Länkade produkter
Atomic HAWX 120
3 recensioner, betyg 4,7
Atomic HAWX Ultra XTD 120
1 recensioner, betyg 4
Atomic HAWX Ultra XTD 130
1 recensioner, betyg 4
Salomon QST 106
14 recensioner, betyg 4,6

Salomon QST 106, bindning/tour?

mans666
33 inlägg
mans666 33 inlägg 4 mån sedan | Senast ändrad mans666 (4 mån sedan)

Efter veckor av vånda och analys har jag bestämt mig för att det får blir ett par Salomon QST 106. Frågan är vad jag ska sätta för bindning på. Har för mjuka pjäxor så kommer att uppgradera till Atomic Hawx Ultra 120 el. 130, och då är frågan om jag ska passa på att ta XTD-varinten när jag ändå håller på med gåläge och techfäste?

I dagsläget turar jag inget alls, och kommer sannolikt inte börja klättra berg, men kan mycket väl tänka mig en och annan guidad alputflykt och några turer till till lite mer lift-onära åk. Det är inte prio, men att ha möjligheten känns som steg ett. Jag kommer sannolikt inte köpa någon dedikerad tur-utrustning, så det är lite nu eller aldrig. Jag är inte intresserad av att jaga gram. Nedför kommer alltid prioriteras mycket högre än uppför.

Men jag vill minnas att jag har läst att Salomon tycker att man ska sätta en Salomonbindning på skidan (såklart), men det kan väl inte spela någon roll?

Så, frågan är, ska jag köra på gåläge och typ Marker Baron (eller annat?) eller nöja mig med helt vanliga pjäxor/bindningar?

Bortsett från att jag plötsligt får möjligheten att ta mig till mer avlägsna åk, vad finns det mer för aspekter av detta att tänka på? Bortsett från pris då... smile

Svar

Pillard
2765 inlägg
Pillard 2765 inlägg 4 mån sedan

mans666 skrev:

Efter veckor av vånda och analys har jag bestämt mig för att det får blir ett par Salomon QST 106. Frågan är vad jag ska sätta för bindning på. Har för mjuka pjäxor så kommer att uppgradera till Atomic Hawx Ultra 120 el. 130, och då är frågan om jag ska passa på att ta XTD-varinten när jag ändå håller på med gåläge och techfäste?

I dagsläget turar jag inget alls, och kommer sannolikt inte börja klättra berg, men kan mycket väl tänka mig en och annan guidad alputflykt och några turer till till lite mer lift-onära åk. Det är inte prio, men att ha möjligheten känns som steg ett. Jag kommer sannolikt inte köpa någon dedikerad tur-utrustning, så det är lite nu eller aldrig. Jag är inte intresserad av att jaga gram. Nedför kommer alltid prioriteras mycket högre än uppför.

Men jag vill minnas att jag har läst att Salomon tycker att man ska sätta en Salomonbindning på skidan (såklart), men det kan väl inte spela någon roll?

Så, frågan är, ska jag köra på gåläge och typ Marker Baron (eller annat?) eller nöja mig med helt vanliga pjäxor/bindningar?

Bortsett från att jag plötsligt får möjligheten att ta mig till mer avlägsna åk, vad finns det mer för aspekter av detta att tänka på? Bortsett från pris då... smile

Så komplicerat är det ju inte. Tech är överlägset uppför men generellt sämre nedför om man jämför med rambindningar. Sen är skalan lite flytande mellan rambindningar som är svintunga uppför men bombsäkra nedför (Baron, Duke, Guardian osv) och rambindningar som är lite lättare men som för vissas åkning inte funkar nedför (Tour F10/12 osv). På tech-sidan är det ju samma flytande skala mellan svintunga och nästan Duke-säkra-utför som Beast eller betydligt lättare men med bättre utlösning som Vipec/Tecton. Till nästa år finns ju iaf den enda som kombinerar egenskaperna helt i Shift. Men Shift kommer ju kosta en bra slant. PRiset bli rju en rejäl issue då du kan hitta Duke/Baron begagnat för typ 1000:- och det absolut billigaste på techsidan är 2500:- ungefär för restlager av Beast. En Shift sen är ju 5000:-

För egen del tycker jag tech funkar överallt men en nackdel som ändå finns är om du ska åka mycket gondol/kabin och bootpacka mycket så är det faktiskt mer komplicerat och pilligt att ta på och av tech jämfört med ram. De flesta techbindningar har ju också varierande grad av problem med snöansamlingar som ibland också blir is. För egen del löser jag det genom att knäppa på och av med tådelen några ggr varje gång jag tar av mig bindningen men det tar ju förstås några sekunder varje gång

mans666
33 inlägg
mans666 33 inlägg 4 mån sedan

Fan, märker att jag inte har koll på detta. Bindningar är en grej som jag aldrig har funderat på. DIN 10 sedan kör man. Klart slut! smile

Jag antar att brake size bör vara bredare än skidans bredd smile

Men en bindning som Salomon Guardian kräver alltså inte tech-fäste?

Pillard
2765 inlägg

mans666 skrev:

Fan, märker att jag inte har koll på detta. Bindningar är en grej som jag aldrig har funderat på. DIN 10 sedan kör man. Klart slut! smile

Jag antar att brake size bör vara bredare än skidans bredd smile

Men en bindning som Salomon Guardian kräver alltså inte tech-fäste?

Brake size är lite flytande. Ofta får du nog in en 106-midja i den som heter 100 också.

Japp, för en guardian behöver du inte tech-fästen

mans666
33 inlägg

Grymt tack! Då är ju frågan hur mycket gåläge tillför. Tankar kring det?

Halvsmurfen
Online 132 inlägg
Halvsmurfen 132 inlägg 4 mån sedan

Tja du behöver hudar sen också. Köp ex G3 alpinist så får du med en riktigt lättanvänd kniv för att skära till. Bredd > bredaste del på skidan samt rätt längd.

Pillard
2765 inlägg

mans666 skrev:

Grymt tack! Då är ju frågan hur mycket gåläge tillför. Tankar kring det?

Gåläge på pjäxan? Det beror helt på pjäxan. På typ Cochise, Pinnacle osv kan det mest kvitta. Har du mina MTN Lab så börjar det göra skillnad och har du tex Backlands så är ju gåläget verkligen en stor skillnad mot vanliga åkläget.

mans666
33 inlägg

Pillard skrev:

Gåläge på pjäxan? Det beror helt på pjäxan. På typ Cochise, Pinnacle osv kan det mest kvitta. Har du mina MTN Lab så börjar det göra skillnad och har du tex Backlands så är ju gåläget verkligen en stor skillnad mot vanliga åkläget.

På Atomic Hawx är det 54 grader. Vilket inte säger mig så mycket... smile

mans666
33 inlägg

Halvsmurfen skrev:

Tja du behöver hudar sen också. Köp ex G3 alpinist så får du med en riktigt lättanvänd kniv för att skära till. Bredd > bredaste del på skidan samt rätt längd.

Just ja! Det får man inte glömma!

Pillard
2765 inlägg

mans666 skrev:

Pillard skrev:

På Atomic Hawx är det 54 grader. Vilket inte säger mig så mycket... smile

Mtn Lab har 47 och Mtn Explore har över 60 så 54 borde helt klart märkas. Sen är det lite olika hur mycket av rörelsen som kan gå framåt. Mina Mtn Lab har ganska mycket rörelse bakåt men nästan inget framåt. Det märks. Har man skal med separat plös sen, typ Backland, många Dynafit osv så kan man ofta ta loss plösen och då blir rörligheten helt absurd....

herrgard
324 inlägg
herrgard 324 inlägg 4 mån sedan

Mycket bakåt gör stor skillnad om du ska gå på platten, lite bakåt är skönt att ha när du går med skidorna över axeln till bilen och frammåt är bra att ha när du går uppåt eller gör lappkast. Jag kör alltid med pjäxan uppknäppt när jag turar och får därmed lite automatiskt gåläge frammåt så personligen tycker jag techfäste och lägre vikt gör mer skillnad vid kortaretoppturer typ slackcountry 30 minuter. Anmarsch och heldagsturer är en annan femma smile

Pillard
2765 inlägg

herrgard skrev:

Mycket bakåt gör stor skillnad om du ska gå på platten, lite bakåt är skönt att ha när du går med skidorna över axeln till bilen och frammåt är bra att ha när du går uppåt eller gör lappkast. Jag kör alltid med pjäxan uppknäppt när jag turar och får därmed lite automatiskt gåläge frammåt så personligen tycker jag techfäste och lägre vikt gör mer skillnad vid kortaretoppturer typ slackcountry 30 minuter. Anmarsch och heldagsturer är en annan femma smile

Sen vet jag inte om det bara är jag men jag upplever att överlappskal med gåläge gärna klämmer åt över vristen när jag utnyttjar rörligheten bakåt fult ut. Eftersom "cuffen" tillåts gå bakåt där pjäxans vrist är högre blir det ju automatiskt trängre där om inte "cuffen" expanderar. Knäpper man upp rejält (vilket jag brukar göra om jag ska gå längre) så kan den ju expandera och problemet försvinner. MEn har man ett tredelat skal borde problemet försvinna av sig självt även om man vill ha lite mer knäppt

mans666
33 inlägg

Jag tänker att gåläge är en ren bonus. Behöver inte vara optimalt. Jag vet att Hawx passar min fot bra och orkar inte börja om igen... smile Skulle jag plötsligt få tid och möjlighet att tura regelbundet så får jag kanske tänka om men som det är nu lär det bli småturer och någon endagstur med guide om tillfälle dyker upp.

Pillard
2765 inlägg

mans666 skrev:

Jag tänker att gåläge är en ren bonus. Behöver inte vara optimalt. Jag vet att Hawx passar min fot bra och orkar inte börja om igen... smile Skulle jag plötsligt få tid och möjlighet att tura regelbundet så får jag kanske tänka om men som det är nu lär det bli småturer och någon endagstur med guide om tillfälle dyker upp.

Glöm dock inte att gåläge många gånger hjälper att ge foten "luft" också. För egen del (och ännu mer så för frun) är att slå till gåläget mer effektivt än att späna upp pjäxorna, även vid vanlig liftåkning. När man åker gondoler och kabiner och måste stå är det också förbaskat trevligt att kunna stå rakt )

herrgard
324 inlägg
herrgard 324 inlägg 4 mån sedan

Hehe, gåläget gör även att det blir lättare att få på/av pjäxan wink

Shellstrom
31 inlägg
Shellstrom 31 inlägg 4 mån sedan

mans666 skrev:

Jag hade likt dig Hawx Ultra (110) som jag precis bytte ut till ett par Hawx Ultra XTD 120. Passformen är så gott som samma så är du nöjd med dina Hawx idag kan jag verkligen rekommendera att kliva över till XTDn som fått otaligt många lovord i diverse recensioner.
Tyvärr får jag inte möjligheten själv att prova dem förens nästa säsong...

mans666
33 inlägg
mans666 33 inlägg 3 mån sedan

Shellstrom skrev:

Jag hade likt dig Hawx Ultra (110) som jag precis bytte ut till ett par Hawx Ultra XTD 120. Passformen är så gott som samma så är du nöjd med dina Hawx idag kan jag verkligen rekommendera att kliva över till XTDn som fått otaligt många lovord i diverse recensioner.

Grymt, tack! Ja, får nog bli XTD.

AndersWingqvist
61 inlägg
AndersWingqvist 61 inlägg 3 mån sedan

Kommande Salomon Shift är ju bindningen för dig låter det som. Men vill du har riktigt mkt för pengarna så kolla Dynafit Beast 14 hos tysken https://www.sport-conrad.com/en/product … opper.html

mans666
33 inlägg

AndersWingqvist skrev:

Kommande Salomon Shift är ju bindningen för dig låter det som. Men vill du har riktigt mkt för pengarna så kolla Dynafit Beast 14 hos tysken https://www.sport-conrad.com/en/product … opper.html

Shift ser jäkligt intressant ut! Tack för tipset!

LawndartGustav
1059 inlägg
LawndartGustav 1059 inlägg 3 mån sedan

Kör ett par hawx xtd 120 med 106 och beast 14 eller shift, du kommer bli supernöjd.
Köper du hudar med skidorna kan du får dom skurna av butiken.

Åk mer jobba mindre! Citera
SpinL
6 inlägg
SpinL 6 inlägg 3 mån sedan

Hade typ samma kravspec. som du i början av säsongen. Mest åktid i skidorter med möjlighet att tura för att finna bra åkning.

Körde på marker duke och mina äldre salomon rocker 2 108. Efter runt 40 siddagar med i snitt 1-2 timmar turande per dag är jag väldigt nöjd. Visst finns det lättare men man hinner inte slita ut sig på kortare stigningar.

Med tanke på hur mina duke ser ut efter säsongen undrar jag om pinbindningar hade klarat det slitaget. Blir ju väldigt skillnad på åktid om man bara turar relativt om man åker liftnära.

mans666
33 inlägg

SpinL skrev:

Hade typ samma kravspec. som du i början av säsongen. Mest åktid i skidorter med möjlighet att tura för att finna bra åkning.

Körde på marker duke och mina äldre salomon rocker 2 108. Efter runt 40 siddagar med i snitt 1-2 timmar turande per dag är jag väldigt nöjd. Visst finns det lättare men man hinner inte slita ut sig på kortare stigningar.

Med tanke på hur mina duke ser ut efter säsongen undrar jag om pinbindningar hade klarat det slitaget. Blir ju väldigt skillnad på åktid om man bara turar relativt om man åker liftnära.

Då får det bli något sånt! Tackar

Samma SpinL som på Surfzone? Isf har vi snackat lite på stranden på Läjet ibland smile

Bud66
134 inlägg
Bud66 134 inlägg 3 mån sedan

Hallå!
Jag kör i ett par Hawk XTD 130 och kan bara rekommendera ett köp.
Sitter de bra på din fot så är det inget att tveka på.
Funkar hur bra som helst trots att de är så lätta.
Tom. så bra att de kan driva både pistskidor och bredlagg i pisten utan några större inskränkningar på prestandan.
Det som dock ska vetas är att det är skillnad i innerskorna på XTD 130 och XTD 120.
120:ans innersko är lite tjockare och passar antagligen bättre för mer pistinriktad åkning.
Jag har dock åkt hyfsat mycket pist med mina 130:or och har inga problem med den tunnare innerskon. Att jag påtalar detta är att det står i en del tester att flera skulle föredra den tjockare innerskon om de ska åka mer utförsinriktat.
Gällande bindning till skidorna säger jag Kingpin eller den nya Shift som kommer till nästa vinter.
I alperna åker jag oftast på mina Völkl BMT 109 med Kingpin och detta är en klockren kombo säger jag.
Skulle inte vilja ha en rambindning alls numera. Bara tungt och krångligt.
Enda anledningen till att jag skulle välja en rambindning är priset. Jag skulle nämligen tippa på att priset på dessa kommer rasa totalt när Shiften kommer i höst. (Eftersom jag inte testat Shiften så uttalar jag mig icke om denna ännu... Men den kommer garanterat sitta på ett par av mina skidor nästa vinter:))
Gällande prestanda på Kingpinen så är det inget jag funderar på. Den funkar till allt. Jag har kört allt från djup lössnö till isiga pister via puckeln utan några problem alls. (Med största sannolikhet ska man inte behandla en Kingpin såhär men min har inte gått sönder iaf utan funkar fortfarande utan anmärkning efter ca 60 dagars åkning. OBS: min ena bakdel är utbytt. Den gick inte sönder via skidåkning utan via transport när de klämde sönder det ena lilla hjulet som sitter på bakbindningen. Eftersom detta inte är skidåkningsrelaterat så räknar jag inte detta..)

100% Ateist Citera
SpinL
6 inlägg
SpinL 6 inlägg 3 mån sedan

mans666 skrev:

Då får det bli något sånt! Tackar

Samma SpinL som på Surfzone? Isf har vi snackat lite på stranden på Läjet ibland smile

Samma SpinL, kände igen din avatar från konfen smile Fin fin segling i tisdags!

Jag valde rambindning av lite olika anledningar bland annat pris, möjligheten att fortfarande kunna köra mina gamla pjäxor (utan tech insterts) samt att få så lika upplevelsen som vanliga bindningar som möjligt. Salomon shift ser ju riktigt fina ut men jag tycker de ser ömtåliga ut, bäst att låta andra testa sådant först. Annars är det väl den optimala lösningen på sikt, även om 5000 kr känns mycket för en bindning.

Angående pin-bindningar som inte har horisontell utlösningsmekanisk vid tårna är jag lite tveksam till personligen. Axialmoment runt underbenet borde vara lättare att hålla koll på framme vid tårna än vid hälen men tanke på den länge momentarmen. Även om många inte håller med tycker jag det ligger något i det resonemanget .

Finns hur mycket kul som helst att läsa om man vill nörda ner sig, här är en bra genomgång om du är sugen på beast och allmänt bindningstänk t http://blistergearreview.com/gear-revie … at-binding

LawndartGustav
1059 inlägg
LawndartGustav 1059 inlägg 3 mån sedan

Köp för allt i världen inte en rambindning 2018, helt galet enligt mig!
De som inte åkt techbindningar kan ställa sig frågande.

Åk mer jobba mindre! Citera
mans666
33 inlägg

SpinL skrev:

Samma SpinL, kände igen din avatar från konfen smile Fin fin segling i tisdags!

Ja, efter den här jävla vindtorkan tar man vad som helst!

Som dig är jag inte övertygad om techbindningar. Får invänta domen av Shift innan jag bestämmer mig. Lär ju inte bli mer åkning än på ett tag... smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook