Transciever - vad är det egentligen? (Försäkringsärende)

NilsAugustAhlnas
24 inlägg
NilsAugustAhlnas 24 inlägg 12 mån sedan

Hej!

Jag hade för ett par månader sedan inbrott i mitt förråd och blev bland annat av med min transciever. Vi alla känner ju till att försäkringsbolag är de största tjuvarna på jorden och därför hävdar nu försäkringsbolaget att det är stöldbegärlig egendom. De skriver i villkoren för försäkringen att kommunikationsutrustning (t.ex telefoner) är stöldbegärlig egendom, och därför får jag ingen ersättning för transcievern. Jag förstår att man kan säga att transcievern kommunicerar med en annan transciever i samband med sök men jag vill inte ge upp så lätt när man fan kan ha en cykeljävel i förrådet för 35 000 och det är okej men en undanstoppad transciever går inte. Hur bör jag överklaga detta? Finns det ett bättre sätt att definiera vad en transciever är än kommunikationsutrustning?

Varningens finger för försäkringsbolag: Länsförsäkringar - höga avskrivningar på teknik, ersätter inte borttappad bilnyckel eller feltankning när bilen är äldre än typ 8 år (vilket jag inte fattar vad det har för betydelse när det inte är ett maskinfel)

TreKronor - Otrevlig kundtjänst per mail, måste ringa via Swedbank för att komma i kontakt med dom över telefon och där sitter bara säljare. Vill inte ersätta transciever. Inte heller drönare vilket jag kan köpa är kamerautrustning(stöldbegärlig) men inte heller dess tillbehör som köpts till som laddare och extra batteri trots att detta inte är en kamera i sig.

Svar

havreboll
1047 inlägg
havreboll 1047 inlägg 12 mån sedan

Huruvida försäkringsbolag är tjuvar tänker jag inte riktigt gå in på eftersom jag och mer än hälften av alla skidåkare jag känner har gått plus på sina försäkringsbolag. Vissa har fått ersatt långt större summor än saker är värda utan att ha ljugit eller fuskat.

Gällande transceiver så hade jag absolut klassat det som stöldbegärlig kommunikationsutrustning och aldrig haft det i ett förråd (inte bara på grund av stöldrisk). Sjukt tråkigt att vissa inte kan skilja på mitt och ditt men så är det tyvärr och man får agera utifrån detta faktum.

Det enda du möjligen hade kunnat vinkla om det till är att det är någon slags radio om det nu hjälper.

"Avalanche transceivers or avalanche beacons are a class of active radio transceivers"

Definitionen av en transceiver (transmitter/receiver) är ju dock just en enhet som är både mottagare och sändare av en kommunikativ signal så kanske inte blir mycket bättre av det.

NilsAugustAhlnas
24 inlägg

havreboll :

Huruvida försäkringsbolag är tjuvar tänker jag inte riktigt gå in på eftersom jag och mer än hälften av alla skidåkare jag känner har gått plus på sina försäkringsbolag. Vissa har fått ersatt långt större summor än saker är värda utan att ha ljugit eller fuskat.

Gällande transceiver så hade jag absolut klassat det som stöldbegärlig kommunikationsutrustning och aldrig haft det i ett förråd (inte bara på grund av stöldrisk). Sjukt tråkigt att vissa inte kan skilja på mitt och ditt men så är det tyvärr och man får agera utifrån detta faktum.

Det enda du möjligen hade kunnat vinkla om det till är att det är någon slags radio om det nu hjälper.

"Avalanche transceivers or avalanche beacons are a class of active radio transceivers"

Definitionen av en transceiver (transmitter/receiver) är ju dock just en enhet som är både mottagare och sändare av en kommunikativ signal så kanske inte blir mycket bättre av det.

Värt ett försök. Så svårt att inte ha saker i ett förråd när man bor i en 1a bara så det är trist när man blir av med saker. Har liksom ingen annan möjlighet. Men hade inte koll på definitionen så tänkte jag skulle kolla med forumet. Så tack för ditt svar.

niillle
124 inlägg
niillle 124 inlägg 12 mån sedan

Jag har svårt att se en transceiver som stöldbegärlig. Dess användningsområde är ju rätt begränsat och begagnatmarknaden rätt liten.

havreboll
1047 inlägg

niillle :

Jag har svårt att se en transceiver som stöldbegärlig. Dess användningsområde är ju rätt begränsat och begagnatmarknaden rätt liten.

Det är en liten lätt grej som ser ut som någon slags elektronik. Troligen tog tjuven den bara för att den var lätt att ta med sig och så kollar denne upp vad det var den fick med sig i efterhand. Lite som när tjejen från norrland var med mig i Södertälje och tänkte lämna väskan i bilen med motivationen att hon inte hade något värdefullt i den... wink

Sen förstår jag att det är sjukt drygt att bli av med grejerna och att man gärna vill få ut grejerna ur lägenheten om man bor trångt. Har själv bott på 25 kvadrat (varav säkert 10 gick till handikapptoalett...) och där fick jag in 4 par skidor (samt resten av utrustningen), full fiskeutrustning (4-5 spön+draglådor vadarstövlar mm.) PC-masterrace battlestation (stationär dator), musikutrustning (bas+gitarr+förstärkare) och lite annat. Gäller bara att använda väggarna och utrymmet under sängen. Tänk volym snarare än yta.

I den lägenheten ingick inte ens förråd så det vara bara att köra tetris.

Pontus90
16 inlägg
Pontus90 16 inlägg 12 mån sedan

Be om definitionen på "kommunikationsutrustning" från försäkrningsbolaget och fråga hur tranceivern passar in där. Det finns givetvis ingen rimlig möjlighet att kommunicera med hjälp av en tranceiver, be om exempel på den mest basala kommunikation som faller under "kommunikationsutrustning," och be gärna om att få det bekräftat på mail.

Det du frågar om är alltså en klarifiering av det avtal som du har med försäkringbolaget. Du vill givetvis bara förstå mer specifikt vad exakt det är den försäkring du betalar för täcker. Var trevlig.

Sätter hela 20 kr på att du inte kommer att få ett svar som i närheten antyder att en tranceiver är en kommunkationsutrustning.

Kaskar
552 inlägg
Kaskar 552 inlägg 12 mån sedan

Försäkringsärenden är som att deala med en tredje sortens gangster. Det enda jag vet är att första budet på ersättning man får från dem ska man aldrig gå med på. Man MÅSTE tjata emot.

Med det sagt. En polare fick inbrott i sitt förråd och blev av med alla sina lagg. Noll på försäkringen då de ansåg att det var stöldbegärligt (det är alltså meningslöst att ens ha ett förråd med den logiken).

En bra FYI angående försäkringar är för övrigt att om man klotar ute på resa och uppsöker läkare så ska man försöka få dem att ordinera vila. Bröt handen nere i alperna för några år sedan "du kan ju gå så vi ser inte hur detta kan bli ett försäkringsärende". De tyckte alltså att jag inte skulle ha några problem att klä på mig, bära alla väskor med en hand etc. Och eftersom jag kunde gå kunde jag ju fortfarande njuta av min semester.
Men hade läkaren beordrat vila så hade jag kanske kunnat få lite ersättning.

NilsAugustAhlnas
24 inlägg

Pontus90 :

Be om definitionen på "kommunikationsutrustning" från försäkrningsbolaget och fråga hur tranceivern passar in där. Det finns givetvis ingen rimlig möjlighet att kommunicera med hjälp av en tranceiver, be om exempel på den mest basala kommunikation som faller under "kommunikationsutrustning," och be gärna om att få det bekräftat på mail.

Det du frågar om är alltså en klarifiering av det avtal som du har med försäkringbolaget. Du vill givetvis bara förstå mer specifikt vad exakt det är den försäkring du betalar för täcker. Var trevlig.

Sätter hela 20 kr på att du inte kommer att få ett svar som i närheten antyder att en tranceiver är en kommunkationsutrustning.

Smart! Det ska jag definitivt göra även om jag kanske redan seglat iväg med ”var trevlig”-skeppet. Precis sådana här råd jag var ute efter! Även om jag går bet vill jag gärna göra mitt yttersta för att ifrågasätta.

telemarkus
199 inlägg
telemarkus 199 inlägg 12 mån sedan

En transceiver borde väl rimligtvis klassas som säkerhetsutrustning som knappas räknas som stöldbegärlig egendom.

Ski now work later Citera
havreboll
1047 inlägg
havreboll 1047 inlägg 12 mån sedan | Senast ändrad havreboll (12 mån sedan)

Pontus90 :

"Kommunikation består av många komplexa processer, som mycket förenklat ofta sammanfattas med endast själva överföringen, vidaresändningen, av information från en punkt till en annan".

Transceiver 1: Här är jag -> Transceiver 2: uppfattat, jag ser att du är 20 meter längre bort åt höger -> Transceiver 1: här är jag -> Transceiver 2: uppfattat, jag ser att du nu är närmare, bara 15 meter bort rakt fram... osv.

Uppenbarligen skickas information från en avsändare till en mottagare vilket per definition är kommunikation och alltså är transceivers kommunikationsutrustning. Sen exakt vad som står i villkoren är ju en annan sak.

Från länsförsäkringars villkor:

Stöldbegärlig egendom
Med stöldbegärlig egendom avser vi:
• föremål helt eller delvis av ädel metall, äkta pärlor och ädelstenar
• föremål med särskilt samlarvärde, det vill säga föremål som har ett
marknadsvärde på grund av sin attraktion för samlare
• antikviteter, konstverk, konstföremål, äkta mattor, fick- och armbandsur,
pälsar och pälsverk
• datorer samt utrustning och tillbehör till dessa
• apparat/utrustning för ljud- eller bildåtergivning, kameror, gps-utrustning,
musikinstrument, mobila telefoner och annan elektronisk kommunikationsutrustning
samt tillbehör till dessa (även programvara, cd, dvd
med mera)

• vapen
• drycker med alkoholhalt högre än 2,25 volymprocent

(här fick du också svar på varför du inte fick ersättning för dina tillbehör till e.g. drönare.

Grundprincipen hos försäkringsbolag är att dom beräknar risk enligt ett antal parametrar där dom sätter premien efter vilken risk som föranligger. I förråd så är risken för stöld större och därför tar dom ut den parametern ur ekvationen genom att säga att stöldbegärlig egendom inte ersätts om den förvaras i förråd. En liten elektronisk sak som kostar 3000-5000 SEK är uppenbarligen stöldbegärlig.

Ytterligare en anledning till att exempelvis telefoner och liknande inte ersätts i förråd är att det inte rimligen kan krävas att man förvarar dom i förrådet. En säng kan försäkringsbolaget inte inte ersätta i förråd då en sådan klausul i avtalet skulle göra att man väljer ett annat bolag eftersom det är mycket rimligare att folk vill förvara en säng än en telefon i ett förråd. Att komma och säga att du inte har plats med en transceiver i lägenheten är bara löjligt...

Det är inte svårt att få väldigt bra ersättning från försäkringsbolaget bara man lyckas hålla god ton i samtalet och har agerat med ett visst mått av förstånd (eller betalat extra för att slippa agera med förstånd). Exempelvis står det i villkoren för länsförsäkringar att dom ersätter stöldbegärlig egendom i förråd om man tecknat en drulleförsäkring eller liknande utökad försäkring.

Ett exempel på agerande från mitt försäkringsbolag: En kvinna ringer upp mig från Tygg-hansa och frågar om jag har blivit bra i mitt knä som jag anmält att jag skadat (dom har redan betalat ut för alla utlägg osv relaterat till skadan). Jag säger att jag inte är helt bra men att det inte stör mig så mycket i vardagen. Kvinnan säger att hon tycker att jag absolut ska få det undersökt igen (dom betalar) och om läkaren anser att besvären är tillräckliga så kan jag nog få mer ersättning från Trygg-hansa (nu gör dom visserligen det här för att kunna slippa hålla ett visst belopp i reserv men dom hade lika gärna kunnat skriva av ärendet där i telefon).

NilsAugustAhlnas
24 inlägg
NilsAugustAhlnas 24 inlägg 12 mån sedan | Senast ändrad NilsAugustAhlnas (12 mån sedan)

havreboll :

Pontus90 :

"Kommunikation består av många komplexa processer, som mycket förenklat ofta sammanfattas med endast själva överföringen, vidaresändningen, av information från en punkt till en annan".

Transceiver 1: Här är jag -> Transceiver 2: uppfattat, jag ser att du är 20 meter längre bort åt höger -> Transceiver 1: här är jag -> Transceiver 2: uppfattat, jag ser att du nu är närmare, bara 15 meter bort rakt fram... osv.

Uppenbarligen skickas information från en avsändare till en mottagare vilket per definition är kommunikation och alltså är transceivers kommunikationsutrustning. Sen exakt vad som står i villkoren är ju en annan sak.

Från länsförsäkringars villkor:

Stöldbegärlig egendom
Med stöldbegärlig egendom avser vi:
• föremål helt eller delvis av ädel metall, äkta pärlor och ädelstenar
• föremål med särskilt samlarvärde, det vill säga föremål som har ett
marknadsvärde på grund av sin attraktion för samlare
• antikviteter, konstverk, konstföremål, äkta mattor, fick- och armbandsur,
pälsar och pälsverk
• datorer samt utrustning och tillbehör till dessa
musikinstrument, mobila telefoner och annan elektronisk kommunikationsutrustning
med mera)

• vapen
• drycker med alkoholhalt högre än 2,25 volymprocent

(här fick du också svar på varför du inte fick ersättning för dina tillbehör till e.g. drönare.

Grundprincipen hos försäkringsbolag är att dom beräknar risk enligt ett antal parametrar där dom sätter premien efter vilken risk som föranligger. I förråd så är risken för stöld större och därför tar dom ut den parametern ur ekvationen genom att säga att stöldbegärlig egendom inte ersätts om den förvaras i förråd. En liten elektronisk sak som kostar 3000-5000 SEK är uppenbarligen stöldbegärlig.

Ytterligare en anledning till att exempelvis telefoner och liknande inte ersätts i förråd är att det inte rimligen kan krävas att man förvarar dom i förrådet. En säng kan försäkringsbolaget inte inte ersätta i förråd då en sådan klausul i avtalet skulle göra att man väljer ett annat bolag eftersom det är mycket rimligare att folk vill förvara en säng än en telefon i ett förråd. Att komma och säga att du inte har plats med en transceiver i lägenheten är bara löjligt...

Det är inte svårt att få väldigt bra ersättning från försäkringsbolaget bara man lyckas hålla god ton i samtalet och har agerat med ett visst mått av förstånd (eller betalat extra för att slippa agera med förstånd). Exempelvis står det i villkoren för länsförsäkringar att dom ersätter stöldbegärlig egendom i förråd om man tecknat en drulleförsäkring eller liknande utökad försäkring.

Har varken Länsförsäkringar eller brist på försäkring så att säga att jag agerat fel och därmed inte får ersättning utifrån deras villkor eller att jag är underförsäkrad är inte bara en avstickare från min fråga utan också ett ifrågasättande av mig som person(mitt förstånd) vilket jag inte uppskattar. Jag ställde en fråga om definitionen och uppskattar att du hittat en sådan. Därefter får jag ta diskussionen med skadehandläggaren som gör bedömningen. Deras ursprungliga bedömning är att jag inte får någon ersättning vilket jag sagt att jag kan få komma att köpa men att jag inte vill lägga mig platt utan att ifrågasätta. Jag har nu begärt att få försäkringsbolagets definition på kommunikationsutrustning och tar det därifrån. Får jag inte ersättning så är det väl så, men tänk om man skulle gett upp jämt och aldrig ifrågasatt.

Skönt att höra att du får plats med alla dina grejer i din lägenhet, föredömligt.

Pontus90
16 inlägg

havreboll :

Jag vet inte var du får citaten från, men det klargör inget. Det jag ställer mig emot är mer specifikt att en tranceiver skickar (eller tar emot) information.

havreboll :

Nej, tranceiver 2 skickar aldrig meddelandet "uppfattat" (eller annat) till tranceiver 1. Det är fel. Ej heller plockar tranceiver 2 upp riktning eller avstånd på det sätt du illustrerar.

havreboll :

Nej, det är inte uppenbart. Vad skulle det vara för information (jag säger att det inte finns någon)? Vad har du för definition på information?
Jag misstänker att den definitionen skulle klassifiera en glödlampa som kommunikationsutrustning.

havreboll :

med mera)

Det fetstilta är precis vad jag menar borde klargöras, och som jag inte håller med att en transceiver kan klassifierats som.
Det mest lika skulle vara en GPS-mottagare, som syntetiserar flera signaler till en position, men det är väldigt mycket mer specifikt än en transceiver.

havreboll
1047 inlägg

@Pontus90

Nu behöver vi egentligen inte dra det här längre eftersom TS har tagit bort sitt konto så jag ska bara reda ut ett par missförstånd och sen kan vi alla gå vidare med vad vi höll på med (om nu inga andra vill fortsätta diskussionen utan TS).

Transceiver 1 -> transceiver 2 = pilen visar flödet av information dom går från transceiver 1 som sänder ut en signal via 457 kHz bandet i ett fluxmönster vilket används av transceiver 2 för att beräkna riktning och avstånd. Då transceivern antingen är i sänd eller mottagningsläge så kan självklart inte denna "svara" utan jag skrev mer ut vad för information den inhämtat och sedan den ger till användaren. En transceiver fungerar ungefär som en walkie-talkie eftersom den bara antingen sänder eller mottar information men kan alternera mellan dessa två lägen. Detta sker i eller inom ett specifikt frekvensband, i detta fallet 457 kHz.

Sen brukar jag allmänt ta snabba fakta från Wikipedia (såsom definitioner) då flera studier visat på att informationen där generellt är mycket väl tillförlitlig och precis samt att läsbarheten är god.

Sen kan jag absolut ha fel och att TS får sina pengar. Min erfarenhet av avtal och villkor inom försäkring och liknande "betala och få tjänst löpande" företag efter flera år som ansvarig på kundtjänst och då jag känner både ansvariga, skadehandläggare och utredare på försäkringsbolag är att det är andemeningen som gäller.

Alltså det bolaget menar är att små dyra elektroniska saker inte får förvaras i förråd.

Men men, over and out!

havreboll
1047 inlägg
havreboll 1047 inlägg 12 mån sedan | Senast ändrad havreboll (12 mån sedan)

-

Pontus90
16 inlägg

havreboll :

Nu behöver vi egentligen inte dra det här längre eftersom TS har tagit bort sitt konto så jag ska bara reda ut ett par missförstånd och sen kan vi alla gå vidare med vad vi höll på med (om nu inga andra vill fortsätta diskussionen utan TS).

Ok.

havreboll :

Transceiver 1 -> transceiver 2 = pilen visar flödet av information dom går från transceiver 1 som sänder ut en signal via 457 kHz bandet i ett fluxmönster vilket används av transceiver 2 för att beräkna riktning och avstånd. Då transceivern antingen är i sänd eller mottagningsläge så kan självklart inte denna "svara" utan jag skrev mer ut vad för information den inhämtat och sedan den ger till användaren. En transceiver fungerar ungefär som en walkie-talkie eftersom den bara antingen sänder eller mottar information men kan alternera mellan dessa två lägen. Detta sker i eller inom ett specifikt frekvensband, i detta fallet 457 kHz.

Det är precis här du har fel gällande vad som räknas som kommunikation och information.

Vattendroppe
3033 inlägg
Vattendroppe 3033 inlägg 12 mån sedan

Om vi ska utgå från den vetenskapliga definitionen av information kommer den här diskussionen väldigt snabbt blir väldigt abstrakt och komplicerad... Kanske skulle ta och fråga mitt försäkringsbolag om hur min hemförsäkring fungerar map informationsflödet i en golvfläkt - den skyfflar ju tonvis med information både i form av ström och ett jävla kringviftande av luft! Eller för den delen hur det fungerar med lådor i sitt förrådsutrymme - varje gång en låda öppnas eller stängs kommunicerar den ju med omvärlden! För att inte tala om ett element, hujuj...

Nej, för framtida referens skulle jag säga att en förtydling av kommunikationsutrustning kan vara på sin plats - om de däremot pekar till "elektronisk utrustning" blir det ju värre. Sen kan jag ju tillägga att jämfört med annan utrustning är ju transceiver förmodligen den mest lättförvarade utrustningen per krona i setet, att ha den i en byrålåda istället är ju ganska överkomligt.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook