Montera monoski

bigbadwolfen
52 inlägg
bigbadwolfen 52 inlägg 6 mån sedan

Tjena!
Ska iväg till fjällen snart och åka lite våråkning med familjen. Då det är lite sent på säsongen räknar jag med slushy förhållanden så tänkte få tummen ur och fixa min monoski.
Efter mkt läsande har jag kommit fram till att de vanlligaste problemen är för klena bindningar samt att man rycker bindnigarna ur monoskin. Min plan är nu att lösa dessa problem genom att 1. montera racebindningar (maxar ut på DIN 18 eller högre) och 2. montera bindningarna med "t-nuts" under belaget. (skära bort en del av belaget, montera t-nuts via undersidan och sen smälla på en bit nytt belag).

För en amatör som mig låter detta som en hyfsat bra idè iaf men hade vart kul att höra era tankar och råd.
Är jag en idiot som kommer kvadda den fina monoskin eller kommer detta (eventuellt) att funka?

Kan tillägga att det är en ONS från sent 80-tal/tidigt 90-tal)

Tack!

Svar

Steepndeep
75 inlägg
Steepndeep 75 inlägg 6 mån sedan

Nu var det iofs 30 år sedan jag åkte mono men har kört både i Chamonix och Verbier. Fantastisk upplevelse i tung upppkörd lössnö. Går genom precis vad som helst. Vet inte varifrån du fått att du måste ha DIN 18 bindningar, tjusningen med mono är ju inte direkt i stenhård isig pist utan i brutal tung lössnö (och i puder också självklart) och då gäller som alltid "stå mitt på plankan med lätt tryck på bakändan" och låt plankan göra jobbet. Du kommer ju alldrig att korsa skidorna eller att stå för mycket på innerskidan så jag upplevde snarare att du kan ha bindningarna löst ställda. Att man skulle rycka bindningarna ur skidorna verkar också konstigt, om du inte tänker droppa högt och landa med kopiöst mycket bakvikt hela tiden. Men stå rätt så borde en vanlig bindning moterad på vanligt sätt fungera perfekt.

Sedan så undrar jag var du tror dig finna Slush i fjällen i påsk. Verkar ju snarare vara svinkallt, kalblåst på fjället och superdump i skogen om man tror på SMHI.

Full fart spar tid Citera
rabbit
778 inlägg
rabbit 778 inlägg 6 mån sedan

Steepndeep skrev:

jag upplevde snarare att du kan ha bindningarna löst ställda

Så länge man inte faller kan det nog gå bra.
En orsak till att man brukar rekommendera riktigt hårt ställda bindningar (kanske borde säga brukade eftersom min tumme inte är på den lilla monopuls som finns) är att det blir såna jävla skador om man lyckas trampa ur ena bindningen.
Istället faller man hellre som med en snowboard dvs med kroppen och åkdonet i en, vid jämförelse med två lagg, stabil enhet.
För sisådär fem år sedan, dvs då jag senast hade kontakt med någon som fortfarande körde mono på allvar, så var det fortfarande populärt med alpina snowboardbindningar som inte löser ut överhuvudtaget av samma orsak som ovan.
En korrekt monterad race-bindning sliter du inte ut om du inte gör något väldigt extraordinärt så t-nuts är inte ett måste även om det var ett ganska vanligt 'trick' både på mono och telisar.

fwiw

bigbadwolfen skrev:

För en amatör som mig låter detta som en hyfsat bra idè iaf men hade vart kul att höra era tankar och råd.

Låter skitbra. Monoski rules. smile

Equal rights and Justice. Citera
bigbadwolfen
52 inlägg

Steepndeep skrev:

Nu var det iofs 30 år sedan jag åkte mono men har kört både i Chamonix och Verbier. Fantastisk upplevelse i tung upppkörd lössnö. Går genom precis vad som helst. Vet inte varifrån du fått att du måste ha DIN 18 bindningar, tjusningen med mono är ju inte direkt i stenhård isig pist utan i brutal tung lössnö (och i puder också självklart) och då gäller som alltid "stå mitt på plankan med lätt tryck på bakändan" och låt plankan göra jobbet. Du kommer ju alldrig att korsa skidorna eller att stå för mycket på innerskidan så jag upplevde snarare att du kan ha bindningarna löst ställda. Att man skulle rycka bindningarna ur skidorna verkar också konstigt, om du inte tänker droppa högt och landa med kopiöst mycket bakvikt hela tiden. Men stå rätt så borde en vanlig bindning moterad på vanligt sätt fungera perfekt.

Sedan så undrar jag var du tror dig finna Slush i fjällen i påsk. Verkar ju snarare vara svinkallt, kalblåst på fjället och superdump i skogen om man tror på SMHI.

Härligt med respons och feedback! Anledningen till DIN18 va att jag läst att man helst vill ha bindningar som mer eller mindre är "stelmonterade" och inte kan lösa ut men jag kan självklart ha fel, därför jag frågar er med erfarenhet wink Okej, skönt att höra att det inte vara några problem med att montera som vanligt, spar mig ett bökigt moment! Anledningen till att jag tror att de kan bli slushy är att jag inte åker upp i påsk utan först 15-22 april haha.

Tack för feedbacken, go mono!

bigbadwolfen
52 inlägg

rabbit skrev:

Steepndeep skrev:

jag upplevde snarare att du kan ha bindningarna löst ställda

Så länge man inte faller kan det nog gå bra.
En orsak till att man brukar rekommendera riktigt hårt ställda bindningar (kanske borde säga brukade eftersom min tumme inte är på den lilla monopuls som finns) är att det blir såna jävla skador om man lyckas trampa ur ena bindningen.
Istället faller man hellre som med en snowboard dvs med kroppen och åkdonet i en, vid jämförelse med två lagg, stabil enhet.
För sisådär fem år sedan, dvs då jag senast hade kontakt med någon som fortfarande körde mono på allvar, så var det fortfarande populärt med alpina snowboardbindningar som inte löser ut överhuvudtaget av samma orsak som ovan.
En korrekt monterad race-bindning sliter du inte ut om du inte gör något väldigt extraordinärt så t-nuts är inte ett måste även om det var ett ganska vanligt 'trick' både på mono och telisar.

fwiw

bigbadwolfen skrev:

Låter skitbra. Monoski rules. smile

Tack för imputen, samma som jag hört ang skador vid krasch... Soft, börjar väl montera vanligt och rycker jag ur en bindning borrar jag upp och kör t-nuts då!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook