Tech bindings som inte går sönder!?

Charlee
117 inlägg
Charlee 117 inlägg 4 mån sedan

Tjena FR

Jag har turat väldigt lite, framförallt eftersom jag satte ett par Duke på mina benchetler vilket är en riktigt dålig kombination som gjorde att det varken fanns någon njutning i trasken upp eller åkningen ner.

Skam den som ger sig, jag har kollat mycket på kingpin som känns som ett bra alternativ som jag nästan litar på. (pajade häldelen på en kompis kingpins efter 3 dagar, pinsamt) häldelen är ju uppbyggd nästan precis som en marker squire vilket borde göra vilken åkare som helst orolig.

Dynafit beast känns redig, men lockar inte riktigt.

Finns det några andra bindningar som är kända för att hålla ihop, inte har så mycket plast? Att det inte går sönder I första taget är för mig mycket viktigare än säkert utlös och vikt

☮️

men softa då... Citera

Svar

JohanSundstrom
436 inlägg
JohanSundstrom 436 inlägg 4 mån sedan

Naturliga alternativen är väl Fritschi Tecton alt. Vipec. Till hösten kommer ju dessutom Salomon Shift som verkar lovande.

Emilk
7 inlägg
Emilk 7 inlägg 4 mån sedan

ATK Freeraider 14, utan tvekan

Vattendroppe
Online 2896 inlägg
Vattendroppe 2896 inlägg 4 mån sedan

Är inte riktigt med på dina kriterier? Techbindningar som inte är "kända" för att gå sönder inkluderar ju det mesta i standardsortimemtet. Dynafit speed/ft radical, g3 ion, atk free rider, plum guide t ex. Självklart finns måndags-ex av alla varianter, men jag skulle inte kalla någon av de ovanstående som kända för att ha problem. De två bindningarna du pratar om, kingpin och beast, är ju snarare bindningar som är "kända" för att ha problem/gå sönder (speciellt beast)...

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Pillard
2809 inlägg
Pillard 2809 inlägg 4 mån sedan

Ja precis, de är inte kända för att gå sönder. Däremot är många kända för att ha problem med utlösningen vid för hård åkning. Vill du ha nåt som inte löser ut i tid och otid men inte heller går sönder skulle jag säga att det säkraste valet skulle vara Beast14. Har inte sett några som helst problem med hälen och tån är ju en radical 2.0 så att den skulle gå sönder eller krångla speciellt känns inte så troligt

klassy
364 inlägg
klassy 364 inlägg 4 mån sedan

Mycket nöjd med mina Beast 14. Har gjort långa turer i Norge och Kanada med denna.
Den funkar även helt OK på platten, även fast den ej har ett platt gåläge.

Har dock mest använt den till att pumpa liftburet. Den har aldrig tjuvlöst och den har alltid löst ut när den ska ha löst ut.

Kingpin kan verka häftig, men oklart vad den ska vara bra till helt ärligt.

Nästa år blir det förhoppningsvis ett par Salomon/Atomic Shift, alternativt en helt ny lätt setup med ett par Radicals.

Vattendroppe
Online 2896 inlägg
Vattendroppe 2896 inlägg 4 mån sedan | Senast ändrad Vattendroppe (4 mån sedan)

Pillard skrev:

Däremot är många kända för att ha problem med utlösningen vid åkning på för hårt och ojämnt underlag.

Fixed it for you smile

Pillard
2809 inlägg

Vattendroppe skrev:

Pillard skrev:

Däremot är många kända för att ha problem med utlösningen vid åkning på för hårt och ojämnt underlag.

Fixed it for you smile

Haha! Ok då, "vid för hård åkning i relation till underlaget" wink

Vattendroppe
Online 2896 inlägg

Pillard skrev:

Haha! Ok då, "vid för hård åkning i relation till underlaget" wink

big_smile Ska vi bli riktigt anala kan vi ju dra in skidbredd i det hela också - klassiska techbindningar på ett par 90mm går (enligt min erfarenhet) som tåget överallt, med 120mm är det ju klart värre... :3

Charlee
117 inlägg

Tack för alla svar, jag förstår att det är problems med begge bindingar jag listade men anledningen va ju att man kan skruva upp dem högre på DIN skalan.

Finns det någon anledning att köra beast 14 ist för 16??

Skulle ni kalla någon av vattendroppes förslag (Dynafit speed/ft radical, g3 ion, atk free rider, plum guide) för "hard charge" bindningar du kan ha kvar under fötterna på ett gäng medel drops och hårdare förhållanden.

Jag menar bara att jag inte tror att jag kommer att tycka om åkningen om jag hela tiden åker och oroar mig för att dem ska släppa. En Pivot med pin tådel är ju det jag hade sagt är optimalt

men softa då... Citera
Charlee
117 inlägg

Vattendroppe skrev:

big_smile Ska vi bli riktigt anala kan vi ju dra in skidbredd i det hela också - klassiska techbindningar på ett par 90mm går (enligt min erfarenhet) som tåget överallt, med 120mm är det ju klart värre... :3

Jag vill hamna runt 110-115
En plan är blizzard rustler 112 i 192 cm

men softa då... Citera
Pillard
2809 inlägg

Charlee skrev:

Tack för alla svar, jag förstår att det är problems med begge bindingar jag listade men anledningen va ju att man kan skruva upp dem högre på DIN skalan.

Finns det någon anledning att köra beast 14 ist för 16??

Skulle ni kalla någon av vattendroppes förslag (Dynafit speed/ft radical, g3 ion, atk free rider, plum guide) för "hard charge" bindningar du kan ha kvar under fötterna på ett gäng medel drops och hårdare förhållanden.

Jag menar bara att jag inte tror att jag kommer att tycka om åkningen om jag hela tiden åker och oroar mig för att dem ska släppa. En Pivot med pin tådel är ju det jag hade sagt är optimalt

Fast då tänker du fel. Behöver du skruva upp bindningen högre på din-skalan så är det fel bindning. Anledningen till att techbindningar generellt fungerar dåligt vid hård åkning på hårt underlag är att de saknar elasticitet. Om du kompenserar för dålig elasticitet genom att skruva upp DIN så kommer dina knän gå åt helvete när du råkar falla i lägre fart.

De enda bindningar som jag vet som har rejäl elasticitet i horisontalled är Diamirs Vipec/Tecton och Dynafits Radical2.0/Beast. Vipec/Tecton har dessutom elasticiteten i tån (som vanliga bindningar). Därför är dessa att föredra om du vill ha en bindning som inte äventyrar knäna för att undvika tjuvsläpp.

Den enda anledningen att köra Beast14 istället för 16 är att tån är en annan konstruktion. Den kritik som Beast16 huvudsakligen fått är att det kan fastna snö i tådelen och att tån gått sönder ibland. Jag har själv en Beast16 och när tån gått sönder har man fått nya utan krångel. Snön går också att undvika genom silikonspray och att alltid låsa och låsa upp tån några ggr snabbt när man tar av sig den i puder. Sen är det bra att alltid bära runt på den med tån i "stängt" läge, då kan den inte frysa i ytterläget. Beast14-tån har dock inte det problemet eftersom det i realiteten är en Radical2.0-tå. Häldelen är ju så pass rejäl även på 14-varianten att den torde räcka långt för de flesta. Jag har kört mina 16 på 118-midja och även pressat dem i hårt pist men har väl DIN på ca 9 (188cm och strax under 80kg) Eftersom Beast-hälen flexar i längsled och dessutom har extra hakar på ovansidan så motsvarar ju vertikalutlösningen på den vilken vanlig alpinbindning som helst. Däremot saknar den ju helt vertikalutlösning i tån, vilket man ska vara medveten om.

Jag skulle inte kalla @Vattendroppe s förslag för chargeiga men jag tror snarare att han använde dem som exempel på att techbindningar inte alls har rykte om sig att gå sönder, däremot är funktionen inte alltid avsedd för all typ av åkning och att det är två separata frågor.

För att förstå hur Beasten funkar så är den här videon rätt bra

Vattendroppe
Online 2896 inlägg

@Charlee - @Pillard har i stort rätt i det han säger. För att fortsättningsvis svara på det du skriver så är "hard charge" också rätt så odefinerat bara rakt upp och ned. När jag (80 kg, 180 cm) kör mina smallagg (95 mm midja) har jag aldrig varit hämmad av mina speed radicals, de har alltid suttit på/löst ut precis som de ska i alla fören oavsett hur jag har åkt på vilka underlag. På mina 118-midja och ett par radical ft är det dock inte lika solsken, och där känner jag mig begränsad vid underlag som är hårt OCH slagigt (jämn och fin stenhård pist t ex är inga problem, eller om det är jädra ojämn terräng, men täckt av 2-3 dm mjukt) så länge jag inte låser tådelarna.

Ska jag utgå från din idé om en 112-midja på ett par 192 långa lagg, utan att veta något om vad du väger, hur lång du är eller vad du anser är "medeldropp" tippar jag att ditt bästa val antingen är en "klassisk" techbindning med låsta tådelar vid underlag där du känner dig osäker (det kommer du lära dig fort vad det är), alternativt titta på fritschi tecton eller salomon shift.

Charlee
117 inlägg

Vattendroppe skrev:

@Charlee - @Pillard har i stort rätt i det han säger. För att fortsättningsvis svara på det du skriver så är "hard charge" också rätt så odefinerat bara rakt upp och ned.

A jag är ledsen, det är ju svårt på ett forum som detta, de är ju lätt att låta som att man skryter men vafan ska kanske inte vara så svensk :p
jag är 177 lång och väger runt 80 en bra dag, har dryga 500 dagar på lagg de senaste 5 åren. Jag anser att när man går över 8 meter börjar det bli lite större en medeldropp. Fattar att man kanske inte kan få ett par pinbindningar som pallar för större än det. Men från mycket park åkning har jag ju en förkärlek för att landa platt också och har ju fått gå med svansen mellan benen till olika butiker med minst ett par bindingar per säsong (duke, jester, sth16 och även ett par Pivot 18 detta året) brukar ha DIN på 13-14.

Vattendroppe skrev:

tippar jag att ditt bästa val antingen är en "klassisk" techbindning med låsta tådelar vid underlag där du känner dig osäker (det kommer du lära dig fort vad det är), alternativt titta på fritschi tecton eller salomon shift.

Ska absolut kolla på de olika bindingar ni har föreslagit, toppen verkligen!
Känns som att salomon shift är en sjukt bra idé men att dem är för klena, men de är bara mina fördomar. Jag förstår också vad du menar med att det blir slagit med för breda skidor, något jag kanske trodde att det inte skulle bli under 115 i midjan, kanske ska tänka om?!
TLDR, jag gillar att gå stort och framförallt snabbt men har torskat runt för mycket inbounds de senaste. Vill utanför med de riktiga boysen men tycker att mina line supernatural 106 är lite slim ibland.

men softa då... Citera
Vattendroppe
Online 2896 inlägg

@Charlee Du får nog inget robustare än shift om du ska ha pinbindning. Tyvärr är det ju en förstaårsprodukt, så sannolikheten är stor för barnsjukdomar.

Men sluta landa platt, dina knän om 10 år kommer tacka dig, och du kommer kunna fortsättsa åka skidor utan att ha ont även när du är över 35...

herrgard
324 inlägg
herrgard 324 inlägg 4 mån sedan

Med din beskrivning så är det ju duke som gäller smile

Charlee
117 inlägg

A tack för alla svar ännu en gång, gött att känna att man har freeride i ryggen när man nojjar.
Kom fram till att jag får ha lättare och smalare skidor om de ska turas men även införskaffa ett par nya köttarlagg. Dyrt men de kan inte hjälpas.

Landa hårt/platt är som alla droger. Funkar i lagom doser och med rehab

men softa då... Citera
edelovekillerr
78 inlägg
edelovekillerr 78 inlägg 4 mån sedan

Charlee skrev:

Vattendroppe skrev:

@Charlee - @Pillard har i stort rätt i det han säger. För att fortsättningsvis svara på det du skriver så är "hard charge" också rätt så odefinerat bara rakt upp och ned.

A jag är ledsen, det är ju svårt på ett forum som detta, de är ju lätt att låta som att man skryter men vafan ska kanske inte vara så svensk :p
jag är 177 lång och väger runt 80 en bra dag, har dryga 500 dagar på lagg de senaste 5 åren. Jag anser att när man går över 8 meter börjar det bli lite större en medeldropp. Fattar att man kanske inte kan få ett par pinbindningar som pallar för större än det. Men från mycket park åkning har jag ju en förkärlek för att landa platt också och har ju fått gå med svansen mellan benen till olika butiker med minst ett par bindingar per säsong (duke, jester, sth16 och även ett par Pivot 18 detta året) brukar ha DIN på 13-14.

Vattendroppe skrev:

tippar jag att ditt bästa val antingen är en "klassisk" techbindning med låsta tådelar vid underlag där du känner dig osäker (det kommer du lära dig fort vad det är), alternativt titta på fritschi tecton eller salomon shift.

Ska absolut kolla på de olika bindingar ni har föreslagit, toppen verkligen!
Känns som att salomon shift är en sjukt bra idé men att dem är för klena, men de är bara mina fördomar. Jag förstår också vad du menar med att det blir slagit med för breda skidor, något jag kanske trodde att det inte skulle bli under 115 i midjan, kanske ska tänka om?!
TLDR, jag gillar att gå stort och framförallt snabbt men har torskat runt för mycket inbounds de senaste. Vill utanför med de riktiga boysen men tycker att mina line supernatural 106 är lite slim ibland.

Efter stt ha läst detta så finns det bara en bindning, Dynafit Beast

johngustafsson
84 inlägg
johngustafsson 84 inlägg 4 mån sedan

Jag skulle slå ett slag för beast. Funkar det för Hoji funkar det för dig.

Charlee
117 inlägg

johngustafsson skrev:

Haha a de kan vi vara överens om!!

men softa då... Citera
Hasse_Lindborg
2887 inlägg
Hasse_Lindborg 2887 inlägg 4 mån sedan

Charlee skrev:

johngustafsson skrev:

Haha a de kan vi vara överens om!!

Fast hojji kör på en vanlig dynafitbindning oxå titt.

Dallee
48 inlägg
Dallee 48 inlägg 4 mån sedan

Nämns nästan aldrig här på freeride men rekommenderar G3 ion12.

Dallee Citera
NFOPD
1 inlägg
NFOPD 1 inlägg 4 mån sedan

https://casttouring.com

erik_lagg
630 inlägg
erik_lagg 630 inlägg 4 mån sedan | Senast ändrad erik_lagg (4 mån sedan)

Svaret är förstås vanliga alpinbindningar och trekkers... vet redan att nästan ingen kommer hålla med...ångrar mig redan att jag föreslog det.
För att fortsätta provocera lite. Vet vi att det håller för Hoji? Tänker mig att åkare med spons får nya prylar titt som tätt medan vi vanliga kanske vill köra på sakerna några säsonger.

Pillard
2809 inlägg

erik_lagg skrev:

Svaret är förstås vanliga alpinbindningar och trekkers... vet redan att nästan ingen kommer hålla med...ångrar mig redan att jag föreslog det.
För att fortsätta provocera lite. Vet vi att det håller för Hoji? Tänker mig att åkare med spons får nya prylar titt som tätt medan vi vanliga kanske vill köra på sakerna några säsonger.

Tänker att man kan lägga in en motfråga istället. I vilken aspekt blir det en bättre lösning än låt säga de dukes han redan har?

erik_lagg
630 inlägg
erik_lagg 630 inlägg 4 mån sedan

@Pillard kanske inte alls. Men av någon anledning tyckte han att det var värdelöst att åka utför med Dukes.

Charlee
117 inlägg
Charlee 117 inlägg 4 mån sedan | Senast ändrad Charlee (4 mån sedan)

erik_lagg skrev:

Svaret är förstås vanliga alpinbindningar och trekkers...

A jag är för dålig på treckers men det är antagligen en av dem bästa lösningarna för mig som inte turar så mycket. Frågan är bara hur tungt det blir.
Och ja det med att det grejerna håller för tex Hoji är nog sant som du säger, man får ju aldrig se prylproblems från sponsrade åkare, men även att han brukar landa perf 👌

Pillard skrev:

Tänker att man kan lägga in en motfråga istället. I vilken aspekt blir det en bättre lösning än låt säga de dukes han redan har?

För att man står så högt på Duke, känns inte som att man får samma överföring /kontakt med skidan på rambindingar. Antar också att man orkar gå lika långt (kort) med dukes och treckers. Så där förlorade marker igen, segt

men softa då... Citera
Charlee
117 inlägg

NFOPD skrev:

https://casttouring.com

Bästa jag sätt, precis de jag snackar om ju. Ska verkligen kolla vidare på de spåret! smile 🤘

men softa då... Citera
miol11
97 inlägg
miol11 97 inlägg 4 mån sedan

erik_lagg skrev:

Jag håller med dej😀......Treekers är skit att gå med inget snack om saken.
Men allt handlar om kompromisser, och om man som jag turar lite på en säsong funkar det hjälpligt.

Baron/Duke tycker jag inte om riktigt, gillar inte ståhöjden och åkkänslan med dessa. ( har ett par liggandes i garaget )
Lättare rambindningar som Tour 12 mm. skulle jag aldrig ens överväga lite lättare. MYCKET klenare hu vem vill på allvar åka med en Squire 😀
Techbindningar vill jag inte heller ha, jag är för rädd att dom inte skall lösa ut korrekt där jag anser att främst elastiteten är ett frågetecken.
Läser man ovanstående kan man kanske få intrycket av att jag åker ”stort” och hårt, men nä inte speciellt egentligen.

Charlee
117 inlägg

miol11 skrev:

Men allt handlar om kompromisser, och om man som jag turar lite på en säsong funkar det hjälpligt.

Baron/Duke tycker jag inte om riktigt, gillar inte ståhöjden och åkkänslan med dessa. ( har ett par liggandes i garaget )
Lättare rambindningar som Tour 12 mm. skulle jag aldrig ens överväga lite lättare. MYCKET klenare hu vem vill på allvar åka med en Squire 😀
Techbindningar vill jag inte heller ha, jag är för rädd att dom inte skall lösa ut korrekt där jag anser att främst elastiteten är ett frågetecken.
Läser man ovanstående kan man kanske få intrycket av att jag åker ”stort” och hårt, men nä inte speciellt egentligen.

Tyvärr måste man ju kompensera med något. Jag tror att treckers kommer vara min grej men är de bara skit att gå med för att det är tyngre? Har ju inte super vilja/kondis och funderar på att tumma på säkerheten och ha ett par bindningar att låsa isf..

men softa då... Citera
Kalle_Luzern
314 inlägg
Kalle_Luzern 314 inlägg 4 mån sedan

Charlee skrev:

miol11 skrev:

Tyvärr måste man ju kompensera med något. Jag tror att treckers kommer vara min grej men är de bara skit att gå med för att det är tyngre? Har ju inte super vilja/kondis och funderar på att tumma på säkerheten och ha ett par bindningar att låsa isf..

Har du varken viljan eller kondisen är nog trekkers rätt, för då kommer du inte orka åka med dem + hudarna i ryggan utan lämnar dem hemma och kör liftburet... wink
Inse att om du verkligen vill börja tura gör du bäst i att gå på några moderna turdugliga skidor med tech-bindningar (kan rekommendera Tecton) och sen får du eventuellt anpassa åkningen lite de dagarna.

Pillard
2809 inlägg

Charlee skrev:

miol11 skrev:

Tyngden gär nog inte jätteskillnad förutom att du ju också måste släpa skiten i ryggsäcken nedför. Du behöver dessutom ha en ganska stor ryggsäck för de tar en del plats

Frun testade Treckers först och tyckte det var vedervärdigt. Du får ju inte ens i närheten av samma vridstyvhet utan det kommer ju oundvikligen glappa lite, vingla osv... Så om du tyckte att du fick lite konstig ståkontakt med Dukes kommer ju känslan uppför att bli betydligt mycket värre med Treckers än den blir utför med Dukes så att säga.

POGA_STHLM
11 inlägg
POGA_STHLM 11 inlägg 4 mån sedan

Jag åker inte lika, ”hårt” eller ”stort” på techgrejor som jag gjort med alpin- eller rambindningar. Kortare, smalare och mindre dämpade skidor, samt relativt mjuka pjäxor gör att man får anpassa åkstilen. Är man på en topp långt från sjukstuga, är det inte heller läge att köra full spetta, man tar det lite lugnare utför.
Har du inte kondis o ska gå på tunggrejor kommer du behöva pannben för att nå toppen. När du saknar just detta också, så kommer du behöva en lätt set up.

erik_lagg
630 inlägg
erik_lagg 630 inlägg 4 mån sedan | Senast ändrad erik_lagg (4 mån sedan)

Just ja. Trekkers passar om man inte är redo att kompromissa alls med utförsåkningen men kan tänka sig att kompromissa rejält med uppförsbiten. En fördel mot rambindning vid uppfärd är att man slipper lyfta en tung bindning varje steg men en nackdel är att det är mer rackligt. Tror förresten att de väger nånstans mellan 1,3 och 1,6 kg paret (minns inte helt). Såg nu att det fanns en förbättrad version med namnet daymakers (redigerat namn). För min egen del funderar jag dock starkt på Salomon shift istället - om de nu håller - någon som vet något om långtidstester?

miol11
97 inlägg
miol11 97 inlägg 4 mån sedan

erik_lagg skrev:

Just ja. Trekkers passar om man inte är redo att kompromissa alls med utförsåkningen men kan tänka sig att kompromissa rejält med uppförsbiten. En fördel mot rambindning vid uppfärd är att man slipper lyfta en tung bindning varje steg men en nackdel är att det är mer rackligt. Tror förresten att de väger nånstans mellan 1,3 och 1,6 kg paret (minns inte helt). Såg nu att det fanns en förbättrad version med namnet daymakers (redigerat namn). För min egen del funderar jag dock starkt på Salomon shift istället - om de nu håller - någon som vet något om långtidstester?

Daymakers verkar helt klart intressant får se om det blir till att testa sådana till vintern.........

erik_lagg
630 inlägg
erik_lagg 630 inlägg 4 mån sedan

@miol11 jo, det såg lite intressant ut. Två möjliga nackdelar. 1. Förlorar man kraft i början av steget då ”gångjärnet” flyttar på sig. 2. Ganska dyra.
Väntar nog med shift förresten till dess det dyker upp lite mer tester.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook