"Nybörjartur" topptur Norge

beng122
59 inlägg
beng122 59 inlägg 1 vecka sedan

Hej! Jag och en kompis letar efter ett fint ställe att dra till i Norge för topptur, nu i slutet på april/början av maj. Jag har aldrig turat i Skandinavien förut utan är van vid de österrikiska bergen där jag jobbar som skidlärare, Härnere när jag går på tur frågar jag mina kollegor som är bergsguider och kollar den lokala lavinfaran för att avgöra om jag ska gå eller ej. Nu vill vi alltså ge oss ut på äventyr på okänd mark och behöver därför något "lagom" att börja med, nåt där vi kan gå själva utan att anlita en guide. Vi har naturligtvis erfarenhet av att använda lavinutrustning men vill inte ge oss ut på nåt alltför extremt. Är väldigt sugen på Lyngen men läste att det kanske inte var helt nybörjarvänligt. Någon som har något tips?? Tusen tack i förväg!!

Svar

Christiam
51 inlägg
Christiam 51 inlägg 1 vecka sedan

Snösäker.se ger gott om tips att utgå från.

fransosen
228 inlägg
fransosen 228 inlägg 1 vecka sedan

Måste ju rekommendera Sogndalsområdet.
Många som går turer här, så det går alltid att få uppdaterade lavinprognoser och snö-info. Dessutom finns det allt från nybörjarturer till rejält branta alpina turer.
Och så har vi fantastiskt bra med snö smile

AKA Knä-Ola Citera
hugonystrand
17 inlägg
hugonystrand 17 inlägg 1 vecka sedan

fransosen skrev:

Många som går turer här, så det går alltid att få uppdaterade lavinprognoser och snö-info. Dessutom finns det allt från nybörjarturer till rejält branta alpina turer.

Är också intresserad av dessa områden! Hur länge in mot sommaren är det bra snöförhållanden här?

ErikaMyrsell
1 inlägg
ErikaMyrsell 1 inlägg 1 vecka sedan

Måste bara tipsa om Narvik/Riksgränsen området också. Helt fantastiska vyer och liftanläggningarna har öppet fram till mitten på maj. Ett tips är att ta liftarna upp på Narvikfjellet och sedan ta hudarna på och fortsätta upp till tredje toppen och ned i Mørkholla!

fransosen
228 inlägg
fransosen 228 inlägg 1 vecka sedan

hugonystrand skrev:

fransosen skrev:

Är också intresserad av dessa områden! Hur länge in mot sommaren är det bra snöförhållanden här?

I år så blir det nog riktigt fint helt fram mot mitten av juni smile

AKA Knä-Ola Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook