Nytt lim på stighudar?

Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 1 år sedan

Är på väg att lägga på nytt lim på mina stighudar då nätet som jag har haft mellan de har fastnat och lämnat massa saker på ena stighuden. Men hur viktigt är det att huden är helt ren innan det nya limmet kommer på?

Och hur gör ni nör ni förvarar era stighudar? Hud mot hud eller har ni nåt emellan de?

Svar

Bjersing
219 inlägg
Bjersing 219 inlägg 1 år sedan

Förvarar mina hud mot hud i frysen, har hittills inte haft några problem med det upplägget, hudarna är fortfarande mer eller mindre som nya år efter jag köpte de.

Vattendroppe
Online 3045 inlägg
Vattendroppe 3045 inlägg 1 år sedan

Klister mot klister, det blir så kladdigt i ryggsäcken annars wink

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 1 år sedan

Vattendroppe :

Ja men hade ett nät mellan tidigare men det behövs inte tror jag?

Realmode
114 inlägg
Realmode 114 inlägg 1 år sedan

Prova en liten bit. Ja har ett par som sitter jävlar anamma utan mellanlägg, men några lite nyare går det lika bra utan . Dom där sträva rivet glatt bitar ur lädret på ett par Hestra handskar ??

Vattendroppe
Online 3045 inlägg

Hasse_Lindborg :

Vattendroppe :

Nej, det är helt onödigt.

vjakob
68 inlägg
vjakob 68 inlägg 1 år sedan

Vattendroppe :

Hasse_Lindborg :

Vattendroppe :

Beror på, jag och flera bekanta med BD-hudar kan inte förvara dom utan nät mellan, de går bara dra isär med pjäxa och tvåhandsgrepp då. Lagom smidigt när det är puder och man får snö överallt.

Förmodligen minskar problemet med hudarnas ålder, men mina är åtminstone fyra år och fortfarande ruggigt klibbiga, förvaras i jordkällare under större delen av året.

yiu-han
210 inlägg
yiu-han 210 inlägg 1 år sedan

Jag kör nät eller plastfilm vid långtidsförvaring. Har haft problem med att klistret släpper fläckvis när jag låtit dom ligga hopklistrade länge utan något mellan tidigare.

Korttid kör jag klister mot klister utan problem. Men det skiljer ju ganska mycket beroende på vilken hud det är.

shonten
65 inlägg
shonten 65 inlägg 1 år sedan

Prova att värma om limmet först:
http://offpistemag.com/climbing-skins-m … d-renewal/

Jag har inte provat enligt länken, utan gjorde så här:
Mina gamla BD hudar släppte klister på skidorna. Jag läste att mkt vätska i klistret kan göra det för klibbigt. Körde 2 varv med avrivna bitar av papparspåsar mellan klister och strykjärn. Det sög upp vätska tog bort lite klister och löste problemet. Slängde näten efter det också. De hade en massa limrester i sig och hade börjat släppa trådar.

Carde
87 inlägg
Carde 87 inlägg 1 år sedan

Alltid nät mellan, blir smidigare så

Christiam
89 inlägg
Christiam 89 inlägg 1 år sedan

Hasse_Lindborg :

Är på väg att lägga på nytt lim på mina stighudar då nätet som jag har haft mellan de har fastnat och lämnat massa saker på ena stighuden. Men hur viktigt är det att huden är helt ren innan det nya limmet kommer på?

Och hur gör ni nör ni förvarar era stighudar? Hud mot hud eller har ni nåt emellan de?

Har limmat om två par, det ena (äldre) behövde jag göra rent ordentligt för att klistret skulle fästa, gjorde nog om det tre ggr. De nyare hudarna drog jag bara på nytt lim på, funkade hur bra som helst.

Jag gjorde rent enligt alla knep jag fått, värme, vallaväck, t-sprit.

Näten slänger jag direkt, aldrig använde och aldrig saknat. Förvaringen sker klister mot klister ihoprullade i garaget.

Vattendroppe
Online 3045 inlägg

vjakob :

Vattendroppe :

Hasse_Lindborg :

Beror på, jag och flera bekanta med BD-hudar kan inte förvara dom utan nät mellan, de går bara dra isär med pjäxa och tvåhandsgrepp då. Lagom smidigt när det är puder och man får snö överallt.

Förmodligen minskar problemet med hudarnas ålder, men mina är åtminstone fyra år och fortfarande ruggigt klibbiga, förvaras i jordkällare under större delen av året.

yiu-han :

Jag kör nät eller plastfilm vid långtidsförvaring. Har haft problem med att klistret släpper fläckvis när jag låtit dom ligga hopklistrade länge utan något mellan tidigare.

Korttid kör jag klister mot klister utan problem. Men det skiljer ju ganska mycket beroende på vilken hud det är.

Det blir bara ett problem om du förvarar dem i varma miljöer. I en frysbox, källare, svalt garage eller dylikt är det lugnt även utan plast mellan.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook