Perfekta Quivern?

RWD
Online 610 inlägg
RWD 610 inlägg 10 mån sedan

Menar du peacemaker?

http://blistergearreview.com/gear-revie … peacemaker

Finns väl inte längre utan är ersatt med rustler

Pillard :

Vad tror ni, Blizzard Peacekeeper som alltiallo med Bibbyn kvar som komplement om det vankas rejäla dump och på sikt kanske en pistskida för svenska förhållanden? Nån som provat Peacekeepern?

Pillard
Online 3078 inlägg
Pillard 3078 inlägg 10 mån sedan

RWD :

Menar du peacemaker?

Pillard :

Vad tror ni, Blizzard Peacekeeper som alltiallo med Bibbyn kvar som komplement om det vankas rejäla dump och på sikt kanske en pistskida för svenska förhållanden? Nån som provat Peacekeepern?

Japp, ändrar namnet i orginalinlägget. Helt rätt att den utgått men lyckats hitta en begagnad till bra pris... Idel positiva omdömen men alltid kul att höra några direkta omdömen. Att den är nästan identisk i uppträdandet med PB&J enligt Blister är ju en grymt bra start. Oroar mig dock lite för de mjukare ändarna...

RWD
Online 610 inlägg

Pillard :

RWD :

Menar du peacemaker?

Pillard :

Japp, ändrar namnet i orginalinlägget. Helt rätt att den utgått men lyckats hitta en begagnad till bra pris... Idel positiva omdömen men alltid kul att höra några direkta omdömen. Att den är nästan identisk i uppträdandet med PB&J enligt Blister är ju en grymt bra start. Oroar mig dock lite för de mjukare ändarna...

Jag tycker ju att det inte blir lika roligt lite hårdare pist med för mjuk tail. Men prioriterar du den för mjukare underlag så är det ju ok. Men då skulle jag också gått upp i bredd till 110-115 åtminstone.
Så fort det är några cm mjuk snö i backen så funkar 110-115 mm i midja lika bra som en runt 90.
Har inga som hellst bekymmer med bredden på mina Anima om det är några cm packad/pistad nysnö sen är den ju grymt skön i offpist så fort det blir 15-20 cm nysnö, även om det blir lite vindpinat eller lite blötsnö.

Pillard
Online 3078 inlägg

RWD :

Pillard :

RWD :

Menar du peacemaker?

Jag tycker ju att det inte blir lika roligt lite hårdare pist med för mjuk tail. Men prioriterar du den för mjukare underlag så är det ju ok. Men då skulle jag också gått upp i bredd till 110-115 åtminstone.
Så fort det är några cm mjuk snö i backen så funkar 110-115 mm i midja lika bra som en runt 90.
Har inga som hellst bekymmer med bredden på mina Anima om det är några cm packad/pistad nysnö sen är den ju grymt skön i offpist så fort det blir 15-20 cm nysnö, även om det blir lite vindpinat eller lite blötsnö.

Men om vi börjar titta på 110-115midja så är vi ju nästan uppe i Bibbysarnas 118, så då finns ju ingen poäng. Men visst har du ganska rätt. Jag har ju tom tyckt att 118 funkat rätt bra i uppkörd pist. Över lag så föredrar jag ju dock en "snäll" tail. Den ska vara lätt att trycka ut när man vill men också kunna hålla bra grepp på skär.

RWD
Online 610 inlägg
RWD 610 inlägg 10 mån sedan | Senast ändrad RWD (10 mån sedan)

Då kanske inte Peacemakern är så dum i alla fall. Ser ju ut att ha en ganska snäll tail med mycket rocker. ganska lik Animan men smalare då. Men det kan ju vara mycket annat i uppbyggnaden av skidan som spelar in på egenskaperna än geometrin.
Är den begagnad och till bra pris så hade jag nog köpt och testat om du tycker den verkar ha det du söker. Bara att sälja annars ju. Blir ju inte samma förlust som att köpa nytt.
Har åkt på fem olika freerideskidor de två senaste säsongerna och testat minst ett dussin på skidtester. Ju mer man testar ju mer kommer man fram till vad man letar efter. Trivs kanon med det jag har nu men vill säkert testa nåt nytt nästa säsong, så det är lika bra att ställa in sig på det smile
Även om jag är grymt nöjd med SD104 så är det ändå Animan som jag längtar mest att få åka på då det ju är lösnnöåkningen man vill åt och då vill man ha brett under foten så klart.

Pillard :

Men om vi börjar titta på 110-115midja så är vi ju nästan uppe i Bibbysarnas 118, så då finns ju ingen poäng. Men visst har du ganska rätt. Jag har ju tom tyckt att 118 funkat rätt bra i uppkörd pist. Över lag så föredrar jag ju dock en "snäll" tail. Den ska vara lätt att trycka ut när man vill men också kunna hålla bra grepp på skär.

Pillard
Online 3078 inlägg

Mm, det var exakt så där jag gjorde förut. Köpte på mig massa skidor och sen testade mig fram. Blev så lycklig när eländet var över och jag hade fastnat för Bibbyn. Blir så jobbigt att bygga på ett jättelager igen bara. Verkar dessutom vara bra mycket svårare att sälja begagnat numera. Har haft ett par Q115 ståendes hela vintern som ingen verkar nappa på (la ut dem för 1000:- sista gången...)

RWD
Online 610 inlägg

Haha, ja det är väl risken. Jag kanske har haft tur. Har lyckats sälja av det mesta utan några jätteförluster men har heller inte behållit dem för länge utan sålt så fort jag bestämt mig för att de inte passat mig.
Det enda sättet annars är ju att testa skidorna först för man kan ju ha så väldigt olika uppfattning om samma skida, så det är alltid en risk att köpa utan att ha testat.

Pillard :

Mm, det var exakt så där jag gjorde förut. Köpte på mig massa skidor och sen testade mig fram. Blev så lycklig när eländet var över och jag hade fastnat för Bibbyn. Blir så jobbigt att bygga på ett jättelager igen bara. Verkar dessutom vara bra mycket svårare att sälja begagnat numera. Har haft ett par Q115 ståendes hela vintern som ingen verkar nappa på (la ut dem för 1000:- sista gången...)

edelovekillerr
Online 153 inlägg
edelovekillerr 153 inlägg 10 mån sedan

Black Crows Daemon kanske?

Pillard
Online 3078 inlägg

Sådär, då har ett steg iaf tagits och ett par begagnade Blizzard Peacemaker är inhandlade. Egentligen uteslutande på det faktum att Blister liknar dem vid PB&J så pass att skidorna framstår som närmast identiska. Eftersom jag fick skidan till ett rätt bra pris så känner jag också att det helt klart är värt att testa. Det blir inserts och antagligen Beast 16 till de två första i listan.

Quivern kommer då alltså inför nästa säsong att bestå av:

- Bibby 190 med 118-midja för ev Japan-resa och ifall prognosen säger enorm dump dit jag ska åka i övrigt
- Blizzard Peacemaker 186 104-midja för ungefär allt annat
- (Tills den blir såld) Navis Freebird 185 102-midja. Skulle den inte bli såld får den väl åka med ifall det nästa år blir tredje gången gillt och jag åker med frun till Keb...
- Eventuell ytterligare skida ifall jag känner att jag blir sugen på nåt helt pistorienterat. Då blir det antagligen nån gammal dam-race-gs/sl eller motsvarande. Problemet om jag ska gå på race är ju att jag behöver ha två par pjäxor med mig då...

dallan
Online 516 inlägg
dallan 516 inlägg 10 mån sedan

Vad har du för pjäxor?

Pillard
Online 3078 inlägg

dallan :

Vad har du för pjäxor?

Mtn Lab som sitter galant och smidiga att använda. Sen har jag ett par Pinnacle 110 som sitter bra men de är ett jävla meck att få på och av.

herrgard
351 inlägg
herrgard 351 inlägg 10 mån sedan

Berätta lite mer om Peacemaker!

Pillard
Online 3078 inlägg

herrgard :

Berätta lite mer om Peacemaker!

Vet faktiskt väldigt lite än så länge. Jag utgår ifrån att Blister (och Moment själva) likställer PB&J med en smalare Bibby. Sen i ett senare test likställer Blister Peacemaker med PB&J. Jag utgår alltså från att Peacemaker är en smalare Bibby. När jag sen hittade en begagnad PM till en tredjedel av nypriset hos en PB&J tyckte jag det var värt att testa.

dallan
Online 516 inlägg

Du skulle kunna ha typ en Supershape i valfri färg när du vill köra med lab på pistskida. Dom har bindningar som är kompatibla med WTR, möjligt att det går med rebels också, men inte fis varianterna.

Halvsmurfen
155 inlägg
Halvsmurfen 155 inlägg 10 mån sedan | Senast ändrad Halvsmurfen (10 mån sedan)

dallan :

Du skulle kunna ha typ en Supershape i valfri färg när du vill köra med lab på pistskida. Dom har bindningar som är kompatibla med WTR, möjligt att det går med rebels också, men inte fis varianterna.

Nu ska vi inte blanda ihop sulorna. Vi har
Alpinsulor
Grip Walk
WTR ( som är på väg att försvinna till förmån för Grip Walk)
Touring sulor
Touring sulor som inte följer ovan standard.

MTN Labs har väl touring sulor. Då behövs det en MNC(Multi norm compatible) bindning.
Här finns lite mer för nörden on WTR/GripwalkMNC
https://www.pugski.com/threads/the-new- … rt-2.6477/

dallan
Online 516 inlägg

Sant, är samma ISO norm dock 9523, men är inte ok med en WTR bindning. Men dom nya Tyrolia MBS https://www.tyrolia.com/shop/en-IE/prd-12-mbs-3.html är ok.

Ber om ursäkt om jag var otydlig, men dom nya Tyrolia är 9523 och GW funkis.

Pillard
Online 3078 inlägg
Pillard 3078 inlägg 10 mån sedan | Senast ändrad Pillard (10 mån sedan)

Generellt är jag försiktig med att prata "begrepp" numera; WTR, Alpin osv utan kör stenhårt på DIN-normerna. Då riskerar man inte att feltolkningar orsakar pajjade knän... MTN Lab har 9523 och ifall det finns race-skidor som klarar bindningar som klarar 9523 kan det förstås vara intressant på sikt.

Personligen gillar jag den här guiden bäst... http://blistergearreview.com/gear-revie … s-bindings

Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 10 mån sedan | Senast ändrad Corin (10 mån sedan)

Halvsmurfen :

dallan :

Nu ska vi inte blanda ihop sulorna. Vi har
Alpinsulor
Grip Walk
WTR ( som är på väg att försvinna till förmån för Grip Walk)
Touring sulor
Touring sulor som inte följer ovan standard.

MTN Labs har väl touring sulor. Då behövs det en MNC(Multi norm compatible) bindning.
Här finns lite mer för nörden on WTR/GripwalkMNC
https://www.pugski.com/threads/the-new- … rt-2.6477/

Korrekt! Det är en jäkla röra det där med sulor och bindningar och olika normer. Viktigt att komma ihåg att WTR-bindningar inte tar annat än just WTR och alpin. WTR och ISO 9523 (touring standard) kan finnas på samma sula, men det betyder inte alla sulor har båda normerna. Inte lätt.

livet är en semester Citera
Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 10 mån sedan | Senast ändrad Corin (10 mån sedan)

dubbelmacka

livet är en semester Citera
Pillard
Online 3078 inlägg
Pillard 3078 inlägg 1 månad sedan

Sparkar liv i min egen evighetstråd igen. Nu är Peacemakern testad iaf (det blev dessutom Shifts, fasen så nöjd med dem). Skidan känns faktiskt som en kortare, smalare Bibby. Det är väl förstås bra men frågan är om inte 186 cm peacemaker är för kort. Den var extremt lätthanterad i Ramis snöiga pister men jag kan inte säga att jag upplevde att det är skidan jag kommer att vilja ta ut på högfartsåkning i pisterna i alperna direkt. Nu åkte jag på den frammonterad ca 10mm och det kan ha gjort sitt för att kännas kort.

Navisen är dock såld och nu verkar det bli av med en tur till Keb (Nallo) i april för lite turande. Är jag totalt dum i huvudet ifall jag tänker mig att det kommer funka kalas med Peacemakern där? Borde jag satsa på något annat?

Kruxet är väl att när man öppnat porten till ett flerskidsquiver så är man körd, det finns ingen ände på eländet. Bibbyn funkar ju fortfarande galant i all mjuk snö. Dock blir den ju för stor, klumpig och ffa bred för alpresor där dumpen uteblir och egentligen för svensk fjällåkning. Sen är den ju alldeles åt helsicke för stor och tung för Nallo. En tanke som slog mig var att gå ner ännu lite till och satsa på Enforcer93 i 185cm för allt det där då inte Bibbyn funkar. Vad tror ni om det?

dallan
Online 516 inlägg
dallan 516 inlägg 1 månad sedan

Enforcer 93 känns tung som turskida.
Vill du ha en med metall i som känns snäppet lättare kan Atomic Vantage 97 ti kanske va något, eller 90 ti. Inte värst lekfull shape på dom dock.
Annars kore, qst, rustler kanske? Sick day 94?

Jag har ingen aning smile

Fatboy
Online 148 inlägg
Fatboy 148 inlägg 1 månad sedan

Om en vecka kan jag säga mer om Rustler 9😀. Kör ju dock med vanlig alpinbindning. Har tänkt att köra med dom när mina OGSO Corbets (115mm, 195cm) känns lite stora

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad LawndartGustav (1 månad sedan)

Du har två skidor som funkar till mkt! är väl super. Kan inte en turskida var det som behövs vid sidan om? men beror på hur mkt du turar, flera dagar i rad med över 2kg skida och shift blir ju rätt jobbigt jämfört med en 1500g skida o en 200g bindning. Men det jobbigaste blir ju såklart om man inte har tränat, då spelar det ju ingen roll iaf big_smile
Sen gör det jäkligt stor skillnad i vad för pjäxa man har och vad den väger såklart smile Mtn lab är ju en bra kompromiss, den gör det mesta bra! är inte förtjust i gåläget framåt dock.

Åk mer jobba mindre! Citera
termons
323 inlägg
termons 323 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad termons (1 månad sedan)

Roligt att Peacemaker och Shift verkar funka. +10 låter nog något för långt fram utan att veta hur centrerat och lätt på foten du åker. Tror den kan funka att charga måttligt med om du flyttar bak något...ok läste nu att det kan vara begränsat med charging..(på blister) svårt med lekfullt och stabilt..

Tycker också en turskida med lätt bindning är vad du behöver för långa vår turer.

kurono
Online 128 inlägg
kurono 128 inlägg 1 månad sedan

Pillard :

Sparkar liv i min egen evighetstråd igen. Nu är Peacemakern testad iaf (det blev dessutom Shifts, fasen så nöjd med dem). Skidan känns faktiskt som en kortare, smalare Bibby. Det är väl förstås bra men frågan är om inte 186 cm peacemaker är för kort. Den var extremt lätthanterad i Ramis snöiga pister men jag kan inte säga att jag upplevde att det är skidan jag kommer att vilja ta ut på högfartsåkning i pisterna i alperna direkt. Nu åkte jag på den frammonterad ca 10mm och det kan ha gjort sitt för att kännas kort.

Navisen är dock såld och nu verkar det bli av med en tur till Keb (Nallo) i april för lite turande. Är jag totalt dum i huvudet ifall jag tänker mig att det kommer funka kalas med Peacemakern där? Borde jag satsa på något annat?

Kruxet är väl att när man öppnat porten till ett flerskidsquiver så är man körd, det finns ingen ände på eländet. Bibbyn funkar ju fortfarande galant i all mjuk snö. Dock blir den ju för stor, klumpig och ffa bred för alpresor där dumpen uteblir och egentligen för svensk fjällåkning. Sen är den ju alldeles åt helsicke för stor och tung för Nallo. En tanke som slog mig var att gå ner ännu lite till och satsa på Enforcer93 i 185cm för allt det där då inte Bibbyn funkar. Vad tror ni om det?

Tänkte transportsträckan till keb... Hur tar ni er ut ? Skoter eller tågar ni på med skidorna? Ifall det är skoter bör du ju inte ha några problem att tura med dem. Du behöver ju inte ha bråttom heller! Folk har ju turat med rambindningar och tunga skidor o pjäxor förr innan allt blev så "lätt".

Pillard
Online 3078 inlägg

Är inte reiseleiter den här gången men som jag förstår det blir det skoter både till Keb och sen även vidare till Nallo isf. Kondisen är ju helt ok annars och när jag är skadefri (rehabar hälsenor för stunden) springer jag iaf ca 2,5 mil i veckan med ca 41min-mil och femman på en bit under 20 min. Sen är ju frågan hur översättningsbart löpkapacitet är till att tura i några timmar?

Men kontentan här kanske är att man inte behöver jaga vikt direkt utan kan fokusera på åkegenskaperna? Började nästan ångra Navis-försäljningen....

kurono
Online 128 inlägg

Kondisen verkar ju väldigt bra! Hur långa strapatser är det typ?

Det är bara att testa! Inte så att du kommer dö haha. Är det så att du vill ha något lättare nästa gång så vet du smile

Pillard
Online 3078 inlägg

kurono :

Det är bara att testa! Inte så att du kommer dö haha. Är det så att du vill ha något lättare nästa gång så vet du smile

Vet faktiskt inte hur långa de är exakt. Men det är ju rent turande, så om man vill åka 1000fhm nerför får man ju gå 1000fhm upp först. Och som jag förstår det finns det ju ett gäng ganska rejäla toppar att beta av.

kurono
Online 128 inlägg

Pillard :

kurono :

Vet faktiskt inte hur långa de är exakt. Men det är ju rent turande, så om man vill åka 1000fhm nerför får man ju gå 1000fhm upp först. Och som jag förstår det finns det ju ett gäng ganska rejäla toppar att beta av.

Med din kondition lär du överleva det utan problem smile
Tycker det är mycket lättare att gå med skidor än att springa och jag klarar inte ens milen haha. Fast jag går ju i min egen takt wink

Följer en snubbe från Finland på insta, han kör skidor från black Diamond på ca 2kg st och atk freeraider 14. Turar ofta och var ju till Keb förra året. Fanns ju en video här på freeride på det. Han verkar ju inte ha några problem att köra på smile

Pillard
Online 3078 inlägg

Hm, kanske ska köra Bibbysarna när jag ändå är igång wink Dock misstänker jag att bredden är ett större problem ifall man behöver gå på skrå längre sträckor?

kurono
Online 128 inlägg

Pillard :

Hm, kanske ska köra Bibbysarna när jag ändå är igång wink Dock misstänker jag att bredden är ett större problem ifall man behöver gå på skrå längre sträckor?

Men skoter till stugan ända fram där ni bor? Ta med dig två par skidor?

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 1 månad sedan

Är ju valfritt såklart men man njuter ju mer av turande om man inte kämpar som ett djur pga dålig kondis eller tung utrustning wink En dag med tungt är väl ok men flera blir ju jobbigt.
Du får väl öva i lokala backen, är många timmar att gå uppför o lite annat sätt att använda musklerna så lär inte skada big_smile
Personligen har jag börjat uppskatta turande pga lätta grejor och bättre kondis, innan var det bara pina uppför.

Åk mer jobba mindre! Citera
Pillard
Online 3078 inlägg

Börjar landa i att det jag egentligen behöver är en skida som kombinerar rejäl pistprestanda med att kunna turas på. Efter osunda mängder recensionsläsande landar jag i att peacemakern byts ut mot ett par Kore93 (eller borde jag gå upp på 99 el 105?). Vilken längd borde jag sikta på? 189 känns som att den kan bli lite lång i ramisskog (dagar då det mest åks pist men man ändå ramlar ut i skogen en del) 180 känns dock väldigt litet för mig. Jag kör ju 190 i bibbys och är 188cm lång och väger knappt 80 kilo. Jag vill ju att skidan ska gå att köra rejält fort i långa piståk i alperna också... 186 peacemaker kändes kort och 185 navis freebird kändes ganska ok

Vattendroppe
Online 3019 inlägg
Vattendroppe 3019 inlägg 1 månad sedan

@Pillard En sak att tänka på gällande vikt är också att i takt med att du går med högre vikt blir muskelstyrka och mjölksyraresistens en större faktor är "löparkondis". Lite som att cykla med höga växlar.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Pillard
Online 3078 inlägg

Vattendroppe :

@Pillard En sak att tänka på gällande vikt är också att i takt med att du går med högre vikt blir muskelstyrka och mjölksyraresistens en större faktor är "löparkondis". Lite som att cykla med höga växlar.

Ah, intressant. Muskelstyrka är nog inte riktigt min grej dock wink

Vattendroppe
Online 3019 inlägg

@Pillard Då blir lättare setup desto viktigare om du vill ha en trevlig turupplevelse smile Glöm inte bort att gå flackt och att pjäxvikt kanske t o m är viktigare än skidvikt!

Vattendroppe
Online 3019 inlägg

@Pillard Då blir lättare setup desto viktigare om du vill ha en trevlig turupplevelse smile Glöm inte bort att gå flackt och att pjäxvikt kanske t o m är viktigare än skidvikt!

Pillard
Online 3078 inlägg

Vattendroppe :

Så Kore it is then smile Nya pjäxor ligger dock inte i korten. MTN Lab känns dock lätta nog. Sen är jag förstås avis på fruns Backlands när det ska gås en bit men de hade inte funkat för mig i övrig åkning.

Hasse_Lindborg
Online 2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 1 månad sedan

Pillard :

Vattendroppe :

Så Kore it is then smile Nya pjäxor ligger dock inte i korten. MTN Lab känns dock lätta nog. Sen är jag förstås avis på fruns Backlands när det ska gås en bit men de hade inte funkat för mig i övrig åkning.

Varför Kore?

Pillard
Online 3078 inlägg

Hasse_Lindborg :

Varför Kore?

Lätt, samtidigt som den verkar vara rejält fartstabil och dämpad i pisten. Allt jag behöver som komplement till Bibbysarna

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook