30 dagar i alperna 2019 - förverkliga drömmen?

R1
32 inlägg
R1 32 inlägg 6 mån sedan

Säsongen går onekligen mot sitt slut. Och trots (eller kanske tack vare…) att Europas alla bergsknallar visat sig från sin vitaste sida detta år infinner sig en längtan efter mer.
Har funnit en del inspiration i gamla trådar och lockas av att tillbringa en månad +- några dagar i alperna nästa år.
Puder, riktigt bra piståkning, en by som känns allrigt och gärna ett boende som är snäppet trevligare än de allra fulaste säsongarlyorna står på önskelistan. Om man hittar schysta längdspår i vackra miljöer vore det en lovely bonus.

Fler som går i samma tankar? Resesällskap?

Svar

Humlegarden
43 inlägg
Humlegarden 43 inlägg 6 mån sedan

Hej R1,

Upplägget låter verkligen intressant och något jag är sugen på också!
Frågan är hur man syr ihop det. De som hyr ut ställen nere i alperna lär ju inte vara jättesugna på att hyra ut enbart en månad. Ett alternativ är ju AirBnB. Liftkortet, blir det att lösa ett helt säsongskort för denna period eller brukar det finnas exempelvis månadskort på vissa orter?

//M

R1
32 inlägg
R1 32 inlägg 6 mån sedan

Hej!
Ja, det är säkert boendet som blir den trånga sektorn. Och jag tänker att valet av destination nog får anpassas efter vart man hittar prisvärd logi.

Angående liftkort har jag sett att både Dolomiterna Superski och Mont blanc unlimited har 21 dagars kort, och det kanske är maxgränsen innan man kommer upp på säsongskortet.

MP1
83 inlägg
MP1 83 inlägg 6 mån sedan

Humlegarden skrev:

Hej R1,

Upplägget låter verkligen intressant och något jag är sugen på också!
Frågan är hur man syr ihop det. De som hyr ut ställen nere i alperna lär ju inte vara jättesugna på att hyra ut enbart en månad. Ett alternativ är ju AirBnB. Liftkortet, blir det att lösa ett helt säsongskort för denna period eller brukar det finnas exempelvis månadskort på vissa orter?

//M

Åker man ner 10 januari, är där en månad, är det verklig lågsäsong. Mellan nyår och vårt sportlov, deras carneval. Ofta bra åkning, det snöar mycket, är kallt. Främst på orter som har hyfsat snäll terräng, under snön. Tänk mer St Anton än La Grave. I januari lär det inte vara svårt att få ok pris på boende.

Du ryker nog på ett säsongskort. Lycka till!

Humlegarden
43 inlägg

Åka i januari under lågsäsong låter klokt. Möjligt att man kan lösa ett schysst boende till OK pris hos en privat hyresvärd. Prioriterar själv bra åkning i fin kondition framför strålande sol. Är en god skidåkare men har inte gjort några toppturer något som jag dock är sjukt sugen på att komma igång med.

Skulle vara kul om någon mer vill joina. Jag är i alla fall grymt sugen. Kanske kan sy ihop ett planeringsmöte med någon bira om intresse finns! Bor själv i Sthlm.

//Marcus

R1
32 inlägg
R1 32 inlägg 6 mån sedan

Stockholm här med, och bira låter som en trevlig start för att spåna vidare! Men vi kan väl avvakta något och se om fler anmäler sig och tills den här säsongen är över wink

Januari, ja, men man vill ju samtidigt säkra att underlaget verkligen lagt sig så det skadar ju inte om turnén pågår en bit in i februari. Men det blir väl en skön avvägning mot vad det kostar smile

Humlegarden
43 inlägg

@R1 låter bra! Vi håller kontakten! //Marcus

Humlegarden
43 inlägg

Bump smile

chrillelille
314 inlägg
chrillelille 314 inlägg 6 mån sedan | Senast ändrad chrillelille (6 mån sedan)

Jag, min fru och vår då ett-åriga son har precis bokat in oss för 7 veckor i Chamonix 12 Jan till 2 mars nästa år. Iom nytillskott i familjen blev det knappt någon skidåkning i år, så vi överkompenserar nästa år. Vi är 34 år och ingen av oss har säsongat, men det är något vi är riktigt taggade på.

Vi valde Chamonix för att skidåkningen är bra, byn är större och mer etablerad samt närheten till andra skidorter, men även andra orter (Genève, Bern, annecy, Como) för de dagar man vill göra nåt annat.

Lägenheten har två sovrum och kostar ca 40tkr för 50 dagar, men man kan hitta billigare på airbnb. Vi tänker att vi kan bjuda ner vänner som får chippa in. Säsongskort kan man tydligen köpa early bird för ca 10tkr och då får man åka i courmayeur, med rabatt för tunneln.

Eftersom vi har med oss vårt barn så kommer vi satsa på barnvakt, men också med sannolikhet få dela på oss så kul om Man får kontakt med andra innan!

PeterSepp
15 inlägg
PeterSepp 15 inlägg 6 mån sedan

Känns som om det e nåt jag skulle hänga med på :-)fast e nog inte lätt med boendet!!!

AntonKnudsen
1 inlägg
AntonKnudsen 1 inlägg 3 mån sedan

Hej @R1,

Riktigt sugen på detta upplägg jag med, har gått och tänkt på en längre vistelse i Alperna länge nu. smile Bor även jag i Stockholm så är gärna med på en bira för att spåna!

/Anton

PER-VT
6 inlägg
PER-VT 6 inlägg 3 mån sedan

Jag har lägenheter i Val Thorens till uthyrning från ca 22 november - 22 december till bra priser. Kan möjligen även ordna boende hela april-månad. Annars är det hela säsongen som gäller om ni skulle vara sugna på Val Thorens smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook