Stålullsarmerad epoxi

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 1 månad sedan

Med tanke på epoxikompetensen i den här tråden kommer här en annan följdfråga. Jag behöver få loss ett gäng inserts som ju förstås skruvats i med epoxi. Hur får man lättast loss dem? Är det värme via lödkolv som enklast får epoxin att släppa? Eller finns några andra knep för att få epoxi att släppa?

havreboll
984 inlägg
havreboll 984 inlägg 1 månad sedan

Pillard skrev:

Med tanke på epoxikompetensen i den här tråden kommer här en annan följdfråga. Jag behöver få loss ett gäng inserts som ju förstås skruvats i med epoxi. Hur får man lättast loss dem? Är det värme via lödkolv som enklast får epoxin att släppa? Eller finns några andra knep för att få epoxi att släppa?

Lödkolv skulle jag säga. Kan dock flika in att jag inte lyckades få ur mina QK inserts. Har du BF inserts så går det nog galant.

Problemet man har är att få epoxyn som håller insertsen att släppa men inte limmet som håller ihop lamineringen av skidan.

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 1 månad sedan

Det gick kalas! Räckte att sätta ner en 30w-kolv i inserten i 15-20 sek. Sen var det bara att skruva upp. Köpte 8mm spårbits också så det underlättade en del också.

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 1 vecka sedan

Nästa följdfråga här (inser att den här tråden mest blev en epoxi-följetong smile ):

Nu när jag har ett helt gäng inserts urskruvade, hur fasen får jag dem helt rena för att kunna återanvända dem? Det känns ju synnerligen troligt att det sitter kvar epoxi i gängorna eller kan jag utgå ifrån att all epoxi sitter kvar i träet i skidorna?

Om det är epoxi kvar, finns det några kemikalier man kan bada dem i som löser epoxin utan att metallen går åt? Bör man värma upp dem utav helskotta så epoxin blir rejält mjuk och sen doppa dem i nåt lösningsmedel?

havreboll
984 inlägg
havreboll 984 inlägg 1 vecka sedan

Pillard skrev:

Nästa följdfråga här (inser att den här tråden mest blev en epoxi-följetong smile ):

Nu när jag har ett helt gäng inserts urskruvade, hur fasen får jag dem helt rena för att kunna återanvända dem? Det känns ju synnerligen troligt att det sitter kvar epoxi i gängorna eller kan jag utgå ifrån att all epoxi sitter kvar i träet i skidorna?

Om det är epoxi kvar, finns det några kemikalier man kan bada dem i som löser epoxin utan att metallen går åt? Bör man värma upp dem utav helskotta så epoxin blir rejält mjuk och sen doppa dem i nåt lösningsmedel?

Värm till cirka 70 grader och sedan är det bara att peta/skrapa/gnugga/"insert synonym"... sad

Pillard
2849 inlägg

havreboll skrev:

Pillard skrev:

Värm till cirka 70 grader och sedan är det bara att peta/skrapa/gnugga/"insert synonym"... sad

Crap! Jag var rädd för att det var något sådant som krävdes... Får ta mig en ordentlig titt på om det behövs göras rent eller om det är enklare att bara köpa nya (vilket jag ändå behöver göra med några stycken)

iSooLi
832 inlägg
iSooLi 832 inlägg 1 vecka sedan

Pillard skrev:

Hitta en mutter eller nåt med motsvarande invändig gänga (ett gängsnitt är väl optimalt) som inserten har utvändigt och skruva insertsen genom den några gånger. Det borde rensa tillräckligt.

The older I get, the faster I was. Citera
Pillard
2849 inlägg

iSooLi skrev:

Pillard skrev:

Hitta en mutter eller nåt med motsvarande invändig gänga (ett gängsnitt är väl optimalt) som inserten har utvändigt och skruva insertsen genom den några gånger. Det borde rensa tillräckligt.

Just det, det är ju onekligen sant. Om inte annat märker jag ju då ifall gängorna funkar eller om de är för pajjade och behöver bytas. Frågan är var jag hittar något sådant dock....

iSooLi
832 inlägg

Sök på gängsnitt (eller mutter) 5/16-18, handla där du kan.

Pillard
2849 inlägg

Weird, när jag söker på gängsnitt får jag mest upp gängtappar. Gängtapp har jag ju redan och skulle ju förstås kunna använda i en vanlig bräda som test. Det lär ju dock inte rensa ur eventuella rester smile

iSooLi
832 inlägg

Pillard skrev:

Weird, när jag söker på gängsnitt får jag mest upp gängtappar. Gängtapp har jag ju redan och skulle ju förstås kunna använda i en vanlig bräda som test. Det lär ju dock inte rensa ur eventuella rester smile

https://verktygsboden.se/gaengsnitt/gaengsnitt-tum-unf-unc-unf-516-%C3%B825x9-mm.?vat=1&gclid=Cj0KCQjw6fvdBRCbARIsABGZ-vSqb4MnF6VpaEj9xH74yweal90B5uR1ILt-xUik01xSaJfazlhQACIaAv8NEALw_wcB

iSooLi
832 inlägg

Knaslänk men där finns de iaf

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook