Varför så breda skidor?

Micke_P76
112 inlägg
Micke_P76 112 inlägg 3 mån sedan

Jag har inte enbart 1 par skor för träning. Jag spelar ju inte squash i mina löparskor.

Varför skulle jag då bara ha ett par pjäxor och ett par skidor... Visst går det men inte fan är det optimalt eller kul. Jag åker ju inte på utrustning som ska göra det svårare att åka. Svårigheten och utmaningen det regleras jumed var jag åker. Annars är nog snowblades bästa skidan. Svårt och utmanande överallt..

Håller med Azom som verkar vara inne på att Feta skidor i pist är bara markera önskad livsstil. (Eller ekonomiska förutsättningar) Inget annat bra.

Flesta kanske skulle köpa 85mm och hyra 120mm när de verkligen behöver dem... Typ veckan i japan... :-)

Anders_Nilson
582 inlägg
Anders_Nilson 582 inlägg 3 mån sedan

Om jag får välja en skida så åker jag på mina 188cm GS skidor, typ 67 i midjan och 25m radie.
väger 8kg och har bindningar av stål.
Finns få gånger någon annan skida slår den i känsla, jag kan nog åka rätt bra på den även utanför, bara hålla ihop stancen och de funkar tillräckligt bra även i puckel, kanske lite styv för att köra tävlingspuckel med men vanlig opistad backe funkar bra.
Om jag jämför med tex Q98 så blir det brytigare och tar längre tid att få upp den på kant vilket gör att en driven kortsväng (strävan mot skär) inte funkar lika bra som med en smalare.
Att sladda runt med en bred skida gör att momentet nere i fötterna är stort och det sliter mer än med en smalare.
Generellt så går de flesta tillverkarna ner i bredd till nästa år, ser det bara som positivt smile

@Hasse_Lindborg kollar man alperna så är det dessutom SL skidor som gäller inte ens GS vilket blir än mer bananas, det är ju fantastiskt roligt att ligga och snurra på ett par 165cm SL skidor i pist

Hasse_Lindborg
2885 inlägg
Hasse_Lindborg 2885 inlägg 3 mån sedan

Anders_Nilson skrev:

Om jag får välja en skida så åker jag på mina 188cm GS skidor, typ 67 i midjan och 25m radie.
väger 8kg och har bindningar av stål.
Finns få gånger någon annan skida slår den i känsla, jag kan nog åka rätt bra på den även utanför, bara hålla ihop stancen och de funkar tillräckligt bra även i puckel, kanske lite styv för att köra tävlingspuckel med men vanlig opistad backe funkar bra.
Om jag jämför med tex Q98 så blir det brytigare och tar längre tid att få upp den på kant vilket gör att en driven kortsväng (strävan mot skär) inte funkar lika bra som med en smalare.
Att sladda runt med en bred skida gör att momentet nere i fötterna är stort och det sliter mer än med en smalare.
Generellt så går de flesta tillverkarna ner i bredd till nästa år, ser det bara som positivt smile

@Hasse_Lindborg kollar man alperna så är det dessutom SL skidor som gäller inte ens GS vilket blir än mer bananas, det är ju fantastiskt roligt att ligga och snurra på ett par 165cm SL skidor i pist

Typ samma skida jag snurrar runt på mest. SL skidor körs oxå en del. Och korrekt att det mest SL skidor i Alperna..

ktmgurra
19 inlägg
ktmgurra 19 inlägg 3 mån sedan

Som vanligt går det trender i allt.
Nu skall alla ut och tura och åka utanför pisterna ( i alla fall när de skall handla prylar)
Stod i lokala skidshopen idag och gällde det pjäxor frågade alla om pjäxor med gåläge och självklart måste man ju ha skidor som passar det också, oavsett om man skall putta kidsen i barnbacken ( då är ju nästa gåläge ett måste) eller bara köra pist.
Så det är nog bara att gilla läget och hoppas man är nöjd med det man har eller lär sig av misstaget att köpa trendiga prylar bara därför att.....
Väldigt mycket av det vi konsumerar köper vi med ögat och hjärtat.... inte med hjärnan.

KTM Gurra Citera
dallan
441 inlägg
dallan 441 inlägg 3 mån sedan

Vi har inget i hjärnan utan hjärtat och ögat smile

Tycker huvudsaken är att man är och åker, vilket jag själv fallerar på fundamentalt just nu, vädret gör mer för upplevelsen än om det är 78 eller 108 mm.

Men tycker argumentet att det är lättare på ett par smala än breda är felaktigt, åkningen är utmaningen, skidan ska bara hjälpa till. Du kan få ut egenskaper på en skida i en backe med en typ av snö som du inte kan få ut av en annan. Håller med mountain man att det är ju bara kul att det finns mycket skidor.

Sen kan man alltid optimera och drömma, där är smaken som baken, vilket tur är.

Fatboy
107 inlägg
Fatboy 107 inlägg 3 mån sedan

Jag har bara ett par skidor och de är 115 i midjan. Jag tänker som @Pillard, hellre lite dåliga pistegenskaper för att veta att jag har något bra under fötterna de episka offpist-dagarna

Mountain_Man
4113 inlägg
Mountain_Man 4113 inlägg 3 mån sedan

På åttiotalet gick det att köra både pist och lössnö med samma smala skidor ... snön måste varit annorlunda då?

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Anders_Nilson
582 inlägg

@Mountain_Man +1
kan man åka så kan man #gubbeikeps

ktmgurra
19 inlägg
ktmgurra 19 inlägg 3 mån sedan

Mountain_Man skrev:

På åttiotalet gick det att köra både pist och lössnö med samma smala skidor ... snön måste varit annorlunda då?

/MM

Var med på den tiden och råkar veta att det var pannbanden som ströp banorna till "omdömescentrum" i hjärnan.
Därför kastade man sig ut handlöst i lössnön med 68 midja

KTM Gurra Citera
Bud66
134 inlägg
Bud66 134 inlägg 3 mån sedan

@Mountain_Man
Klart snön var annorlunda dåsmile
Den var betydligt djupare och solen lös alla dagar.
Snöade gjorde det på nätterna:)
@ktmgurra
Helt rätt, det var pannbandens fel:)

100% Ateist Citera
bjorsi
68 inlägg
bjorsi 68 inlägg 3 mån sedan

Fatboy skrev:

Jag har bara ett par skidor och de är 115 i midjan. Jag tänker som @Pillard, hellre lite dåliga pistegenskaper för att veta att jag har något bra under fötterna de episka offpist-dagarna

Samma här. Överväger stark dock att gå ner till ett par runt 100 i midjan (typ Dynastar Mythic) och 10 cm kortare än det jag åker på idag.

termons
229 inlägg
termons 229 inlägg 3 mån sedan

Kommer inte ihåg om denna varit framme på freeride.se men de här killarna kan verkligen skida om någon...

Vad kommer till skidor så har jag som mål att klara mig med ett par skidor i framtiden. Det som kan göra det möjligt stavas Shift. Tycker om att åka pist offpist och tura. Reser alltid till snön. Kommer att bli svårt att välja skida. Men 99-107 i midja och över 1500g och under 1800g per 180cm skida lutar det åt för tillfället.

Henric-s
47 inlägg
Henric-s 47 inlägg 3 mån sedan

Mountain_Man skrev:

/MM

sant, mina husgudar Scott Smitt, Alain Revel och Glen Plake inspirerade många av oss som är runt 50 idag. Lite komiskt att det inte går att köra i lite vårsnö med ett par skidor som är - 90 under foten idag:)

zingo11
30 inlägg
zingo11 30 inlägg 3 mån sedan

Salut copains,
Intressant med de olika inputen må jag säga.
Exkluderar barnfamiljer, nybörjare och de andra som inte har ett genuint intresse i skidåkning.
Skulle nästan våga påstå att satsa på ett par skidor är snudd på sinnessvaghet.
Skidåkning är så fantastiskt varierande och för att få full utdelning krävs det olika setup.
Har alltid 2-3 par oavsett resans mål är Åmål eller NZ. Detta gäller för övriga familjemedlemmar.
Sänkte från 98 till 88+mjukare i år för offpisten men märke inte någon större skillnad.
Funkar i pist men blir fladdriga vi högre farter, hur roligt är det?
I pisten blir det GS laggen 196/65 oavsett tid på dygnet eller förhållande,skulle inte fundera på något annat val.
Har fått känslan att det är de yngre generationen (30 och yngre) som satsar på bredare lagg och ser väl pisten som ett nödlösning på väg till andra äventyr. De som har noll respekt för farten och vågar satsa utmärker sig.Sinuskurvan med y-axeln 10 blir det max 2 med dom laggen.
Men s...n vilken säsong vi har haft hitintills,hoppas att det håller i sig fram till midsommar.
Ha det gött

Anders_Nilson
582 inlägg

ktmgurra skrev:

68? kommer ihåg skidor som man tyckte hade grymt mycket skärning med mått som 80-60-70

iSooLi
809 inlägg
iSooLi 809 inlägg 3 mån sedan

Äh, kom igen nu gubbs, dags att släppa hörnflaggan. Det var inte bättre förr, så inte heller laggen! Offpist är fortfarande mer än bara puderåkning, se t.ex. brytskaretråden.

Överallt utanför pisten, även i puder, funkar moderna friåkningsskidor bättre än de gamla spetten och i många stycken även i pist är de fan så mycket mer underhållande. Spara smalskideanekdoterna till sen, de kan ni dra för skötarna på ålderdomshemmet om ni fortfarande minns dem då!

The older I get, the faster I was. Citera
Mountain_Man
4113 inlägg

Anders_Nilson skrev:

ktmgurra skrev:

68? kommer ihåg skidor som man tyckte hade grymt mycket skärning med mått som 80-60-70

Ja visst var det väl så att midjemåtten låg omkring 60 mm eller under. Kan det ha varit ner mot 55 mm? Vill minnas att X-Screamen med 68 mm var riktigt, riktigt fet.

/MM

pd
74 inlägg
pd 74 inlägg 3 mån sedan

Eftersom den här tråden har gått över i en nostalgitripp så måste jag bara ställa frågan hur det var med pistningen förr. Kollar man på klipp från Stenmarks och bröderna Mahres storhetstid så ser det ganska stökigt ut, och då är det ändå en tävlingsbacke. När åktes det manchester på morgonen för första gången?

Halvsmurfen
129 inlägg
Halvsmurfen 129 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad Halvsmurfen (3 mån sedan)

Kul tråd. Jag har trist på jobbet så här kommer lite helt osorterade tankar.

Tillbaka till ursprungsfrågan så tror jag att men jag dela ner svaret i 3 olika bidrag som i och för sig hänger ihop något kletigt sätt.

1) Nuvarande marknads norm, coolhetsfaktor mm
2) Prestanda vid olika tillfällen
3) Vad är roligt?

Beroende på person blandas ovanstående lite olika. Själv anser jag att den som har roligast vinner då det är rekreation vi pratar om. Om det betyder att sitta på afterskin med en öl eller att smiska manchester kl 8 på morgonen med FIS skidor… Det är bra att man tycker olika för annars skulle det alltigt vara överjävligt trångt där jag vill vara just idag.

Tänk vad trist med följande konversation på skidbutiken.
- Jag skulle vilja har ett par bra skidor
- Vi har Superduper3000grafenadmatiumXXXTICqx3 för de är bäst.
- Men jag vill tura är du säker på att de funkar..
- 3 oberoende tyska, franska och österrikiska institut har kommit fram till att en midja på 87.1234mm är den optimala allmountain skidan för den avancerade åkaren.
- Men är dom kul då?
- Det är väl helt ointressant. De är bäst.
- ….

Sidonot
45 årig "gubbe" som har två par skidor (ett par breda med kingpins och ett par 83mm pistskidor) och föredrar (oftast) 1 bra åk i skogen än 10 i pisten. Samt att lördagens puder i Gränsen var nästan bättre än _ _ _.

Mountain_Man
4113 inlägg
Mountain_Man 4113 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad Mountain_Man (3 mån sedan)

iSooLi skrev:

Äh, kom igen nu gubbs, dags att släppa hörnflaggan. Det var inte bättre förr, så inte heller laggen! Offpist är fortfarande mer än bara puderåkning, se t.ex. brytskaretråden.

Överallt utanför pisten, även i puder, funkar moderna friåkningsskidor bättre än de gamla spetten och i många stycken även i pist är de fan så mycket mer underhållande. Spara smalskideanekdoterna till sen, de kan ni dra för skötarna på ålderdomshemmet om ni fortfarande minns dem då!

Allt var inte böljande orörd lössnö på åttitalet eller ... kolla speciellt in åkningen efter 3.55 ... här kan nog även de vassaste av dagens freeriders hitta inspiration ...;-)

Jag skriver på FR när min skötare är upptagen med att valla skidor och fila kanter ...

/MM

iSooLi
809 inlägg
iSooLi 809 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad iSooLi (3 mån sedan)

Mountain_Man skrev:

iSooLi skrev:

Allt var inte böljande orörd lössnö på åttitalet eller ... kolla speciellt in åkningen efter 3.55 ... här kan nog även de vassaste av dagens freeriders hitta inspiration ...;-)

Jag skriver på FR när min skötare är upptagen med att valla skidor och fila kanter ...

/MM

Och vad av den där åkningen kan man inte göra bättre med modern utrustning? Speciellt utmärkande är väl hoppsvängarna vid ca 4:20, rakskidorna var ju så bångstyriga att du var i princip tvungen helt upp i luften för att sno runt dom. Med duktigt tip- och tailrockade skidor går det att svänga med snökontakt även i trånga passager, visst, det underlättar om man kan arbeta vertikalt och lätta trycket på dem en smula, men även skidans bredd assisterar även i dessa moment.

Anzom
556 inlägg
Anzom 556 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad Anzom (3 mån sedan)

1: Frågan verkar ha väckt den äldre generationen pistälskare. Tycker det är en skam att vi yngre inte ser vikten av vad vi faktiskt kommer åka våra dagar på, och som någon skrev. Har man breda skidor i pisten, så kommer pisten också fortsätta bli ett ställe man helst undviker.
2. Tror inte bara frågan om missanpassade allmountainskidor rör åldern upp till 30, kan se att även bredare skidor säljs in till äldre generationer.
3. Kul med nostalgi filmer, dock kanske det kan skapas en annan tråd för det? wink

Halvsmurfen skrev:

Kul tråd. Jag har trist på jobbet så här kommer lite helt osorterade tankar.

Tillbaka till ursprungsfrågan så tror jag att men jag dela ner svaret i 3 olika bidrag som i och för sig hänger ihop något kletigt sätt.

1) Nuvarande marknads norm, coolhetsfaktor mm
2) Prestanda vid olika tillfällen
3) Vad är roligt?

Beroende på person blandas ovanstående lite olika. Själv anser jag att den som har roligast vinner då det är rekreation vi pratar om. Om det betyder att sitta på afterskin med en öl eller att smiska manchester kl 8 på morgonen med FIS skidor… Det är bra att man tycker olika för annars skulle det alltigt vara överjävligt trångt där jag vill vara just idag.

Tänk vad trist med följande konversation på skidbutiken.
- Jag skulle vilja har ett par bra skidor
- Vi har Superduper3000grafenadmatiumXXXTICqx3 för de är bäst.
- Men jag vill tura är du säker på att de funkar..
- 3 oberoende tyska, franska och österrikiska institut har kommit fram till att en midja på 87.1234mm är den optimala allmountain skidan för den avancerade åkaren.
- Men är dom kul då?
- Det är väl helt ointressant. De är bäst.
- ….

Sidonot
45 årig "gubbe" som har två par skidor (ett par breda med kingpins och ett par 83mm pistskidor) och föredrar (oftast) 1 bra åk i skogen än 10 i pisten. Samt att lördagens puder i Gränsen var nästan bättre än _ _ _.

Det hade varit en dröm om en sån typ av midjegenerering funnits smile Tänk att få fylla i hur och var du tänkt åka, och därefter fått ett ultimat mått utefter vilka mått som borde passa för dig. Därefter är det fritt att botanisera vidare. Att kunna veta vilken typ av skida man vill ha känns som en grund- innan man börjar jämföra skidmodeller i olika midjespann.

Den som väntar på något gott.... Citera
Pillard
2756 inlägg
Pillard 2756 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad Pillard (3 mån sedan)

Mountain_Man skrev:

iSooLi skrev:

/MM

Blizzard of Aaahs! Dock tycker jag nog att besöket i Poubelle visar rätt tydligt på skillnaderna mellan smala och breda skidor. På de där gamla fanns inte alternativet att klara det utan det var bara olika grader av krascher. Med moderna skidor hade de grejat det där lätt...

Dessutom, ljudupptagningen härifrån visar väl rätt tydligt på skillnaden wink

Henric-s
47 inlägg
Henric-s 47 inlägg 3 mån sedan

Ok då, det var inte bättre förr:) Nytt klipp, grymma skidåkare på gamla grejor:

termons
229 inlägg
termons 229 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad termons (3 mån sedan)

https://www.freeride.se/img/photo/n/e87f0502367746d96897d23aa4f1fcfb.jpg

zingo11 skrev:

Salut copains,
Intressant med de olika inputen må jag säga.
Exkluderar barnfamiljer, nybörjare och de andra som inte har ett genuint intresse i skidåkning.
Skulle nästan våga påstå att satsa på ett par skidor är snudd på sinnessvaghet.
Skidåkning är så fantastiskt varierande och för att få full utdelning krävs det olika setup.
Har alltid 2-3 par oavsett resans mål är Åmål eller NZ. Detta gäller för övriga familjemedlemmar.
Sänkte från 98 till 88+mjukare i år för offpisten men märke inte någon större skillnad.
Funkar i pist men blir fladdriga vi högre farter, hur roligt är det?
I pisten blir det GS laggen 196/65 oavsett tid på dygnet eller förhållande,skulle inte fundera på något annat val.
Har fått känslan att det är de yngre generationen (30 och yngre) som satsar på bredare lagg och ser väl pisten som ett nödlösning på väg till andra äventyr. De som har noll respekt för farten och vågar satsa utmärker sig.Sinuskurvan med y-axeln 10 blir det max 2 med dom laggen.
Men s...n vilken säsong vi har haft hitintills,hoppas att det håller i sig fram till midsommar.
Ha det gött

Riktigt rolig tråd. :-) Åk du omkring med dina GS lagg om du tycker det är roligt. Vad kommer till onequiver så är det ju närmast genialt om du kan ha roligt med ett par skidor och ändå om du så vill, åka fortare än 99% av åkarna i alperna oberoende underlag. Om jag vill kan jag hyra en pistskida någon dag. (Kommer nog aldrig en sådan dag...) Tycker en del av njutningen i åkningen är just hög fart och långa svängar. I alperna orkar man inte hålla på att svänga hela tiden fast 89% av åkarna håller på med det. I en kort svensk backe kan det vara roligt att svänga litet oftare och då kanske man skulle ha en skida med
lite smalare midja men en GS skida skulle jag nog aldrig använda mer än en rolig grej nån morgon.

Skidutveckling de senaste åren har varit enorm och om någån påstår att det var på något sätt bättre för så har hen missat tåget.

Har för övrigt ägt och åkt en säsong med skidorna på bilden. Längden var 198 om jag kommer rätt ihåg.

iSooLi
809 inlägg

Jo nog har det hänt en del...

https://www.freeride.se/img/photo/n/12da4c50c6cc08564e078bd591e91e39.jpg

Mountain_Man
4113 inlägg

@iSooLi @Pillard m.fl.
Tror ingen av oss "veteraner" någonstans har påstått att det var bättre förr (förutom vädret, snön och pannbanden). Jag har sannolikt åkt mer på feta skidor och har fler tjockisar än de flesta ...om vi exkluderar allt under 100 mm är jag just nu ägare till skidor med följande midja 108, 116, 118 och 132 (inget fetare än så) ... så det är ju inte direkt så att jag enbart kör pistskidor.

Men ... det tycks som många anser att det är helt OK att köra hård pist med fetingar men i det närmaste totalt omöjligt att köra offpist och lössnö med smala skidor ... vilket inte är sant! :-)

/MM

iSooLi
809 inlägg

...och alla vet att det "går" att köra banracing med en original Volvo Amazon -64 med trumbromsar runt om och diagonaldäck. Hur bra det går, tja, det beror väl på vad man jämför med, eller om man måste tävla mot något modernare... men visst går det! wink

Mountain_Man
4113 inlägg

... men det går bra med en SUV, typ? ;-)

/MM

iSooLi
809 inlägg
iSooLi 809 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad iSooLi (3 mån sedan)

Jajjamän, ju fetare desto bättre! wink big_smile

Edit; speciellt om det ska tävlas mot tidigare nämnda Amazon, enkel match!

Hasse_Lindborg
2885 inlägg
Hasse_Lindborg 2885 inlägg 3 mån sedan

Lite som @mountain_man säger. Allt var inte bättre för. Jag har allt från FIS-SL skidor, GS skidor till den bredaste med 132 mm i midjan. Jag använder det jag behöver. Och som sagt Scream var sjukt bred när den kom. För att inte tala om Ross XXX.

Har även sett en säsong i alperna där säsongarna köpte pistskidor för det var en katastrofvinter och de med breda skidor gick och svor en hel säsong nästan eller hur @nojlas?

Om man kollar i alperna igen så kör de flesta som konstateras tidigar här på smala skidor och de gör det sjukt bra i offpisten oxå. Om jag bodde i Sverige och bara skulle ha en skida för åkning i Sverige så skulle den nog aldrig vara bredare än 80 mm om jag inte bara åkte i gränsen/kittelfjäll. Men nu kommer det aldrig hända att jag bara har en skida verkar det som.

Jäklar vad massa strunt och upprepningar detta blev.

Vad vill jag säga?

Att de flesta skulle behöva gå i skidskola och lära sig att carva riktigt på pistskidor och sedan taga med sig detta på bredare skidor kan vara detvjag egentligen ville komma till tror jag..

havreboll
976 inlägg
havreboll 976 inlägg 3 mån sedan

Jag tror att många i den här tråden i både lägren borde ställa sig själva följande fråga.

Hur åker man pist?

termons
229 inlägg

havreboll skrev:

Jag tror att många i den här tråden i både lägren borde ställa sig själva följande fråga.

Hur åker man pist?

Förstår inte. Där åker man väl som man själv vill samtidigt som man försöker ta i beaktande också andra i pisten så man inte kör om någon för nära...eller har jag missat något?

Pillard
2756 inlägg
Pillard 2756 inlägg 3 mån sedan

Mountain_Man skrev:

@iSooLi @Pillard m.fl.
Tror ingen av oss "veteraner" någonstans har påstått att det var bättre förr (förutom vädret, snön och pannbanden). Jag har sannolikt åkt mer på feta skidor och har fler tjockisar än de flesta ...om vi exkluderar allt under 100 mm är jag just nu ägare till skidor med följande midja 108, 116, 118 och 132 (inget fetare än så) ... så det är ju inte direkt så att jag enbart kör pistskidor.

Men ... det tycks som många anser att det är helt OK att köra hård pist med fetingar men i det närmaste totalt omöjligt att köra offpist och lössnö med smala skidor ... vilket inte är sant! :-)

/MM

Jag skulle bara vilja påpeka att jag inte var speciellt allvarlig där. Personligen skulle jag tycka att det sög rejält att åka puder med smala skidor (smala såsom 65mm), allra mest kanske på grund av att jag aldrig gjort det så det vore väldigt obekvämt.

Min poäng har hela tiden varit att jag hellre åker på för breda skidor i pisten än åker på för smala i offpisten. Och utifrån det gör jag mitt val. Visst kan man ha 15 par skidor men för att kunna få med mig mina och fruns skidor i en väska runt om på skidresor så har jag bara kunnat ha ett par. Nu har jag löst det med inserts så att vi kan ha två par var iaf. Anledningen till att vi kört så har också varit att det har stört mig så pass lite att ha för breda skidor i pist att jag inte direkt sett det som nån uppoffring.

havreboll
976 inlägg
havreboll 976 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad havreboll (3 mån sedan)

termons skrev:

havreboll skrev:

Hur åker man pist?

Förstår inte. Där åker man väl som man själv vill samtidigt som man försöker ta i beaktande också andra i pisten så man inte kör om någon för nära...eller har jag missat något?

Det finns olika sätt att åka pist och således måste sättet man åker pist på inverka på vilken sorts skidbredd som är optimal vid piståkande?

Se vid 2:07-2:30

Se vid 0:38

termons
229 inlägg

Joo det har du ju rätt i och därför finns det ju också "lite" olika pistskidor. Har du som mål att åka som dom på videorna så får du lov och skaffa utrustning som kan ta dig dit. De flesta har inte som mål att göra en perfekt sväng eller en butter eller andra trix utan att röra sig lätt i skiftande terräng. Och njuta av åkningen och naturen på alla underlag med så liten quiver som möjligt.

Micke_P76
112 inlägg
Micke_P76 112 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad Micke_P76 (3 mån sedan)

termons skrev:

De flesta har inte som mål att göra en perfekt sväng eller en butter eller andra trix utan att röra sig lätt i skiftande terräng. Och njuta av åkningen och naturen på alla underlag med så liten quiver som möjligt.

Öhhh nä. Visst kommer ju aldrig åka som Cody eller Richard men målet med åkningen, åtminstone för mig är att bli bättre för varje gång.

Njuta av åkningen? Nä, tycka åkningen är kul ja, spännande, ja, utmanande, ja. Men njuta nä.

Sen gilla att vara i bergsmiljö med utsikten osv är en sak men det är oftast före ochefter men inte under :-) njuter gör jag på kvällen när kroppen är slut pga skidåkning och i bastun.

Och att bara ha en en utrustning som nåt sorts mål? Lol aldrig. Skaffa ett jobb med bra betalt eller prioritera rätt dvs inköp av skidor :-)

Iofs jag kanske inte tillhör kategorin de flesta...

termons
229 inlägg
termons 229 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad termons (3 mån sedan)

Vi är ju alla olika. Det som styr mig mest mot en så liten quiver som möjligt är att jag inte tycker om att släpa på en massa vikt då jag flyger till snön. För de mesta har jag ändå åkt hela tiden på den mångsidigaste skidan jag haft med mig.

Vet inte men verkade nog som om cody och richard njöt av åkningen..men kanske det bara var för kameran...

Micke_P76
112 inlägg
Micke_P76 112 inlägg 3 mån sedan

Nu släpar inte jag heller med mig 7par för en veckas åkning. Utan planerar hemma redan vad det blir för åkning. Blir det längre resor med olika ja då blir det mer par skidor.

Jag vet ju redan hemma suftet och sannolikt vädret. Topptur, pist, eller vanlig offpist, djup eller medioker djup snö.

Flyget kompenserar jag på annat sätt.

gubbfan
676 inlägg
gubbfan 676 inlägg 3 mån sedan

Oavsett brett eller smalt har ju åkegenskaperna förbättrats alldeles enormt de senaste åren. Och vad är egentligen smalt? Många mycket bra allroundskidor är ju idag i spannet 95 till 105 där finns en hel drös utomordentligt bra skidor. Självklart inga pistracers, men dom klarar alla fören hyggligt.
Sen är min uppfattning att om man avstår från alltför mycket rocker kan man gå ner i längd, viktigt om man turar.

gubbfan Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook