Söker åsikter om snowboardbindningar, för ett ex-jobb i industridesign.

AndreasZetterberg
3 inlägg
AndreasZetterberg 3 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad AndreasZetterberg (3 mån sedan)

Hej snowboardåkare!

Jag vet inte om detta är tillåtet här, då undersökningar inte är lovligt att posta. Och på sätt och vis är det en undersökning, men det får väll bli upp till en moderator att bestämma det.

Jag håller på med research fasen i mitt examensarbete på kandidatprogrammet i Industridesign, vid Umeå Institute of Design http://www.dh.umu.se. Jag är i behov av din åsikt!

Innan jag började plugga industridesign jobbade jag tre säsonger som snowboardinstruktör i Trysil och en på Oslo Winter Park. I tillägg har jag åkt snowboard i nästan 20 år. Jag har SLAO 3:an (instruktörsutbildning) på snowboard, och vill tro att jag har helt ok koll på utrustning och åkning, både för nybörjare och mer avancerade åkare i olika terräng.

Då jag själv sett och upplevt en del problem kring just bindningen, har jag valt att fokusera på den i mitt examensarbete, för att se om det går att utveckla den vidare. Men jag är intresserad av fler personers åsikter och tankar om bindningar, alla åsikter och tankar är välkomna och väldigt uppskattade.

Utseende, material, känsla, hållbarhet, pris, olika komponenter, funktioner, vad anser ni är bra / dåligt med de bindningar ni använt?

Själv har jag bara kört med klassiska 2-strap bindningar. Men vill gärna få in så mycket tankar som möjligt om andra system också. T.ex. olika step in lösningar eller Flow. Varför har ni den bindningen ni har eller varför har ni valt bort andra bindningar?

Kort sagt handlar mitt projekt om hur jag kan göra en bindning smidigare för användaren och mer hållbar.

Detta är ett 10 veckors projekt, så resultatet blir inte en riktig bindning, mer ett koncept kring hur en bindning skulle kunna se ut och fungera.

Tack på förhand!

Mvh Andreas

Svar

sailortrash
43 inlägg
sailortrash 43 inlägg 3 mån sedan

Hej

Trist att du inte fått några svar. Jqg har åkt snowboard lika länge som du, jobbat lite som instruktör, kört i alla förhållanden. Därtill har jag några år på hardboots, alpinbräda samt testat både flow, SP fastec samt vanliga pumps av olika modeller. Min ärliga uppfattning är att branschen snöade in på helt fel spår för länge sen. Strap bindningar är värdelösa för snowboard - möjligen har de vissa fördelar för jibb och extrema tweaks på rails mm. När man testat alpinutrustning fattar man att bindningar är den sämsta delen av en vanlig snowboard setup.

- foten rör sig i bindningen så man tappar massa kraft och känsla för kanten
- straps klämmer på foten, dåligt ihop med mjuka boots, och värre blir det i högre fart (eller om du vill klämma hårdare för att sitta bättre)
- man kan normalt (på 9 av 10 modeller) inte ställa in cant eller lift (vinklar för fötter) vilket hämmar effektivt kantgrepp
- bindningen borde ligga högre upp, på en platta eller liknande för att minimera toedrag och ge djupare carvevinklar

Personligen tror jag Burton step in kan vara ngt på spåren. Vill man ha inspiration kan man ju läsa på lite om olika racemodeller, eller vad boardercrosseliten vill ha. Men en utgångspunkt för förbättring är nog att man knäpper fast sig underifrån snarare än ovanifrån, för att minska tryck ovanpå fötterna och fixera foten bättre

Lycka till

combatspenat
624 inlägg
combatspenat 624 inlägg 3 mån sedan

Jag tror helt tvärtom mot vad sailortrash skriver att snowboardens framgång är pga mjuka boots(med brasklappen att det finns riktigt dåliga bindningar och boots). Det finns en anledning till att hardboots knappt säljs längre. Alla varianter av stepin/on har varit stora floppar och inte fungerat alls, både gett dåligt stöd/glappat och dessutom krångliga så fort man får lite snö i dem. Kommer ihåg när det var standard på alla hyrbrädor, det var en pers varje gång man skulle lära någon att åka.
Håller med om att de flesta freestylebindningar har begränsade inställningsmöjligheter, det börjar faktiskt bli lite bättre men där tror jag det största utrymmet finns om man vill göra något som är säljbart.

Strapbindinigarna är ju otroligt överlägsna vad gäller flexibilitet och mångsidighet. De flesta förknippar ju snowboard med att göra en fet method inte att köra runt en käpp...

Sen tycker jag att man kan kolla in vad världseliten i boardercross och dom riktiga snowboard grenarna som slopestyle, big air, halfpipe eller friåkning åker på.... DVS softboots och vanliga två strap bindningar...! Det finns bara hardboots och den typen av bindingar i två grenar kvar och det är när man kör runt käpp.

The iguana never did get the sunglasses.... Citera
H172XXX
18 inlägg
H172XXX 18 inlägg 3 mån sedan

Vet inte om det har så mycket med industridesign att göra, men rent praktiskt så är det step-in som gäller för min del...
Har blivit mindre vig med åren. Fördelen är att det är enklare att komma i och ur dem. Behöver sällan sitta ned för att spänna fast fötterna. Lätt att komma ur och då kan jag hålla jämn takt med skidåkarna i sällskapet som annars försvinner in i liftkön framför mig :-)

sailortrash
43 inlägg

@ combatspenat: framgång för snowboard? Andelen brädåkare ligger väl lägre än någonsin, och var knappast nånsin högre än 10-12%. Sporten är typ döende, eftersom skidåkare hoppar högre och snurrar mer, samt lockar fler unga. Däremot har ju intresset för ”allt annat än park” tydligen ökat, bara att kolla på det stora utbud av allmountain/carving/Puderbrädor som numer finns. Direktionella brädor gjorde för åkning som ställer andra krav på boots och bindningar.

Och låt oss döda myten: hardboots är inte obekvämt. man håller värmen bättre och får inte ont i fötterna på samma sätt. Det är inte som på tidigt 90- tal när softboots var ett steg upp. Snarare är det tvärtom nuförtiden.

Se har softboots andra fördelar, men tråden handlar om bindningar.

combatspenat
624 inlägg

@sailortrash Jag tycker abslout att man kan prata om snowboard som framgång, sen är det ju så att det är färre som åker snowboard nu än under boomen på 90talet... men innan det så åkte ju ingen. Typiskt folk som inte har någon koll som säger att snowboard är döende när det är bland de grenar som har flest tittare på OS. Över 200 000 personer åker snowboard i Sverige varje år, vilket är lite om man jämför med skidor, men jämför man med andra sporter så är det jättestort. Håller med dig om att det varit en jätterolig utveckling på brädsidan inom snowboard med hela "det är kul att svänga vågen". Allt annat än park håller jag också med dig om, men det har väl handlat mer om att göra kluriga carvingtrick och hoppa på sidehits snarare än att bomba i pisten? Då tycker jag absolut att de vanliga bindringarna är det bästa alternativet.

Sen skriver du mycket om att det skulle vara obekvämt med vanliga bindningar, det är något som jag aldrig har upplevt och är högst subjektivt.
Ska man prata om andelar så är väl andelen hardbootåkare lägsta någonsin nu, om du använder det som ett argument för att snowboard är döende? Kan det vara 100 pers som åker på hardboots kvar i Sverige, känns som en liten marknad.

Tycker absolut att du ska fortsätta ditt pepp på att köra pist och pusha för det. För mig var det länge sedan jag körde hardboots och racebräda just eftersom jag då måste kompromissa med att det är oskönt att hoppa på en liten kant vi pisten eller dra in och göra en method i pipen.

Åter till bindringar, en grej jag stör mig på är att de ofta går sönder i strapsen och att de är begränsade i inställningar i att centrera från tå till hälkant(jag som har små fötter men vill köra en bredbräda,)

Ninjaphoto
13 inlägg
Ninjaphoto 13 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad Ninjaphoto (3 mån sedan)

@sailortrash Att man håller värmen bättre är också en grov generalisering. Med mina nuvarande mjuka boots har jag inte frusit om fötterna en enda dag i vinter. Har varit ute många långa dagar i -20 helt utan problem med kalla fötter.

Corin
1148 inlägg
Corin 1148 inlägg 3 mån sedan

Jag åker inte bräda, har dock varit sugen att prova ganska länge. Men jag jobbar i shop, och mitt största problem all utrustning egentligen, är att snowboardbindingar går sönder jämt. Plus att det finns en miljard olika, där inga delar passar mellan modellerna. Det är sjukt svårt att laga en trasig snowboardbinding på ett bra och kostnadseffektivt sätt som det är nu.

livet är en semester Citera
AndreasZetterberg
3 inlägg
AndreasZetterberg 3 inlägg 3 mån sedan

Hej!

Tack för alla svar än så länge! Som sagt så är alla svar från all typer av åkare väldigt uppskattade!

linder
3460 inlägg
linder 3460 inlägg 3 mån sedan

combatspenat skrev:

Åter till bindringar, en grej jag stör mig på är att de ofta går sönder i strapsen och att de är begränsade i inställningar i att centrera från tå till hälkant(jag som har små fötter men vill köra en bredbräda,)

Samma här! Men jag har offset disc's till mina bindningar som gör det lite bättre! smile

https://www.switchbackbindings.com/es/s … sk-set-429

Ludd_3
126 inlägg
Ludd_3 126 inlägg 3 mån sedan

En sak som e viktigt för mig tex är att man ska kunna justera bindningarna o bestämma vart strapsen ska sitta. Ett exempel är tex Now bindningar. Har ett par Now Ipo men kan inte använda dom då man inte kan justera anklestrapen o dom klämmer otroligt på min fot.
Stepin bindningar har jag haft en del, mest sp-united . En sak som stör mig på dom e att bak kappan måste ner i backen för o släppa din fot. Det är inte alltid det finns plats o öppna bakkappan fullt.

combatspenat
624 inlägg

linder skrev:

combatspenat skrev:

Samma här! Men jag har offset disc's till mina bindningar som gör det lite bättre! smile

Ja jag gör på samma sätt som dig, men det känns inte helt optimalt. När man använder en här typen av disk så skulle jag gärna ha extra hål i fler riktningar så man kan få perfekt bredd och centrering på brädan.

linder
3460 inlägg
linder 3460 inlägg 3 mån sedan

combatspenat skrev:

linder skrev:

combatspenat skrev:

Ja jag gör på samma sätt som dig, men det känns inte helt optimalt. När man använder en här typen av disk så skulle jag gärna ha extra hål i fler riktningar så man kan få perfekt bredd och centrering på brädan.

Fast man kan ju ändra bredden med 5mm per skruvhål, det är väl mer än tillräckligt för att man ska få till något som passar?

Annars är det väl bara Burtons EST som gäller om man vill justera ännu mer smile

sailortrash
43 inlägg

Börjar bli en intressant diskussion detta!

Om man frikopplar hardboots i frågan, så är jag övertygad om att man kan göra en mkt bättre allroundbindning med ett system som liknar step-in race modell, eller bygelbindning. Att fästa fast sig i sulan underifrån är bättre även för jibb, och behöver inte nödvändigtvis kräva en galet mkt styvare boot - bara en styvare sula. Det är väl knappast en nackdel att sitta fast ordentligt?

Varför är det bättre?

Plastremmar töjer sig, och man tappar kontakten med brädan. Ju högre fart desto svårare att hålla koll på kanten. Klämma hårdare kan man ju göra, men det skapar tryck på en mjuk boot, som inte står emot och därför även på foten. Många fryser nog pga av minskad blodgenomströmmning när spänner fast sig ordentligt. Har man högt fotvalv (som jag) blir det ännu mer uppenbart.

Poängen är att dagens bindning ”glappar” eftersom de är byggda utifrån ett dåligt koncept. Dagens bästa åkare skulle säkert åka snabbare och hoppa högre med en bindning som gjorde att booten satt bättre fast mot brädan, och skickade mer energi ner i kanten och inte gick åt till att töja ut plastremmar.

Helt ärligt, det är ingen större skillnad på en pump bindning idag och min gamla Salomon entré level från 93. Lite olika material, men thats it. Industrin har verkligen inte lagt mkt tid på att utveckla bindningar annat än grafiskt. Bakkappa och två remmar. Samtidigt har det ju hänt sjukt mkt på racesidan, där stancevinklar, cant, lift, riserpads och hela system för att låta brädan flexa naturligt mm. Har utvecklats för att förbättra själva åktekniken. Och det kan ju knappast skade i halfpipen eller parken heller.

Snowboard är mkt livsstil och tradition visst, men det finns en växande skara som tröttnat på parken och hellre turar, carvar eller bara är för gamla för skate/jibb. Och där har ju utrustningen utvecklats åt ett helt annat håll med hårdare boots och mer justerbara bindningar.

combatspenat
624 inlägg

linder skrev:

combatspenat skrev:

linder skrev:

Fast man kan ju ändra bredden med 5mm per skruvhål, det är väl mer än tillräckligt för att man ska få till något som passar?

Annars är det väl bara Burtons EST som gäller om man vill justera ännu mer smile

ALDRIG EST! smile på est är man ju dessutom begränsad i hur stora vinklar man vill sätta bindningarna på.

Jag vet inte vad du har för några inserts men mina har iaf alltid varit 2 cm från varandra. och skulle jag justera på det sättet och få någon symmetri så skulle det ju bli 2 cm på båda bindningar vilket är upp till fyra cm skillnad på två bindningar...

sailortrash
43 inlägg

Ludd_3 skrev:

En sak som e viktigt för mig tex är att man ska kunna justera bindningarna o bestämma vart strapsen ska sitta. Ett exempel är tex Now bindningar. Har ett par Now Ipo men kan inte använda dom då man inte kan justera anklestrapen o dom klämmer otroligt på min fot.
Stepin bindningar har jag haft en del, mest sp-united . En sak som stör mig på dom e att bak kappan måste ner i backen för o släppa din fot. Det är inte alltid det finns plats o öppna bakkappan fullt.

Har och kör med ett par SP Fastec/step in nu på en av mina brädor. Håller med dig om att deras bakkappa inte är optimal, av den anledning du beskriver sabbade den hälgummit på mima förra skor. Flows system funkar bättre tycker jag. Flow ger även bra/jämn tryckfördelning över foten (och är även populärt märke bland de som vill carva i softboots)

sailortrash
43 inlägg

Ninjaphoto skrev:

@sailortrash Att man håller värmen bättre är också en grov generalisering. Med mina nuvarande mjuka boots har jag inte frusit om fötterna en enda dag i vinter. Har varit ute många långa dagar i -20 helt utan problem med kalla fötter.

Jo, min poäng är att du kan vara lika varm och gosig i ett par hardboots/skidpjäxor i dessa dagar (vilket inte var fallet på 90-talet)

sailortrash
43 inlägg

combatspenat skrev:

@sailortrash Jag tycker abslout att man kan prata om snowboard som framgång, sen är det ju så att det är färre som åker snowboard nu än under boomen på 90talet... men innan det så åkte ju ingen. Typiskt folk som inte har någon koll som säger att snowboard är döende när det är bland de grenar som har flest tittare på OS. Över 200 000 personer åker snowboard i Sverige varje år, vilket är lite om man jämför med skidor, men jämför man med andra sporter så är det jättestort.

Tyvärr kan jag inte hålla med mig om framgång där...efter att Jon Olsson rippade allt har snowboard aldrig återhämtat sig. Som med kickbike och skateboard ungefär. Att folk tittar på tv betyder ju inte mkt i sammanhanget, det är ju bra för den som vill söka sponsorer...
Och sannolikt lär snowboard locka en liten skara entusiaster, eftersom skidåkarna inte bara snodde halfpipen och de stora hoppen, utan även hela rebellkulturen, dreadlocksen, hänget på byxorna och resten. Snowboard står sig slätt mot skidor i parken för den yngre generationen, men har ju däremot onekligt övertag i puder - och i djupa carvingsvängar. Industrin har ju fattat grejen med puder såklart (det var ju där det började). Men de allra flesta åker 95 % pist, och där får man inte direkt draghjälp av en standardbindning

sailortrash
43 inlägg

"sanningen gör ont"

combatspenat
624 inlägg

Håller absolut med till viss del att det stämmer i Sverige, JÄVLA JON! Men det stämmer inte längre, tillväxten på snowboard är helt ok, speciellt nu när de som åkte mycket på 90talet har barn och de nya barnbrädorna slagit igenom. Samtidigt så slog man rekord förra året globalt i antal sålda snowboard... just saying. Till stor del har det ju att göra med snowboardboomen i Kina.

sailortrash skrev:

"sanningen gör ont"

Eller hur! Det måste vara jobbigt att åka runt ensam och veta sanningen för dig på hardboots(sann rebell, respekt). smile
Både skateboard och snowboard är döende! Rädda oss hardboots, rädda oss smile

combatspenat
624 inlägg

@sailortrash För att bemöta det där med bindningar på ett lite mer konstruktivt sätt....

Jag tycker inte alls som du gör när det gäller att man ska sätta fast booten underifrån, alla varianter jag testat(hardboots exkluderat) tycker jag varit stora floppar, som inte gav någon bra kontakt med brädan alls. Den senaste nu från burton har ju fått riktigt dåliga recensioner från de jag vet som kört på dem.

Jag också sett att många som kör softboot och carvar har flow bindningar(läs gubbar som inte orkar böja sig?), vilket jag kan förstå om det är det som är anledningen, för prestanda så är de ju bara en sämre variant på vanliga bindningar med lite tyg mellan strapsen och en lös bakkappa. För mig är det att välja det sämsta av alla världar. Men där är ju smaken som baken(ovig).

Teddo
340 inlägg
Teddo 340 inlägg 3 mån sedan

Jag kör med hardboots och alpinbräda sen över 15 år och det är nog mycket för att softbootbindningarna som finns är för dåliga och ”duger” för folk som inte kan eller vill göra riktiga skärande svängar. Jag har otroligt svårt att hitta softboots/bindning/bräda-kombo där jag inte bootar ur med normala vinklar. Och på EST med toestraps som tar i snön? Det funkar dåligt.

Såg på ISPO att F2 är på g med nytt som såg lovande ut.

https://www.freeride.se/img/photo/n/133c321b7c5a08bf14029a893f807ea4.jpg
https://www.freeride.se/img/photo/n/f97b12e8bc3fcdb49ca925a164b4c131.jpg

linder
3460 inlägg
linder 3460 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad linder (3 mån sedan)

combatspenat skrev:

Jag vet inte vad du har för några inserts men mina har iaf alltid varit 2 cm från varandra. och skulle jag justera på det sättet och få någon symmetri så skulle det ju bli 2 cm på båda bindningar vilket är upp till fyra cm skillnad på två bindningar...

Eh what? Hängde du inte med på det första jag skrev med offset discs? Dom är ju precis som en vanlig disc men 7mm närmare ena kanten.. Och man har samma justering som dessa vanliga discarna som jag plockade fram bara för att ta en bild. Det du verkar skriva om är ju om man vrider discen 90° för att kunna flytta framåt och bakåt, det är ju helt fel!
https://www.freeride.se/img/photo/n/ef9a5e1e06c93b7a3d4d3e5c2d147e8f.jpg

combatspenat
624 inlägg

Teddo skrev:

Jag kör med hardboots och alpinbräda sen över 15 år och det är nog mycket för att softbootbindningarna som finns är för dåliga och ”duger” för folk som inte kan eller vill göra riktiga skärande svängar. Jag har otroligt svårt att hitta softboots/bindning/bräda-kombo där jag inte bootar ur med normala vinklar. Och på EST med toestraps som tar i snön? Det funkar dåligt.

Såg på ISPO att F2 är på g med nytt som såg lovande ut.

https://www.freeride.se/img/photo/n/133 … 807ea4.jpg
https://www.freeride.se/img/photo/n/f97 … b4c131.jpg

Vafan är detta? Freeride.se = HARDBOOTHEAVEN?! smile Eller är det en astrotruf gräsrotsrörlse?!
Jag kan inte se något speciellt med de där bootsen eller bindnignar från F2, de ser ut som alla andra?! Bootsen ser till och med sämre ut än de flesta med det där boasystemet.

Teddo
340 inlägg
Teddo 340 inlägg 3 mån sedan

combatspenat skrev:

Vafan är detta? Freeride.se = HARDBOOTHEAVEN?! smile Eller är det en astrotruf gräsrotsrörlse?!
Jag kan inte se något speciellt med de där bootsen eller bindnignar från F2, de ser ut som alla andra?! Bootsen ser till och med sämre ut än de flesta med det där boasystemet.

Nej, de ser högst ordinära ut, men de kändes väldigt annorlunda mot det jag åkt på under 22 år. Och bindningen kändes befriad från en massa features jag sett från olika tillverkare som aldrig tillför något.

combatspenat
624 inlägg

linder skrev:

combatspenat skrev:

Eh what? Hängde du inte med på det första jag skrev med offset discs? Dom är ju precis som en vanlig disc men 7mm närmare ena kanten.. Och man har samma justering som dessa vanliga discarna som jag plockade fram bara för att ta en bild. Det du verkar skriva om är ju om man vrider discen 90° för att kunna flytta framåt och bakåt, det är ju helt fel!
https://www.freeride.se/img/photo/n/ef9 … 147e8f.jpg

Snyggt, smart lösning. Jag har ju exakt som du skriver fått vrida min disc 90 grader för att få till det på rätt sätt. Finns de med olika offset eller bara i 7 mm?

Jag hade ett par discar förut kommer inte ihåg vilken bindning det var till, men de hade möjlighet att flytta offset och fortfarande ha hyfsad möjlighet att ställa in bredden. Men antar att desto fler hål man har desto mindre tålig blir discen.

sailortrash
43 inlägg

@ combat...

Step om har ju fått blandade recensioner. Och att tidigare step in floppat är begripligt utifrån hur de var byggda, men enpunktsinfästning i mitten av bootsen. Men inte på race sidan, eller vanliga bygelbindningnar som fixerar underifrån vid både häl och tå. Det systemet är ju beprövat och funkar bra. Och det är ju det Burton fattat. Deras system fixar två punkter fram, och en i hälkappan. Sen har det säkert barnsjukdomar och går att optimera. Som sagt, branschen har ju inte investerat så mkt innovation i bindningarna

Verkar som hardbooting och step in är sann rebellgrej..ve den som bryter traditioner och kommer med nya idéer...

sailortrash
43 inlägg

Synpunkter på bindningar:

-Felaktigt koncept, foten ska fixeras underifrån inte ovanifrån
-inställningar cant/lift för bättre passform mot åkarens kroppsbyggnad, samt för att underlätta grundteknik
-riser/puckar för att minska tå/häldrag (sjuukt att det inte redan finns en enkel platta att köpa i Sverige för detta)

Har inga synpunkter på att förbättra befintliga strapbindningar, eftersom jag tycker hela skiten borde skrotas.

mgbgt66
155 inlägg
mgbgt66 155 inlägg 3 mån sedan

Jag har åkt snowboard till och från sedan slutet av 80-talet. Åker definitivt mer skidor men har hyfsad koll på bräda. Straps-bindningarna idag är oerhört mycket bättre än vad som har funnits tidigare. Bättre passform, cap-strap och överlag bättre kvalitet. Personligen tycker jag att bindingarna är den del som har utvecklats mest under de åren jag har åkt bräda.

Det som många missar är att ställa in bindningarna så dom sitter bra på brädan. Många skiduthyrningar har dålig koll vilket påverkar åkarna. Uthyrningsbrädor med snabbfästen som glappar och annan skit som inte borde finnas. Skor och bindningar som passar dåligt ihop och kanske fel storlek på bindningarna.

Genom åren har det ju dykt upp risers, hälklossar och allt möjligt som har förbättrat åkningen men som troligtvis säljer dåligt. Jag hade en liten hälkloss i början av 90-talet som gjorde att skon satt bättre fast i bindningen. Det föll ju på avsaknaden av standard när man bytte bindning.

Angående 90-talets försök till step-in anser jag att det föll på att det fanns för många olika varianter. Inget försök att standardisera och troligtvis panik att få produkterna till marknaden. Burtons stepon verkar intressant och hoppas att dom lyckas med produkten!

hulteribulter Citera
victoringemar
70 inlägg
victoringemar 70 inlägg 3 mån sedan

Som en förhållandevis aggressiv åkare med mottot "merfartmindreteknik" har jag inte bara en gång funderat över just hardboots och fördelen med dessa. Tror ju absolut det är det som gäller när man ska bomba exakta skär i stenhård pist. Men för friåkning känns det ialf för mig som det skulle bli lite väl. Ialf kombinerat med en styv bräda.

Det jag undrar över är vad folk egentligen åker med till vardags? Jobbar också i skidshop och förundras över hur gammal utrustning många av brädåkarna har. Allt är ju såklart relativt men i relation till mängden dedikerade skidåkare som lägger stor vikt att hitta en perfekt pjäxa och skida möter jag extremt sällan (läs aldrig hittills) någon som ställer samma krav på sin snowboardutrustning.

Jag tror att en del av problemet är att det är såpass litet och såpass få personer som verkligen vill lägga ner tid, pengar och energi på att hitta den perfekta setupen att det helt enkelt blir omöjligt att gå in i en butik och hitta en perfekt boot, bindning och bräda. Det finns ingen ekonomi i det.

Med min nuvarande utrustning som jag i princip ständigt modifierar på något vis för att få bättre prestanda har samtliga delar fått beställas separat.

Jag tror ju inte att det nödvändigtvis är fel på bindningar, brädor eller boots. Utan att folk åker på för dåliga grejer. Det finns extremt bra saker att köpa, men inte tillgängligt på samma sätt som valfri sportkedjas standardutbud.

linder
3460 inlägg

combatspenat skrev:

Snyggt, smart lösning. Jag har ju exakt som du skriver fått vrida min disc 90 grader för att få till det på rätt sätt. Finns de med olika offset eller bara i 7 mm?

Switchback har bara 7mm , men det funkar ju både om man har små fötter eller stora att flyta åt ena eller andra hållet smile

victoringemar skrev:

Det jag undrar över är vad folk egentligen åker med till vardags? Jobbar också i skidshop och förundras över hur gammal utrustning många av brädåkarna har. Allt är ju såklart relativt men i relation till mängden dedikerade skidåkare som lägger stor vikt att hitta en perfekt pjäxa och skida möter jag extremt sällan (läs aldrig hittills) någon som ställer samma krav på sin snowboardutrustning.

Du har ju träffat mig?! big_smile Jag köpte nya Burton Driver X till denna säsongen, dom va lagom styva i 1 månad sen började dom kännas mjuka. Och nu efter 3 månader så har det åkt i volyminlägg under inneskon för att tighta till dom igen samt mer hälgrepp smile Det värsta är att åker man skidor en dag så känns bootsen som gummistövlar hmm Garanterat dags att prova styvare bindningar men jag tänker att den mesta flexen jag känner är ju ovanför strapsen så bör ju inte spela någon större roll hmm

victoringemar
70 inlägg
victoringemar 70 inlägg 3 mån sedan

Haha sant Linder! Du och jag hör definitivt till undantagen! 🤣
Intressant! Har inte själv provat Driver X men verkar ju höra till det styvare skiktet. Och rimligtvis borde väl de inte kunnat åkas in/mjukas upp så där fort?
Är det framförallt framåt-flexen du upplever för mjuk även när du åker? Eller är det även sidled och bakåt?
Upplever också att mina Nitro Team TLS snabbt tappade passform, bombat i hur mycket volymminskande som helst men sitter ändå inte fast som jag vill i skon. Dock sitter jag väldigt stadigt i bindningen, där har jag inget att klaga på!

Hasse_Lindborg
2885 inlägg
Hasse_Lindborg 2885 inlägg 3 mån sedan

victoringemar skrev:

Haha sant Linder! Du och jag hör definitivt till undantagen! 🤣
Intressant! Har inte själv provat Driver X men verkar ju höra till det styvare skiktet. Och rimligtvis borde väl de inte kunnat åkas in/mjukas upp så där fort?
Är det framförallt framåt-flexen du upplever för mjuk även när du åker? Eller är det även sidled och bakåt?
Upplever också att mina Nitro Team TLS snabbt tappade passform, bombat i hur mycket volymminskande som helst men sitter ändå inte fast som jag vill i skon. Dock sitter jag väldigt stadigt i bindningen, där har jag inget att klaga på!

Kör med en av dalbellos mjuk tunga i bootsen så blir det riktigt sköna... och styvare oxå.

linder
3460 inlägg

@victoringemar Japp! Det är framåtflexet jag stör mig på, känns som responsen är låg och man har typ ingen retur i tungan. (Nu ~60 dagar använda jämfört med när dom va nya)

Här är en kort och ful jämförelse mellan mina Burton Driver X och Dalbello Krypton Pro (C-tunga, vad det nu innebär) ... https://photos.app.goo.gl/faPwpddWBhyTxgci2

Hade ju varit soft om man kunde få till en dalbello tunga i burton bootsen så som @Hasse_Lindborg skrev! big_smile

Hasse_Lindborg
2885 inlägg
Hasse_Lindborg 2885 inlägg 3 mån sedan

linder skrev:

@victoringemar Japp! Det är framåtflexet jag stör mig på, känns som responsen är låg och man har typ ingen retur i tungan. (Nu ~60 dagar använda jämfört med när dom va nya)

Här är en kort och ful jämförelse mellan mina Burton Driver X och Dalbello Krypton Pro (C-tunga, vad det nu innebär) ... https://photos.app.goo.gl/faPwpddWBhyTxgci2

Hade ju varit soft om man kunde få till en dalbello tunga i burton bootsen så som @Hasse_Lindborg skrev! big_smile

Det går med lite modifieringar... wink

Kaskar
509 inlägg
Kaskar 509 inlägg 3 mån sedan

Anledningen att så många åker på gamla grejer är förmodligen, tror jag, för att de flesta in kan åka snowboard. Inte med skärande sväng i alla fall. Då spelar det inte så stor roll vad man åker på om man åndå bara ska hasa sig ner.

En sak som jag aldrig förstått är varför man på skidor kan montera fast bindningen med att bara dra i några skruv men på bräda måste man ha inserts? Varför kan man inte bara göra samma sak som på lagg?

Doughboy
1767 inlägg
Doughboy 1767 inlägg 3 mån sedan

Att strapbindningar ser ungefär likadana ut idag som för 20 år sedan betyder ju inget annat än att designen är väldigt framgångsrik. Det är dock enorm skillnad i prestanda mellan ett par bindningar från 1998 och ett par från 2018.

Det bästa med traditionella strapbindningar är enligt mig att valmöjligheterna för vilken känsla man vill ha när man åker är väldigt stora. Vill du ha lös, surfig känsla köper du mjuka boots och kanske plockar bort bakkappan och gillar du styvare känsla med bättre carvingmöjligheter väljer du en combo med så hårda boots som möjligt och nån carbonbindning med högsta möjliga bakkappa.

Att hardboots och nån slags alpinbindning ger ytterligare bättre carvingmöjligheter är ju helt uppenbart men är inte nödvändigtvis det man eftersträvar.

Strapbindningen är absolut inte död och det kommer nog dröja ett bra tag innan olika step-in varianter kommer att dominera. Jag har dock alltid sagt att när första generationen snowboardåkare blir 50+ kommer utvecklingen av step-in att ta fart och det kanske är det vi ser starten på nu även om min uppfattning är att Burtons Step-on inte alls blivit någon entydig succé utan åsikterna om hur de är att åka på varierar väldigt mycket.

Säljer Smokin Snowboards i Sverige Citera
lamboren
13 inlägg
lamboren 13 inlägg 3 mån sedan

Vad hände med tre strapbindningarna? - hade ett par på en forntida bräda och flyttade med dom tills dom föll sönder i smådelar, eftersom de gav ett steg till av kontroll - men fortfarande softboots (har även kört hardboots). Håller med @Doughboy om att prestandan på moderna strapbindningar och boots är helt annan idag så hardbootsen ligger på hyllan. Fråga om Burtons step in, hur styvt blir det, och vet någon hur de funkar utanför pist?

JonBogero
55 inlägg
JonBogero 55 inlägg 2 mån sedan

victoringemar skrev:

Som en förhållandevis aggressiv åkare med mottot "merfartmindreteknik" har jag inte bara en gång funderat över just hardboots och fördelen med dessa. Tror ju absolut det är det som gäller när man ska bomba exakta skär i stenhård pist. Men för friåkning känns det ialf för mig som det skulle bli lite väl. Ialf kombinerat med en styv bräda.

Jag tror att en del av problemet är att det är såpass litet och såpass få personer som verkligen vill lägga ner tid, pengar och energi på att hitta den perfekta setupen att det helt enkelt blir omöjligt att gå in i en butik och hitta en perfekt boot, bindning och bräda. Det finns ingen ekonomi i det.

Med min nuvarande utrustning som jag i princip ständigt modifierar på något vis för att få bättre prestanda har samtliga delar fått beställas separat.

Jag tror ju inte att det nödvändigtvis är fel på bindningar, brädor eller boots. Utan att folk åker på för dåliga grejer. Det finns extremt bra saker att köpa, men inte tillgängligt på samma sätt som valfri sportkedjas standardutbud.

Jag är helt med på det du säger. Så +1 på det smile

Det "sailortrash" nämner tidigare i tråden köper jag inte alls, klart att det kan vara bra med hardboots men det är verkligen inte något som skall användas generellt inom snowboardsporten. Jag kör med Vans Infuse och Union Atlas bindningar sedan ett tag och det ger precis den respons jag önskar. Har själv jobbat som instruktör och tränare i snowboard.
Att man fryser mer i mjuka skor än vad man gör i hårda skor har jag uppfattat helt åt andra hållet. Folk med pjäxor önskar ju att de har snowboardboots under kalla dagar.
"sailortrash" har även fel när det kommer till att skidåkare snurrar mer, Snowboardåkarna har dominerat utvecklingen i freestyle-grenarna senaste 7-8 åren.

Hasse_Lindborg
2885 inlägg
Hasse_Lindborg 2885 inlägg 2 mån sedan

Kör både hardboots och vanliga boots.

Hardboots ger en sjuk respons och direktöverföring av kraft tull kanten.

Men en bra bindning och en bra boot är oki oxå med softboots. Men du kommer aldrig kunna jämföra dessa två. Även om du kör med samma aggressiva inställningar på bägge. De är som att jämföra Telemark och alpnskidåkning..

KaitsuH
438 inlägg
KaitsuH 438 inlägg 2 mån sedan

Hasse_Lindborg skrev:

Kör både hardboots och vanliga boots.

Hardboots ger en sjuk respons och direktöverföring av kraft tull kanten.

Men en bra bindning och en bra boot är oki oxå med softboots. Men du kommer aldrig kunna jämföra dessa två. Även om du kör med samma aggressiva inställningar på bägge. De är som att jämföra Telemark och alpnskidåkning..

Men det går ju också an med softboots. Här är en gammal finsk gubbe med softboots och Sword Dual -bräda:

KaitsuH Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook