Alternativ till stighudar typ skistoppers el dyl

AlexanderAreskoug
3 inlägg
AlexanderAreskoug 3 inlägg 1 år sedan

Vill kunna kombinera turandet på längden med topptur och nedför med mina fjällskidor. Jag blir inte riktigt vän med stighudar och funderar på om det finns någon alternativ utrustning. Något i stil med en skistopper som går ner i snön och förhindrar bakhalkan när du skjuter ifrån och som sedan går upp och inte bromsar när du glider fram.

Tacksam för goda råd, Alex

(Ingstad, 3-pin cable traverse, Svartisen 65mm)

Svar

herrgard
363 inlägg
herrgard 363 inlägg 1 år sedan

Turskidor med fiskfjäll kanske kan vara något. På alpina turbindnigar kan man ju sätta skarjärn men vet inte hur det är med sånt på turskidor.

johngustafsson
108 inlägg
johngustafsson 108 inlägg 1 år sedan

Jag lämnar detta här: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=2538

AlexanderAreskoug
3 inlägg

herrgard :

Turskidor med fiskfjäll kanske kan vara något. På alpina turbindnigar kan man ju sätta skarjärn men vet inte hur det är med sånt på turskidor.

Går skarjärn i och ur snön utan att man lyfter skidan? Dvs kan man glida på längden och åka utför utan att plocka bort dem?

Hälsning, alex

Vattendroppe
3053 inlägg
Vattendroppe 3053 inlägg 1 år sedan

AlexanderAreskoug :

herrgard :

Går skarjärn i och ur snön utan att man lyfter skidan? Dvs kan man glida på längden och åka utför utan att plocka bort dem?

Hälsning, alex

Beror på, det vanliga är trycket på skarknivar försvinner när du lyfter på foten. Dock finns det inga skarknivar som tillåter dig att glida på längden eller åka utför utan att ta bort dem.

Vad är det du inte kommer överens med med stighudar?

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
AlexanderAreskoug
3 inlägg

Greppet med stighudar uppför tycker jag blir bra. Jag har kapat dem experimenterat med längden. De blir för dåligt glid rakt fram men framförallt ryckigt när det går lite nedför. Vid åkning på längden är det alltid lite nedför och lite uppför. Då blir det att ta av och sätta på hudarna var 50:e meter och till slut tröttnar jag. Vore fantastiskt med någon dynamisk och mekanisk lösning.

Hälsar alex

Ludiu
76 inlägg
Ludiu 76 inlägg 1 år sedan

Skarjärn är väl främst till för att inte glida i sidled när man traverserar. Är snarare ett komplement till hudar och inte en ersättare.

Vattendroppe
3053 inlägg
Vattendroppe 3053 inlägg 1 år sedan

AlexanderAreskoug :

Greppet med stighudar uppför tycker jag blir bra. Jag har kapat dem experimenterat med längden. De blir för dåligt glid rakt fram men framförallt ryckigt när det går lite nedför. Vid åkning på längden är det alltid lite nedför och lite uppför. Då blir det att ta av och sätta på hudarna var 50:e meter och till slut tröttnar jag. Vore fantastiskt med någon dynamisk och mekanisk lösning.

Hälsar alex

Men det är väl i dylika förhållanden (liten upp och lite ned, typiskt "dalkrypande") som fjällskidor är tänkta att gå i? Sen smälla på stighudarna när du ska upp på topptur och ta av för nedfärdsel.

Det enda jag kan tänka på annars är skidor med fjällmönster (som nämnts ovan), men det kommer aldrig ge samma grepp som stighudar och glidet blir alltid lite lidande.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
thureb
4 inlägg
thureb 4 inlägg 11 mån sedan

BD Kicker skins i kombination med fiskfjäll funkar bra i svenska och norska fjäll. Jag har använt Fischer Europa 109 i ett antal år och gillar den kombon.
Ett par aptitretare från Kebnekaisefjällen 2 min version och Knappt 6 minuter

Sturk
2 inlägg
Sturk 2 inlägg 8 mån sedan

valla HELA skidan med "rätt" valla för dagen. Då har du en stighud med både fäste och glid. Funkar utmärkt men allra bäst med blå extra

MarkusO
1019 inlägg
MarkusO 1019 inlägg 8 mån sedan

Sturk :

valla HELA skidan med "rätt" valla för dagen. Då har du en stighud med både fäste och glid. Funkar utmärkt men allra bäst med blå extra

Det funkar faktiskt förvånande bra.. Man skulle kunna tro att fästvalla över hela skidan skulle ge noll och inget glid. Men ,"rätt valla för dagen", i betydelsen den fästvalla man valt för dagen om man skulle åkt längd, är liksom precis på gränsen till att greppa. inte monstergrepp, för en sån valla fastnar det bara snö i / fryser i.

Så resultatet blir ett rätt ok fäste och ett rätt ok glid. Funkar så länge förhållandena inte ändrar sig för mycket (som på våren tex).

- Hel och ren? - Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook