Märkliga skidskoleupplägg

Pillard
3120 inlägg
Pillard 3120 inlägg 1 år sedan

Något som jag upptäckt precis är att skidskolan i svenska fjäll generellt har väldigt märkligt upplägg. Är det så att jag bara tittat på vissa (runt vår stuga) eller är det så i hela fjällen? Finns det någon rimlig förklaring som jag missar?

Vi ska åka till stugan över påsk och när vi var i Les2Alpes förra veckan uttryckte dottern (3 år) en önskan att få åka med de andra barnen i skidskolevästar inne på skidskoleområdet. Jag lovade då att hon skulle få gå i skidskola vid senare tillfälle. Sagt och gjort så började jag kolla runt bland de närmaste orterna inför påskresan men döm om min förvåning när samtliga endast erbjuder skidskolegrupper med start måndag. Visst är det fullt rimligt att köra så för alla de som hyr stuga osv på veckobasis, men det måste ju finnas en ansenlig mängd folk som faktiskt hyr och åker över själva helgen? Det går ju ändå att hyra boende torsd-sönd i varenda svensk anläggning. Varför har man inte skidskolegrupper för dessa? 2-3 tillfällen fre/lör eller fre/lör/sön. Idre Fjäll anger att man har en fre/lör på sin hemsida men den verkar inte finnas i bokningen. Det senare kan ju bero på att den är fullbokad men det skulle ju också bara förstärka min tes om att det finns en efterfrågan på detta.

Hittills har jag fått svar från Ramis, Lofsdalen och Fjätervålen och ingen av dem erbjuder skidskolegrupper för weekendgäster. Är det bara jag som tycker att detta är märkligt? De erbjuder alla privatlektioner istället men poängen är ju att hon ska få lekåka med andra barn. Privatlektion kan jag ge henne själv.

Svar

belouga
37 inlägg
belouga 37 inlägg 1 år sedan

Håller med. Är i trysil just nu och tänkte sonen skulle få gå i skidskola. Vi är iofs här sön-tors men tycker det känns sådär att betala för fem dagar när han bara kan vara med i tre.

Skidsuge-Erik
124 inlägg
Skidsuge-Erik 124 inlägg 1 år sedan

I lindvallen(skistaer) har dom förut haft helgrupper. Då kunde man även ha 3 4 eller 5 dagars med start måndag. Vet inte hur det är numera dock.

Pillard
3120 inlägg

Mm, i det här fallet går det ju inte att vara med alls då man inte får komma in när de andra redan kommit en bit på vägen... Ska sägas att nu både Funäsdalen och Idre Fjäll verkar ha sådana upplägg. Idres är dock fullt. Jag är dock fortfarande nyfiken på hur det kan komma sig att övriga inte har.

MikaelPerkins
1 inlägg
MikaelPerkins 1 inlägg 1 år sedan

På Hassela Ski Resort finns det 3 dagars skidskola fredag-söndag, och även måndag-onsdag.
Under vissa lågsäsongsveckor även 2 dagars.
Som du skriver bokar många gäster boende torsdag- söndag och de vill givetvis inte ha 5 dagars skidskola. Det är inte heller bra om barn hoppar in och ut i grupperna om man ska ha någon effektiv skidskola.

Tror säkert fler anläggningar har liknande upplägg, och det kan vara som du skrev att kurserna är fullbokade och det var därför du inte lyckades boka via hemsidorna.

Flexibilitet är bra men det finns även logistiska problem skidskolor måste ta hänsyn till. Man kan inte alltid ha samtliga kurser man skulle vilja på grund av b,la tillgänglig personal.

Hoppas du hittar något lämpligt åt din dotter. Att få vara i skidskola är enormt utvecklande på många plan.

MikaelPerkins Citera
Pillard
3120 inlägg

MikaelPerkins :

Tror säkert fler anläggningar har liknande upplägg, och det kan vara som du skrev att kurserna är fullbokade och det var därför du inte lyckades boka via hemsidorna.

Ja det hade ju varit en logisk förklaring men jag mailade faktiskt allihop och fick till svar att "det har vi inte", inga förtydliganden om "den veckan" eller motsvarande. Det är ju förstås fullt möjligt att ställen som Fjätervålen, Lofsdalen och Ramis är väldigt veckobundna medan kanske Hassela har större fokus på weekend-gäster.

Tack för omtanken och nu har vi ju iaf Funäs som backup.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook