Laga belag utan pansarfil

jugglingpunx
18 inlägg
jugglingpunx 18 inlägg 4 mån sedan

Hej alla glada! smile
Jo, jag tänkte laga lite repor innan sommarförvaringen. Har ett ganska djupt Jack precis brevid stålkanten.
Jag kollar på freerides laga belag själv video. Jag hAr allt utom pansarfil.
Däremot finns en del andra filar i min verktygslåda. Från grova till fina för metall och trä.

Fundera på om jag kan använda en väldigt fin metalfil istället eller är jag ute och cyklar?

Eller något annat tips?

Tacksam för svar.
Mvh / Magnus

Svar

MP1
80 inlägg
MP1 80 inlägg 4 mån sedan

En vass stålsickel tycker jag funkar bättre än pansarfil. Sickla från mitten av där du smält plast och framåt/ bakåt. Så att man inte kör med sickeln efter en plan skida, kommer till p-texen, det hugger fast och den lossnar lite i framkant.

Om du inte har stålsickel kan man skära med kniv.

En finfil brukar inte vara så bra.

jugglingpunx
18 inlägg

MP1 skrev:

En vass stålsickel tycker jag funkar bättre än pansarfil. Sickla från mitten av där du smält plast och framåt/ bakåt. Så att man inte kör med sickeln efter en plan skida, kommer till p-texen, det hugger fast och den lossnar lite i framkant.

Om du inte har stålsickel kan man skära med kniv.

En finfil brukar inte vara så bra.

Tackar!

havreboll
982 inlägg
havreboll 982 inlägg 4 mån sedan

Upp med bild så kan vi se skadan bättre och ge råd.

Tänk på att, tvärt emot vad det står på förpackningen, inte elda i p-tex. Det skapar föroreningar i lagningen vilket gör att det spricker snabbare. Försök istället få tag på en lödkolv och värm i det.

För att ta bort överskott så skulle jag använda en vass kniv för att ta bort det värsta och sedan antingen en sickel eller sandpapper (finkornigt) för att ta bort det sista och få det jämnt.

jugglingpunx
18 inlägg

Där är den.
Skadan går ner till stålkanten.
Det är en gammal lagning som gått upp. Gjorde på Intersport i Kiruna men de gick upp så tänkte testa själv.

Tack för tips om lödkolv:)

https://www.freeride.se/img/photo/n/76040d364bcefba62f741e8f997beac6.jpg

havreboll skrev:

Upp med bild så kan vi se skadan bättre och ge råd.

Tänk på att, tvärt emot vad det står på förpackningen, inte elda i p-tex. Det skapar föroreningar i lagningen vilket gör att det spricker snabbare. Försök istället få tag på en lödkolv och värm i det.

För att ta bort överskott så skulle jag använda en vass kniv för att ta bort det värsta och sedan antingen en sickel eller sandpapper (finkornigt) för att ta bort det sista och få det jämnt.

havreboll
982 inlägg
havreboll 982 inlägg 4 mån sedan

Varför har du snus på skidan (nyfiken)?

En sån där lagning kommer inte hålla bra med p-tex har jag på känn. Jag hade på allvar kört med epoxy.

Vanligt p-tex du köper binder inte bra mot kärnan. Det finns ett speciellt p-tex som man använder underst och sedan lägger man vanligt p-tex mot detta. Har ingen aning om vart man köper detta p-tex dock. Vi hade det i butiken jag jobbade i.

Jag har själv kört epoxy på ett par skidor med en liknande skada och det håller än två fulla säsonger (100+ dagar/säsong) senare.

jugglingpunx
18 inlägg

Tja.
Tack för tips!
Snuset var för att msn skulle se storleken enklare smile

havreboll skrev:

Varför har du snus på skidan (nyfiken)?

En sån där lagning kommer inte hålla bra med p-tex har jag på känn. Jag hade på allvar kört med epoxy.

Vanligt p-tex du köper binder inte bra mot kärnan. Det finns ett speciellt p-tex som man använder underst och sedan lägger man vanligt p-tex mot detta. Har ingen aning om vart man köper detta p-tex dock. Vi hade det i butiken jag jobbade i.

Jag har själv kört epoxy på ett par skidor med en liknande skada och det håller än två fulla säsonger (100+ dagar/säsong) senare.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook