Söker åsikter om snowboardbindningar, för ett ex-jobb i industridesign.

Hasse_Lindborg
2885 inlägg
Hasse_Lindborg 2885 inlägg 2 mån sedan

KaitsuH skrev:

Hasse_Lindborg skrev:

Kör både hardboots och vanliga boots.

Hardboots ger en sjuk respons och direktöverföring av kraft tull kanten.

Men en bra bindning och en bra boot är oki oxå med softboots. Men du kommer aldrig kunna jämföra dessa två. Även om du kör med samma aggressiva inställningar på bägge. De är som att jämföra Telemark och alpnskidåkning..

Men det går ju också an med softboots. Här är en gammal finsk gubbe med softboots och Sword Dual -bräda: gärna se han göra det i blåis med softboots wink

Carva med softboots i mjuk pist är inga problem. Men har man testat hardboots så förstöra n vad jag menar...

KaitsuH
438 inlägg
KaitsuH 438 inlägg 2 mån sedan

Hasse_Lindborg skrev:

KaitsuH skrev:

Hasse_Lindborg skrev:

Kör både hardboots och vanliga boots.

Hardboots ger en sjuk respons och direktöverföring av kraft tull kanten.

Men en bra bindning och en bra boot är oki oxå med softboots. Men du kommer aldrig kunna jämföra dessa två. Även om du kör med samma aggressiva inställningar på bägge. De är som att jämföra Telemark och alpnskidåkning..

Men det går ju också an med softboots. Här är en gammal finsk gubbe med softboots och Sword Dual -bräda: gärna se han göra det i blåis med softboots wink

Carva med softboots i mjuk pist är inga problem. Men har man testat hardboots så förstöra n vad jag menar...

Samma gubbe med hardboots:

Men varför vill du se nån åka bräda i blåis? Varför vill någon åka bräda i blåis? Jag tror, att du inte har helt förstått, varför åker man bräda, inte skidor!

KaitsuH Citera
Hasse_Lindborg
2885 inlägg
Hasse_Lindborg 2885 inlägg 2 mån sedan

KaitsuH skrev:

Hasse_Lindborg skrev:

KaitsuH skrev:

Samma gubbe med hardboots:

Men varför vill du se nån åka bräda i blåis? Varför vill någon åka bräda i blåis? Jag tror, att du inte har helt förstått, varför åker man bräda, inte skidor!

Ibland är det blåis i Sverige och i alperna det vet jag efter erfarenhet så åker man bara bräda så har man inget val då eller hur?

KaitsuH
438 inlägg
KaitsuH 438 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad KaitsuH (2 mån sedan)

Hei Hasse!

Ibland är det blåis jovisst, här hemma åker jag då med mina pistskidor, på Alperna skall jag hyra pistskidor! (eller ramla med småbarn i nån barn park eller den blåa linjen i parken med brädan) Tar du verkligen dina pistskidor med till Alperna? Jag har normalt min bräda (Jones Hovercrat nu), då ok då också mina skidor (Salomon Quest 108 med turbindningar), men aldrig pistskidor. Jag reser ju ofta med flygplan och kan inte ta så mycket skidor och brädor med. De där Quest skidorna är lika tråkiga på blåis som min bräda, så dem hjälper mig inte.

En allround bräda med softboots är ju i varje fall bättre på blåis än en racebräda med hårdboots i puder! Jag reser till Japan eller till Alperna bara för lössnöåkning.

Men tråden var om bindningar. Jag har tyvärr inte hittat några bättre bindningar än Burton Cartels. Om jag hittar sådana nån dag, jag skall direkt köpa dem. Burtons nya system kan vara bra, men jag har bara dåliga erfarenheter av Burtons skor. Hoppas att tex. Salomon börjar göra något likadant!

KaitsuH Citera
lamboren
13 inlägg
lamboren 13 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad lamboren (1 månad sedan)

Ursäkta om jag lånar och bumpar tråden för en egen fråga men hittar inga nyare trådar som ger tips:
Inför nästa säsong tänkte jag uppgradera bindingar och boots (bootsen har börjat mjukna och bindningarna är slitna) och skulle behöva tips på bindingar åt det riktigt hårda hållet.

Powntus
70 inlägg
Powntus 70 inlägg 1 vecka sedan

lamboren skrev:

Ursäkta om jag lånar och bumpar tråden för en egen fråga men hittar inga nyare trådar som ger tips:
Inför nästa säsong tänkte jag uppgradera bindingar och boots (bootsen har börjat mjukna och bindningarna är slitna) och skulle behöva tips på bindingar åt det riktigt hårda hållet.

Union Force skulle jag rekommendera isåfall!

unsuspected
Online 250 inlägg
unsuspected 250 inlägg 1 vecka sedan

Powntus skrev:

lamboren skrev:

Union Force skulle jag rekommendera isåfall!

Skulle inte kalla force riktigt hård. Om det nu ska vara Union så Falcor, Ultra och Ultra FC annars har du Ride El Hefe eller Flow värstingar som jag glömt namnet på.

lamboren
13 inlägg
lamboren 13 inlägg 1 vecka sedan

Tackar.
Ja, Union Ultra FC eller Falcor, eller Ride El Hefe, ser mer rätt ut utifrån det jag letar efter. Flow-bindingar är jag mer tveksam till.

unsuspected
Online 250 inlägg
unsuspected 250 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad unsuspected (1 vecka sedan)

Ja Flow är lite speciella, älska eller hata bindningar. Skulle aldrig själv köpa ett par men kan prova.
Har annars ett par Salomon Quantum eller Burton Diode i storlek medium som också är riktigt styva men bekväma om du är intresserad.

lamboren
13 inlägg
lamboren 13 inlägg 4 dagar sedan

Salomon Quantum låter intressanta, medium rätt strolek - ska kolla upp dom. Jag PM:ar om är intresserad.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook