Vilken lins?

wayney
135 inlägg
wayney 135 inlägg 1 år sedan

Har ett par Scott Linx och ska köpa en extralins för sämre väder/dåliga ljusförhållanden.
Funderar nu på vilken jag ska välja.

Har idag light sensitive blue chrome (VLT 7%-22%).

Kan illuminator blue chrome (VLT 58.00%) vara ett bra alternativ?
Testade enhancer (VLT 31.00%) tidigare och tyckte inte det var sån skillnad mot light sensitive blue chrome.

Tack på förhand!

Svar

dallan
550 inlägg
dallan 550 inlägg 1 år sedan

Kör med illuminator blue chrome, funkar bra. Även i relativt bra väder kring den här tiden i Sverige.
Men vill du få en ännu ljusare kan du sikta på illuminator red chrome istället, tror den har VLT på 68% vilket är deras ljusaste kontrasthöjande.

wayney
135 inlägg

Tack för svar!

Ja man kanske ska köra på red chrome. Åker aldrig kvällar, så det är framförallt när det är mulet/snö/dåligt ljus i dec-jan.

Är red chrome att föredra då eller är blue chrome ett bättre alternativ?

dallan
550 inlägg

Kör på red chrome då tycker jag.

wayney
135 inlägg

Tack!

dallan
550 inlägg

Nemas!

wayney
135 inlägg
wayney 135 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad wayney (1 månad sedan)

Köpte aldrig några nya linser ifjol men ska ta och göra det nu.

Skulle vilja ha tag på illuminator blue chrome till mina Scott Linx men verkar ju svårt att hitta extralinser. Kan bara hitta på Amazon och då är de svindyra.

Har precis slängt iväg ett mail till Scott för att se hur man kan lösa det (har dock för mig att Scott inte handlar direkt med slutkonsument).

Nån som vet vart man kan vända sig om Scott inte kan hjälpa mig eller är det bara att köpa helt nya gogglar?

Kalle_Luzern
342 inlägg
Kalle_Luzern 342 inlägg 2 mån sedan

När jag köpt nya linser till Scott goggles tidigare gick jag bara in och snackade med lokala butiken som säljer Scott. De kunde utan problem ta hem linserna. Borde funka i Sverige också, eller? big_smile

wayney
135 inlägg
wayney 135 inlägg 2 mån sedan

Kalle_Luzern :

När jag köpt nya linser till Scott goggles tidigare gick jag bara in och snackade med lokala butiken som säljer Scott. De kunde utan problem ta hem linserna. Borde funka i Sverige också, eller? big_smile

Okej, ja får testa det ifall Scott säger att de inte kan sälja direkt till mig.
Vad fick du betala för en lins?

Kalle_Luzern
342 inlägg

wayney :

Kalle_Luzern :

Är ju några år sen nu, men runt CHF 30-40 var det nog för en sfärisk Amplifier. Som jämförelse tror jag jag gav runt CHF150 för kompletta goggles då.

wayney
135 inlägg

Kalle_Luzern :

wayney :

Kalle_Luzern :

Är ju några år sen nu, men runt CHF 30-40 var det nog för en sfärisk Amplifier. Som jämförelse tror jag jag gav runt CHF150 för kompletta goggles då.

Okej, tack för svar!

Får se vad Scott svarar.

wayney
135 inlägg

Har läst att många är väldigt nöjd med Oakley Prizm jade/torch/sapphire och att de fungerar i ett brett spann av ljusförhållanden.

Någon som har haft Scott light sensitive och kan jämföra med Prizm?

Kalle_Luzern
342 inlägg

wayney :

Har läst att många är väldigt nöjd med Oakley Prizm jade/torch/sapphire och att de fungerar i ett brett spann av ljusförhållanden.

Ska du komplettera en finväderlins med en Oakley för sämre väder, välj Prizm Rose. Precis bytt från Scott Amplifier till Rose och känns verkligen kanon även om jag inte råkat ut för dåligt väder med dem än.
Hade ett par Scott bronze light sensitive men slutat åka med dem helt för de funkar ju inte ens soliga dagar om man åker från sol in i skugga. sad Förstår användningsområdet om man bara åker i sydlägen soliga dagar.
Åker nästan bara nordsidor numera (Engelberg och Andermatt), där behöver iaf jag aldrig något mörkare än Amplifier eller Rose. smile

wayney
135 inlägg

Kalle_Luzern :

wayney :

Ska du komplettera en finväderlins med en Oakley för sämre väder, välj Prizm Rose. Precis bytt från Scott Amplifier till Rose och känns verkligen kanon även om jag inte råkat ut för dåligt väder med dem än.
Hade ett par Scott bronze light sensitive men slutat åka med dem helt för de funkar ju inte ens soliga dagar om man åker från sol in i skugga. sad Förstår användningsområdet om man bara åker i sydlägen soliga dagar.
Åker nästan bara nordsidor numera (Engelberg och Andermatt), där behöver iaf jag aldrig något mörkare än Amplifier eller Rose. smile

Okej, tack för svar!

wayney
135 inlägg
wayney 135 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad wayney (1 månad sedan)

Tänkte återkoppla lite.

Intersport hörde av sig idag efter att de fått svar från Scott - en ny lins kostar 500 kr + frakt (som han trodde kunde kosta 150 kr). Totalt 650 kr för en ny lins.

Illuminator blue chrome borde väl vara en ganska bra allround-lins för åkning i norra Sverige? Är ju sällan det är extremt stark sol under dec-mars (vilket är den period jag åker).

wayney
135 inlägg
wayney 135 inlägg 1 månad sedan

Tack för tipset!

dallan
550 inlägg
dallan 550 inlägg 1 månad sedan

wayney :

Tänkte återkoppla lite.

Intersport hörde av sig idag efter att de fått svar från Scott - en ny lins kostar 500 kr + frakt (som han trodde kunde kosta 150 kr). Totalt 650 kr för en ny lins.

Jävligt dyrt... De rear ut Scott Linx med illuminator blue chrome för 899 kr.

Funderar på att sälja dom gamla och köpa dessa istället.

Illuminator blue chrome borde väl vara en ganska bra allround-lins för åkning i norra Sverige? Är ju sällan det är extremt stark sol under dec-mars (vilket är den period jag åker).

Den är bra, åkt med den i solsken i mars utan problem.

wayney
135 inlägg

dallan :

wayney :

Tänkte återkoppla lite.

Jävligt dyrt... De rear ut Scott Linx med illuminator blue chrome för 899 kr.

Funderar på att sälja dom gamla och köpa dessa istället.

Den är bra, åkt med den i solsken i mars utan problem.

Okej, låter bra. Skulle vara skönt att ha en lins som fungerar till det mesta. Åker inte med ryggsäck så extralins blir ju kvar i bilen eller värmestugan. Blir ganska drygt om man är en bit bort och inser att man inte kan se i backen.

wayney
135 inlägg

Bra rea på stadium nu - 20 % på redan nedsatta priser.

Beställde 2 par scott goggles med Illuminator blue chrome samt 1 par Oakley med prizm rose.
Får testa och se vilka som känns bäst och behålla ett par.

Prizm rose borde ju också funka bra i de allra flesta förhållanden i norra sverige från dec-mars känns det som.

dallan
550 inlägg
dallan 550 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad dallan (1 månad sedan)

Rose fungerar bra, men illu blue chrome släpper in mer ljus och är bättre i riktigt dålig sikt.

wayney
135 inlägg

Okej så Illuminator blue chrome är förmodligen bättre vid flatljus än prizm rose?

I dagsläget har jag en Illuminator VLT 45 % men jag tycker att även den är värdelös vid flatljus. Kanske inte är någon större skillnad mellan den och prizm rose?

wayney
135 inlägg
wayney 135 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad wayney (1 månad sedan)

Ett annat alternativ är ju att jag köper illuminator red chrome som du skrev tidigare @dallan

Då borde jag verkligen täcka alla förhållanden eftersom jag har tillgång till dessa 3 linser:

- light sensitive blue chrome (VLT 7%-22%)
- illuminator (VLT 45 %)
- illuminator red chrome (VLT 68 %)

Dock skrev du ju att du åkt i solsken med blue chrome i mars så jag kanske kan köra på den som enda goggle.

dallan
550 inlägg

Jag tycker illu blue chrome funkar bra, men den har 10% lägre VLT än illu red chrome.
Tycker inte du ska köra på rosen om du är missnöjd med 45% VLT, har för mig att vanliga rosen ligger kring 30%

wayney
135 inlägg

Okej men är VLT hos Scott samma som VLT hos Oakley?

Som du säger är rose 26 %.
Hi Pink Iridium 46 % - många hyllar ju denna lins vid just flatljus.

Min illuminator i 45 % är ju helt värdelös i dom förhållandena trots samma VLT (jag har ju dock inte jämfört med hi pink).

dallan
550 inlägg

VLT står för visible light transmission och ska vara samma över märken. Sen vet jag inte om det är som med flex på pjäxor att det kan variera om det står samma sak. Men skulle säga att en bra kontrasthöjare bör ligga mellan 50-70%

wayney
135 inlägg

dallan :

VLT står för visible light transmission och ska vara samma över märken. Sen vet jag inte om det är som med flex på pjäxor att det kan variera om det står samma sak. Men skulle säga att en bra kontrasthöjare bör ligga mellan 50-70%

Okej, tack för svaren!

Kalle_Luzern
342 inlägg
Kalle_Luzern 342 inlägg 1 månad sedan

dallan :

Sanning med modifikation. Självklart är % VLT samma för alla märken, är ju en enkel mätning av hur stor % av det synliga ljuset som kommer igenom linsen. Väldefinerat och enkel att mäta. Vad som däremot är svårare att mäta (stor lucka i alla tillverkares marknadsföring) är vilken del av spektrumet som bidrar till maximal kontrast i dåliga ljusförhållanden. Helt säker så att linser som går mot rött-orange-gult är bättre än grå, för där har du en bortfiltrering av blått ljust.
Därför viktigare med färgen på linsen än VLT, så länge VLT är högt nog för att det inte ska bli för mörkt för att åka överhuvudtaget.
Om VLT var allt som räknades vore ju en helt klar lins, eller ingen lins alls det självklara valet i flatljus.

dallan
550 inlägg

Kalle_Luzern :

dallan :

Sanning med modifikation. Självklart är % VLT samma för alla märken, är ju en enkel mätning av hur stor % av det synliga ljuset som kommer igenom linsen. Väldefinerat och enkel att mäta. Vad som däremot är svårare att mäta (stor lucka i alla tillverkares marknadsföring) är vilken del av spektrumet som bidrar till maximal kontrast i dåliga ljusförhållanden. Helt säker så att linser som går mot rött-orange-gult är bättre än grå, för där har du en bortfiltrering av blått ljust.
Därför viktigare med färgen på linsen än VLT, så länge VLT är högt nog för att det inte ska bli för mörkt för att åka överhuvudtaget.
Om VLT var allt som räknades vore ju en helt klar lins, eller ingen lins alls det självklara valet i flatljus.

Sant, men vi pratar olika kontrasthöjande linser, dom kommer ju numera i alla möjliga VLT, från runt 20% som för mig är en sollins upp mot 70% På dom allra ljusaste. Så kombinationen färg och VLT är intressant.
Dom som drar åt det ljusare hållet i VLT och har en kontrasthöjande färg kommer prestera bäst i dålig sikt.
Sen om den är orange, gul eller rosa är mer en personlig preferens. Alla märken hävdar att dom filtrerar ljuset på det sättet som är optimalt för det väder dom vill bemästra.
Jag kan definitivt inte se någon större skillnad mellan en high pink från Oakley eller en illuminator blue chrome, eller en ljus chromapop från Smith, zeiss från POC eller what have you.
Finns dom som föredrar klar lins i dålig sikt, dom är få, och jag är inte en av dom smile

wayney
135 inlägg

Fick precis hem mina nya gogglar, osäker ifall jag ska köra på Oakley Line Miner med priszm rose eller Scott Linx med Illuminator blue chrome.

Testade Illuminator blue chrome i helgen och den kändes bra i backen, ingen wow-faktor mot mina Illuminator men lite bättre, funkade även i solljus som du @dallan skrev.

Tycker dock att Oakley-brillorna känns grymma när jag testar dom hemma, många verkar ju nöjd med Prizm Rose så jag lutar nästan åt dessa. Borde kunna funka bra som en allround-goggle för svenska fjällen. Nackdelen är ju dock att jag aldrig testat dessa + att det är någon plastfilm över linsen som inte gör linsen helt rättvis heller.

wayney
135 inlägg

Hur är Prizm jade/torch/sapphire som allround-lins?

Kan tänka mig att, precis som @Kalle_Luzern skriver, Rose funkar väldigt bra, även i sol.
Men Prizm jade/torch/sapphire är ju betydligt snyggare så ifall dessa funkar bra i ett brett spektrum köper jag nog hellre någon av dessa.

miol11
123 inlägg
miol11 123 inlägg 1 månad sedan

Wayney

Prizm jade/torch/sapphire mm. är kanske snyggare, men skidåkning handlar väl i första hand inte om att se snygg ut ?!
9 av 10 skiddagar använder jag en flatljuslins, HiPink är bra komplettera den med en allroundlins du trivs och tycker är snygg i så är du hemma.

Här ett tips på en bra kombo till bra pris
https://www.skistar.com/sv/shop/herr/ut … or-341924/

wayney
135 inlägg

miol11 :

Wayney

Prizm jade/torch/sapphire mm. är kanske snyggare, men skidåkning handlar väl i första hand inte om att se snygg ut ?!
9 av 10 skiddagar använder jag en flatljuslins, HiPink är bra komplettera den med en allroundlins du trivs och tycker är snygg i så är du hemma.

Här ett tips på en bra kombo till bra pris
https://www.skistar.com/sv/shop/herr/ut … or-341924/

Gogglens syfte är i första hand att göra så att jag ser snygg ut och i andra hand göra så att jag ser bra i backen wink

Nä, men skämt och sido. Funktionen är helt klart viktigast, därför jag ställde frågan. Kommer inte köpa Prizm jade/torch/sapphire. Kanske kompletterar med någon av dessa senare ifall den lins jag har just nu inte funkar i solljus.

wayney
135 inlägg
wayney 135 inlägg 4 veckor sedan

Testade mina nya Oakley Line Miner med Prizm Rose idag. Måste säga att jag är lite besviken, inte så bra som jag hade hoppats. Ingen större skillnad mot illuminator (VLT 45 %) från Scott.

Första delen av dagen var det strålande sol, då funkade dom bra, behöver ingen mörkare lins anser jag. Men när det på eftermiddagen blev lite mulet tyckte jag att det var svårt att se. Var långt ifrån skitväder, bara lite mulet.

Så summa summarum kan jag inte stämma in i alla hyllningskörer av Prizm Rose. Ingen skillnad mot illuminator.

miol11
123 inlägg
miol11 123 inlägg 4 veckor sedan

Nä prizme rose är ingen bra lins när det börjar bli dålig sikt

wayney
135 inlägg
wayney 135 inlägg 3 veckor sedan

miol11 :

Nä prizme rose är ingen bra lins när det börjar bli dålig sikt

Nä jag kände det, va ju inte super dålig sikt dessutom.

Hur är POC? Har dom någon bra allround-lins?

Bejnan
158 inlägg
Bejnan 158 inlägg 3 veckor sedan | Senast ändrad Bejnan (3 veckor sedan)

Anon sonar infrared gillar jag. Inte lika ljus som prizm hi-pink (som jag förövrigt tycker är för ljus). Riktigt bra i dålig sikt, men funkar också hyfsat i bättre ljusförhållanden. Magnatech och mfi maskerna på anon tycker jag även fungerar klockrent.

Dragon lumalens yellow tycker jag också är bättre än motsvarande oakley, dock inte klockren allround då den blir väldigt ljus när solen är framme.

Fast är det riktigt flatljus ute så har då inte jag hittat nån lins som fungerar "bra"

StefanAaroe
1 inlägg
StefanAaroe 1 inlägg 3 veckor sedan

Har ett par POC Fovea Clarity med Spectris Orange samt linsen Clarity. Spectris Orange funkar från sol tills att det är ganska mulet. Sen byter i alla fall jag till Clarity-linsen.

miol11
123 inlägg
miol11 123 inlägg 3 veckor sedan

POC har jag ingen erfarenhet av men Oakley Hi Pink och Smith Chroma Pop Storm är bra

wayney
135 inlägg
wayney 135 inlägg 3 veckor sedan

Okej, tack för alla förslag!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook