Stålullsarmerad epoxi

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 6 mån sedan

Jag tänkte gå loss på skid"verkstan" här hemma framöver. Planen är att antagligen göra ett gäng bindningsbyten. På iaf ett av paren börjar det bli väldigt mycket hål och på några andra blir det lite stora hål på grund av inserts.

På flera ställen diskuteras det om lösningen med stålull i epoxi. Är det någon som faktiskt gjort detta? Hur har fördelningen stålull kontra epoxi sett ut? Har ni mosat i stålull och sen hällt på epoxi eller har ni fyllt hålen med epoxi och sen strösslat i lite stålull? Hur har ni fått stålullen att stanna kvar i hålen och inte resa sig? Behövs stålullen ens?

På ett par av skidorna kan det bli så att jag skulle vilja ta ur insertsen och sen skruva dit samma bindning med vanlig skruv i precis samma hål. Jag vet att jag sett nån tabell där hållfastheten i epoxi är minst lika bra som i själva skidan. Men innebär det just att jag måste i med stålull? Kan det vara nån nackdel att använda flytande lamineringsepoxi till de här jobben? Nånstans såg jag någon som angav att man skulle ha snabbepoxi till detta istället för att limmet inte skulle sugas upp av träet, det låter ju i min mening dock både askrångligt och mindre effektivt?

Svar

havreboll
984 inlägg
havreboll 984 inlägg 6 mån sedan | Senast ändrad havreboll (6 mån sedan)

Nej du vill generellt inte använda stålull. Du vill använda cellulosafiber. Det ökar den interna volymen i epoxyn betydligt mer än stålull samtidigt som det skapar en starkare limning som är mer motståndskraftig.

Limningen sker i två steg.

Steg 1 = vätning där du låter oförtjockad epoxy väta hålet och tränga in i träet under cirka 5 minuter.
Steg 2 = limning där du blandar cellulosafiber i blandningskälet enligt anvisningar (brukar beräknas som omkring 20 volym%) Detta kommer inte absorberas av träet och skapar därför själva limningen

Detta sätt att limma på ger extra styrka då du får en kontakt mellan den våta ytan som trängt in i träet och den förtjockade ytan som binder mot gängan.

Du kan läsa mer i denna manual kring epoxy (epoxyns bibel) https://www.westsystem.com/wp-content/u … wedish.pdf

Sedan finns det matnyttig information här :https://www.nilsmalmgren.se/epoxikemi/limning/

Är du intresserad på en djupare nivå kring effekten av cellulosafiber vid limning med epoxy så finns det bland annat att läsa på denna länk (tyvärr inte gratis om man inte studerar vid ett universitet): https://www.sciencedirect.com/science/a … via%3Dihub

Dock sammanfattas det här: https://blog.exilva.com/intimate-relati … -and-epoxy

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 6 mån sedan

Fan vad intressant. Men den limningen med cellulosafiber som fäster i gängorna, är den tänkt att skruvas direkt i limningen eller ska man borra i limningen när den väl torkat?

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 6 mån sedan

havreboll skrev:

Du vill använda cellulosafiber.

Vad pratar vi om här, typ isolering?

havreboll
984 inlägg
havreboll 984 inlägg 6 mån sedan

Pillard skrev:

Fan vad intressant. Men den limningen med cellulosafiber som fäster i gängorna, är den tänkt att skruvas direkt i limningen eller ska man borra i limningen när den väl torkat?

Kommer hålet vara större än skruven?

Om du bara ska limma skruven så kan du fylla hålet med limmet enligt ovan och sen skruva fast.

I dom fallen som hållet är större så titta i manualen sida 17-18 och följ anvisningarna beroende på vilket som är applicerbart.

Cellulosafiber du använder är exempelvis West systems 404: https://www.westsystem.com/404-high-density/

Det finns även andra märken och jag kör just nu på pondus snickeris egna mest för att jag råkade hitta en påse i gömmorna.

PhatFred
297 inlägg
PhatFred 297 inlägg 6 mån sedan

Pillard skrev:

På ett par av skidorna kan det bli så att jag skulle vilja ta ur insertsen och sen skruva dit samma bindning med vanlig skruv i precis samma hål.

Varför i hela friden vill du göra så?? För bråttom för att skaffa nya inserts till det nya montagestället?

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 6 mån sedan

PhatFred skrev:

Pillard skrev:

På ett par av skidorna kan det bli så att jag skulle vilja ta ur insertsen och sen skruva dit samma bindning med vanlig skruv i precis samma hål.

Varför i hela friden vill du göra så?? För bråttom för att skaffa nya inserts till det nya montagestället?

För att eventuellt sälja skidan med bindningen men behålla insertsen. Eftersom hålen efter insertsen är lite större än vanliga ökar ju risken att jag behöver skruva i hålet.

JohanSundstrom
440 inlägg
JohanSundstrom 440 inlägg 6 mån sedan

havreboll skrev:

Nej du vill generellt inte använda stålull. Du vill använda cellulosafiber. Det ökar den interna volymen i epoxyn betydligt mer än stålull samtidigt som det skapar en starkare limning som är mer motståndskraftig.

Limningen sker i två steg.

Steg 1 = vätning där du låter oförtjockad epoxy väta hålet och tränga in i träet under cirka 5 minuter.
Steg 2 = limning där du blandar cellulosafiber i blandningskälet enligt anvisningar (brukar beräknas som omkring 20 volym%) Detta kommer inte absorberas av träet och skapar därför själva limningen

Detta sätt att limma på ger extra styrka då du får en kontakt mellan den våta ytan som trängt in i träet och den förtjockade ytan som binder mot gängan.

Du kan läsa mer i denna manual kring epoxy (epoxyns bibel) https://www.westsystem.com/wp-content/u … wedish.pdf

Sedan finns det matnyttig information här :https://www.nilsmalmgren.se/epoxikemi/limning/

Är du intresserad på en djupare nivå kring effekten av cellulosafiber vid limning med epoxy så finns det bland annat att läsa på denna länk (tyvärr inte gratis om man inte studerar vid ett universitet): https://www.sciencedirect.com/science/a … via%3Dihub

Dock sammanfattas det här: https://blog.exilva.com/intimate-relati … -and-epoxy

Fan va du kan, Havreboll!

PhatFred
297 inlägg
PhatFred 297 inlägg 6 mån sedan

Pillard skrev:

PhatFred skrev:

Pillard skrev:

På ett par av skidorna kan det bli så att jag skulle vilja ta ur insertsen och sen skruva dit samma bindning med vanlig skruv i precis samma hål.

Varför i hela friden vill du göra så?? För bråttom för att skaffa nya inserts till det nya montagestället?

För att eventuellt sälja skidan med bindningen men behålla insertsen. Eftersom hålen efter insertsen är lite större än vanliga ökar ju risken att jag behöver skruva i hålet.

OK. Jag tycker nog att det vore bättre, enklare och mer tidsekonomiskt att köpa nya inserts. Men det är ju jag, som varken köpt eller pysslat med såna...

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 6 mån sedan

PhatFred skrev:

Pillard skrev:

PhatFred skrev:


Varför i hela friden vill du göra så?? För bråttom för att skaffa nya inserts till det nya montagestället?

För att eventuellt sälja skidan med bindningen men behålla insertsen. Eftersom hålen efter insertsen är lite större än vanliga ökar ju risken att jag behöver skruva i hålet.

OK. Jag tycker nog att det vore bättre, enklare och mer tidsekonomiskt att köpa nya inserts. Men det är ju jag, som varken köpt eller pysslat med såna...

Nja! Dels innebär ju insertsen att du konstant måste hålla efter skruvarna så de inte gängar ur. Det kanske inte köparen är så sugen på. Sen är ju en beställning av inserts en ganska dyr och komplicerad historia eftersom du måste betala postnord för att de ska hantera tull/moms, sen ska du betala tullen/momsen och dessutom frakten från USA...

Hasse_Lindborg
2893 inlägg
Hasse_Lindborg 2893 inlägg 6 mån sedan

Pillard skrev:

PhatFred skrev:

Pillard skrev:


För att eventuellt sälja skidan med bindningen men behålla insertsen. Eftersom hålen efter insertsen är lite större än vanliga ökar ju risken att jag behöver skruva i hålet.

OK. Jag tycker nog att det vore bättre, enklare och mer tidsekonomiskt att köpa nya inserts. Men det är ju jag, som varken köpt eller pysslat med såna...

Nja! Dels innebär ju insertsen att du konstant måste hålla efter skruvarna så de inte gängar ur. Det kanske inte köparen är så sugen på. Sen är ju en beställning av inserts en ganska dyr och komplicerad historia eftersom du måste betala postnord för att de ska hantera tull/moms, sen ska du betala tullen/momsen och dessutom frakten från USA...

Nej du kan fortfarande beställa inserts billigt från Europa.

viktorflygare
99 inlägg
viktorflygare 99 inlägg 6 mån sedan

Hasse_Lindborg skrev:

Nej du kan fortfarande beställa inserts billigt från Europa.

VAR?? Snälla ge oss länken så vi får tag på denna himmelska produkt!

Fatboy
114 inlägg
Fatboy 114 inlägg 6 mån sedan

Går det inte använda gängtejp så dom inte gängar ur?

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 6 mån sedan

viktorflygare skrev:

Hasse_Lindborg skrev:

Nej du kan fortfarande beställa inserts billigt från Europa.

VAR?? Snälla ge oss länken så vi får tag på denna himmelska produkt!

Quiverkiller har jag sett i Europa men inte Bindingfreedom. När jag nu funderar på att skruva ur de gamla så är jag rätt nöjd med att det är just Bindingfreedom som sitter i också (skruvspår)...

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 6 mån sedan

Fatboy skrev:

Går det inte använda gängtejp så dom inte gängar ur?

Eller gängvätska borde också funka. Men känns samtidigt dumt att skicka med prylar som kostar mig 8-900 att ersätta om ändå inte köparen vill ha dem.

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 5 mån sedan

havreboll skrev:

Pillard skrev:

Fan vad intressant. Men den limningen med cellulosafiber som fäster i gängorna, är den tänkt att skruvas direkt i limningen eller ska man borra i limningen när den väl torkat?

Kommer hålet vara större än skruven?

Om du bara ska limma skruven så kan du fylla hålet med limmet enligt ovan och sen skruva fast.

I dom fallen som hållet är större så titta i manualen sida 17-18 och följ anvisningarna beroende på vilket som är applicerbart.

Cellulosafiber du använder är exempelvis West systems 404: https://www.westsystem.com/404-high-density/

Det finns även andra märken och jag kör just nu på pondus snickeris egna mest för att jag råkade hitta en påse i gömmorna.

Var köper man enklast cellulosafiber smidigt i Sverige?

havreboll
984 inlägg
havreboll 984 inlägg 5 mån sedan

Pillard skrev:

havreboll skrev:

Pillard skrev:

Fan vad intressant. Men den limningen med cellulosafiber som fäster i gängorna, är den tänkt att skruvas direkt i limningen eller ska man borra i limningen när den väl torkat?

Kommer hålet vara större än skruven?

Om du bara ska limma skruven så kan du fylla hålet med limmet enligt ovan och sen skruva fast.

I dom fallen som hållet är större så titta i manualen sida 17-18 och följ anvisningarna beroende på vilket som är applicerbart.

Cellulosafiber du använder är exempelvis West systems 404: https://www.westsystem.com/404-high-density/

Det finns även andra märken och jag kör just nu på pondus snickeris egna mest för att jag råkade hitta en påse i gömmorna.

Var köper man enklast cellulosafiber smidigt i Sverige?

Exempelvis här https://epoxibutiken.se/produkt/nm-filler-51/

Pondus snickeri har annars om du råkar bo i sthlm

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 5 mån sedan

havreboll skrev:

Exempelvis här https://epoxibutiken.se/produkt/nm-filler-51/

Pondus snickeri har annars om du råkar bo i sthlm

Tackar! Hur mycket behöver man. Fanns 50 gram eller 300 gram att välja på. Kommer behöva laga typ 50 hål och har inga preferenser på hur mycket som eventuellt kan gå åt till det?

havreboll
984 inlägg
havreboll 984 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad havreboll (5 mån sedan)

Pillard skrev:

havreboll skrev:

Exempelvis här https://epoxibutiken.se/produkt/nm-filler-51/

Pondus snickeri har annars om du råkar bo i sthlm

Tackar! Hur mycket behöver man. Fanns 50 gram eller 300 gram att välja på. Kommer behöva laga typ 50 hål och har inga preferenser på hur mycket som eventuellt kan gå åt till det?

Nu brukar jag visserligen samla ihop sådant som skall limmas och göra allt samtidigt så doseringen är inte anpassad efter bara hål i skidor.

Dock så skall den blandas 3-5 viktprocent som jag förstår doseringen (den sort jag använder kör volymprocent så har svårt att konvertera). Det innebär att med 50g och 5 viktprocent så bör påsen räcka till 1kg epoxy. Jag vet inte hur djupa dina hål är men 50g bör räcka gott och väl wink Dock blir fibrerna aldrig gamla och när man väl är fast i epoxyträsket så stannar man där = kanske lika bra att slå på stort om du vet med dig att du kommer limma i framtiden.

Tänk på att ha rätt klassning på skyddshandskar också. Epoxyallergi är något du vill undvika in i det längsta och vanliga plasthandskar skyddar inte tillräckligt. Jag kör nitrilgummi från biltema. Det funkar om man bara exponeras kortare stunder.

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 5 mån sedan

Ah, jag kör också biltema-handskar. Senast jag höll på vill jag minnas att jag inte rörde vid epoxin nån gång faktiskt...

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 5 mån sedan

Om man lagar skador, av den här typen, behöver man filler då också eller rxker det med vanlig som så att säga förseglar trät bara? https://www.freeride.se/img/photo/n/4877895146700ed545fe8f4e2650e8c9.jpg

havreboll
984 inlägg
havreboll 984 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad havreboll (1 månad sedan)

Pillard skrev:

Om man lagar skador, av den här typen, behöver man filler då också eller rxker det med vanlig som så att säga förseglar trät bara? https://www.freeride.se/img/photo/n/487 … 50e8c9.jpg

Om det man ser på bilden är topsheetet som är bortskavt så bygger du tillbaka det med förtjockad epoxy. Kan nog går att maskera av och köra oförtjockad för en snyggare finish men rent praktiskt är det lättare och smidigare med förtjockning.

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 2 mån sedan

Har fått lite bråttom här och inser att postorder från aktuella butiker betyder att frakten vida överstiger produkten ifråga. Eftersom grunden var cellulosafiber, är då finare sågspån egentligen precis lika bra? Annars är det enda jag kan hitta inom anständigt avstånd detta

https://www.biltema.se/bat/batvard/epox … 2000020410

Är det något helt annat? Jag inser att jag nog kommer att behöva fylla ordentligt då de nya hålen hamnar ganska nära de gamla.

RWD
564 inlägg
RWD 564 inlägg 2 mån sedan

Jag brukar köra med detta
https://m.clasohlson.com/se/Marine-Epox … ng/34-1995

Känns väldigt starkt , finns ju även Hagmans:
https://www.jula.se/catalog/fritid/bat- … st-504753/
Men det har jag aldrig testat, skulle tro att det är samna sak.

Glasballonger blir nog inte så starkt, mer för att fylla ojämnheter, ska vara glasfibrer i så fall.

farsan56
Online 49 inlägg
farsan56 49 inlägg 2 mån sedan

@Pillard Microballonger funkar fint. Det använde vi förr när vi byggde surfbrädor. Vi blandade i rätt mycket när vi gjöt fast fenor och mastkasetter. Annars blev det för varmt när epoxyn härdade. Det går att blanda så det blir lite ”grötigt” med mycket bra styrka.
Standard tillbehör för dom som laminerar med epoxy.
Har nyligen lagat en knäckt SUP-bräda med epoxy/glasballonger.
Lycka till
C

RWD
564 inlägg
RWD 564 inlägg 2 mån sedan

Är du ute efter hög styrka så ska du ha fyllnadsmedel med hög densitet typ hackad glasfiber. C:a 25% (vikt) inblandning.
West systems har ett fyllnadsmedel som heter "Hög densitet 404" som är till för höga belastningar, blandas i med 30-60% (vikt)

Microballonger är för utfyllnad, har låg densitet och används när man vill att det ska vara lättare att slipa för att få en jämn yta ovanpå reparationer.

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 2 mån sedan

Tack alla! Bra epoxi har jag redan utan det är fyllnadsmedlet jag är på jakt efter. Jag vill ju helst också ha nåt som går att köpa lokalt i en butik i Linköping. Huruvida det är hög belastning eller inte är väl lite relativt men tanken är ju helt enkelt att kunna montera en ny bindning nära befintliga hål. Att det då inte räcker med plastpluggar och trälim är ju givet men kan det också vara så att det egentligen räcker med att hälla i oförtjockad epoxi? Det blir lite material emellan nya och gamla hålet men väldigt lite. Jag ska alltså inte skruva i ett befintligt hål.

RWD
564 inlägg
RWD 564 inlägg 2 mån sedan

Då tror jag det går bra med oförtjockad epoxi.
Men du har ju Marinman i Linköping
https://www.marinaman.se/butiken
https://www.marinaman.se/batvard-1/epox … lnadsmedel

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 2 mån sedan

Är det så? För oförtjockad är den ju en barnlek att få ner i hålen men om den ska börja bli tjock och kletig är det ju smått hopplöst wink

RWD
564 inlägg
RWD 564 inlägg 2 mån sedan

Hög densitet 404 finns på lager
https://www.marinaman.se/batvard-1/epox … lnadsmedel

RWD
564 inlägg
RWD 564 inlägg 2 mån sedan

Den kan ju eventuellt sugas in i skidans träkärna mer om den är oförtjockad, vilket ju i och för sig kan vara en fördel eftersom materialet mellan gamla och nya hålet förstärks lite då också. Men jag skulle nog kört med lite fyllnadsmedel. "Prima med lite ofylld epoxi först kanske och blanda sen i fyllnadsmedel i epoxiblandningen och fyll hålet. en tandpetare och en minispackel för att få ur ev luftbubblor och trycka ner spacklet.

Pillard skrev:

Är det så? För oförtjockad är den ju en barnlek att få ner i hålen men om den ska börja bli tjock och kletig är det ju smått hopplöst wink

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 2 mån sedan

När jag gjort det tidigare har inte hålen hamnat nära men då har jag kört med oförtjockad i omgångar. Först en som sugs upp och skapar en barriär och sen när den härdat så har jag hällt i en ny omgång för att fylla igen hålet. Tyvärr har man väl fått återfylla några gånger eftersom det sjunker undan ändå men kanske bäst att gå på 404an också då så det sitter rejält...

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 1 månad sedan

Vad borde jag räkna med för härdningstid? Jag tryckte i den förtjockade igår mitt på dan men tycker fortfarande att det är lite "segt". Mitt problem är att de nya hålen hamnar precis i skarven mellan epoxi och trä så när jag ska borra kommer ju borren att dra in i epoxin om den är för mjuk.

havreboll
984 inlägg
havreboll 984 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad havreboll (1 månad sedan)

Pillard skrev:

Vad borde jag räkna med för härdningstid? Jag tryckte i den förtjockade igår mitt på dan men tycker fortfarande att det är lite "segt". Mitt problem är att de nya hålen hamnar precis i skarven mellan epoxi och trä så när jag ska borra kommer ju borren att dra in i epoxin om den är för mjuk.

Du skall köra oförtjockad i den applikation du har det till (om du inte har förtjockning). Härdningstid för epoxy står i förhållande till främst temperaturen förutsatt att härdare och bas blandats korrekt (proportion och blandningstid). Sedan delas epoxyns Härdningstid in i brukstid, ej klibbig, slipningsbar och genomhärdad vilket generellt är 15 min (väldigt varierande), 6 timmar, 24 timmar och 7 dygn respektive.

Du kan läsa mer i West systems manual på sida 5-7.

Tänk också på att om du måste applicera ytterligare ett lager för att det sjunkit undan så skall detta göras i gelningsfasen av härdningen för att säkerställa sammanfogningen av lagren utan mellanslipning vilken är svår i din applikation.

Är det fortfarande segt från igår så har du missat i dosering eller blandning (om du inte haft skidorna i kylen) det härdar tillslut men kommer ta längre tid.

Mitt tips är att inte lyssna på allmänna råd på forumet om epoxy utan att läsa i manualen jag länkade tidigare. Annars kan du bli tipsad om både mikroballonger, sågspån och annat trams. Ingen av dessa är dumma i rätt applikation men många har inte kunskap om vad rätt applikation är och kör på det moderna vilket verkar vara att känna efter lite, höfta och sen snabbt slänga sig på skickaknappen.

havreboll
984 inlägg
havreboll 984 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad havreboll (1 månad sedan)

farsan56 skrev:

@Pillard Microballonger funkar fint. Det använde vi förr när vi byggde surfbrädor. Vi blandade i rätt mycket när vi gjöt fast fenor och mastkasetter. Annars blev det för varmt när epoxyn härdade. Det går att blanda så det blir lite ”grötigt” med mycket bra styrka.
Standard tillbehör för dom som laminerar med epoxy.
Har nyligen lagat en knäckt SUP-bräda med epoxy/glasballonger.
Lycka till
C

Vid applikationer som kräver styrka så anser tillverkarna själva att mikroballonger är "direkt olämpligt" då det försvagar epoxyn. Då jag antar att vi alla vill att bindningarna sitter fast så kanske man ska undvika att rekommendera dessa för användning vid montering av bindningar.

För att minimera värmeutveckling så skall man istället blanda mindre satser och i en behållare med större yta för att undvika att den exotermiska värmen som utvecklas under härdningen förstör behållaren eller att brukstiden förkortas.

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 1 månad sedan

havreboll skrev:

Pillard skrev:

Vad borde jag räkna med för härdningstid? Jag tryckte i den förtjockade igår mitt på dan men tycker fortfarande att det är lite "segt". Mitt problem är att de nya hålen hamnar precis i skarven mellan epoxi och trä så när jag ska borra kommer ju borren att dra in i epoxin om den är för mjuk.

Du skall köra oförtjockad i den applikation du har det till (om du inte har förtjockning). Härdningstid för epoxy står i förhållande till främst temperaturen förutsatt att härdare och bas blandats korrekt (proportion och blandningstid). Sedan delas epoxyns Härdningstid in i brukstid, ej klibbig, slipningsbar och genomhärdad vilket generellt är 15 min (väldigt varierande), 6 timmar, 24 timmar och 7 dygn respektive.

Du kan läsa mer i West systems manual på sida 5-7.

Tänk också på att om du måste applicera ytterligare ett lager för att det sjunkit undan så skall detta göras i gelningsfasen av härdningen för att säkerställa sammanfogningen av lagren utan mellanslipning vilken är svår i din applikation.

Är det fortfarande segt från igår så har du missat i dosering eller blandning (om du inte haft skidorna i kylen) det härdar tillslut men kommer ta längre tid.

Mitt tips är att inte lyssna på allmänna råd på forumet om epoxy utan att läsa i manualen jag länkade tidigare. Annars kan du bli tipsad om både mikroballonger, sågspån och annat trams. Ingen av dessa är dumma i rätt applikation men många har inte kunskap om vad rätt applikation är och kör på det moderna vilket verkar vara att känna efter lite, höfta och sen snabbt slänga sig på skickaknappen.

Föredömligt, som vanligt. Jag körde på filler 404 från West till de hål som det ska borras i (eller väldigt nära). Det är fullt möjligt att blandningen härdare/bas inte är på vetenskapligt exakt nivå men bör stämma ganska väl. Skidorna låg sen utomhus. Det har väl inte varit kylskåpskallt men inte heller jättevarmt senaste dygnet. Jag skulle nog säga att det inte är segt men inte heller stenhårt.

Tillägg, jag gick upp ur sängen och kände på det och jag skulle nog säga att iaf utan är märkbart hårdare idag (legat inne över natten).

Så innan man borrar kan det alltså vara värt att låta det genomhärda, alltså 7 dygn?

havreboll
984 inlägg
havreboll 984 inlägg 1 månad sedan

Pillard skrev:

havreboll skrev:

Pillard skrev:

Vad borde jag räkna med för härdningstid? Jag tryckte i den förtjockade igår mitt på dan men tycker fortfarande att det är lite "segt". Mitt problem är att de nya hålen hamnar precis i skarven mellan epoxi och trä så när jag ska borra kommer ju borren att dra in i epoxin om den är för mjuk.

Du skall köra oförtjockad i den applikation du har det till (om du inte har förtjockning). Härdningstid för epoxy står i förhållande till främst temperaturen förutsatt att härdare och bas blandats korrekt (proportion och blandningstid). Sedan delas epoxyns Härdningstid in i brukstid, ej klibbig, slipningsbar och genomhärdad vilket generellt är 15 min (väldigt varierande), 6 timmar, 24 timmar och 7 dygn respektive.

Du kan läsa mer i West systems manual på sida 5-7.

Tänk också på att om du måste applicera ytterligare ett lager för att det sjunkit undan så skall detta göras i gelningsfasen av härdningen för att säkerställa sammanfogningen av lagren utan mellanslipning vilken är svår i din applikation.

Är det fortfarande segt från igår så har du missat i dosering eller blandning (om du inte haft skidorna i kylen) det härdar tillslut men kommer ta längre tid.

Mitt tips är att inte lyssna på allmänna råd på forumet om epoxy utan att läsa i manualen jag länkade tidigare. Annars kan du bli tipsad om både mikroballonger, sågspån och annat trams. Ingen av dessa är dumma i rätt applikation men många har inte kunskap om vad rätt applikation är och kör på det moderna vilket verkar vara att känna efter lite, höfta och sen snabbt slänga sig på skickaknappen.

Föredömligt, som vanligt. Jag körde på filler 404 från West till de hål som det ska borras i (eller väldigt nära). Det är fullt möjligt att blandningen härdare/bas inte är på vetenskapligt exakt nivå men bör stämma ganska väl. Skidorna låg sen utomhus. Det har väl inte varit kylskåpskallt men inte heller jättevarmt senaste dygnet. Jag skulle nog säga att det inte är segt men inte heller stenhårt.

Tillägg, jag gick upp ur sängen och kände på det och jag skulle nog säga att iaf utan är märkbart hårdare idag (legat inne över natten).

Så innan man borrar kan det alltså vara värt att låta det genomhärda, alltså 7 dygn?

Innan du borrar bör det absolut vara åtminstone så härdat att det "känns härdat" ( den kemiska processen fortsätter några dagar till efter det. Har du tid så vänta någon vecka till även om det kan vara svårt när snön faller över alperna wink

Blandningen behöver inte vara helt exakt men gärna så nära som möjligt. Temperaturer ner mot 10 grader förlänger härdningen betydligt så det kan bero på det om du haft dom ute.

Vänta och se är mitt tips, jag har haft blandningar som jag misslyckats kapitalt med (har nog ändå limmat upp omkring 20 kg epoxy hittills) men ger man det tid så brukar det funka. Härdare är bara en accelerator egentligen.

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 1 månad sedan

Tackar! Jo jag har lite tid. Jag har sålt skidorna (via freeride så jag vill verkligen göra det ordentligt) men lovat att montera upp dem. Det dröjer nog ett bra tag innan de kommer på snö men jag måste ju montera dem så de kan levereras. Att vänta några dagar till är inget problem dock. Det jag oroade mig för mest var väl att behöva göra om.

Om härdaren är en accelerator, vad händer då om man istället tar för mycket härdare?

RWD
564 inlägg
RWD 564 inlägg 1 månad sedan

Vänta ett par dagar till, känns det fortfarande kletigt/segt så kan det nog vara läge att göra om.
Finns ju härdare med olika tid men hårt borde det vara efter en dag även om du har en långsam härdare.
Testa att sticka ner något riktigt vasst och spetsigt. Epoxi blir ju väldigt hårt när det har härdat klart så du ska kunna ta i rejält utan att ett vasst föremål ska kunna tryckas ner i det (mer än nån tiondels mm)
Det är som sagt väldigt noga med att blanda ordentligt. Som havreboll skriver så är det viktigt att läsa och följa leverantörens instruktioner.
Blanda först noga i ett kärl sen häller man över i ett annat kärl och blandar igen. Man måste nå ner längs ner i kanterna på kärlet så det inte blir kvar oblandad epoxi.
Jag har gjort stora lagningar på båtskrov med MAS-Epoxi och långsam härdare, efter ett dygn är det absolut inte kladdigt längre. Men det kan som sagt bero på mängden härdare också och det kommer att härda till slut även om man har för lite härdare men den viktigaste inverkan på om det härdar är hur noga man blandar.
(Om man har för mycket härdare vet jag inte vad som händer men kan tänka mig att det inte blir lika starkt)

Pillard skrev:

Tackar! Jo jag har lite tid. Jag har sålt skidorna (via freeride så jag vill verkligen göra det ordentligt) men lovat att montera upp dem. Det dröjer nog ett bra tag innan de kommer på snö men jag måste ju montera dem så de kan levereras. Att vänta några dagar till är inget problem dock. Det jag oroade mig för mest var väl att behöva göra om.

Om härdaren är en accelerator, vad händer då om man istället tar för mycket härdare?

havreboll
984 inlägg
havreboll 984 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad havreboll (1 månad sedan)

@Pillard @RWD

West Systems skriver följande om härdarmängd:

"All epoxi har ett optimalt blandningsförhållande mellan bas och härdare... En ökning av härdarmängen i blandningen påskyndar inte härdningstiden. I stället äventyras styrkan i den härdade epoxin."

*NOTE: I deras FAQ så står det att läsa att mängden härdare ändrar härdningstiden, något jag själv också anser mig ha upplevt. Dock motsäger det ovan beroende på vad man läser in i "ändrar härdningstiden". Troligen så kan mängden enbart försena men inte påskynda den kemiska reaktionen vilken startas genom härdarens tillsats till blandningen (0 härdare = ingen härdning).

Något annat som jag själv märkt är att en mer aggressiv härdning (e.g. 5 min epoxy) blir mer spröd (vissa säger emot mig gällande detta). Nu vet jag inte hur man tillverkar mixen för 5 min epoxy men då den härdar mer aggressivt så sker troligen den kemiska processen likt vad som händer vid för mycket härdare och leder till att epoxyn tappar stresstålighet.

Gällande härdningen vid lägre temperaturer eller vid inkorrekta blandningsförhållanden skrivs följande:

"Högre temperaturer accelererar reaktionstiden, medan lägre temperaturer fördröjer den.

Om reaktionen sker för långsamt finns det risk för att epoxiblandningen inte härdar fullt (trots att härdningsprocessen har inletts). Det finns också en risk att epoxin aldrig når sina fulla styrka.

En ofullständigt härdad epoxi kan ha styrka för att hålla vissa strukturer samman men inte tillräcklig styrka för att kunna stå emot normala, återkommande belastningar."

Nedan är en bild som visar den optimala härdningstemperaturen för olika härdare samt vilket spann inom vilket resultatet blir acceptabelt med längre eller kortare härdningstid. Nu vet jag inte vilket system du använde (kanske inte West utan något annat) men om du inte har en speciell lågtemperaturshärdare (oavsett system) så bör du ha hållit dig över 15 grader

https://www.freeride.se/img/photo/n/216503648e997594f2c176581f60e63f.jpg

Vad kan det ha varit för temperatur ute när du först lät härdningen påbörjas?

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 1 månad sedan

Då var det nog minst 20 grader. Själva limningen gjordes på dan. Var ju natten sen som var lite svalare


Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook