Tacksam för tips på allmountain skida.

MaKa
5 inlägg
MaKa 5 inlägg 2 mån sedan

Som rubriken lyder.

Åker idag på Head Supershape Ispeed.
Är supernöjd med dem.
I bra pister med pigga ben är de exakt vad jag vill ha. Bra i hög fart, stabila och kraftig respons när man trycker till dem på kant. Nästan så man hamnar på hälarna.

Är 180cm och 80kg.
Åker relativt mycket inbillar jag mig.
Blir minst 4-6 resor/säsong, både i Sverge och Italien/Österrike.

Jag söker en skida med bredare avtryck, som är aningen snällare mot benen ska funka när det är uppkört, nysnö och mildväder.
En skida med bra float.

Var inne på på Head I.titan men undrar om den inte är ganska lik den jag har?

Om så, vad kan tänkas finnas för tips på alternativ?
Head monster?
Head core?

Har mailat diverse butiker och leverantörer för Tips, noll svar.
Intresset för att sälja verkar måttligt.

/Mattias

Svar

iSooLi
Online 809 inlägg
iSooLi 809 inlägg 2 mån sedan

Ska du ha dem för företrädesvis pistbrännande skulle jag lätt kunna rekommendera Rossignol Experience 100HD. Völkl RTM 84/86 brukar oxå mötas av glada tillrop här..!

The older I get, the faster I was. Citera
Fatboy
107 inlägg
Fatboy 107 inlägg 2 mån sedan

Har kört både i.speed och i.titan. Titan är betydligt bättre när det är uppåkt i pisten än speed. Jag skulle personligen gå på ett bredare komplement. Någon skida runt 100mm midja eftersom du åker en del nere i alperna.
Blizzard bonafide
Head kore 105
Salomon QST 106
Völkl mantra, völkl 100eight
Eller liknande

MaKa
5 inlägg

Tackar för snabba svar smile

Völkl RTM har jag sneglat på, ett litet frågetecken för hur styva de är jämfört med tex Ispeed?
Kan vara ett alternativ.

Salomon QST 98 har jag haft ett par. De hade inte riktigt det bettet jag önskade när jag ägde dem.
Men då ska jag vara ärlig å säga att jag nästan bara åkte i bra hårda pister.
Som enda skida var dem inte optimala.

Därför jag sneglar på 2 par nu. Tror kanske de inte hade varit så dumma i sitt rätta element.

Ska förkovra mig lite i dem tips jag fått.
Många tack!

MaKa
5 inlägg

Ps. Offpist åker jag så sällan så det kan nästan kallas "av misstag" när jag hamnar där wink
Hade dock varit roligt att lära sig behärska det bättre.

zerode
125 inlägg
zerode 125 inlägg 2 mån sedan

Jobbar med Völkls skidtester, så kan ta på mig att ge lite tips som är värda att kolla upp åt dig från oss.

Har åkt en del på lite olika skidor i vinter, och om det är en allroundskida du söker som är ett bra komplement till dina Head, så kan jag rekommendera två utav Völkls skidor.

Har kört mycket på den nya Mantra M5, och måste säga att den levde upp till alla förväntningar jag haft på dem, har funkat riktigt bra på alla sorters underlag som jag kört dem på, och har kombinerat något så konstigt som kvickhet med stabilitet. Riktigt kul att ligga på långa storslalomsvängar i hård pist men samtidigt lätthanterliga uppkördsnö och slaskpucklar.
Hade dock en ganska dålig start på dem då jag tog ut dem en dag då det var flatljus över hela berget, och är inget fan utav att åka då, så tyckte de var lite tungjobbade, krävde att man kan köra på för att de skall komma till sin rätt.
Vill man däremot ha ett par skidor som funkar hyfsat vid dåligt väder, och som är en rejält underskattad skida, så tycker jag att man skall prova 90eight. Kanske inte de stabilaste skidorna om man vill bränna hårt, men då har du dina Head, men som allroundskida med sjukt mycket åkglädje, så är 90eight riktigt bra. Väl värd att kolla in.

När det kommer till längd, så kan du om du vill ha en kvickare skida gå på 177cm längd, men om du vill åt stabilitet, så går du upp till 184cm, båda funkar.
Kör själv på 177 och väger 90+ så de är stabila nog att åka på...

Sen om du skulle vilja ha ett par nya allroundpistskidor, så kolla in nya Deacon, satanigatan säger jag bara wink

MaKa
5 inlägg

90eight kan vara ett alternativ som det låter rent spontant.

Deacon, om mina ben är trasig efter en dag på Ispeed, så är väl Deacon ytterligare ett snäpp upp gissar jag.
Men säkert magiska så länge man orkar.

Sen visst, man klarar väl många dagar på vassa skidor, men då blir inte åken som man önskar/vill. Blir att man bara nyttjar en liten del av skidans kapacitet. Då kan man lika gärna vara lite snäll mot sig själv och välja en enklare/snällare skida dem dagarna föret kräver mer, eller benen har gjort sitt smile

Fatboy
107 inlägg

Om du inte kör offpist alls kan man kanske gå ner ett hack i bredd på skidorna jag skrev om och kanske läggs till nordica enforcer 93 och K2 pinnacle 95

GoranC
467 inlägg
GoranC 467 inlägg 2 mån sedan

K2 Pinnacle 95 är väl ett ypperligt val, grymt kul skida med bra kantgrepp och lekfulla egenskaper och väldigt lättåkta i dålig backar. Har åkt den några åk bara men har åkt desto mer på Pinnacle 105, blev säkert 30 dagar på dom i år, av 48 totalt, dom funkar till det mesta. Pinnacle 88 är lite mer pistorienterade men oxå en helt ok skida som inte speciellt krävande. Men skall du bara ha ett par till och mestadels pist anser jag 95:an vara bäst lämpad i Pinnacle serien. Jag tycker den är bättre än Enforcer 93.
Völkl Kendo är också ett givet alternativ.
Völkl RTM avråder jag från om man vill ha något annorlunda, är en pistskida med lite mer förlåtande egenskaper i dåliga snöförhållanden. Men absolut ingen allmountain skida.
Sen får man inte glömma Blizzard Brahma när man nämner riktigt bra allmountain, med fokus på pist i olika upplösningstillstånd.
Egentligen är det inte alls så stor skillnad på dessa, men stor skillnad mot dina Head Super shape.
Köper du några av ovanstående kan du köpa dom du finner till bäst pris

/GC

Ledighetskommiten
13 inlägg
Ledighetskommiten 13 inlägg 2 mån sedan

Fatboy skrev:

Har kört både i.speed och i.titan. Titan är betydligt bättre när det är uppåkt i pisten än speed. Jag skulle personligen gå på ett bredare komplement. Någon skida runt 100mm midja eftersom du åker en del nere i alperna.
Blizzard bonafide
Head kore 105
Salomon QST 106
Völkl mantra, völkl 100eight
Eller liknande

En lite flagga för QST 106. Underbar skida som jag haft massor av kul med MEN i jämförelse med Supershape Ispeed finns en stor skillnad - hur de funkar i hög fart i hård pist. Är det viktigt att kunna stå på ordentligt i hård backe utan att det känns "mjukt och fladdrigt" så skulle jag välja bort Q106. Bonafide och Mantra funkar något bättre, men själv gillar jag Extrems Charger eller möjligen Project 100 ur de aspekterna. Övriga föreslagna har jag tyvärr kört för lite för att ha en absolut åsikt om.
Generellt tycker jag du inte bör gå i "breda-skidor-fällan" då du ändå ska vara mest i pist. Känns onödigt att kika på skidor på upp mot 100 i midja och bredare. Av de skidor som finns idag i kategorin "smalare-allmountain" har jag testat allt för lite för att ge förslag.

Själv kör jag en hel del på just Q106, men byter då det blir hårt och inte finns mycket utanför pisten. Då är det inte ovanligt att jag tex återfaller i mina gamla RC 4 för slalom resp storslalom. Fortfarande roliga i hög fart och hård pist...

Fatboy
107 inlägg
Fatboy 107 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad Fatboy (2 mån sedan)

Ändrade ju min rekommendation när jag insåg att det bara var piståkning som gällde. Något omkring 85-95 mm borde väl vara lagom. Dom skulle ju också vara bra i uppkörd snö som komplement till i.speed

termons
229 inlägg
termons 229 inlägg 2 mån sedan

Mantra M4 2014-2017 fungerade bra i hård pist och bra fart. ( isig backe kräver smalare skida...). Suvärän i uppkört. Ok i puder, fullrocker. Saknar den skidan(för tung), då jag siktar på onequiver. Nya Mantran kan vara det du söker om pisten är prioritet.

Ledighetskommiten
13 inlägg
Ledighetskommiten 13 inlägg 2 mån sedan

Fatboy skrev:

Ändrade ju min rekommendation när jag insåg att det bara var piståkning som gällde. Något omkring 85-95 mm borde väl vara lagom. Dom skulle ju också vara bra i uppkörd snö som komplement till i.speed

Solly solly välly solly...
Inte menat som kritik till dig utan just som en kommentar att MaKa inte ska fastna i bred-träsket.

Fatboy
107 inlägg

Ledighetskommiten skrev:

Fatboy skrev:

Solly solly välly solly...
Inte menat som kritik till dig utan just som en kommentar att MaKa inte ska fastna i bred-träsket.

ingen fara 😀

MaKa
5 inlägg

Völkl Mantra dyker ju upp lite överallt som ett alternativ.
Verkar inte vara superstyv men ändå hyffsat stabil. Har mått och radie (<20) som tilltalar. Söker ju något hyffsat snabbsvängt när det är blött och puckligt, utan att vara för styv så benen tar slut snabbt.
Förstår att jag måste ge avkall på fartegenskaper och stabilitet, jämför med mina Ispeed, men det är helt ok.

Tackar för engagemanget, men då det finns mycket intressant bland tipsen, kanske man ska sikta på lite skitest tidigt i vinter 😊👍👈

zerode
125 inlägg
zerode 125 inlägg 2 mån sedan

Tycker det låter som en bra plan, kom förbi på ett test och säg hej, så skall vi hitta på något som du blir glad över, vare sig det är hos oss eller någon annan tillverkare smile

ktmgurra
19 inlägg
ktmgurra 19 inlägg 2 mån sedan

Hej där

Letar själv efter en mars/april skida ( uppkörd pist) och har åkt igenom ett gäng olika under vårsäsongen.
Har tröttnat på mina Ross E88 och soul 7 som jag använt till vårslasket tidigare
Tyvärr är det ofta korta längder som finns att prova och eftersom jag är 1,88 vill jag ha lite längre skidor.
Tittade först på skidor med runt 100 midja men insåg snabbt att i pist räcker det gott med runt 90, funkar även om man missar en sväng och hamnar i vegetationen.

Kört:
Enforcer 93,100
Kore 93,99,105
Invictus 99
QST 99
90eight ,100eight
säkert några fler som jag glömt.. de gjorde inget större avtryck

Men av de jag kört toppar Mantar M5 följt av Line supernatural 92 och god trea enforcer 93.
Söker en ganska stadig skida som går att pressa men även slösladda med på vägen hem från afterskin.
Mantran var riktigt trevlig....( som sagts tidigare)

Är svårt att rekommendera skidor eftersom alla har olika smak och tycke, är bästa att prova sig fram alt. köpa ett par man diggar och bara köra dem.

Sen har det väl gått lite inflation i skidbrydderiet, man har ju nästa fler par skidor i takboxen än klubbor i golfbagen.... tycker frugan iaf
Ytterligare ett I-lands problem som man måste brottas med.....

KTM Gurra Citera
GoranC
467 inlägg
GoranC 467 inlägg 2 mån sedan

Jag brukar köpa nått som är billigt.
Har ännu inte blivit besviken, kan ta en halv dag att åka in sig på skidorna.
Pinnacle 88 187 med Griffon för 2700kr på rea på Stadium. Kul svängglada inte världens bästa isbett, lite fladdriga vid rejäl fart men svänger så det räcker. Lite smala i min smak för vårslush.
Pinnacle 105 191 cm med Tyrolia Aaatack 13, 3800kr från SportBittl, riktigt bra allroundskidor som går att köra på rejält med. Väldigt stabila och förutsägbara, går fint och är lättmanövrerade vid sidan av pisten och hanterar pist, även rejält isig med bravur och förutsägbarhet.
Head Cyclic 115, 180cm hittade dom för 750kr på en outlet, rackarns trevlig bekantskap i vårslushen. Mjuka i tip och tail, men väldämpade och styva under foten.
Tre olika, alla funkar men skulle jag bara välja en så får det bli Pinnacle 105. Tog sig lugnt och fint ner för en bitvis isig OL-løype i Kvitfjell lika väl som att dom är ytterst trevliga i all form av mjukare snö.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook