Pjäxorna behöver moddas

Brushanen
1 inlägg
Brushanen 1 inlägg 1 månad sedan

Köpte ett par Tecnica Zero G pro pjäxor (turpjäxor med gåläge). Har åkt med dem i 4 dagar och turar med dem i 2 dagar. Uppför funkar de utmärkt. Men passformen när jag åker utför kunde vara bättre. Jag upplever att volymen över vristen är för stor. Hälgreppet är inte var det är i mina gamla alpinpjäxor.
Har ni några tips för hur jag kan få bättre passform?
Jag har lagt in en sula och det gör saken lite bättre.
Är det generellt sämre hälgrepp i tur-pjäxor?

Svar

Pillard
2746 inlägg
Pillard 2746 inlägg 1 månad sedan

Brushanen skrev:

Köpte ett par Tecnica Zero G pro pjäxor (turpjäxor med gåläge). Har åkt med dem i 4 dagar och turar med dem i 2 dagar. Uppför funkar de utmärkt. Men passformen när jag åker utför kunde vara bättre. Jag upplever att volymen över vristen är för stor. Hälgreppet är inte var det är i mina gamla alpinpjäxor.
Har ni några tips för hur jag kan få bättre passform?
Jag har lagt in en sula och det gör saken lite bättre.
Är det generellt sämre hälgrepp i tur-pjäxor?

Jag har i alla mina pjäxor slängt på foam-bitar runt hälen för att maximera hälgreppet. Det hjälper alltid lite. Däremot kommer det ju inte att minska volymen över vristen. En lösning om du upplever volymen som ett problem är ju att gå på en ny liner. Intuition Pro Tour med high volume, kanske tom en storlek för stor borde ju kunna hjälpa till lite också. Jag skulle dock börja med foam för hälgreppet. Det är alltså som tjockare tejp du sätter dit utanpå innerskon runt hälen.

herrgard
323 inlägg
herrgard 323 inlägg 1 månad sedan

Du kan lägga i en platt sula under linern eller klistra på foam ovanpå linern över vristen.

gubbfan
676 inlägg
gubbfan 676 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad gubbfan (1 månad sedan)

Det finns ett Youtube klipp på Tecnica bootfitting.
Självhäftande neopren finns att köpa på ark hos företag med gummivaror, i Stockholm Kuntze. Bara att klippa o klistra. För att det skall fästa om innerskon har struktur som Inituition stryker man på ett tunt lager lim som får torka. sen fastnar det. för att det skall hålla kan man lägga på ett lämpligt tejp utanpå. Det segelmakarna gör siffror av är bäst. Har du gjutna sulor finns en extra plasthäl som limmas på under sulan för att höja hälen en aning. Har du köpt skorna av en seriös firma i Sverige har du säkert nöjdkund anpassning då är det bara att gå tillbaka till affären.
Flera sk. turpjäxor har tunna innerskor förmodligen för att spara vikt. I fallet Tecnica har den gröna varianten bättre liner men också litet tyngre.

gubbfan Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook