Skidor och tips för bristande skare.

termons
229 inlägg
termons 229 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad termons (3 mån sedan)

Åkte nyligen cul du nant på baksidan av bellecote i La plagne. Funderade från och till under 1800höjdmeter i fina landskap vilka skidor man borde ha haft... Hela rutten ca 3-4cm bristande skare och under det ca 30cm lössnö. Kämpigt..fanns ingen alternativ rutt att ta till heller. Man kände sig som världens nybörjare och är glad att knäna klarade sig

Så frågan är. Vad i en skida gör den bättre lämpad för bristande skare? Tillräckligt bred för att hållas på skaren är inte ett alternativ, men andra synpunkter på skidor och åkteknik skulle uppskattas.

Svar

termons
229 inlägg

den som söker...

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=28564

Grumstedt har bra tankar kring tekniken. Undrar ännu om skidorna kan göra skillnad...annat än bredden..?
Grumstedt förespråkar styva skidor..torde väl vara rätt..

bigbadwolfen
52 inlägg
bigbadwolfen 52 inlägg 3 mån sedan

Utan att faktiskt ha någon koll så skulle jag gissa på att styva skidor med en del tip rocker borde vara fördelaktigt. Jag äger ett par down 114 som helt saknar tail rocker men har en ganska lång early rise tip och upplever att tipen hanterar skare bra men tailen hugger lite. Ang teknik misstänker jag att bra fart och hålla fallinjen hjälper. Men som sagt, har inga riktiga källor till mina påståenden.

Pillard
2756 inlägg
Pillard 2756 inlägg 3 mån sedan

Ja alltså att tvärställa skidorna borde man ju vilja minimera. Så långa svängar med så jämnt kanttryck som möjligt skulle iaf jag föredra. Ska man dessutom beta av 1800fhm så låter ju hopp-kortsväng fantastiskt jobbigt.

Realmode
88 inlägg
Realmode 88 inlägg 3 mån sedan

3-4 cm skare är väl rätt tjockt och borde hålla tycker man, men om den inte gör det och du drar igenom den med bra fart då kan det nog var färdigåkt. Det är ju ändå inte så intressant åkning så mjukt försiktigt bör väl vara rätt väg ner? Kan man inte hålla sig uppepå skaren så vill ivf jag ha ett par som inte hittar på någonting alls, utan jag väljer nog ett par äldre raka runt 195, med vassa kanter utipåfall det bär i alla fall. :-)

termons
229 inlägg

Det höll inte 95% av åket. Gjorde en härlig vurpa i låg fart då ena skidan plötsligt sjönk genom skaren. Har fått tips om att smalare relativt korta styva skidor med liten skärning vore bättre än tvärtemot. Tycker det låter vettigt och logiskt. Mindre att fightas med...? Intressant med tanke på onequiver även om bristande skare är det man vill undvika. Åkte med 107 midja.

Edit. Beror nog mycket på hurdan den bristande skaren är och snön under den då man tänker perfekt skida
för ändamålet. En bredare skida med early rise rocker kan klara förhållanden då man inte sjunker så lätt och djupt igenom skaren bättre än en smalare skida.... ? Svårt...

Pillard
2756 inlägg

Skare har väl tre lägen egentligen:

1. Den håller
2. Den brister ibland
3. Den brister hela tiden

Läge 1 och 3 är åkbara och läge 2 är omöjligt. Så det man vill ha ut av skidorna är ju att de tar dig från 2 till 3 eller 1. Beroende på vilket av hållen du väljer krävs ju helt olika skidor.

termons
229 inlägg
termons 229 inlägg 3 mån sedan

Pillard skrev:

1. Den håller
2. Den brister ibland

Läge 1 och 3 är åkbara och läge 2 är omöjligt. Så det man vill ha ut av skidorna är ju att de tar dig från 2 till 3 eller 1. Beroende på vilket av hållen du väljer krävs ju helt olika skidor.

Skrev min edit samtidigt. Joo så är det ju.

Pillard
2756 inlägg

termons skrev:

Pillard skrev:

1. Den håller
2. Den brister ibland

Skrev min edit samtidigt. Joo så är det ju.

Jag skrev under lång tid så kan lätt bli så då. Personligen skulle jag föredra att gå åt hållet där man försöker få skaren att brista konstant. Då borde ju kort, styv och lite smalare skida vara det bästa

Mountain_Man
4113 inlägg
Mountain_Man 4113 inlägg 3 mån sedan

Om skaren brister eller inte beror ju helt på hur hårt den belastas ... rent teoretiskt borde det då vara bäst att åka fort med så stora skidor som möjligt ... och jag vill nog påstå att det fungerar så i praktiken också.

Tänk "åka på vatten" vad skulle du ha för skidor och hur skulle du åka för att hålla dig flytande på vatten. Så mitt tips är att köra fort och stort med de fetaste skidorna du har. Min personliga erfarenhet är dock att det är lättare sagt än gjort, men mina Völkl Kuro (195) klarar bristande klart bättre än mina andra skidor.

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
termons
229 inlägg

Mountain_Man skrev:

Om skaren brister eller inte beror ju helt på hur hårt den belastas ... rent teoretiskt borde det då vara bäst att åka fort med så stora skidor som möjligt ... och jag vill nog påstå att det fungerar så i praktiken också.

Tänk "åka på vatten" vad skulle du ha för skidor och hur skulle du åka för att hålla dig flytande på vatten. Så mitt tips är att köra fort och stort med de fetaste skidorna du har. Min personliga erfarenhet är dock att det är lättare sagt än gjort, men mina Völkl Kuro (195) klarar bristande klart bättre än mina andra skidor.

/MM

I de förhållanden som rådde just på denna tur så tror jag inte att någon skulle ha vågat åka fort. Skaren var så tjock men ändå ganska skör ?? Risk för att skada sig rejält..

iSooLi
809 inlägg
iSooLi 809 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad iSooLi (3 mån sedan)

Mountain_Man skrev:

/MM

I den här frågan står vi enade MM. Du ska som åkare behärska att kunna avlasta laggen vid riktningsändringar. Men, resonerar vidare så här:

Jag menar att det handlar i första hand att försöka få skaren att hålla, alltså sprid vikten på en större yta, ergo bredare lagg, särskilt under foten, bumpa midjebredden.

Om skaren ändå brister lite så kan en bredare skida lättare komma upp på fast mark (okej, ovanpå skaren iaf) i och med att skidans sidokant kan höja sig högre och vid mindre kantningsvinkel än en smalare skidas, vilken riskerar att istället bli fångad under skarens kant.

Rejäl tip- och tailrocker, eller duktig fullrocker, ger dig större chanser att manövrera genom att kunna vrida skidan utan att den hakar fast fram eller bak.

Jag har själv inte haft förmånen att testa dem, men den i sammanhanget bästa skidkonstruktionslösningen för detta dilemma enligt mitt resonemang torde vara ett par hyfsat breda R/R-skidor, finns säkert nån som kan vittna om det!

Edit; Av de lagg som har passerat i min ägo hittills som bäst klarat brytskare är Opinion LDE, de gick verkligen att smyga fint med uppe på brytskare där andra hade milda till grava problem att ta sig fram kontrollerat.

The older I get, the faster I was. Citera
Kalle_Luzern
307 inlägg
Kalle_Luzern 307 inlägg 3 mån sedan

Inte haft det riktigt så jävligt som du beskriver, men körde halva Laub i Engelberg i bristande skare. Med Blizzard Rustler 11 gick det galant. Så mitt tips: långa skidor (har 188 cm), lite bredare, ganska lång radie, bra stadga under foten och en del rocker fram och bak.

termons
229 inlägg

Skulle ha varit högintressant att ha haft ett par rejält breda skidor att prova men tror inte skaren skulle ha hållit i allafall för mig med 85kg +utrustning. Åtminstone skulle det ha varit minst sagt spännande. Då skidan går igenom skaren och den breda spetsen träffar skar kanten kan jag tänka mig rejält motstånd. Rocker hjälper ju förstås men kan du vara säker på att skidspetsen går på skaren med centrerad position....

Tack för alla kommentarer BTW

Mountain_Man
4113 inlägg
Mountain_Man 4113 inlägg 3 mån sedan

@termons
Jo, konsten är ju att belasta det bristande lagret så lätt som möjligt ... vilket innebär att man måste stå på och ha en "ren" teknik. Törs, kan man inte det blir det en sväng i taget, ja du vet ... Sedan ÄR ett par feta långa skidor som fördelar vikten på en stor yta till mycket god hjälp. Minns för några år sedan när jag åkte med guide i Disentis och ner mot byn var det ett skarlager med "rutten" snö under. Vår guide, en liten lätt kille med "hyfsad" teknik åkte först ner utan problem, jag kunde knappt glida på skidorna ens om jag belastade dem 50/50 utan gick igenom direkt. 90 kg (+ utrustning) på ett par K2 Hardside 181/98 var definitivt inte tillräckligt med bäryta för det där "skitföret"! ;-)

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Henric-s
47 inlägg
Henric-s 47 inlägg 3 mån sedan

Frågan är om det brister hela tiden eller brister under hårdare belastning. Jag brukar försöka fördela vikten mellan skidorna. Är det så att skaren kan bära gäller det att undvika för tvärställda skidor, vidare får man vara mjuk när det gäller kant/tryck. Personligen så föredrar jag mjukare skidor i det läget, anledningen är att man inte behöver ha ett lika stort tryck för att få skidan att böja sig i svängen. Brister det däremot hela tiden är det betydligt jobbigare, lättast i det tycker jag kortsväng där man konsekvent trycker igenom skaren och gör riktningsändringen på skidorna ovanför snön. Jobbigt?ja! men man kommer ner smile

termons
229 inlägg

Det är nog mycket teknik som ni säger och det är uppfriskande att se att man inte bemästrar alla underlag så bra som man skulle vilja. Har inte haft liknande problem med bristande skare tidigare så det här var en bra upplevelse och träning. Typen av skare och underlaget under skaren verkar ha ganska stor betydelse men en bra åkare gör alltid det bästa av situationen. Vikt är inget man har fördel av i offpisten och har aldrig träffat på
en rejält överviktig person på skintracken. :-) Där har man motivationen att hålla vikten i schakt :-)

allan_sladd
49 inlägg
allan_sladd 49 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad allan_sladd (3 mån sedan)

Henric-s skrev:

Frågan är om det brister hela tiden eller brister under hårdare belastning. Jag brukar försöka fördela vikten mellan skidorna. Är det så att skaren kan bära gäller det att undvika för tvärställda skidor, vidare får man vara mjuk när det gäller kant/tryck. Personligen så föredrar jag mjukare skidor i det läget, anledningen är att man inte behöver ha ett lika stort tryck för att få skidan att böja sig i svängen. Brister det däremot hela tiden är det betydligt jobbigare, lättast i det tycker jag kortsväng där man konsekvent trycker igenom skaren och gör riktningsändringen på skidorna ovanför snön. Jobbigt?ja! men man kommer ner smile

Kom inte svaret där? Det är väl säkrast att undvika oönskade brott genom att med vilja tvinga fram dem. Åk som om du är en bergsget på väg nerför: stampa, hoppa, stampa, hoppa, .... sedan får man hoppas att skidbredden är precis rätt för att man med nöd och näppe orkar trycka igenom. Eller hur?

Micke_P76
112 inlägg
Micke_P76 112 inlägg 3 mån sedan

Sen oundvikligt är ju frågan om lavinrisken i områden med bristande skare.

Man trycker sig ner genom ett svagt lager. Risken finns ju att det finns ytterligare svaga lager under.. (eller att det räcker med översta)

Så då förutom risken med att få en skida som sticker iväg så startar man en lavin.

Kortsväng ökar stressen på underliggande lager ca 4-5 gånger, lägg på där extra kraft med tryck för att ta sig igenom översta svaga lagret.

Så bristande skare suger på flera sätt..

termons
229 inlägg

Någon som har mera synpunkter på ökad lavinrisk i samband med bristande skare?

Pillard
2756 inlägg

termons skrev:

Någon som har mera synpunkter på ökad lavinrisk i samband med bristande skare?

Kanske tänker fel nu men spontant är ju skare det översta lagret. När det gäller laviner är ju problemet oftast snarare dolda ömtåliga lager längre ner.

Henric-s
47 inlägg

Micke_P76 skrev:

Sen oundvikligt är ju frågan om lavinrisken i områden med bristande skare.

Man trycker sig ner genom ett svagt lager. Risken finns ju att det finns ytterligare svaga lager under.. (eller att det räcker med översta)

Så då förutom risken med att få en skida som sticker iväg så startar man en lavin.

Kortsväng ökar stressen på underliggande lager ca 4-5 gånger, lägg på där extra kraft med tryck för att ta sig igenom översta svaga lagret.

Så bristande skare suger på flera sätt..

Om jag skulle göra bedömningen att jag inte skulle våga göra kortsväng i området för att ev. utlösa ett ras pga av att jag inte har koll på hur underliggande lager ser ut bör jag inte vistas där överhuvudtaget. Alternativt välja en flackare väg ner.

termons
229 inlägg

Henric-s skrev:

Om jag skulle göra bedömningen att jag inte skulle våga göra kortsväng i området för att ev. utlösa ett ras pga av att jag inte har koll på hur underliggande lager ser ut bör jag inte vistas där överhuvudtaget. Alternativt välja en flackare väg ner.

Så tänker jag också men undrar om någon har annan information ? Bör man ta i beaktande ökad lavinrisk i samband med bristande skare ? Annat än att punkt trycket ökar förstås om du hoppar omkring.

Henric-s
47 inlägg

termons skrev:

Henric-s skrev:

Så tänker jag också men undrar om någon har annan information ? Bör man ta i beaktande ökad lavinrisk i samband med bristande skare ? Annat än att punkt trycket ökar förstås om du hoppar omkring.

Tänk en dag med nysnö och solsken,Fint eller hur?smile Solen värmer upp ytskiktet på snötäcket som sedan fryser under natten. Nu blir det knappast större lavinrisk av den anledningen, det kan tom bli stabilare snötäcke pga kylan. Min poäng är att man inte kan dra några som helst slutsatser om lavinfara genom att kolla om det finns skare eller inte.

Henric-s
47 inlägg

Henric-s skrev:

termons skrev:

Henric-s skrev:

Tänk en dag med nysnö och solsken,Fint eller hur?smile Solen värmer upp ytskiktet på snötäcket som sedan fryser under natten. Nu blir det knappast större lavinrisk av den anledningen, det kan tom bli stabilare snötäcke pga kylan. Min poäng är att man inte kan dra några som helst slutsatser om lavinfara genom att kolla om det finns skare eller inte.

Finns förövrigt en bra Norsk bok i ämnet som finns gratis i pdf format:https://www.ngi.no/Tjenester/Fagekspertise-A-AA/Snoeskred/snoskred.no2/Laer-om-snoeskred

termons
229 inlägg

Henric-s skrev:

termons skrev:

Henric-s skrev:

Ja. Så har jag också föreställt mig...

termons
229 inlägg

Finns förövrigt en bra Norsk bok i ämnet som finns gratis i pdf format:https://www.ngi.no/Tjenester/Fagekspertise-A-AA/Snoeskred/snoskred.no2/Laer-om-snoeskred

Alles klar om man kan tro den publikationen. Mitten på s56. :-) Risken reducerar vanligtvis vid skarbildning. Skönt att skaren inte suger på det sättet.

Tack för infon.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook