Vart ska man säsonga?

Skyller
8 inlägg
Skyller 8 inlägg 11 mån sedan

Tjena,

Jag och en polare vill göra en säsong i vinter, 18/19, men kan inte bestämma oss för vart vi vill åka... Vi söker främst efter park och offpist och såklart lite gött häng! Min tanke var att ni som har lite erfarenhet kanske har några ställen att rekommendera? Alperna, Sverige eller Kanada, alla förslag tas emot och ni får gärna motivera er rekommendation!

Tack!!

Svar

MnO
2225 inlägg
MnO 2225 inlägg 11 mån sedan

Sverige är klart tveksamt om ni inte är helt inriktade på bara park och gött häng. Det kan man få i Sverige. Vad man inte får är mycket snö och berg. Alperna eller Nordamerika ger garanterat större upplevelser åkmässigt och man ska inte slösa bort en vinter på ett ställe som inte har just bra berg. För de allra flesta kommer livet i övrigt sätta stopp för antalet säsonger förr eller senare och när den dagen väl kommer hade i alla fall inte jag velat ha bränt en vinter på att sköta en släplift i en svensk fjällort.

Är ni bara två och det är den första säsongen skulle jag säga att det är säkrast att välja en ort som är känd som säsongartillhåll för att skaffa sig ett gäng att åka med. Det gäller särskilt om ni har tänkt jobba hemma och åka på plats. Om ni åker till en mindre ort kan det också lösa sig, men det är ofta svårt att hitta ett åkargäng som fokuserar på åkning om ni själva åker varje dag och inte jobbar. Samtidigt ger dom mindre orterna en bättre sammanhållning och ni kommer inte bli två av tusen säsongare. Mitt tips är en medelstor ort med en liten, men befintlig säsongarkultur i Kanada eller Alperna. Åker ni till Alperna är det otroligt gott om bra berg över hela bergskedjan. Lite vildare bort mot Frankrike och lite snällare mot östra Österrike och däremellan i det närmaste oändliga möjligheter. Välj med fördel ett område där ni pratar åtmistone lite av det lokala språket så blir allt enklare.

johngustafsson
107 inlägg
johngustafsson 107 inlägg 11 mån sedan

Hutlös självreklam:

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=105634#r1096607

Skyller
8 inlägg
Skyller 8 inlägg 11 mån sedan

Tack så jättemycket för bra info! Finns det fler som har förslag så bara kör!

JDS
114 inlägg
JDS 114 inlägg 11 mån sedan

VAL THORENS

the best and largest skiarea ;-)

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook