Fotledsfraktur, erfarenheter?

kappakomplett
Online 387 inlägg
kappakomplett 387 inlägg 9 mån sedan | Senast ändrad kappakomplett (9 mån sedan)

Bröt ankelbenet (fibula, fraktur Weber B) för en vecka sedan i Obergurgl. Blev opererad hemma i Sverige och fick en platta ditskruvad plus en skruv genom brottstället samt ett par märlor från ankelbenet till foten (syndesmosen).
Är det ngn här som har några erfarenheter om vad detta kan innebära för skidåkning, när det väl har läkt alltså? Rehab? Alla erfarenheter välkomna!

Svar

Saltum
Online 20 inlägg
Saltum 20 inlägg 9 mån sedan

Bröt vadben och skenben (pilonfraktur) för 7år sedan. Skadan hände dock inte under skidåkning. Det trista i mitt fall är att frakturen gick igenom ledytan på skenbenet men den skickliga ortopeden lyckades få ihop fragmenten mycket bra.
Vet inte din ambitionsnivå vad gäller skidåkning men för mig som åker 10, i bästa fall 15 dagar om året har inte skadan medfört något problem. Har blivit tvungen att trycka ut pjäxan vid ena ankelknölen eftersom den numera är klart större än innan. Hitta en bra sjukgymnast och slöa inte med rehab är mitt bästa tips!
P

Skaegget
35 inlägg
Skaegget 35 inlägg 9 mån sedan

Goda chanser att bli helt återställd. Då frakturen läkt och svullnaden lagt sig kan plattan och skruvarna bli ett problem vad gäller skav i pjäxan om man har slanka anklar. Man kan isåfall avlägsna platta och skruvar.

Jacob Wester har ju hämtat sig med den äran efter en likadan fraktur. https://www.freeride.se/jacobwester/201 … -day-back/

Lycka till och krya.

ktmgurra
21 inlägg
ktmgurra 21 inlägg 9 mån sedan | Senast ändrad ktmgurra (9 mån sedan)

Knäckte fotleden ( en Brolinare fast på innebandyplan ) i min ungdom ( typ 100-år sedan).
Fick avlägsna alla metall året efter första operationen för att det skavde och gjorde ont, spelade hockey på den tiden och hade problem med grillorna.
Pjäxor var inget problem efter att man tryckt lite runt knölen.
Har dock dragits med att man har varit betydligt "stelare" i den fotleden och att ärrvävnaden varit känsligare för skav ( tunt skinn runt knölarna)
Som alltid kör hårt med rehab bara.

Hoppas det blir bra till slut .....

KTM Gurra Citera
kappakomplett
Online 387 inlägg
kappakomplett 387 inlägg 9 mån sedan | Senast ändrad kappakomplett (9 mån sedan)

Tack för input! Ja, det kanske ser ganska bra ut då, om man har tur och tränar ordentligt... Att Jacob Wester kunde åka uppe i Brevent två månader efter olyckan verkar ju något otroligt, undrar om han gick gipsad sex veckor då? Men han är ett fenomen... Själv vore jag nöjd om jag bara kan åka nästa säsong. Men det ska väl gå, flera av er här har ju råkat värre ut och kommit tillbaka! Det man tänker på är plattan och det skaver. Antingen får plattan tas bort eller också så får pjäxan modifieras.

drH
62 inlägg
drH 62 inlägg 9 mån sedan

Bekymra dig inte för skidåkningen, med skadan du beskriver bör det går bra. När du kan börja åka är en betydligt lurigare fråga.

Samtidigt skall du inte räkna med att fotleden blir precis lika bra som innan.

Plattan anser jag ska bort, svårt att tro att moddade pjäxor kan lösa skavproblemen.

Baserat på noll vetenskap, viss klinik erfarenhet samt en god portion tyckande.

/drH

kappakomplett
Online 387 inlägg
kappakomplett 387 inlägg 9 mån sedan

drH :

Bekymra dig inte för skidåkningen, med skadan du beskriver bör det går bra. När du kan börja åka är en betydligt lurigare fråga.

Samtidigt skall du inte räkna med att fotleden blir precis lika bra som innan.

Plattan anser jag ska bort, svårt att tro att moddade pjäxor kan lösa skavproblemen.

Baserat på noll vetenskap, viss klinik erfarenhet samt en god portion tyckande.

/drH

Tackar för input!
ja, det hela är förstås svårt att bedöma i nuvarande skede. Men om man får hoppas att det går bra och att jag gör min rehab samvetsgrant så borde jag väl kunna åka nästa säsong, dvs om ca 8 månader??
Plattan frågade jag om och tydligen så kan dom ta bort den, men först efter ca sex månader. Sen får man väl ta det försiktigt ett tag när hålen efter skruvarna ska växa ihop? Blir det gips igen efter att plattan tas ut?
Det kan ju inverka menligt på nästa säsong i så fall.
Det kanske är bättre att låta osteosyntesen sitta kvar. Det borde gå att göra ett uttag i innerskon för plattan?

drH
62 inlägg
drH 62 inlägg 9 mån sedan

Nästa säsong bör absolut gå bra förutsatt att inget krånglar.

I teorin blir benet svagare när plattan extraherats (hålen efter skruvarna blir brottangivelser). I praktiken säger åtminstone jag att det inte har någon betydelse. Det vanligaste är att man låter patienten belasta helt fullt efter ektraktion av platta. Gips används ej. Det enda att tänka på är risken för sårruptur, stygnen tas normalt efter 2 veckor, sen är det fritt fram.

Ovanstående med reservation för olika rutiner på olika kliniker, ibland tom inom kliniker beroende på vilken läkare man har...

/drH

kappakomplett
Online 387 inlägg
kappakomplett 387 inlägg 1 vecka sedan

Kan säga efter en vecka i St Anton det hela gick bra. Mina gamla pjäxor skavde dock på metallplattan så det blev nya, med uttag för metallen. En liten ömhet i ankeln i början men nu i slutet av veckan så tänkte jag inte alls på skadan!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook