Aggressiva vs lekfulla skidor?

mans666
37 inlägg
mans666 37 inlägg 1 år sedan

Jag har ett litet dilemma. Jag tänker att jag ska skaffa mig ett par bredare (95-105mm typ) all mountain till nästa säsong. Jag åker ca 60% off pist (100% om jag får välja själv, men men... ), men nästan uteslutande liftnära, och det är inte alltid perfekta förhållanden. Det rör sig alltså inte några dedikerade puderresor utan det blir som det blir. Vilket passar mig bra. Jag har givetvis inget emot puder men uppskattar slaskig vårsnö minst lika mycket.

I pisten kör jag ganska hårt och snabbt och jag kör liknande offpist, men jag märker att jag gärna kör lite softare där. Det kan bero på att jag är försiktigare (jag åker ofta själv. Ja, jag vet att det är dumt smile ) så vågar inte alltid charga lika hårt.

Jag har de senaste säsongerna hyrt skidor i alperna (men i norden har jag kört mina Völk Kendo), och testat Rossignol Sin 7, Blizzard Bonafide och den ännu fetare Blizzardskidan som jag har glömt vad den heter (men det var på pudertur som tyvärr blev lite svår med 0m sikt).

Jag uppfattade Bonafide som ätt jävla vrålåk. Snabbt och hårt! Men, jag hade väldigt svårt att köra lite softare off pist med den. Som sagt bränner jag ogärna ner en oprövad brant.

Sin7 var däremot hur enkel som helst att ta utanför pisten. Visst, den var inte superstabil i hög fart, men jag tycker att det är betydligt enklare att åka hårt med en softare skida än att åka soft med en hårdare skida. Om ni fattar.

Det ska även tilläggas att jag slutade åka skidor runt -92 och körde bräda fram till 2008 eller så, och sedan blev den flera vintrar i Sälen med kidsen, men nu när de är större så har vi varit iväg på större berg, och då får man ju plötsligt lite fler möjligheter. Händer även att jag åker utan barnen och då är det bara att kötta!

Men, poängen här är även om jag är en relativt avancerad åkare så har jag inte jättestor vana av "nya" all mountainskidor. Så jag undrar om Sin7 (eller liknande, den heter väl Sky nu) blir för klen för mig framöver? Eller om det finns liknande alternativ?

Jag är inget kraftpaket. 70kg, typ 180, och det var länge sedan jag hoppade (och tänker inte börja med det igen smile ).

Om tillfälle ges ska jag givetvis prova fler skidor, men ni vet hur det är. Man ska ha möjlighet och rätt förutsättningar och allt det där...

Blev lite långt det här... Men frågan är helt om Sky 7 håller flera säsonger även om det ibland blir hårdare offpiståkning eller om man ska gå på något styvare?

Svar

dallan
Online 560 inlägg
dallan 560 inlägg 1 år sedan

Kör något mellanting då, typ Salomon qst 99 alternativ völkl 98, K2 pinnacle 95, Blizzard Rustler 9/10

Snowgod
518 inlägg
Snowgod 518 inlägg 1 år sedan

Jag har tidigare kört på ganska stabbiga skidor men köpte ett par supermjuka Down Throwdown 110 för att det var billigt.
Har verkligen kul och har anammat en mjuk och mer följsam åkstil än tidigare. Det blir lite fler svängar och berget tar inte slut lika fort som förr. Det går fortfarande att åka fort men man kan inte meja ner allt som kommer i vägen. Tror inte jag vill tillbaka till styva skidor med lång radie igen.

Om du vill åka hårt och brutalt så välj en sådan skida. Vill du något annat så finns ju mängder av skidor som inte är extrema åt vare sig det ena eller andra hållet.

Jag har sett många duktiga åkare gasa på ordentligt med Sin7 så visst duger den mer än en säsong.

Pillard
3120 inlägg
Pillard 3120 inlägg 1 år sedan

Jag vet att jag låter som en grammofon som hakat upp sig men om du kan lyckas testa ett par Moment PB&J så tror jag de kan fylla kravspecen rätt bra.

Bibby Pro är ju den perfekta balansen mellan lek och charge. Pb&j beskrivs som en smalare version och borde ju passa perfekt

http://blistergearreview.com/gear-revie … bj-188cm-2

mans666
37 inlägg

Tack! Bra tips. Som sagt så finns det ju flera andra skidor där ute. Jag är väldigt sugen på Nordica Soul Rider 97 och Black Crows Daemon.

Jag hade inga problem att bränna på med Sin 7, men jag har bara kört 2 dagar och då var det visserligen knädjupt på toppen och vårslask längre ner, men då funkade skidan fantastiskt bra. På morgonens is var den inte till någon hjälp, men det är å andra sidan inte något underlag som jag uppskattar så det spelar mindre roll.

jonsdrn
19 inlägg
jonsdrn 19 inlägg 1 år sedan

Personligen hittade jag dirrekt rätt på Icelantic Nomad 105! Perfekta skidan för svenska förhållanden. själv gör Jag gör allt från att sladda runt med kidsen på skogsslingor till att chargea på offpist på dom. En skida som för mig gör precis som jag vill hur jag än åker.. lekfulla skidor som varken gör bort sig när man åker snabbt eller droppar stort!
Även Icelantic pioneer (både 96 och 109) låter som dom skulle kunna vara värda att kolla in för dig!
Det kommer även lite nyheter från icelantic nästa år,har jag sett, som jag tror kommer bli kul., Bla Natural 101!
Hoppas du hittar en kul skida som känns rätt!

mans666
37 inlägg

Nomad låter ju grym! Har inte hittat något negativt om den alls! Ja, bortsett från att den verkar omöjlig att hitta... smile

miol11
124 inlägg
miol11 124 inlägg 1 år sedan

Kollat med Patrik på skidad.se?

jonsdrn
19 inlägg
jonsdrn 19 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad jonsdrn (1 år sedan)

mans666 :

Nomad låter ju grym! Har inte hittat något negativt om den alls! Ja, bortsett från att den verkar omöjlig att hitta... smile

Yes, skidad.com
Patrik där hjälper dig!

mans666
37 inlägg

Tack. Någon som vet om det går att testa Icelantic i Sälen/Trysil under kommande veckor?

ski_dad
26 inlägg
ski_dad 26 inlägg 1 år sedan

mans666 :

Tack. Någon som vet om det går att testa Icelantic i Sälen/Trysil under kommande veckor?

I Sälen finns Pioneer 96 och Nomad 95 för test på Skistarshop Concept Store i Lindvallen. Trysil förmodligen till nästa säsong..
Nomad 105 finns för test i Åre och Ramundberget.

..skidad.com ?

www.icelanticskis.se / www.skidad.com Citera
mans666
37 inlägg

ski_dad :

mans666 :

I Sälen finns Pioneer 96 och Nomad 95 för test på Skistarshop Concept Store i Lindvallen. Trysil förmodligen till nästa säsong..

..skidad.com ?

Kul! Då får det bli ett test i Lindvallen! Kanske kan göra åkningen lite roligare där? smile

ski_dad
26 inlägg

mans666 :

ski_dad :

mans666 :

..skidad.com ?

Kul! Då får det bli ett test i Lindvallen! Kanske kan göra åkningen lite roligare där? smile

Såklart de gör smile
Nomad 95 har samma shape och rockerprofil som Nomad 105 men mjukare flex och poppigare då de till 80 % säljs som parkskidor. Nomad 105 är med vridstyv och är en allsidigare offpist / allmountainskida. Pioneer 96 är lite mer dämpad allmountainmodell, något kortare rocker och med en bättre pistprestanda.

edelovekillerr
171 inlägg
edelovekillerr 171 inlägg 1 år sedan

Jag sitter i en liknande sits som du gör.
Just nu har jag ett par Black Crows Camox Freebird som agerar lätt turskida som passar alla snötyper och förhållanden, ett par Black Crows Anima som agerar Big Mountain Charger och ett par K2 Hellbent som ja, ni förstår var denna används.
Jag kikar nu efter en skida som är kring 100+ i midja som jag kan köra riktigt hårt på i de flesta förrhållanden.
Mina kandidater är:
Black Crows Daemon med en Look Pivot 14
Extrem Opinion 98/108 med en Look Pivot 14
Black Crows Corvus Freebird med en Dynafit Beast 14

st0ti
3 inlägg
st0ti 3 inlägg 1 år sedan

Jag satt i samma sitts inför säsongen då jag hade mina völkl Kendo 177 för att slakta på i alla förhållanden.
Jag köttar på hårt i alla underlag och åker after devisen "go fast and commit". Men jag ville ha något som höll för hela berget men bar bättre i den lösare offpisten men utan att bli för stora grejer för en isig brant.
Efter en del funderign valde jag extreme projekt 100 186. Det är ett par stenhårda aggresiva skidor som inte är jättelekfulla men som sagt går att charga.

Hoppas att det kan vara till någon hjälp.

dallan
Online 560 inlägg
dallan 560 inlägg 1 år sedan

Det värsta med aggressiva skidor är när dom hoppar på en från garderoben, lekfulla skidor är alltid och föredra, när dom kryper ner bredvid en i sängen. Mmmm.

mans666
37 inlägg

st0ti :

Efter en del funderign valde jag extreme projekt 100 186. Det är ett par stenhårda aggresiva skidor som inte är jättelekfulla men som sagt går att charga.

Jag är onekligen lite sugen på dem. Av många olika orsaker. Men jag vill prova först. Annars får det väl vänta tills jag är i Åre nästa gång.

mans666
37 inlägg

dallan :

Det värsta med aggressiva skidor är när dom hoppar på en från garderoben, lekfulla skidor är alltid och föredra, när dom kryper ner bredvid en i sängen. Mmmm.

Haha! Ja, man får ju inte glömma den aspekten!

mans666
37 inlägg

edelovekillerr :

Mina kandidater är:
Black Crows Daemon med en Look Pivot 14
Extrem Opinion 98/108 med en Look Pivot 14
Black Crows Corvus Freebird med en Dynafit Beast 14

Jag är så sjukt sugen på att testa Daemon! Hoppas få möjlighet till det om inte den här så nästa säsong (då jag ska ta igen mina ynka 5 skiddagar som jag skramlar ihop den här säsongen...)

zacke89
3 inlägg
zacke89 3 inlägg 1 år sedan

Kan inte annat än stämma in i att Icelantic nomad 105 eller Pioneer 96/109 förmodligen passar väldigt bra. Kör själv pioneer 109 då jag tyckte nomaden var liite för lekfull men båda är riktigt grymma skidor som jag tyckte gick ruggigt bra överallt.

mans666
37 inlägg

ski_dad :

mans666 :

..skidad.com ?

Testade Pioneer 96 och gillade den! Även om den var lekfull offpist så tyckte jag att den höll för lite kraftigare piståkning med. Tack för tipset. Jag tror jag vet vad skatteåterbäringen ska gå till!

ski_dad
26 inlägg

Bra prioritering smile !

mans666 :

ski_dad :

mans666 :

..skidad.com ?

Testade Pioneer 96 och gillade den! Även om den var lekfull offpist så tyckte jag att den höll för lite kraftigare piståkning med. Tack för tipset. Jag tror jag vet vad skatteåterbäringen ska gå till!

mans666
37 inlägg

Ok, det blev ett par BC Camox i slutänden. Tack för all hjälp hörrni!

jonsdrn
19 inlägg
jonsdrn 19 inlägg 8 mån sedan

Ska dock även tillväga att jag är sponsrad åkare av icelantic så jag kanske är lite partisk i frågan

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook