taper , fördel/nackdel ?

erik832995
160 inlägg
erik832995 160 inlägg 10 mån sedan

Har skidor med taper , om det är rätt namn på "indragen " tip .Tycker jag tappar trygghet på skär i pist .
Vad skall fördelen vara ?

erik832995 Citera

Svar

Vattendroppe
3019 inlägg
Vattendroppe 3019 inlägg 10 mån sedan

erik832995 :

Har skidor med taper , om det är rätt namn på "indragen " tip .Tycker jag tappar trygghet på skär i pist .

Mer förutsägbart beteende i tredimensionell snö skulle jag säga är en av de stora vinsterna.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Megadozer
53 inlägg
Megadozer 53 inlägg 10 mån sedan

Haha, tredimensionell snö? Ja jag säger då det.... haha

Megadozer Citera
Vattendroppe
3019 inlägg
Vattendroppe 3019 inlägg 10 mån sedan

Megadozer :

Haha, tredimensionell snö? Ja jag säger då det.... haha

Visst är det ett bra uttryck? För alla som har erfarenhet av skidåkning och inte är efterblivna är det väldigt tydligt vilka typer av snö som avses utan att för den sakens skull behöva räkna upp en hel lista. Tyvärr kan jag inte själv ta åt mig äran för det, mig veterligen är det @mno som står för myntandet av det begreppet.

Megadozer
53 inlägg
Megadozer 53 inlägg 10 mån sedan

Hahahahioooo, hur många dimensioner finns det? Hahahaha jag får ont i magen 😂😂😂

Megadozer Citera
Vattendroppe
3019 inlägg
Vattendroppe 3019 inlägg 9 mån sedan

Aha, du är ute efter att beskriva snön som fyr-dimensionell, eftersom den ju förändras över tid också! Tur att vi har en riktig relativist med oss! Där får du spekulera själv i hur taper påverkar, tycker det låter märkligt att det skulle göra någon skillnad.

erik832995
160 inlägg
erik832995 160 inlägg 9 mån sedan

Mer förutsägbart beteende i tredimensionell snö skulle jag säga är en av de stora vinsterna.

OK , vad är de andra stora vinsterna då ?

erik832995 Citera
Alfakrull
310 inlägg
Alfakrull 310 inlägg 9 mån sedan | Senast ändrad Alfakrull (9 mån sedan)

erik832995 :

OK , vad är de andra stora vinsterna då ?

Skidorna blir ju också mer lättsladdade (vinst eller ej, det beror ju på vem och var) även på hårt underlag. Det går att med early taper designa en skida som inte blir hooky i lössnön samtidigt som den kan ha en relativt kort svängradie (vilket ju till viss mån är en förlängning av det vattendroppe skrev).

Det är nog "bara" de fördelarna, det finns en anledning till att pistorienterade skidor inte har early taper, och till att opinion 88 slutat tillverkas (och till att jag anser att skidor så som cham 87 är ytterst udda skapelser)

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se/?201704201322205979 Citera
erik_lagg
707 inlägg
erik_lagg 707 inlägg 9 mån sedan

Med reservation för att jag inte har provat så många taperskidor föredrar jag själv skidor utan taper. Med den längre aktiva kanten får man en skida som har bättre grepp på hårt och man kan också gå ner i längd lite. Upplever att en sådan typ av skida har mer lättpåverkad faktisk svängradie. Har nu fastnat för faction CT 4 (gamla nu nylanserad som CT 5) med 0-spann. Utan spann och med väl tilltagna rocker fram och bak, och rejäl bredd, får man en skida som är unhooky och svänger på en femöring i lössnö. Samtidigt går den bra på hårt. Men det finns många parametrar på skidor så det är nog svårt att säga att det är just tapern som jag har ogillat på de tidigare skidorna.

zerode
140 inlägg
zerode 140 inlägg 9 mån sedan

Eller så är taper framtiden, det får vi se

erik832995
160 inlägg
erik832995 160 inlägg 9 mån sedan

Det blir till att prova vid nästa tillfälle . Har idag ett par SOUL touring ,106 i midja 19 m radie , taper ,lågt spann och medium rocker . Det jag vill prova får gärna vara lite smalare, ingen taper ,inget spann lite mer rocker , 19-22m radie och mjuka .180 -187 ungf . BC Dameon ? Gammal och svag , men dålig teknik !
OBS mina skidor är bra , men letar efter en tryggare känsla .

erik832995 Citera
farsan56
57 inlägg
farsan56 57 inlägg 9 mån sedan

Vad har Vattendroppe för lösning när det gäller att få de människor som åker skidor och kan efter någon gammal norm kallas "efterblivna" förstå alla dessa begrepp för snö.

Då jag själv ibland åker med och hjälper en person som kanske inte har hel koll på tillvaron men som älskar att stå på skidor, så kan väl Vattendroppe hjälpa mig med att lista dessa olika snötyper. Det vore ju bra om frågan kommer upp. För det är ju väldigt tydligt att alla utom de "efterblivna" förstår detta.

Är vi ute och "åker" nu V eller?

H Christer

Henric-s
51 inlägg
Henric-s 51 inlägg 9 mån sedan

erik832995 :

Tanken är att man kan göra en mindre radie genom att flytta in punkten där radien ”tar slut” alltså med resultat att effektiv kantlängd blir kortare men man kan tex ha en topp som bär bra i lössnö.

Alfakrull
310 inlägg
Alfakrull 310 inlägg 9 mån sedan

erik832995 :

Det blir till att prova vid nästa tillfälle . Har idag ett par SOUL touring ,106 i midja 19 m radie , taper ,lågt spann och medium rocker . Det jag vill prova får gärna vara lite smalare, ingen taper ,inget spann lite mer rocker , 19-22m radie och mjuka .180 -187 ungf . BC Dameon ? Gammal och svag , men dålig teknik !
OBS mina skidor är bra , men letar efter en tryggare känsla .

Med reservation för att jag aldrig åkt på några soul-skidor och troligen inte ens sett ett par touring 106, så brukar skidor som är såpass lätta och breda kompromissa ganska mycket med pistprestandan. Så jag tror att du skulle kunna hitta en skida med väldigt liknande shape men mindre topptursinriktad (=tyngre och mer dämpad) konstruktion som därmed skulle prestera bättre i pist utan att kompromissa med offpistegenskaperna.

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se/?201704201322205979 Citera
termons
Online 324 inlägg
termons 324 inlägg 9 mån sedan

Ursäkta för engelskan men orkade inte börja översätta.

Tip/Tail Taper
This is moving the widest parts of the ski closer to the center of the ski, creating an elongated look to the tip and/or tail.
How it affects you as a skier:
Traditional shaped skis have the widest parts of the skis as far from the center as possible, creating an hourglass look to them. This was and still is great for maximizing the possible contact surface of the ski edge when in a carve. However, it can also make a ski hook up and initiate a turn unpredictably and requires more skill to use effectively. In an uneven surface or soft snow, it makes the ski dart in different directions and can create a diving effect. By pulling the wide parts back, the ski acts more like a boat hull or surfboard in water and allows very predictable steering. It also shortens the “effective edge” of a ski, which allows you to have a longer ski for floatation in soft snow, and when you are carving the ski on hard snow, have a shorter, easier to turn ski.
Again, today’s skis will have varying tip and tail taper to suit their primary intended terrain. Example: Carving skis will have little to no taper, allowing for maximum edge contact and control on hard surfaces. Powder skis will have a large amount of taper, allowing for longer lengths, more flotation, and better steering in ungroomed terrain.

https://www.torpedo7.co.nz/community/he … ht-ski-101

erik_lagg
707 inlägg
erik_lagg 707 inlägg 9 mån sedan | Senast ändrad erik_lagg (9 mån sedan)

Håller med @termons om det mesta ovan men:
#"It also shortens the “effective edge” of a ski, which allows you to have a longer ski for floatation in soft snow, and when you are carving the ski on hard snow, have a shorter, easier to turn ski." är ju lite svårt att hänga med på. Fast det handlar väl om känslan - skidan känns lång i lössnö och känns kort i pisten. För mig som då ville ha en lång aktiv kant på mina taperade skidor innebar det istället att jag gick upp mycket i längd och till slut fick skidor som var lite bökiga i skogsåkning.
#"Powder skis will have a large amount of taper, allowing for longer lengths, more flotation, and better steering in ungroomed terrain." Många har ju det, men vissa har lite taper och några ingen alls.

Ake_Astrom
312 inlägg
Ake_Astrom 312 inlägg 9 mån sedan

erik_lagg :

Håller med @termons om det mesta ovan men:
#"It also shortens the “effective edge” of a ski, which allows you to have a longer ski for floatation in soft snow, and when you are carving the ski on hard snow, have a shorter, easier to turn ski." är ju lite svårt att hänga med på. Fast det handlar väl om känslan - skidan känns lång i lössnö och känns kort i pisten. För mig som då ville ha en lång aktiv kant på mina taperade skidor innebar det istället att jag gick upp mycket i längd och till slut fick skidor som var lite bökiga i skogsåkning.
#"Powder skis will have a large amount of taper, allowing for longer lengths, more flotation, and better steering in ungroomed terrain." Många har ju det, men vissa har lite taper och några ingen alls.

Kanske jag inte begriper men jag tänker så här om taper.
Stökig teräng, lössnö: Längre skida men med kortare aktiv kant => mer bäryta (flyter bättre) men mindre risk för "hook".

Pist (carving) kortare aktiv kant => skidan upplevs som "kortare" dvs mer svänging men det ger även mer "fladder" i den del av skidan som inte är aktiv.
Sen är det upp tll var och en hur man vill ha det smile

Pillard
3078 inlägg
Pillard 3078 inlägg 9 mån sedan

farsan56 :

Vad har Vattendroppe för lösning när det gäller att få de människor som åker skidor och kan efter någon gammal norm kallas "efterblivna" förstå alla dessa begrepp för snö.

Då jag själv ibland åker med och hjälper en person som kanske inte har hel koll på tillvaron men som älskar att stå på skidor, så kan väl Vattendroppe hjälpa mig med att lista dessa olika snötyper. Det vore ju bra om frågan kommer upp. För det är ju väldigt tydligt att alla utom de "efterblivna" förstår detta.

Är vi ute och "åker" nu V eller?

H Christer

"Alla dessa begrepp för snö"? Det @Vattendroppe (om man taggar med ett @ också så får personen vetskap om att man pratar om den...) pratar om är ju tredimensionell snö. Alltså åkning på snö som inte är helt platt utan som också har ett djup (lössnö helt enkelt...). Det är ju något som en något sånär normalbegåvad person kan räkna ut vad han menar med.

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 9 mån sedan

Vad är vatten? Tredimisonellt eller?

erik_lagg
707 inlägg

@Ake_Astrom
Håller med men det finns förstås fler egenskaper som verkar åt samma håll;
mkt bredd, lång svängradie, 0-spann, rätt flex för ens vikt, lång skida, mkt taper, mkt rocker med vettig profil -> flyt i lössnö
Om man då som jag har fått för sig att man vill ha lång aktiv kant kan man ta bort tapern och 'öka' på några av de andra egenskaperna.
Men jag håller med om att preferenserna varierar - få skulle hålla med mig om att CT4/CT5 med 122 under foten är en vettig varjedagskida.

Vattendroppe
3019 inlägg
Vattendroppe 3019 inlägg 9 mån sedan | Senast ändrad Vattendroppe (9 mån sedan)

Här händer det grejer!

@farsan56 - det @Pillard skriver stämmer helt, anledningen till att jag uttryckte mig på det sättet jag gjorde var för att se om jag kunde få det tidigare forumtrollet att nappa på sitt eget bete. Tyvärr gick inte det (väntar fortfarande på ett relativistisk modell av fyrdimensionell snö). Anledningen till att jag inte vill säga lössnö är att det finns gott om snö som inte är särskilt lös, men som ändå inte adekvat kan approximeras som en yta när det diskuteras skidshapes, t ex finns ju vindpackad snö och bristande skare (och just vad gäller taper vill jag påstå att den påverkar mer vid åkning i den typen av snö än vid åkning i lössnö).

@Hasse_Lindborg Beror på mängden flytkraft.

Ake_Astrom
312 inlägg
Ake_Astrom 312 inlägg 9 mån sedan

erik_lagg :

@Ake_Astrom
Håller med men det finns förstås fler egenskaper som verkar åt samma håll;
mkt bredd, lång svängradie, 0-spann, rätt flex för ens vikt, lång skida, mkt taper, mkt rocker med vettig profil -> flyt i lössnö
Om man då som jag har fått för sig att man vill ha lång aktiv kant kan man ta bort tapern och 'öka' på några av de andra egenskaperna.
Men jag håller med om att preferenserna varierar - få skulle hålla med mig om att CT4/CT5 med 122 under foten är en vettig varjedagskida.

Så klart det är många olika saker som påverkar hur du upplever skidan.
Men jag höll mig till taper i inlägget eftersom jag fick för mig att det var det som diskuterades wink

erik_lagg
707 inlägg

@Ake_Astrom +1 (som de yngre verkar säga).

Maxen99
110 inlägg
Maxen99 110 inlägg 9 mån sedan

Den stora fördelen med taperfria skidor tycker jag är att man kan ha en mjuk skida som fortfarande kan gå stabilt på hård snö när man kantar den på grund av den långa effektiva kanten.

erik_lagg
707 inlägg

@Maxen99 kan det vara detta man uppnår då? - en "fladderstabil" skida:

Megadozer
53 inlägg
Megadozer 53 inlägg 9 mån sedan

Hej @Vattendroppe , det var inte meningen att göra dig stött på något vis. Jag är djupt imponerad av mångas kunskaper på detta forum men blir lätt fulliskratt när jag ser nya hittepå ord. Ville egentligen inte svara på ditt fortsatta inlägg då jag antar att jag får ett nytt oförskämt svar, men som sagt det var inte min mening att verka troll-aktig. Jag tror för övrigt att du får passa dig själv @Vattendroppe, så du inte faller i den fällan.

Over and out smile

Megadozer Citera
erik832995
160 inlägg
erik832995 160 inlägg 3 mån sedan

Om några veckor är det ( förhoppningsvis ) skidtest i lindvallen . Brukar finnas fler skidor än man hinner prova , så tips mottages gärna . 100 - 108 mm , ingen eller lite taper , mkt rocker , mjuka . Det är specen på de skidor jag TROR att jag vill ha !

erik832995 Citera
erik_lagg
707 inlägg
erik_lagg 707 inlägg 3 mån sedan

Kanske faction ct 3, line sfb, line sakana. Finns en del under parkskidor i pryldatabasen.

erik832995
160 inlägg
erik832995 160 inlägg 2 mån sedan

Parkskidor , ? Brukar inte de vara mittmonterade ,och ha ca.45 graders hängning på kanten för att "raila" ?
Hoppa, snurra raila åka baklänges ,trappor är beteenden som jag ska fortsätta att undvika !
Tack för tipsen , fler emottages tacksamt .

erik832995 Citera
erik_lagg
707 inlägg
erik_lagg 707 inlägg 2 mån sedan

Dags att prova något nytt? ;-). Långtifrån alla under park är symmetriska - och ingen är väl hängd på det sättet.
Men ok. Du vill inte ha twintip men ändå mjuka. Vill inte upprepa mig men line sakana kanske kan vara något.

havreboll
Online 1039 inlägg
havreboll 1039 inlägg 2 mån sedan

erik832995 :

Parkskidor , ? Brukar inte de vara mittmonterade ,och ha ca.45 graders hängning på kanten för att "raila" ?
Hoppa, snurra raila åka baklänges ,trappor är beteenden som jag ska fortsätta att undvika !
Tack för tipsen , fler emottages tacksamt .

Ligger under rubriken parkskidor =/= att det är parkskidor.

erik_lagg
707 inlägg
erik_lagg 707 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad johan (2 mån sedan)

Gå inte in här - det var bara spam!

AbdulMugis :

Jag vill gärna rekommendera dig denna webbplats
https://www.treasurebox.co.SPAM/

johan
2866 inlägg
johan 2866 inlägg 2 mån sedan

erik_lagg :

Gå inte in här - det var bara spam!

AbdulMugis :

Jag vill gärna rekommendera dig denna webbplats
https://www.treasurebox.co.SPAM/

Nu är medlemmen avstängd och adressen är spärrad.

erik832995
160 inlägg
erik832995 160 inlägg 2 mån sedan

Var i lindvallen i helgen ,provade kanske 10 olika par . Det som kändes bäst för mig där var blizzard rustler , ,9-10 och 11. Lördag var det rejält uppkört så provandet blev sådär på darriga ovana ben ,rejäla isfläckar .
Alla skidor hade sämre isgrepp än mina egna , tror att trenden med mkt hängning av kanterna spelar in .
Tror att den längre kanten på blizzarderna gav mig trygghet så länge jag klarade av att carva men tyngre konstruktion spelar nog en roll . Hurstor ?
SÅ ...
Köpa rustler 11 , mer rocker än mina ,ngt för breda .
Fortsätta med det jag har ,man vet vad man har ..
Köpa soul olive ,samma sidoskärning men tyngre konstuktion med mera rocker ,
?

erik832995 Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook