Säsonga i Chamonix?!

Skyller
8 inlägg
Skyller 8 inlägg 3 mån sedan

Hej!

Vi är två killar som funderar på att spendera säsongen 18/19 i Chamonix och vill veta allt som behövs för en säsong där! Hur är parkmöjligheterna? Priser? Allt om boende, var, pris osv? Är turbindningar ett krav för fin off-piste? Samt all nödvändig info om säsongande i Chamonix!

Värt att tilläga att detta är vår första säsong men är vana skidåkare och undrar om Chamonix är lämpligt för oss?

Tack på förhand.

/Carl och Jakob

Svar

edelovekillerr
76 inlägg
edelovekillerr 76 inlägg 3 mån sedan

Skyller skrev:

Hej!

Vi är två killar som funderar på att spendera säsongen 18/19 i Chamonix och vill veta allt som behövs för en säsong där! Hur är parkmöjligheterna? Priser? Allt om boende, var, pris osv? Är turbindningar ett krav för fin off-piste? Samt all nödvändig info om säsongande i Chamonix!

Värt att tilläga att detta är vår första säsong men är vana skidåkare och undrar om Chamonix är lämpligt för oss?

Tack på förhand.

/Carl och Jakob

Värdelös park.
Liftkort 20000kr(10000kr earlybird)
Boende minst 60000kr för en studio i Sud, räknat på 6 månader som de flesta hyr ut på.
Turbindning inget krav men inget jag hade åkt utan.
Viktigt att komma ihåg är att mycket ”out of bounds” åkning i Chamonix är i glaciärterräng, här behövs glaciärutrustning, kunskap om glaciärer och lokal kännedom. Detta gäller förstås Mont Blancmassivet, Aguille Rouges har inga glaciärer och där finns ett gäng fina turer.

Miljöerna i Chamonix är otroligt mäktiga.
Byn/Staden är relativt stor, full av fin sekelskiftsarkitektur och mysiga gränder.

Med säsongskortet har du tillgång till Courmayeur som ligger på den italienska sidan av Mont Blancmassivet. Här finner du bättre park, bättre pister, fantastisk god och billig cappuccino och pizza och ett lugn som inte finns i Chamonix. Det blir inte alls lika fort trackat som i Chamonix.

I Chamonix är det puderhets. Efter ett dump så är det först i backen som gäller. Åker du i systemen så får du 2-3 puderåk innan allt är spårat.

Chambre Neuf kallas inte ”världens bästa afterski” utan anledning, här är det dans på bord och hängande från lampor söndag-fredag.

Det finns gott om bra restauranger och pubar/barer/klubbar.

Chamonix är ett helt fantastiskt ställe. Chamonix har världens bästa liftburna steepskiing.

Åker ni främst pist eller park?
Vill ni pumpa så mycket puder som det bara går?

Då finns det bättre alternativ.

Skyller
8 inlägg

edelovekillerr skrev:

Skyller skrev:

Hej!

Tack på förhand.

/Carl och Jakob

Värdelös park.
Liftkort 20000kr(10000kr earlybird)
Boende minst 60000kr för en studio i Sud, räknat på 6 månader som de flesta hyr ut på.
Turbindning inget krav men inget jag hade åkt utan.
Viktigt att komma ihåg är att mycket ”out of bounds” åkning i Chamonix är i glaciärterräng, här behövs glaciärutrustning, kunskap om glaciärer och lokal kännedom. Detta gäller förstås Mont Blancmassivet, Aguille Rouges har inga glaciärer och där finns ett gäng fina turer.

Miljöerna i Chamonix är otroligt mäktiga.
Byn/Staden är relativt stor, full av fin sekelskiftsarkitektur och mysiga gränder.

Med säsongskortet har du tillgång till Courmayeur som ligger på den italienska sidan av Mont Blancmassivet. Här finner du bättre park, bättre pister, fantastisk god och billig cappuccino och pizza och ett lugn som inte finns i Chamonix. Det blir inte alls lika fort trackat som i Chamonix.

I Chamonix är det puderhets. Efter ett dump så är det först i backen som gäller. Åker du i systemen så får du 2-3 puderåk innan allt är spårat.

Chambre Neuf kallas inte ”världens bästa afterski” utan anledning, här är det dans på bord och hängande från lampor söndag-fredag.

Det finns gott om bra restauranger och pubar/barer/klubbar.

Chamonix är ett helt fantastiskt ställe. Chamonix har världens bästa liftburna steepskiing.

Åker ni främst pist eller park?
Vill ni pumpa så mycket puder som det bara går?

Då finns det bättre alternativ.

Tack för riktigt bra info!!

Tanken för oss är att park och puder ska stå fokus, det vill säga att vi på en sämre puderdag kommer att köra park men är förhållandena bra så är det puder som hägrar!

Vet du om courmayeour ligger lättillgängligt så man kan åka dit i systemet och hur bra deras park brukar vara?

edelovekillerr
76 inlägg
edelovekillerr 76 inlägg 3 mån sedan

@Skyller
Lättillgängligt är det, bil buss genom tunneln så är du framme. Kan inte ta mer än 15-20 minuter.

Oj, har inte jättemycket att jämföra med då jag knappt rör mig i parken nu för tiden. Den är dock betydligt bättre än Chamonix och här finns lite allt möjligt.

HUR bra den är lämnar jag dock gärna till andra.

Skyller
8 inlägg

edelovekillerr skrev:

@Skyller
Lättillgängligt är det, bil buss genom tunneln så är du framme. Kan inte ta mer än 15-20 minuter.

Oj, har inte jättemycket att jämföra med då jag knappt rör mig i parken nu för tiden. Den är dock betydligt bättre än Chamonix och här finns lite allt möjligt.

Okej men tror du att Chamonix kan vara lite hardcore för en första säsong? För jag har fått rekommendationer om att första säsongen borde vara på en etablerad och vanlig säsongsort som t.ex. Val Thorens, St Anton osv. Både jag och min polare är 19 år och kunskapen är inte enorm men vi vill gärna lära oss och utvecklas vilket var tanken med just Chamonix.

Pillard
2756 inlägg
Pillard 2756 inlägg 3 mån sedan

Skyller skrev:

edelovekillerr skrev:

@Skyller

Okej men tror du att Chamonix kan vara lite hardcore för en första säsong? För jag har fått rekommendationer om att första säsongen borde vara på en etablerad och vanlig säsongsort som t.ex. Val Thorens, St Anton osv. Både jag och min polare är 19 år och kunskapen är inte enorm men vi vill gärna lära oss och utvecklas vilket var tanken med just Chamonix.

Chamonix är ju ett alpinist-mecka. Vill ni lära er att åka sjuka coloirer och allmänt klättra och åka barnt så finns ju ingen bättre skola i världen. Vill ni däremot åka park/puder och köra bummarliv så är väl ungefär alla andra ställen bättre?

Jag har själv inte gjort någon säsong men jag brukar säga att som skidort är Chamonix ganska medioker men om jag hade väldigt gott om pengar och skulle köpa mig ett boende i alperna där jag tillbringar vinterhalvåret skulle jag välja Chamonix alla dagar i veckan. Det kan låta motsägelsefullt men bygger just på att Chamonix är en stad. Det finns massor att pyssla med och du skulle kunna leva och bo alldeles utmärkt i Chamonix även om du var helt ointresserad av skidåkning och berg. Hur många andra skidorter kan du säga det om? Storleken är ju samtidigt också nackdelen då allt är väldigt utspritt och ni kommer få uppleva ett ofantligt bussåkande.

När det gäller att åka över till Courmayeur så borde det vara väldigt smidigt men det är också väldigt dyrt. Jag vill minnas att en tur- och returbiljett för bil ligger nånstans runt 40-50 euro.

Petterking
8 inlägg
Petterking 8 inlägg 3 mån sedan

Att ha bil är verkligen att föredra i Chamonix!

antonkappel
6 inlägg
antonkappel 6 inlägg 3 mån sedan

Pillard skrev:

[
När det gäller att åka över till Courmayeur så borde det vara väldigt smidigt men det är också väldigt dyrt. Jag vill minnas att en tur- och returbiljett för bil ligger nånstans runt 40-50 euro.

14 euro för en personbil enkel resa förutsatt att du har unlimited säsongskort.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook