Länkade produkter
Marker Kingpin 13
12 recensioner, betyg 3,5

Varning För Marker Kingpin

TN123
4 inlägg
TN123 4 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad ThompaNykvist (1 år sedan)

Båda mina tådelar gick sönder när jag var i alperna med en dags mellanrum. Ena dagen i ischgl och andra dagen i kappl. Det är själva pinen som håller fast pjäxorna som gått av.
Jag vart tvungen att köpa ett par nya kingpins då ingen affär ville byta dom på garantin i ischgl.

Det hände när jag åkte i pisten, helt plötsligt så bara försvann skidan under fötterna och jag trodde bindningen tjuvlöste men det visade sig att så inte var fallet utan bindningen gick helt enkelt sönder.
Jag vill varna andra då det här är en farlig produkt, visst att en bindningen kan gå sönder men pinsen ska inte gå av, då är det något produktionsfel!

Jag är heller inte den enda som råkat ut för det här.
https://www.tetongravity.com/forums/sho … -pin-shear

https://www.freeride.se/img/photo/n/48f1418c870461e35302279b22b6a6c8.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/n/65068ed9fb1a088ca10234b9fd7b9b6b.jpg

Thompa Citera

Svar

havreboll
1046 inlägg
havreboll 1046 inlägg 1 år sedan

TN123 :

Båda mina tådelar gick sönder när jag var i alperna med en dags mellanrum. Ena dagen i ischgl och andra dagen i kappl. Det är själva pinen som håller fast pjäxorna som gått av.
Jag vart tvungen att köpa ett par nya kingpins då ingen affär ville byta dom på garantin i ischgl.

Det hände när jag åkte i pisten, helt plötsligt så bara försvann skidan under fötterna och jag trodde bindningen tjuvlöste men det visade sig att så inte var fallet utan bindningen gick helt enkelt sönder.
Jag vill varna andra då det här är en farlig produkt, visst att en bindningen kan gå sönder men pinsen ska inte gå av, då är det något produktionsfel!

Jag är heller inte den enda som råkat ut för det här.
https://www.tetongravity.com/forums/sho … -pin-shear

https://www.freeride.se/img/photo/n/48f … b6a6c8.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/n/650 … 7b9b6b.jpg

Känt fel sedan länge. Vill minnas att marker har gjort korrigeringar. Det går på garanti utan problem. Känner några med samma problem där dom fått det fixat av marker.

yolof
17 inlägg
yolof 17 inlägg 1 år sedan

Det var väl ett problem med första årgången att flänsen som skulle hålla pinnen på plats var för liten. Marker har erkänt problemet och byter på garanti sist jag hörde något.

TN123
4 inlägg
TN123 4 inlägg 1 år sedan

Det konstiga är att det är årets modell av kingpin, åtminstone enligt återförsäljaren. Jag har fått ersättning av marker men jag åker inte längre på kingpin då jag inte längre litar på dom.

Thompa Citera
yolof
17 inlägg
yolof 17 inlägg 1 år sedan

Ha inte övertro på återförsäljaren, det finns en lång rad orsaker till att du kan ha blivit felinformerad ang. årsmodellen.

Här är en bild som illustrerar problemet om intresse fortfarande finns:

http://www.earnyourturns.com/wp-content/uploads/2015/08/kingpin-pin-fix_15x.jpg

FJS9091
64 inlägg
FJS9091 64 inlägg 1 år sedan

som lekman upplever jag att marker är en skitstor aktör, och att det är mycket kvalitetsproblem.. det kan gå hand i hand, har många produkten så kommer många att reklameras fast nödvändigtvis inte procentuellt sett.. är marker en klassisk svennebananprodukt som alla använder utan att veta varför och det är egentligen en rätt sunkig produkt eller är marker en kvalitetsbinding med stora volymer så man luras att tro att det finns kvalitetsproblem?

dallan
536 inlägg
dallan 536 inlägg 1 år sedan

Marker har inga stora kvalitetsproblem som jag upplever det.

Det där med pinsen är ju erkänt en konstruktionsmiss på tidigare generationer. Har inte sett någon trasig, alla jag träffar med kingpin är nöjda.

Ser inte mer marker reklamationer än från andra märken. Vilket överlag är väldigt få.

lennartberggren
33 inlägg
lennartberggren 33 inlägg 1 år sedan

Hur f-n kan man bara släppa ut på marknaden en produkt som inte håller? Det handlar inte om kaffemaskiner eller lack på bilar, utan bindningar på skidor som är av livsavgörande betydelse. Marker verkar vara väldigt suspekta.

lennartberggren
33 inlägg

Hur f-n kan man bara släppa ut på marknaden en produkt som inte håller? Det handlar inte om kaffemaskiner eller lack på bilar, utan bindningar på skidor som är av livsavgörande betydelse. Marker verkar vara väldigt suspekta.

havreboll
1046 inlägg

lennartberggren :

Tå-pins på mina vipec skruvade ur sig också och beast hade väl sådana problem att dom lade ner tillverkningen så inte isolerat till marker. Tror nog att dom allra flesta friåkarna jag träffat åker på någon slags bindning från marker och jag hör väldigt få klagomål. Själv har jag några hundra dagar på flera olika modeller från flera olika årgångar senaste åren och har inte haft några problem. Techbindningar är helt enkelt en teknik som är svårare att få att hålla.

lennartberggren
33 inlägg

Jag vet inte varför Dynafit lade ner Beast men redan från början var det ju en bindning som med lite lull-lull skulle se kraftigare ut för att appellera till alla friåkare som trodde att det behövdes. Funktionsmässigt hade det ju räckt med de varianterna som fanns. Dynafit har ju gjort techbindningar i 30 år till skillnad från alla andra. Varför skulle det vara svårare med tech, det är ju inte rocket-science direkt ?

streimert
168 inlägg
streimert 168 inlägg 1 år sedan

Lennart:
Kruxet har ju varit elastisiteten och gjort att de tidigare tech bindningarna var antingen av eller på... Medan alpinbindingarna kan fjädra på ett helt annat sätt än just tidigare generation av tech (dvs innan radical 2 kom ut med roterande tådel... ). Med den small gräns med på eller av tech tidigare har det varit svårt för friåkare att kunna lita på bindningarna.
Marker Kingpin har då försökt löst det med fler fjädrar. (Konstigt,,,då man höjer brottgränsen bara)
Dynafit Beast med roterande tådel och en häl som är fjädrande längs med)
Vipec eller Tecton då med justerbar dinskala i tådelen och en elastisk infästning i tådelen.

Jag åker med Beasten och har aldrig haft problem med kvaliteten,,,eller tjuvsläpp...(Däremot hört många som haft det med tidigare generationen av Dynafit gällande tjuvsläpp)
Dock med utlösningsmekanismens funktioner i häl vs tådel så idagens mått mätt så är det nog Vipec och Tection den enda tech bindningen som är riktigt säker ut om man ser på de olika frakturer man kan få vid benbrott,,,

Men vad vet jag,,spårade ur lite kanske..., en lekman med prylar smile

havreboll
1046 inlägg

lennartberggren :

Jag vet inte varför Dynafit lade ner Beast men redan från början var det ju en bindning som med lite lull-lull skulle se kraftigare ut för att appellera till alla friåkare som trodde att det behövdes. Funktionsmässigt hade det ju räckt med de varianterna som fanns. Dynafit har ju gjort techbindningar i 30 år till skillnad från alla andra. Varför skulle det vara svårare med tech, det är ju inte rocket-science direkt ?

En av felen med beast var...surprise... att tå-pins gick sönder men det var bara en i raden av fel.

Du har en liten bit metall som ska hålla en väldigt stor kraft och den biten metall sitter i en ram som ska vara väldigt lätt. Man kan tycka att det borde vara lättare att få till än det är men ändå så misslyckas även företag som, precis som du säger, har lång erfarenhet med att få till funktionen.

lennartberggren
33 inlägg

Den kraften ska ju tas upp av pjäxan, av plast.

Hawk100
610 inlägg
Hawk100 610 inlägg 1 år sedan

Blir spännande att se hur Salomons nya klarar barnsjukdomar.....

Pillard
3094 inlägg
Pillard 3094 inlägg 1 år sedan

streimert :

Lennart:
Kruxet har ju varit elastisiteten och gjort att de tidigare tech bindningarna var antingen av eller på... Medan alpinbindingarna kan fjädra på ett helt annat sätt än just tidigare generation av tech (dvs innan radical 2 kom ut med roterande tådel... ). Med den small gräns med på eller av tech tidigare har det varit svårt för friåkare att kunna lita på bindningarna.
Marker Kingpin har då försökt löst det med fler fjädrar. (Konstigt,,,då man höjer brottgränsen bara)
Dynafit Beast med roterande tådel och en häl som är fjädrande längs med)
Vipec eller Tecton då med justerbar dinskala i tådelen och en elastisk infästning i tådelen.

Jag åker med Beasten och har aldrig haft problem med kvaliteten,,,eller tjuvsläpp...(Däremot hört många som haft det med tidigare generationen av Dynafit gällande tjuvsläpp)
Dock med utlösningsmekanismens funktioner i häl vs tådel så idagens mått mätt så är det nog Vipec och Tection den enda tech bindningen som är riktigt säker ut om man ser på de olika frakturer man kan få vid benbrott,,,

Men vad vet jag,,spårade ur lite kanske..., en lekman med prylar smile

Ja alla finesser som kom iom Beast har ju följt med in i Radical 2.0 egentligen där elasticitet i horisontalled är den stora skillnaden. En möjlighet att fjädra i längdled i hälen är ju också något som följer med hos många andra bindningar som idag sätter standarden.

Ska man vara lite elak är det ju så att om man inte ser på vilket sätt Beast förändrade tech-bindningsvärlden så tillhör man antingen inte målgruppen (pga att man bara åker mjukt och försiktigt i lös snö) eller så förstår man inte elasticitetskonceptet när det gäller bindningar. Det senare beskrivs ju tydligt här...

Ludiu
76 inlägg
Ludiu 76 inlägg 1 år sedan

lennartberggren :

Den kraften ska ju tas upp av pjäxan, av plast.

Pjäxan hänger ju i tådelen på bindningen, så det är ganska mycket kraft pinsen ska klara av. Innan jag skaffade AT-bindningar trodde jag man stod på skidan och pinsen mest höll en kvar. Blev lätt chockad när jag insåg att man faktiskt hänger över skidan..

lennartberggren
33 inlägg

Pjäxan sitter fast därbak när man åker utför, också. .. I en vanlig bindnig har du en halvmånformad plastdetalj fram och en liknande bak. Där överförs krafterna mellan skida och åkaren, genom pjäxan. Störsts påfrestningarna på frampinsen blir i touringläget, men på branta sluttningar blir det nödvändigt med skarjärn. Fö varifrån kommer info om att Dynafit lade ner Beast på grund av pinproblem?

xviggenx
311 inlägg
xviggenx 311 inlägg 1 år sedan

streimert :

.....Medan alpinbindingarna kan fjädra på ett helt annat sätt än just tidigare generation av tech (dvs innan radical 2 kom ut med roterande tådel... ).

Det är helt osant att någon av Dynafit:s techbindningar har en elastisk tådel. För att kunna sägas vara elastisk måste där finnas en fjäder i tådelen som vill fjädra tillbaks bindningen till sitt "ursprungsläge". Det finns helt enkelt inte. Tådelen kan rotera ja, men den centrerar sig inte igen efter att den roterat åt något håll. Den rätas upp av omfördelning av kraft och av att häldelen har elasticitet i höger/vänster-led. Tådelen kan heller inte fjädra rakt höger/vänster från ursprungsläge. Bindningen upplevs som mjukare att åka på men att prata om elasticitet är helt enkelt osant.

Den ENDA techbindningen på marknaden som har äkta elasticitet (som fungerar som på en normal alpinbindning) är Fritschi:s Vipec evo och Tecton. En fjäderförsedd tådel med 13,5mm fjädrad elasticitet åt både höger/vänster från centrum/ursprugnsposition.

streimert
168 inlägg
streimert 168 inlägg 1 år sedan

xviggenx :

streimert :

.....Medan alpinbindingarna kan fjädra på ett helt annat sätt än just tidigare generation av tech (dvs innan radical 2 kom ut med roterande tådel... ).

Det är helt osant att någon av Dynafit:s techbindningar har en elastisk tådel. För att kunna sägas vara elastisk måste där finnas en fjäder i tådelen som vill fjädra tillbaks bindningen till sitt "ursprungsläge". Det finns helt enkelt inte. Tådelen kan rotera ja, men den centrerar sig inte igen efter att den roterat åt något håll. Den rätas upp av omfördelning av kraft och av att häldelen har elasticitet i höger/vänster-led. Tådelen kan heller inte fjädra rakt höger/vänster från ursprungsläge. Bindningen upplevs som mjukare att åka på men att prata om elasticitet är helt enkelt osant.

Den ENDA techbindningen på marknaden som har äkta elasticitet (som fungerar som på en normal alpinbindning) är Fritschi:s Vipec evo och Tecton. En fjäderförsedd tådel med 13,5mm fjädrad elasticitet åt både höger/vänster från centrum/ursprugnsposition.

Nja lite ordklyveri...
Genom roterande tådel på beast/radical 2 gör den mer tolerant än tidigare versioner med hänsyn till tjuvsläpp...genom att hälen kan rotera UTAN att tådelen löser direkt....den är då elastisk.....
O du har rätt gällande Vipec/Tecton o därför är dom då shit....so far...

Pillard
3094 inlägg

Precis, beast är elastisk, i horisontalled. Så man kan fortfarande prata om elasticitet. Sen att den flyttar rotationspunkten vid horisontell utlösning från tån till hälen är en annan femma.

Halvsmurfen
159 inlägg
Halvsmurfen 159 inlägg 1 år sedan

Jag kan bara notera att mina Kingpin löste ut som de skulle idag. Med en sjyst faceplant som följd. Alternativet hade varit mindre bra.

Halvsmurfen
159 inlägg
Halvsmurfen 159 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Halvsmurfen (1 år sedan)

Dubbelpost

Megadozer
53 inlägg
Megadozer 53 inlägg 1 år sedan

Vad är syftet med de olika lägena på kingpins tådel? Tror det är tre olika lägen?

Megadozer Citera
dallan
536 inlägg

Åkläge, gåläge samt låst gåläge.

REO
114 inlägg
REO 114 inlägg 1 år sedan

Hur gick det för TS ang. reklamation och årsmodell?

TN123
4 inlägg
TN123 4 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad TN123 (1 år sedan)

Jag fick pengar utbetalt för den nya bindningen jag vart tvungen att köpa i ischgl av distributören för marker i sverige. Men det ersätter inte den tid och energi jag hellre lagt på skidåkningen. Jag blev totalt sett av med en åkdag av min alpsemester pågrund av allt krångel med bindningen och försöka hitta någon som kunde hjälpa mig med garantin men ingen ville ta i problemet.
Ingen hade sett det här problemet förut sa dom, konstigt kan man tycka när så många här verkar känna till det.
Tillslut vart jag desperat och köpte en ny bindning för att kunna forsätta åka på mina egna skidor.

Årsmodell ska vara 2018 då jag beställde dom den här säsongen. Mina bindnigar höll i ungefär 15 åkdagar, det enda sambandet jag kan se var att det var väldigt kallt båda dagarna när tådelarna gick sönder, runt minus 20 men det känns långsökt en bindning ska hålla trots att det är kallt.

Tilläggas bör var att jag tyckte bindningen var fantastisk tills det här hände, den har aldrig tjuvlöst fast man körde hårt. Men nu litar jag inte längre på kingpin.

Thompa Citera
Simonmedk
36 inlägg
Simonmedk 36 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Simonmedk (1 år sedan)

Delar mina erfarenheter angående kingpin 13,
1. Knäckte häldelen när jag låg på kant i pisten under relativt lugna förhållanden. Pratade med sportmanship som är agenturen i Sverige och de sa att detta var ett känt fel då den tidigare gick av uppe vid rotationscentrum av häldelen och nu går den av nere vid rotationscentrum mellan bindning och bindningens "slideplatta" (som min gjorde). Se bild
https://www.freeride.se/img/photo/n/11a5c6dd96e5db59c1fc879c0e6355e2.jpg

Fick ut ny häldel snabbt på reklamation, schysst tänkte jag!

2. Knäckte den andra häldelen (inte nya) när jag åkte i skogen vilket resulterade i en krasch in i träd som gav mig sår över rygg och stjärten (en del blod smile ) samt trasiga norröna byxor och en rejäl smäll i huvet. Pratade med sportmanship igen och frågade hur de skulle lösa detta? Ville ha nya bindningar och pengar för byxorna som är ca 6 åkdagar gamla. De svarade med att jag kan få en ny häldel, men byxor får du ta med försäkringsbolaget, dvs jag får betala självrisken? De erkände även att det var bindningen som har varit trigger till utfallet. Bild på häldel nummer 2
https://www.freeride.se/img/photo/n/98a2be73f2c2f6f7c88d338fbc6d4748.jpg

Sportmanship sa även att det inte kommer någon förstärkning till nästa säsong vad dem visste.

3. Har upplevt tjuvsläpp i tårna nån gång när jag tryckt på lite på hårtunderlag (typ vindpinat eller pist), men endast ett fåtal gånger dock såpass att jag kör med låst när jag kör lite hårdare.. Inte bra, jag vet.

Frågan är då:
Jag tycker om att tura väldigt mycket (gör det väldigt ofta med) och uppskattar techtån sjukt mycket vid turande, men häldelen verkar inte hålla ordentligt. Vilka konkurrenter finns för hårdare åkning med bra turegenskaper?

Tillägg, Första varianten av KP13 är 16/17 och andra 17/18. Häldel 1 åkt ca 15 dagar på, häldel 2 åkt 2 dagar

KUGELSCHREIBER Citera
Ludiu
76 inlägg

Är det inte sjukt konstigt att häldelen kan gå av sådär? Den borde ju fjädra/kunna röra sig åt alla möjliga håll (uppåt och bakåt iaf)?

Pillard
3094 inlägg

Simonmedk :

Frågan är då:
Jag tycker om att tura väldigt mycket (gör det väldigt ofta med) och uppskattar techtån sjukt mycket vid turande, men häldelen verkar inte hålla ordentligt. Vilka konkurrenter finns för hårdare åkning med bra turegenskaper?

Kan du vänta till nästa säsong finns ju Salomon/Atomic Shift. Vill du ha mer turfokus Diamirs Vipec eller Tecton, Dynafit Radical 2.0 eller en gammal Beast om du vill komma billigt undan.

lennartberggren
33 inlägg

oops att prylar går sönder är ju det sista man vill i riktigt branta lägen Visserligen ser ju Dynafit radical lite "tunna" ut men de flesta alpguider jag träffat kör på dem, speciellt de som turar. Mina har löst ut två gånger under fyra år men båda gångerna hade jag inte tagit bort isen ordentligt genom att dels kolla under framdelen, dels genom att böja skon någon gång runt pinsen. Jag har alltså åkt en del brant och pressat skidorna rejält utan problem med dem, ställda på tio ca. Radical med skistopper väger ca 550 gram per skida och med dagens materialteknik tror jag knappast att det är nödvändigt med tyngre grejer, om man inte vill att det ska se häftigt ut förstås.

oskarisaksson
18 inlägg
oskarisaksson 18 inlägg 1 år sedan

Svaret är Dynafit FT 2.0! Testade Kingpin förra året men måste säga att Dynafit bindingar känns betydligt mycket trevligare och mycket rejälare då det inte bara är plast som kingpin/tecton. Sett alldeles för många som pajjat både pinnarna fram och bakdelen på kingpin för att det ska försvinna från bakhuvudet.

Skaffade första paret dynafit bindingar för gode många år sedan och kommer hålla kvar vid dom känner jag. Kör på FT 2.0 för hårdare åkning/lek och Superlight 2.0 för längre turer och de branta åken då man vill ha så lite saker som möjligt som kan fallera.

En annan intressant bindning är ATK Freeraider 14 2.0, ser lite udda ut men faktiskt riktigt sugen på en sån efter att ha klämt och känt samt åkt med vänner som skaffat den.

Salomons shift binding ser intressant ut men lite tung för de jag använder grejerna till, skulle funkat å ha som liftbindning när man bara ska tura kort. Även sett 2st nu under säsongen i Cham som pajjat shift bindningen så törs inte köpa innan man ser att grejerna håller.

Ludiu
76 inlägg

oskarisaksson :

Salomons shift binding ser intressant ut men lite tung för de jag använder grejerna till, skulle funkat å ha som liftbindning när man bara ska tura kort. Även sett 2st nu under säsongen i Cham som pajjat shift bindningen så törs inte köpa innan man ser att grejerna håller.

Berätta gärna mer om hur shift gått sönder. Behöver ju inte betyda mycket vid releasen men intressant att veta vad för problemområden den har nu...

Simonmedk
36 inlägg
Simonmedk 36 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Simonmedk (1 år sedan)

Som @lennartberggren skriver så ville man ju ha något som såg robust ut och vägde lite för då borde det väl hålla osv... Men antar att shift kommer ha mycket barnsjukdomar första två åren som alla har. Tror att det står mellan g3 ion 12 och radical ft2. Vikten är ej superviktig, är mest rotationen i tådelen som är go tycker jag!

KUGELSCHREIBER Citera
dallan
536 inlägg

Alla bindningar från alla märken kan gå sönder om man har oflyt, kört sönder look bindningar och Salomon på sätt jag aldrig sett någon annan göra. Fått dom utbytta och aldrig haft det problemet igen.

Dynafit är super, kingpin likaså, valet är svårt men kör på det som får din ... att stå!

TN123
4 inlägg
TN123 4 inlägg 7 mån sedan | Senast ändrad TN123 (7 mån sedan)

Bra att marker tar sitt ansvar och återkallar alla kingpins från säsongen 17/18.
http://www.akaskidor.se/artiklar/artikl … ngen-1718/
https://www.freeride.se/marker-aterkall … 2017-2018/

Thompa Citera
Globetrottern
13 inlägg
Globetrottern 13 inlägg 1 månad sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/1be4c1cadd04f41595a390785af107a2.jpg
https://www.freeride.se/img/photo/n/fd3ac76fff2c280cf9070e74020810d5.jpg
https://www.freeride.se/img/photo/n/469a5a64fd9c50f3d3289752ae6306e8.jpg

Globetrottern
13 inlägg
Globetrottern 13 inlägg 1 månad sedan

Jag har följt inläggen här på Freeride.se angående Marker King Pin. I veckan fick vi 30 cm nysnö och jag åkte offpist med bekanta I Engelberg. Jag bröt benet för första gången i mitt liv på ett sätt jag knappast trodde var möjligt.
I en sväng lyckades jag komprimera skidan i en vindpinad mindre svacka offpist till den grad att förspänningen i Marker King pin bindningen låste sig totalt då förspänningen tänjdes ut till max så att skidan låstes fast på foten. Rotationskraften i svängen samtidigt som skidan var komprimerad (böjd som en banan) medförde att Bak bindningen inte löste ut (tå bindningen sitter fix). Följden blev rotations krafterna och den låsta skidan på foten (förspänningen-den lilla som finns) gjorde att hela bakbindningen slets av från fästet på skidan istället för att lösa ut. Jag bröt såklart fotleden och nu har jag förstört hela skidsäsongen inklusive att 6 månader rehab väntar. DIN inställningar och hela paketet var noga dubbelt kontrollerat.
Jag har snackat runt med de mest erkända skidsoparna i Sverige och utan att namnge någon menar dem att problemen med utrymmet till förspänningen i hälen på King Pin är tämligen begränsad och därför sker detta. Detta är lika välbekant i Tyskland som i Sverige bland skidhandlarna. En kille i en Butik jag snackade med hade personligen kört av två bakbindningar samtidigt av exakt samma orsak. Han körde ner skidorna i en svacka precis som jag och komprimerade skidorna med följden att båda bakbindningarna slets av från sina fästen. Lyckligtvis hade han ingen rotation eftersom han körde spikrakt genom snösvackan när det hände. Därefter har han personligen lagt ner Marker King pin eftersom han menar att marginalen i förspänningen är alltför begränsad. Självfallet är han och jag väl införstådda med att detta är en Freeride bindning, men dessvärre var det offpist detta hände honom också där jämna mjuka salsgolv inte alltid är verklighet. Killen i skidshopen föredrar därför att sälja Salomon Shift eftersom denna bindning har en väl till tagen förspänning, dvs samma kapacitet i förspänningen som en vanlig alpin bindning. Han menar att tendensen är tydlig, Salomon shift har tagit marknaden av den här anledningen den här säsongen även om den väger mer. Jag är igång och skriver ihop ett brev till Marker och jag är såklart mycket tacksam om tips vilka institut eller myndigheter som bör informeras om det som sprids mun till mun mellan skidåkare och sporthandlare. Det är knappast acceptabelt att vi skidåkare ska agera testkaniner! Jag bor permanent i Schweiz, Jag kommer anmäla detta till myndigheterna här samt Österrike och Tyskland. Dessvärre har jag fler exempel av samma sort. Jag åkte med en bekant som har samma King Pin bindning för 14 dagar sedan. För att göra en lång historia kort så liknar storyn med hans två avbrutna smalben (och operation) en och samma bottennotering att hans King pin ej löste ut pga kompinerad skida kombinerad med rotation

carl_couloir
352 inlägg
carl_couloir 352 inlägg 1 månad sedan

Oj vad jag känner och lider med dig :-( det där såg inget roligt ut!!!!

krya på dig!
/C

kurono
139 inlägg
kurono 139 inlägg 1 månad sedan

@Globetrottern
Oj vad tråkigt! Hemskt att detta hänt och lider med dig! Hoppas på en smidig återhämtning.

Åkte du med olåst tå? Du borde posta detta på wildsnow. Dem är jätte intresserade av sådant här. Dem fick tom salomon att återkalla sina tech inserts med deras reportage om dåliga inserts.

Verkar som att många knäckt sina hälar och kanske är felet pga att förspänningen låser sig och krafterna blir för stora på häldelen?

Vet inte vad det är(bra PR?) men folk verkar tro att Kingpin är revolutionerande och fungerar som en alpin bindning och kör på därefter. Fast sanningen är att säkerhetsmässigt så fungerar den egentligen likadant som alla andra moderna tech bindningar med "förspänning" och den löser ut lateralt i hälen genom att rotera häldelen.

fransosen
252 inlägg
fransosen 252 inlägg 4 veckor sedan

Fy fasen! Det såg inget vidare ut... Krya på dig och lykka till med rehab!

En fråga om Kingpin: på gamla techbindningar så pressades tån ut framåt (så länge man inte hade låst den) om man bottnade bindningen i en kompression. Är det något som blockerar tån på Kingpin så att det inte funkar?
På Tecton är det ju i praktiken en sån stopper i tån, men där pressas hälen över i gåläge om man kommer igenom hela förspänningsfjädern.

AKA Knä-Ola Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook