Nya skidor

JesperSwanstrom
1 inlägg
JesperSwanstrom 1 inlägg 1 år sedan

Tja!

Jag är en kille på 23år och åkt på ett par carvings nu i några år, mest i pisten men försökt ge mig ut mer i offpisten också. Men känner nu att jag skulle vilja uppdatera mig på skidfronten till ett par mer allmountainskidor för att göra offpiståkningen mer rättvis. Dock känner jag att det är som en djungel där ute av skidor...
Ifall det är någon som har några schyssta tips på ett par allmountainskidor för en kille som vill ge sig mer ut i offpisten. Är 182cm och väger ca 93kg.

Svar

martin-jansson
117 inlägg
martin-jansson 117 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad martin-jansson (1 år sedan)

Sikta på ett par med runt 100 i midjan, märken osv spelar ingen större roll skulle jag säga utan är mer individuellt vad som passar. Extrem project 100 är ju populära. Själv kör jag med 4frnt gaucho när jag åker skidor och tycker de är toppen (tror modellen heter MSP nu dock)

http://begpris.se, räkna ut pris på begagnad utrustning Citera
RWD
634 inlägg
RWD 634 inlägg 1 år sedan

Project 100 är riktigt tunga i tip och tail vilket jag inte tycker är det bästa för offpiståkning.

Rossignol Soul 7 hd (ev sky 7hd) Lättåkta i offpist känns kortare än de är, kort radie så ganska roliga att carva med i pisten också.

Line sick day 104. lättåkt och klarar pist galant också

Extreme Opinion 98 eller 108 samt charger är riktigt trevliga.

Black crows Atris är en liknande skida som alltid fått bra omdömen i tester

perssse
22 inlägg
perssse 22 inlägg 1 år sedan

Har ett par sky 7hd och ett par opinion 98.

Precis som @RWD säger så är sky 7 en väldigt lättåkt skida, funkar okej i offpisten och upplevs betydligt kortare än de är. Valde sky 7 då det även händer att man åker lite pist. Inga problem där heller, kan dock vara lite fladdriga i hård pist (kör på freeride monteringspunkten). Kan kanske vara lite mjuka för dig.

Opinion 98 är enligt mig en perfekt skida, funkar att köra på med och rätt poppig. Stökig och uppkörd pist blir extremt kul.

Som det har skrivits tidigare, försök testa lite olika modeller. Lycka till och hoppas du hittar något!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook