Perfekta Quivern?

Pillard
3077 inlägg
Pillard 3077 inlägg 10 mån sedan | Senast ändrad Pillard (10 mån sedan)

Efter många år av att knappt ha behövt fundera på vilka skidor jag ska ha har jag börjat tvivla igen. Det som orsakat problemet den här gången är egentligen inte en specifik skida utan att jag börjat försöka kombinera olika skidor till ett quiver. Om det var jobbigt att hitta en fantastisk skida tidigare så är det ju mångfalt värre att hitta den perfekta kombon...

Idag har jag ett par gamla (11/12) Bibby Pro 190 (dessa blir kvar i quivern oavsett), ett par Navis Freebird 185 och sen har jag också ett par Q115 (som ska säljas) och för åkning i Sverige kan jag alltid låna pappas gamla SX11or (men då måste jag använda gamla pjäxorna och det är ju förstås ett krångel. Jag åker på MTN Lab och har kört Beast 16 på både Navis och Bibby via inserts).

Tanken inför säsongen var att Navisen skulle komplettera Bibbyn för åkning där pudermängden är minimal, utan det mest blir alp-pist-åkning och standard svensk-åkning mestadels i pist men lite bredvid och några turer.

Säsongen har inneburit flera olika lärdomar men två som sticker ut rejält är att Navisen sällan har känts för smal (inte ens när det varit rejält med snö) och den andra är att jag form- och flexmässigt verkligen älskar den gamla Bibbyn. Det är helt sant som Blister skriver (det är den optimala lekfulla chargern). En annan lärdom är att jag inte tycker att riktigt smala pistskidor ger så mycket mer än vad Navisen kan erbjuda i den typ av piståkning jag pysslar med. Jag använder oftast pisten för övning av kontrollerad kortsväng eller åker fort i stora svängar. Det senare går förstås ännu lite fortare och med ännu lite bättre grepp på race-skidor men det blir mest overkill.

Så nu till problemet, hur ska jag lägga upp nästa säsong i skidväg?

1. Köra på som det är idag, kombinera Bibby och Navis. Nackdelar: De tar ut varandra lite. Det är få lägen där Bibbyns bredd verkligen behövs i jämförelse med en 100-midja. Navisens svaghet är helt enkelt att den är för mjuk för mig och att den inte har Bibbyns shape i lössnön. Så rent krasst är Bibbyn förstavalet i allt som inte är ren pist eller längre turande. På så sätt känns Navisen lite "överflödig" i den kombon.

2. Komplettera med ett par PB&J. Detta skulle antagligen ge mig en skida som är som Bibbyn men med 100-midja. I dagsläget låter det som den perfekta one-quiver-skidan idag. Frågan är ju om inte detta blir ännu mer kannibalism och jag isf snarare borde dumpa iväg både Navis och Bibby (kanske inte bibby dock då den är så gammal att jag inte får nåt för den men den skulle fortfarande vara episk för mig i Japan osv) Navisen väger bara 250gram mindre än PB&J t.ex. Den viktbesparingen skulle ju inte göra någon jätteskillnad på tur (iaf inte mitt turande) Den stora nackdelen med denna lösning, priset. PB&J är svindyra...

3. Se ovan, alltså behålla Bibbyn och köpa in PB&J. Mycket kannibalism men samtidigt skulle Bibbyn då mest bli liggande, förutom Japan-resor. Frågan är väl mest om smalheten PB&J tillför ger så speciellt mycket? Eller om jag lika gärna skulle kunna köra vidare på Bibby och komplettera med nån mer renodlad pistskida, typ en RTM 80-90-isch?

Hur åker jag då en normal vinter? I vinter har vi varit en helg till Romme (med 3-åring), en helg i Chamonix (med 3-åring), en UCPA-vecka med offpistfokus (inga barn och fullt fokus på åkning), en Les2Alpes-vecka (med 3-åring men också kompisar så att rejäl åkning kunde ske på halvtid), en långhelg i Funäs (med 3-åring) och om vi hade fått hundvakt hade vi kört en veckas turande i Keb nästa vecka. Min poäng med detta är att visa att åkningen är ganska varierad. Så när jag tänker "äsch, lösningen är att bara köra PB&J eller kanske bara köra Bibbyn" så dyker den där turarveckan upp och då skulle man ju vilja ha nåt lättare än iaf Bibbyn (2,2 kilo styck). I barnbacken med 3-åringen är ju också 118mm och 190cm dubbelrockad twintip på 2,2 kilo inte nån direkt fest heller. Så i barnbacken har ju Navisen varit bra att ha. I Funäs nu går navisen också fint (Bibbyn var inte ens med upp). För piståkningen på guidefria dagar med UCPA eller i Les2, när det bara blev piståkning, går de också klart bättre än Bibbyn. Men så fort jag åker ut bredvid pisten är de för mjuka och jag hade föredragit Bibbyn. Inte så att de är dåliga egentligen men jag hade helt klart föredragit nåt styvare. Så egentligen kan man säga så här. Jag skulle gladeligen åka på Bibbyn hela tiden, om det inte vore för att den är för tung ibland, lite för bred ibland (i pressad kortsväng i hård pist hackar det rejält) och lite för klumpig i barnbacken.

Så, förlåt för en gigantisk textmassa men om någon har avslutat sin säsong och har tråkigt och vill ge mig input på hur jag ska tänka, eller slänga in nåt grymt alternativ, så tages all hjälp tacksamt emot. En grundförutsättning är iaf att jag kan ha samma bindning på alla skidorna i samlingen så att jag kan åka i mina MTN Lab-pjäxor.

Svar

Hasse_Lindborg
2921 inlägg
Hasse_Lindborg 2921 inlägg 10 mån sedan

Opinion 98 Carbon? Fantastisk nöjd med 108. Enda skidan jag kommer ta med ned till alperna är jag säker på. 98 är väl samma skida men i smalare utförande?

Annars så Lib-Tech WRECKCREATE 100 eller J-skis Master Blaster skulle vara alternativ i mina ögon..

RWD
605 inlägg
RWD 605 inlägg 10 mån sedan | Senast ändrad RWD (10 mån sedan)

Line Sick day 104
Har bara testat dem en dag i pist men är riktigt nöjd hittils. Klarar riktigt brant och bitvis lite isigt underlag och går stabilt i hög fart och uppkörd em. pist.
Kommer förhoppningsvis lite mer snö i natt och i morgon så då får vi se om de är lika bra i lite lössnö.

LawndartGustav
1094 inlägg
LawndartGustav 1094 inlägg 10 mån sedan

Jag tänker att antingen väljer du en skida som funkar till allt helt enkelt och har den shape och styvhet du gillar, då kanske du antingen har kvar navis eller helt enkelt skiter i vikten för att den du köper är kul smile
Eller en lättare variant o säljer dina navis, bibbyn blir kvar för puderresor, inget är lätt smile

Spelar vikten så stor roll? det mesta 98-108mm midja väger ju sub 2000g numera.

Åk mer jobba mindre! Citera
herrgard
345 inlägg
herrgard 345 inlägg 10 mån sedan

Skönt inlägg! Det kan inte vara så enkelt att det är en vanlig Navis utan lättviktsmojs du ska ha?

Pillard
3077 inlägg
Pillard 3077 inlägg 10 mån sedan

Tackar alla för input!

@LawndartGustav har ju helt rätt när det gäller vikt. För mig är det faktiskt inte så viktigt, har jag nu insett. Däremot finns det faktiskt en viktpoäng eftersom hela mitt utlandsresande bygger på att jag kan få med mig två par skidor och frugans två par i douchen på max 20 kilo. Ett par PB&J väger ju in på 4 kilo ganska prick. Ett par Bibbys på 4,5 och Navisen på 3,5...

@herrgard Om jag nu ska köpa nåt mer i den storleken tänker jag att det nog är PB&J som ligger först på tur så att säga. Eller tänker du att standardnavisen tillför något i ekvationen som inte PB gör?

dallan
511 inlägg
dallan 511 inlägg 10 mån sedan

En Armada Invictus 89 ti eller en Blizzard Rustler 9, eller kanske en pinnacle 95?

Men jag är rätt insöad på piståkningen, men fan så mycket roligare det är på en 90 midja i pist än 106 ish. Klart lössnön blir lidande men tycker du borde köra något sånt när det blir åkning hemma med 3 åring. Sen köra med både den och bibbyn till UCPA och barnfritt i alperna.

Klart RTM är grymt som pistskida men där tappar du en del offpist prestanda, tycker ändå 90-95 flyter bra och carvar bra. Perfekt mellanting i min bok. Men smaken är som baken.

Hade med mig en Redster G9 och en QST106 i helgen till Tänndalen och funäs, blev mest åkning på Redstern. Var moreller mindre perfekta vinterpister, förutom efter 14:00 då det blev lite vallar här och var. Då kändes redstern smal, men fortfarande fan så mycket roligare än QST:n.

Säger inte att QSTn är dålig men vill man gå ner djupt, brett och svänga snävt är det som natt och dag mellan G9:an och 106:an. 106:an funkar att carva på mer rakt i fallinjen, men känns rätt energilöst och släpper lätt i tailen när man trycker till den.

Tycker överlag att 90 blir något slags mellanting mellan dessa, inte allt för långt ifrån carvingkänslan i en smalare och inte allt för långt från flytet i en bredare.

Pillard
3077 inlägg

Tyckte pisterna i Funäsdalen i helgen var helt suveräna. Inte direkt vad jag hade förväntat mig över påsk. I dessa upplevde jag dock bredlaggshack tom på Atomic SX11. Så då antar jag att man kan börja titta på handhavandefel snarare än materialproblem.

Jag har varit inne på de där banorna och av någon anledning kommer jag alltid tillbaka till t.ex. Pinnacle i typ 88/95. Men är den skidan speciellt styv? Kommer jag att uppleva den mer som Navisen? Eller mer som Bibbyn i flex. Ett stort problem jag tänker mig nu är ju att jag har en lätt och bra turskida men jag inte föredrar den utför i puder. Då är ju frågan varför jag ska gå uppåt om jag sen hellre hade åkt på nåt annat nedför...

pd
166 inlägg
pd 166 inlägg 10 mån sedan

Pillard :

Jag har varit inne på de där banorna och av någon anledning kommer jag alltid tillbaka till t.ex. Pinnacle i typ 88/95. Men är den skidan speciellt styv?

Jag har nada att jämföra med själv. Har stått en vecka på Pinnacle 95 och gillar den skarpt, men har i övrigt ingen erfarenhet av bredare skidor. Men skall man tro siffrorna på skitest.com så har 95:an (17/18) ett Skiflex index på 5-5-6-5-3, innebärande att den är styvare (6) än genomsnittet (=5) under bindningen medan den har en mjuk (3) tip. Till 18/19 skall den ha styvats upp ytterligare en aning.

dallan
511 inlägg
dallan 511 inlägg 10 mån sedan

Pisten va super i funäs i fredags, tror du kommer gilla Pinnaclen, ska va lite mer charge nästa år med mindre rocker. Och är mer dämpad och hård än navis freebird, vet inte hur den står sig mot bibbyn styvhetsmässigt.

LawndartGustav
1094 inlägg

Extrem frontier 80 köpte jag just för flack pist men finns ju project 90 o 100 för mer fart. Köp svenskt istället när skidorna är minst lika bra!

LawndartGustav
1094 inlägg

Du får nog prova opinion Carbon 98 o 108 låter det som. Känner rätt många som kör 108 Carbon med kingpin till allt numer

Hasse_Lindborg
2921 inlägg

Som jag skriver här ovan... Carbon 98...

Pillard
3077 inlägg

pd :

Pillard :

Jag har varit inne på de där banorna och av någon anledning kommer jag alltid tillbaka till t.ex. Pinnacle i typ 88/95. Men är den skidan speciellt styv?

Jag har nada att jämföra med själv. Har stått en vecka på Pinnacle 95 och gillar den skarpt, men har i övrigt ingen erfarenhet av bredare skidor. Men skall man tro siffrorna på skitest.com så har 95:an (17/18) ett Skiflex index på 5-5-6-5-3, innebärande att den är styvare (6) än genomsnittet (=5) under bindningen medan den har en mjuk (3) tip. Till 18/19 skall den ha styvats upp ytterligare en aning.

Utan att vara säker så tippar jag på att PB&J och Bibby hamnar en bit högre i alla flexsiffror. Bibby verkar dock inte finnas hos skitest. Men om nån kört dem alla och kan ge input så tas det tacksamt emot.

Pillard
3077 inlägg

LawndartGustav :

Du får nog prova opinion Carbon 98 o 108 låter det som. Känner rätt många som kör 108 Carbon med kingpin till allt numer

Provade en av de sista prototyperna bara av ursprungliga opinion och var inte helfrälst. Personligen tyckte jag att den var väldigt lik Q115, en skida som jag nu har ställt av. Det är fullt möjligt att de nu har hittat rätt dock. Det som skulle kunna vara vettigt är ju typ en Project 90 eller nåt som blir mer totalt pistfokus. Kruxet är ju att både Moment och just Extrem är så förbannat dyra båda två (förstår dock logiken då de är små och har stora utvecklingskostnader)

iSooLi
865 inlägg
iSooLi 865 inlägg 10 mån sedan

Pillard :

LawndartGustav :

Provade en av de sista prototyperna bara av ursprungliga opinion och var inte helfrälst. Personligen tyckte jag att den var väldigt lik Q115, en skida som jag nu har ställt av. Det är fullt möjligt att de nu har hittat rätt dock. Det som skulle kunna vara vettigt är ju typ en Project 90 eller nåt som blir mer totalt pistfokus. Kruxet är ju att både Moment och just Extrem är så förbannat dyra båda två (förstår dock logiken då de är små och har stora utvecklingskostnader)

Extrem har både Project 90 och 100 till hyfsat nedsatt pris på hemsidan nu...

The older I get, the faster I was. Citera
herrgard
345 inlägg
herrgard 345 inlägg 10 mån sedan

Pillard :

@herrgard Om jag nu ska köpa nåt mer i den storleken tänker jag att det nog är PB&J som ligger först på tur så att säga. Eller tänker du att standardnavisen tillför något i ekvationen som inte PB gör?

Det låter då som en 100mm-skida som passar dig bättre än Navis freebird är nåt du ska ha. Har inte testat navis så vet inte hur den är, pb&j har jag för mig jag testade i Lindvallen för 3-4 år sen men kommer inte ihåg hur den var :-)

Pillard
3077 inlägg

Ja det är ju där det blir lite griller i mitt huvud. Navisen är ju väldigt bra så länge jag håller mig i pisten (förvånande nog). Där den inte funkar har jag ju redan Bibbyn egentligen. Så valen nu står väl mellan status quo, fylla på med pb&j eller fylla på med typ project 90 för pist och köra bibby konstant då det vankas offpist. Hur är skillnaden mellan project och opinion? Skulle project gå att tura på eller väger de bly?

LawndartGustav
1094 inlägg

Dags att surfa lite här kanske wink

RWD
605 inlägg

Tycker personligen projectskidorna är alldeles för tunga i tip och tail oavsett tur eller till piståkning. Finns ju skidor utan metall och gummi som fungerar nästan lika bra eller tom. bättre i några fall. Onödigt att släpa runt på massa vikt i onödan (till en viss gräns så klart)
Envisas med att rekommendera dig att testa Line SD104. Har nu kört den i 1dm nysnö och uppkörd sådan framåt lunch idag och den är grymt skön och stabil att bränna på genom snöhögarna. 1900g om jag inte mins fel.
Ett bättre alternativ till project tycker jag annars är Opinion charger trots liknande vikt, men den är ju också bredare.

Pillard :

Ja det är ju där det blir lite griller i mitt huvud. Navisen är ju väldigt bra så länge jag håller mig i pisten (förvånande nog). Där den inte funkar har jag ju redan Bibbyn egentligen. Så valen nu står väl mellan status quo, fylla på med pb&j eller fylla på med typ project 90 för pist och köra bibby konstant då det vankas offpist. Hur är skillnaden mellan project och opinion? Skulle project gå att tura på eller väger de bly?

Pillard
3077 inlägg

Hade varit nice att prova även SD104. Mitt problem med mjukhet uppstår mest i puder men också i uppkört. Om jag upplever Q115 som för mjuk i framför allt tip, hur tror du det relaterar till SD104?

Var får man tag i Line för testning? Att man ska kunna testa dem i knädjupt pow är väl att hoppas på för mycket men kanske finns nån som har demoskidor som man kan köra i svenska fjäll iaf?

PhatFred
301 inlägg
PhatFred 301 inlägg 10 mån sedan

Runt 100-strecket skulle jag vilja slå ett försiktigt slag för Völkl Mantra.
Jag tyckte de var både lätta och stabila när jag provkörde i pist för ett par år sen. Ställde på drygt 90 kg på dem då.
Fullrockern tänker jag skulle hjälpa om man kliver lite utanför och även vid åkning med barn (=lättvridna vid plana skidor).

Pillard
3077 inlägg

PhatFred :

Runt 100-strecket skulle jag vilja slå ett försiktigt slag för Völkl Mantra.
Jag tyckte de var både lätta och stabila när jag provkörde i pist för ett par år sen. Ställde på drygt 90 kg på dem då.
Fullrockern tänker jag skulle hjälpa om man kliver lite utanför och även vid åkning med barn (=lättvridna vid plana skidor).

Bra tips, den har jag funderat mkt på. Jag är ju en riktig sucker for Katana (är väl identisk förutom bredd?) förutom då att den i 190-längd slukar en medelstor svensk skidort i en sväng wink

Pillard
3077 inlägg

Apropå det här med Project 100... https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=147177 Nån som vet hur den skidan förändrats över tid? Hade ju varit grymt om någon kunnat beskriva skillnaden i känsla mellan den och Bibby/PB&J. Moment har ju lite försvunnit så frågan är väl om någon åkt dem på senare år? @glisseur kanske är mitt bästa hopp där? Eller förstås @Hasse_Lindborg Hur jämför du PB&J mot Project 100?

Anders_Nilson
601 inlägg
Anders_Nilson 601 inlägg 10 mån sedan

Jag kommer gå på Nordica Enforcer 93 till nästa år, har kört med Salomon Q98 som funkat bra (förutom ett par riktiga GS när man ska jobba då smile)
Kommer teama upp dem med ett par Salomon Shift och sen Dalbello Lupo 130C.
Ja det kommer vara tyngre än Q98 men med ett bättre bett så det kommer passa mina traditionella tankar och fortfarande vara lättare än med den telis setup som jag har turat med nu på slutet och lättare än allt gammalt mög som man kört på genom åren.
Hade kunnat tänka mig att gå ner lite till i bredd men vill fortfarande ha en lång skida och då blir det begränsat.

- an

Pillard
3077 inlägg

Anders_Nilson :

Jag kommer gå på Nordica Enforcer 93 till nästa år, har kört med Salomon Q98 som funkat bra (förutom ett par riktiga GS när man ska jobba då smile)
Kommer teama upp dem med ett par Salomon Shift och sen Dalbello Lupo 130C.
Ja det kommer vara tyngre än Q98 men med ett bättre bett så det kommer passa mina traditionella tankar och fortfarande vara lättare än med den telis setup som jag har turat med nu på slutet och lättare än allt gammalt mög som man kört på genom åren.
Hade kunnat tänka mig att gå ner lite till i bredd men vill fortfarande ha en lång skida och då blir det begränsat.

- an

Men inget bredare för puderdagarna? Det där med Shift låter ju väldigt lockande. Men ska jag göra det bytet också kommer kalaset bli väldigt dyyyrt wink

Anders_Nilson
601 inlägg
Anders_Nilson 601 inlägg 10 mån sedan

Pillard :

Men inget bredare för puderdagarna? Det där med Shift låter ju väldigt lockande. Men ska jag göra det bytet också kommer kalaset bli väldigt dyyyrt wink

Har liksom inte tyckt att jag saknat bredden.
Åkte på ett par DPS wailer 112 förra året men tyckte det blev så brytigt när det var hårt och kände inte att jag hade behov av den bredden.
Min absoluta favorit var en Scott Mission 198 som var typ 85 i midjan men med en bred och flack nos, 20m radie, inte helt olik i formen som Enforcen, helt grym utanför så jag tänker att 193 och 93 blir perfekt

RWD
605 inlägg

Ja, det är ju altid bekymret att kunna testa.
Vet tyvärr inte var. Har haft SD110 innan och utgick ifrån den och de ändringar de gjort till årets modeller.
Har inte själv testat Q115 så svårt att jämföra.
Hade ett par Atris (16/17) tidigare i vinter och har även ett par Atris.
Det är framförallt hårdare tail på SD104 om jag jämför med de två. Tycker inte den är jättemjuk fram snarare medel. Mest orolig att den kanske kan vara för hård i riktigt puder.
Ska snöa mer imorgon så tänkte ta Animan på fm. så får vi se skillnaden smile

Pillard :

Hade varit nice att prova även SD104. Mitt problem med mjukhet uppstår mest i puder men också i uppkört. Om jag upplever Q115 som för mjuk i framför allt tip, hur tror du det relaterar till SD104?

Var får man tag i Line för testning? Att man ska kunna testa dem i knädjupt pow är väl att hoppas på för mycket men kanske finns nån som har demoskidor som man kan köra i svenska fjäll iaf?

Fatboy
146 inlägg
Fatboy 146 inlägg 10 mån sedan

Jag tycker du ska satsa på att behålla bibby och sedan skaffa en pistskida, som är ungefär 85 i midjan. Om man åker offpist spelar det ju inte jättestor roll om midjan är 105 eller 115, det är ju ingen nackdel med 115 även om det bara är 10cm pow. Du får ju en skida som är mycket bättre i pist om msn väljer ex rtm84, ikonic 84ti eller liknande

Pillard
3077 inlägg

RWD :

Vet tyvärr inte var. Har haft SD110 innan och utgick ifrån den och de ändringar de gjort till årets modeller.
Det är framförallt hårdare tail på SD104 om jag jämför med de två. Tycker inte den är jättemjuk fram snarare medel. Mest orolig att den kanske kan vara för hård i riktigt puder.

Pillard :

Alltså om jag ska försöka förklara Bibbyn (och därigenom PB&J) så är den rejält styv och väldämpad. Jag har tom kompisar som provat dem och tycker att de är astråkigt plankiga. Samma kompisar har verkligen gillat Q115 och Nordica Patron. Bibbyn har dock en väldigt snäll tail-shape, vilket gör att den är enormt lättåkt. Man kan lätt styra den med bara fötterna även i rejält mycket snö. Dock flyter den inte riktigt utan går snarare i snön, om man inte åker fort förstås. Just den här förmågan att vara lättåkt och aldrig straffa dig, trots att den ger stadga och trygghet är vad jag är ute efter.

iSooLi
865 inlägg
iSooLi 865 inlägg 10 mån sedan

Det är inte utan poetiska inslag i din beskrivning av Bibbyn. Skönpoesi tycker jag och instämmer!

Pb&j är nog som du säger kanske det närmaste man kommer om du vill efterlikna Bibbyn i egenskaper. Har inte själv testat den aktuella versionen men tror du BC Camox, den vanliga inte fb-varianten, skulle kunna vara nåt åt det hållet?

The older I get, the faster I was. Citera
Hasse_Lindborg
2921 inlägg

iSooLi :

Det är inte utan poetiska inslag i din beskrivning av Bibbyn. Skönpoesi tycker jag och instämmer!

Pb&j är nog som du säger kanske det närmaste man kommer om du vill efterlikna Bibbyn i egenskaper. Har inte själv testat den aktuella versionen men tror du BC Camox, den vanliga inte fb-varianten, skulle kunna vara nåt åt det hållet?

PB&J är en bra skida. wink Vet inte om jag föredrar den eller Opionion. Är oxå fortfarande säker att. J-skis skulle passa dig wink

Pillard
3077 inlägg

iSooLi :

Hehe! Ja att jag gillar Bibbyn står ju utom allt tvivel. Frågan är ju dock om det jag behövr är en till smalare Bibby eller nåt helt annat som komplement

Hasse_Lindborg
2921 inlägg

Pillard :

iSooLi :

Hehe! Ja att jag gillar Bibbyn står ju utom allt tvivel. Frågan är ju dock om det jag behövr är en till smalare Bibby eller nåt helt annat som komplement

Säger fortfarande Carbon 98. Testa den.... Är lyrisk över Carbon serien. wink

Pillard
3077 inlägg

Hasse_Lindborg :

Pillard :

iSooLi :

Säger fortfarande Carbon 98. Testa den.... Är lyrisk över Carbon serien. wink

Hehe! Ok, var får jag tag i en sån för test tror du?

Hasse_Lindborg
2921 inlägg

@areskidfabrik vem har de i Funäsdalen eller Lofsdalen? Annars så går jag i god för han. wink

AreSkidfabrik
63 inlägg
AreSkidfabrik 63 inlägg 10 mån sedan

@Hasse_Lindborg & @Pillard Dessvärre tror jag inte den finns för test i Funäsdalen. Tidigare jobbade vi med Sportmaffian i Funäs, men när de la ner sin verksamhet så upphörde även vårt samarbete. Till nästa år kommer vi att jobba med Topsport i Funäsdalen och Ramundberget, så det känns jättekul. Med andra ord går jag bet på test av Opinion 98 Carbon i Funäs/Lofsdalen. // Calle

Pillard
3077 inlägg

AreSkidfabrik :

@Hasse_Lindborg & @Pillard Dessvärre tror jag inte den finns för test i Funäsdalen. Tidigare jobbade vi med Sportmaffian i Funäs, men när de la ner sin verksamhet så upphörde även vårt samarbete. Till nästa år kommer vi att jobba med Topsport i Funäsdalen och Ramundberget, så det känns jättekul. Med andra ord går jag bet på test av Opinion 98 Carbon i Funäs/Lofsdalen. // Calle

Ah, synd! Ja var inne själv på Sportmaffian i påskas och det hade verkligen krympt. Men betyder det att det kommer att finnas skidor för test under nästa säsong hos Topsport?

AreSkidfabrik
63 inlägg
AreSkidfabrik 63 inlägg 10 mån sedan

@Pillard Yes, Sportmaffian har i praktiken blivit en annan butik (även med annat namn). Det kommer att finnas skidor för test hos Topsport nästa säsong: Frontier 80/85 + Project 90 + Fusion 95 + Mothertree 95. // C

RWD
605 inlägg
RWD 605 inlägg 10 mån sedan

Pillard :

RWD :

Pillard :

Alltså om jag ska försöka förklara Bibbyn (och därigenom PB&J) så är den rejält styv och väldämpad. Jag har tom kompisar som provat dem och tycker att de är astråkigt plankiga. Samma kompisar har verkligen gillat Q115 och Nordica Patron. Bibbyn har dock en väldigt snäll tail-shape, vilket gör att den är enormt lättåkt. Man kan lätt styra den med bara fötterna även i rejält mycket snö. Dock flyter den inte riktigt utan går snarare i snön, om man inte åker fort förstås. Just den här förmågan att vara lättåkt och aldrig straffa dig, trots att den ger stadga och trygghet är vad jag är ute efter.

Nu har jag hunnit testa SD104 i nästan alla förhållanden utom riktigt puder.
Går kanon i hård pist och är riktigt rolig att bränna på i hög fart i medelstora till stora svängar i på gränsen till isig röd/svart pist.
Går även hur fint som hellst att köra kortsväng i svart pist hård som uppkört på em. Betydligt lättare än med mina gamla pistskidor med 13,5m radie som inte är lika sladdvänliga.
Riktigt skön i 10-15 cm nypistad nysnö i pisten där en smalare pistskida sjunker ner för mycket. Sak samma när det har blivit uppkört på eftermiddagen. Går som på räls genom snöhögarna.
Det som de inte funkade klockrent i, var 15-20cm vindpackad snö där den ibland högg fast lite med tailen om man försökte sladda lite, vilket kanske är väntat pga ganska hård tail. Där funkade Animan bättre. Däremot inga problem om man ligger på skär.

Upplevde aldrig heller att den var för mjuk i tipen. Men det var aldrig mer än 15cm nysnö.

Tror faktiskt jag har en en perfekt kombo nu med SD104 och Animan.
Möjligen att jag skulle uppdatera mina gamla Völkl p60 till något nyare men tycker inte det var någon enorm skillnad på dem och nyaste racetiger sl t.ex.

Pillard
3077 inlägg

Vad tror ni, Blizzard Peacemaker som alltiallo med Bibbyn kvar som komplement om det vankas rejäla dump och på sikt kanske en pistskida för svenska förhållanden? Nån som provat Peacemakern?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook