Val av bindningar och pjäxor för Armada ARV JJ 116 mm, 185 cm

PhilipLeuf
4 inlägg
PhilipLeuf 4 inlägg 8 mån sedan | Senast ändrad PhilipLeuf (8 mån sedan)

Hej, jag var i Åre över påsk och turade för första gången med två vänner.

Jag hade efter många timmars googlande skaffat mig följande utrustning.

Skidor: Armada ARV JJ 116, 185 cm långa (https://www.evo.com/skis/armada-arv-116-jj)
Bindning: Dynafit Speed Turn 2.0 (https://www.xxl.se/dynafit-speed-turn-2 … 33_1_style)
Pjäxa: Dynafit Radical (https://www.xxl.se/dynafit-radical-17-1 … 14_1_style) storlek 27
Stighudar: G3 expedition (https://us-store.genuineguidegear.com/p … ng-skins-1)

Men utan erfarenhet är det svårt att välja rätt direkt. Efter en halv dag så märkte jag väldiga problem med min bindning. Dels för att xxl.se monterat den dåligt och inte ställt in DIN trots att jag angav det vid beställning. Avståndet mellan pjäxan och bakdelen var 11mm och DIN stod på 5 trots att jag angett 9 med en vikt på 95 kg och 181 cm lång. Bindningen löste ut för minsta lilla och mitt första åk i en röd backe på väg till toppen slutade illa, båda skidorna for iväg.

Jag gick ner till Åre Skidsport som påpekade ovannämda fel, samt att bindningen inte var stark/bra nog för en så pass bred skida utan lämpade sig mer till lite smalare skidor (< 100 mm).

De monterade istället Marker Kingpin 13 som fungerade betydligt bättre, som inte löste ut en enda gång på resterande 3 dagar, samtidigt så gillar jag den minimalistiska designen på Dynafits bindningar mer.

Nu undrar jag vad ni här på freeride rekommenderar åt mig som turar en del men framförallt vill ha något som fungerar bäst nerför i puder. Men även också vid lite hårdare förhållande.

Jag är öppen för att byta ut allt för att nå maximal prestanda men pjäxorna ryker först, då de fortfarande är lite trånga för mina fötter, (samt verkar vara lite för mjuka för mina önskemål?).

/ Philip L

Svar

zingo11
48 inlägg
zingo11 48 inlägg 8 mån sedan

Hola Amigo,
Blir kungligt avundsjuk när jag läser detta(dödssynd enligt romersk-katolska teologin).
Första turandet och införskaffar denna utrustning det stavas kredd.
Armada JJ var faktisk outstanding för mig när dom testades i början av december i Åre.Skulle kanske satsa på 192 för mer flyt i puder.Önskade mig det av mamma i julklapp med fick tubsockar som vanligt.
Bindningen är ett kapitel som kan diskuteras men gilla den minimalistiska designen istället för funktionen,hur tänker du där?
Så har vi då pjäxorna,skidåkaren sökande efter denna heliga graal.Du var på Åre skidsport och snackade inte med Krille,riktigt dumt om du frågar mig.
Skinnen är väl inget att säga om men rekommenderar Kohla vaccum base 2.0,lim användes att boffa med på den gamla goda tiden så det måste undvikas till varje pris.
XXL vill jag helst inte prata om men förhållandet avslutades för 6-7 år sedan,ömsesidigt.
Hassan-Klamydiatest kan ge en fingervisning när det går snett.ICA flamman 10-18 är mitt XXL fast hon kanske var på plats 11 eller 12 otroligt söt och en dag borta.
Så vad är kontentan:
Algoritmen i Google fungerade i denna händelsen .
Har man pengar så köp det man vill ha och lite till.
Hyra är alltid ett bra alternativ för test.
Jean-Claude och jag åkte på samma skidor.Han som en Gud och jag som en kratta om du förstår vad jag menar.
Lavin utrustning och boken Topptur är ett måste.
Lycka till

PhilipLeuf
4 inlägg
PhilipLeuf 4 inlägg 8 mån sedan | Senast ändrad PhilipLeuf (8 mån sedan)

zingo11 :

Hola Amigo,
Blir kungligt avundsjuk när jag läser detta(dödssynd enligt romersk-katolska teologin).
Armada JJ var faktisk outstanding för mig när dom testades i början av december i Åre.Skulle kanske satsa på 192 för mer flyt i puder.Önskade mig det av mamma i julklapp med fick tubsockar som vanligt.
Bindningen är ett kapitel som kan diskuteras men gilla den minimalistiska designen istället för funktionen,hur tänker du där?
Så har vi då pjäxorna,skidåkaren sökande efter denna heliga graal.Du var på Åre skidsport och snackade inte med Krille,riktigt dumt om du frågar mig.
Skinnen är väl inget att säga om men rekommenderar Kohla vaccum base 2.0,lim användes att boffa med på den gamla goda tiden så det måste undvikas till varje pris.
XXL vill jag helst inte prata om men förhållandet avslutades för 6-7 år sedan,ömsesidigt.
Hassan-Klamydiatest kan ge en fingervisning när det går snett.ICA flamman 10-18 är mitt XXL fast hon kanske var på plats 11 eller 12 otroligt söt och en dag borta.
Så vad är kontentan:
Jean-Claude och jag åkte på samma skidor.Han som en Gud och jag som en kratta om du förstår vad jag menar.
Lycka till

Tack för svar zingo! Angående bindningen så har jag bestämt mig för att behålla Kingpin 13 då den helt enkelt verkar vara bäst för mina ändamål. Nya pjäxor blir antingen Lange XT 130, Atomic HAWX 130 eller Nordica Strider 130, lutar mest år Nordica Strider då de är bredast.

Hudarna får jag leva med ett år till eller två då jag i första hand är ute efter åk och inte vandring även om det nu inte var några problem att vandra 4-5 timmar per dag, 4 dagar i rad. Att det är lite jobbigare med mina hudar, skidor, bindningar och pjäxor ser jag som extra träning bara, vill inte kompromissa på åkkvalitén för att spara ett hekto eller två under fötterna. smile

Lavinkit och boken har jag.

PhilipLeuf
4 inlägg
PhilipLeuf 4 inlägg 8 mån sedan

zingo11 :

Hola Amigo,
Så vad är kontentan:
Lycka till

Tack för svar zingo! Angående bindningen så har jag helt klart bestämt mig för att behålla Kingpin 13 då den helt enkelt verkar vara bäst för mina ändamål. Nya pjäxor blir antingen Lange XT 130, Atomic HAWX 130 eller Nordica Strider 130, lutar mest år Nordica Strider då de är bredast.

Hudarna får jag leva med ett år till eller två då jag i första hand är ute efter åk och inte vandring även om det nu inte var några problem att vandra 4-5 timmar per dag, 4 dagar i rad. Att det är lite jobbigare med mina hudar, skidor, bindningar och pjäxor ser jag som extra träning bara, vill inte kompromissa på åkkvalitén för att spara ett hekto eller två under fötterna. smile

Lavinkit och boken har jag.

DavidSilberberg
2 inlägg
DavidSilberberg 2 inlägg 8 mån sedan | Senast ändrad DavidSilberberg (8 mån sedan)

Hejsan! Angående att du inte vill kompromissa med åkkvalittén för att spara på vikten så skulle jag rekommendera Lange - samt Nordicapjäxan ovanför HAWXen då denna Atomicpjäxa är mer av en turpjäxa än de andra två köttigare freeridepjäxorna. Flexen på pjäxor skiljer sig mellan olika märken och därav ger inte dessa pjäxor samma prestanda nerför bara för att de alla har flex 130. HAWXen har nämligen kompromissat med prestandan för ex. viktens skull. Kan för övrigt rekommendera Technicas Cochise-serie. Kör på 120an själv och ser dem i olika flex på var och varannan kotte här i alperna. De har en med 130-flex och 99mm läst. Stridern är för övrigt vinklad lite mer bakåt än vanligtvis hos freeridepjäxor (12° istället för typ 15°) men det kanske inte märks, har inte testat själv. Langepjäxor ska tydligen läcka in vatten enligt många, så även denna modell. Lycka till i sökandet!

PhilipLeuf
4 inlägg
PhilipLeuf 4 inlägg 8 mån sedan

DavidSilberberg :

Hejsan! Angående att du inte vill kompromissa med åkkvalittén för att spara på vikten så skulle jag rekommendera Lange - samt Nordicapjäxan ovanför HAWXen då denna Atomicpjäxa är mer av en turpjäxa än de andra två köttigare freeridepjäxorna. Flexen på pjäxor skiljer sig mellan olika märken och därav ger inte dessa pjäxor samma prestanda nerför bara för att de alla har flex 130. HAWXen har nämligen kompromissat med prestandan för ex. viktens skull. Kan för övrigt rekommendera Technicas Cochise-serie. Kör på 120an själv och ser dem i olika flex på var och varannan kotte här i alperna. De har en med 130-flex och 99mm läst. Stridern är för övrigt vinklad lite mer bakåt än vanligtvis hos freeridepjäxor (12° istället för typ 15°) men det kanske inte märks, har inte testat själv. Langepjäxor ska tydligen läcka in vatten enligt många, så även denna modell. Lycka till i sökandet!

Tack för tipset! Lutar åt Nordican smile

farsan56
Online 53 inlägg
farsan56 53 inlägg 8 mån sedan

Gå in till XXL och slå skidan i skallen på den inkompetente idioten som lurade på dig den combon.

Pjäxor köper man där man kan få riktig hjälp av folk som kan sin sak.
Viktigt!

XXL handlar man av om man vet vad man skall ha, till ett bra pris.

Det där var riktigt dåligt av dom. Säljaren måste saknat all kunskap om vad hen sålde. ”Alla” vet att man inte kan driva en sådan skida med den bindningen.
11mm och din5, herrejösses, tur att du inte skadade dig.
Kräv ersättnig av XXL för att dom sålde en produkt som inte går att använda.

Hoppas du får till ett bra set tillslut!
Go tur Christer

Pillard
Online 2949 inlägg
Pillard 2949 inlägg 8 mån sedan

Om det är 11mm mellan hälen och bindningen är de ju faktiskt felmonterade. Eller är de rätt monterade, bara att de missat förspänningen? Om du gillar Dynafits hade du ju annars kunnat gå på en Radical 2.0. Vill du ha optimal prestanda utför med bibehållen låg vikt och mer minimalistisk design än Kingpin är det väl Vipec som gäller. Vill du ha samma utförsprestanda som Kingpin men med säkrare utlösningsmekanism finns ju Tecton istället. Ska du inte åka mer det här året kommer ju också Shift till nästa år som borde vara betydligt bättre än Kingpin nedför och lika bra uppför (om den inte dras med barnsjukdomar...).

När det gäller pjäxor skulle jag rekommendera att titta på Salomon MTN Lab. http://blistergearreview.com/gear-revie … -mtn-lab-2

Om jag inte missat något är pjäxorna du nämner ovan mest lättade standardpjäxor. MTN Lab är en riktigt styv turpjäxa. Ska du tura ännu mer kanske tom Backland Carbon vore nåt? Det ska dock sägas att du väger lite mer än jag men jag upplever iaf att MTN Lab räcker gott och väl för mig, även när det ska drivas 118mm-skidor i hård pist.

Rek555
1 inlägg
Rek555 1 inlägg 3 mån sedan

Vore intressant att höra ett omdöme om skidorna.

psortti
42 inlägg
psortti 42 inlägg 3 mån sedan

DavidSilberberg :

Kan även slå ett slag för Dalbello Lupo 130 alt 125. Skillnaden är att 125:an har något breare läst, annars exakt samma pjäxa smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook