gör jag på skidor) väger runt 80kg.
Betyder det att standard Flow Fuse bindning är ett bra alternativ med tanke på fleks?
Fuse-GT modellen "ser" ju bättre ut med aluminium i bakkappa där man kan tänka sig att bindningen kan spricka. Men det kanske inte är något problem avsett. Hittar iallafall inget på webben om problem med hållbarheten..
Väldigt lite diskussioner att hitta ifh nyare Flow modeller så kör på med era synpunkter! För här snöar det för fullt!!! :-)

Swallowtail Splitboard Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook