Stålullsarmerad epoxi
Med tanke på epoxikompetensen i den här tråden kommer här en annan följdfråga. Jag behöver få loss ett gäng inserts som ju förstås skruvats i med epoxi. Hur får man lättast loss dem? Är det värme via lödkolv som enklast får epoxin att släppa? Eller finns några andra knep för att få epoxi att släppa?
Pillard :
Med tanke på epoxikompetensen i den här tråden kommer här en annan följdfråga. Jag behöver få loss ett gäng inserts som ju förstås skruvats i med epoxi. Hur får man lättast loss dem? Är det värme via lödkolv som enklast får epoxin att släppa? Eller finns några andra knep för att få epoxi att släppa?
Problemet man har är att få epoxyn som håller insertsen att släppa men inte limmet som håller ihop lamineringen av skidan.
Nästa följdfråga här (inser att den här tråden mest blev en epoxi-följetong ):
Nu när jag har ett helt gäng inserts urskruvade, hur fasen får jag dem helt rena för att kunna återanvända dem? Det känns ju synnerligen troligt att det sitter kvar epoxi i gängorna eller kan jag utgå ifrån att all epoxi sitter kvar i träet i skidorna?
Om det är epoxi kvar, finns det några kemikalier man kan bada dem i som löser epoxin utan att metallen går åt? Bör man värma upp dem utav helskotta så epoxin blir rejält mjuk och sen doppa dem i nåt lösningsmedel?
Pillard :
Nu när jag har ett helt gäng inserts urskruvade, hur fasen får jag dem helt rena för att kunna återanvända dem? Det känns ju synnerligen troligt att det sitter kvar epoxi i gängorna eller kan jag utgå ifrån att all epoxi sitter kvar i träet i skidorna?
Om det är epoxi kvar, finns det några kemikalier man kan bada dem i som löser epoxin utan att metallen går åt? Bör man värma upp dem utav helskotta så epoxin blir rejält mjuk och sen doppa dem i nåt lösningsmedel?

havreboll :
Pillard :

Pillard :
iSooLi :
Pillard :
Pillard :
Weird, när jag söker på gängsnitt får jag mest upp gängtappar. Gängtapp har jag ju redan och skulle ju förstås kunna använda i en vanlig bräda som test. Det lär ju dock inte rensa ur eventuella rester
Kan göra ett tillägg här. Efter att jag nu skruvat ut insertsen ur även det andra skidparet tänkte jag försöka få dem rena. Att skrapa ur gängorna med en kniv var ju helt hopplöst men vad som hade ganska bra effekt var att koka insertsen i diskmedelsvatten. Jag körde ett varv först utan diskmedel och noterade att det var lite glasfiberrester kvar i några gängor. Det var dock en hel del skräp i vattnet jag hällde av så jag tog ett varv till och lät dem ligga. Den gången hade jag även i diskmedel. Nu när jag plockade upp dem var de helt rena allihop. Planen var ju att värmen skulle mjuka upp epoxin helt och det verkar ha skett.
Sitter lite i samma situation som TS. Fick med mig ena insatsen ur när bindningarna skulle demonteras på ena paret. Det är bara en av 16 som gått ut vilket gör att det känns drygt att ommontera helt. Min tanke var att helt enkelt köra lite med dremeln för att fräsa ur lite i träet för att få bort de små resterna som ligger i skidan, och sedan dunka på med epoxi och då även få färsk trä för epoxin att greppa i. Det tycker jag borde funka bra. Jag får ändå ett nytt rejält lager med epoxi runt insatsen.
Jag tänkte gå loss på skid"verkstan" här hemma framöver. Planen är att antagligen göra ett gäng bindningsbyten. På iaf ett av paren börjar det bli väldigt mycket hål och på några andra blir det lite stora hål på grund av inserts.
På flera ställen diskuteras det om lösningen med stålull i epoxi. Är det någon som faktiskt gjort detta? Hur har fördelningen stålull kontra epoxi sett ut? Har ni mosat i stålull och sen hällt på epoxi eller har ni fyllt hålen med epoxi och sen strösslat i lite stålull? Hur har ni fått stålullen att stanna kvar i hålen och inte resa sig? Behövs stålullen ens?
På ett par av skidorna kan det bli så att jag skulle vilja ta ur insertsen och sen skruva dit samma bindning med vanlig skruv i precis samma hål. Jag vet att jag sett nån tabell där hållfastheten i epoxi är minst lika bra som i själva skidan. Men innebär det just att jag måste i med stålull? Kan det vara nån nackdel att använda flytande lamineringsepoxi till de här jobben? Nånstans såg jag någon som angav att man skulle ha snabbepoxi till detta istället för att limmet inte skulle sugas upp av träet, det låter ju i min mening dock både askrångligt och mindre effektivt?