Skidsäsongernas skidsäsong

edelovekillerr
93 inlägg
edelovekillerr 93 inlägg 6 mån sedan

Hallå där,

Jag har tre säsonger i ryggen i Alperna och Kanada och vill nästa vinter göra något väldigt speciellt. Preliminär planering ser ut så här.

1 november - 1 januari
Försäsong i Alperna.
Mindre ort med så billigt lifktort och boende som möjligt.

2 januari - 20 februari
Säsongens höjdpunkt. Flyg till Vancouver/Calgary för att hyra en husbil och göra powder highway och åka från ställe till ställe i BC. Eventuellt skaffa ett säsongkort på ett ställe för att ha en någorlunda bas men idén är verkligen att bumma från ställe till ställe.

21 februari - 10 april
Tillbaka till Alperna.

11 april - 15 maj(eller så länge det finns någorlunda med snö)
Husvagn som bas i Riksgränsen. Liftburet i Abisko/Björkliden/Riksgränsen, toppturer kring samma område samt kring Narvik och åtminstone en veckas toppturande i Lofoten.

Datumen är absolut inte skrivna i sten utan kan skilja 1-3 veckor från det jag skrivit ovan men ungefär så här hade jag tänkt det.

Har någon gjort något liknande?
Tips?
Perioden i Kanada och i Riksgränsen är ganska klara gällande rutt, boende osv. Däremot var i Alperna vi hamnar är väldigt oklart. Iom att vi eventuellt/fördmodligen måste ha ett säsongsboende där så får det gärna vara så billigt som möjligt i en så "billig" ort som möjligt.
Samma gäller liftkort eftersom att detta upplägg kräver åtminstone 2-3 säsongskort och en hel del dagskort framförallt i Kanada.

Största frågetecknet just nu blir således vilken alport det blir, ge mig gärna tips och förslag.

Svar

Kalle_Luzern
318 inlägg
Kalle_Luzern 318 inlägg 6 mån sedan

Spontant känns ju 1 november rätt tidigt i alperna, så då får du nog räkna med en större ort med glaciär. Många mindre orter öppnar ju inte förrän mitten av dec, dels pga genomsnittliga snöläget, dels pga få besökare så tidigt och dålig lönsamhet att öppna...

edelovekillerr
93 inlägg

Kalle_Luzern skrev:

Spontant känns ju 1 november rätt tidigt i alperna, så då får du nog räkna med en större ort med glaciär. Många mindre orter öppnar ju inte förrän mitten av dec, dels pga genomsnittliga snöläget, dels pga få besökare så tidigt och dålig lönsamhet att öppna...

Sant, borde lagt till kriteriet "Snösäker ort med tidig säsongstart".

Pillard
2911 inlägg
Pillard 2911 inlägg 6 mån sedan

Tycker mig sakna en sak för att bli "säsongernas säsong". Var är sydamerika/nya zeeland? Det ser lite tomt ut mellan maj och november annars... wink

MP1
87 inlägg
MP1 87 inlägg 6 mån sedan

Låter kul!

Alternativ i Alperna. Liftkort på 90 orter i Tyrol till bra pris. http://www.snowcard-tirol.at/de/index

Om du promt måste iväg 1:a november kommer det vara på glaciär, det här liftkortet erbjuder 5 glaciärer, som dessutom är rätt bra. Både Öztal (Sölden etc) och Zillertal (Hintertux etc) brukar vara tidiga med natursnö, även vilja öppna vanliga backar. De flesta större orter väntar till att folk verkligen vill börja åka, kring lucia (som St Anton gör). Jag såg inte om Obergurgl i Ötztal var med? De brukar vara bland de första att öppna i Alperna på natursnö. Ligger nära Sölden.

Om du vill hålla dig ifrån glaciärerna (de är långtråkiga i flera veckor i sträck, inte så stor omväxling i åkningen, mest i vädret) får man nog ha is i magen, se var det snöar.

De händer att det kommer det snö tidigt i de allra sydligaste italienska Alperna. Om det råkar komma kalla, sydliga vindar (jo, du hör på namnet att det inte är allra vanligast förekommande). Med kalla vindar från Medelhavet, kan det i temperaturskillnaden dra in snö över Piemonte. (Setriere etc). Att de får enorma snömängder tidigt. Det blir samma effekt som Aftonbladet kallar "snökanon" när det drar in snö över Gävleborg, Uppland, Stockholm tidigt på vintern. Kommer mycket snö lokalt, men det inträffar ganska sällan.

edelovekillerr
93 inlägg

MP1 skrev:

Låter kul!

Alternativ i Alperna. Liftkort på 90 orter i Tyrol till bra pris. http://www.snowcard-tirol.at/de/index

Om du promt måste iväg 1:a november kommer det vara på glaciär, det här liftkortet erbjuder 5 glaciärer, som dessutom är rätt bra. Både Öztal (Sölden etc) och Zillertal (Hintertux etc) brukar vara tidiga med natursnö, även vilja öppna vanliga backar. De flesta större orter väntar till att folk verkligen vill börja åka, kring lucia (som St Anton gör). Jag såg inte om Obergurgl i Ötztal var med? De brukar vara bland de första att öppna i Alperna på natursnö. Ligger nära Sölden.

Om du vill hålla dig ifrån glaciärerna (de är långtråkiga i flera veckor i sträck, inte så stor omväxling i åkningen, mest i vädret) får man nog ha is i magen, se var det snöar.

De händer att det kommer det snö tidigt i de allra sydligaste italienska Alperna. Om det råkar komma kalla, sydliga vindar (jo, du hör på namnet att det inte är allra vanligast förekommande). Med kalla vindar från Medelhavet, kan det i temperaturskillnaden dra in snö över Piemonte. (Setriere etc). Att de får enorma snömängder tidigt. Det blir samma effekt som Aftonbladet kallar "snökanon" när det drar in snö över Gävleborg, Uppland, Stockholm tidigt på vintern. Kommer mycket snö lokalt, men det inträffar ganska sällan.

Tack för tipset!
Jag måste inte promt iväg den 1a november utan det är mer min ambition, att jag också får ha realistiska förväntningar på skidåkning så tidigt hör också till.

@Pillard
Det hade inte varit fel du, kanske nästa år.. wink

bigbadwolfen
52 inlägg
bigbadwolfen 52 inlägg 6 mån sedan

Saxar in mitt svar ang husbil i Kanada från en annan tråd.
"Hej,
Gjorde denna resa i 7veckor 16/12-4/2 nu i vinter och kan bekräfta att Kanada är mycket schysstare när det kommer till att campa på skidorter än sina petiga grannar. Några visdomens ord däremot, det kan bli jävligt kallt i BC och bilen vi hyde (cruisecanada) var långt ifrån optimal för förhållanderna. Det är allseasondäck på alla bilarna vilket gör att bilen är jäkligt slirig, speciellt när man kör om lastbilar på vägen mellan revelstoke och kamloops. Värmaren går bara 2h per natt utan landström vilket ledde till att vi vaknade upp i fernie med -29 inne, mindre kul... Även om det finns kök och badrum i bilen fungerar inte vattnet vintertid. Cruisecanada har även tagit ut roadside emergencykittet ur alla sina bilar vilket leder till att man inte kan tanka via extradunk, om ni tänkt göra detta så åk förbi en ford dealership och köp en "emergency fuel nozzle" eller vad det nu heter. Bilen vi hyrde, en ford f150 campertruck, hade nästintill inget förvaringsutrymme heller... Vad vi lärde oss under resan var att köp en generator på nån hardware store direkt så ni får ström och värme i nästan 1 natt, ta med sovsäckar och nån typ av lina för att kunna hänga prylar i taket. Köp en grill så slipper ni leva på snabbnudlar då ingen möjlighet till rinnande vatten=ingen disk=ingen riktig mat men med grill och papptallrikar/plastbestick så är problemet löst. Vill du ha någgra fler tips om feta ställen eller annat praktiskt så är det bara att hojta till!"
Glömde tipsa om att snökedjor är ett måste då deras däck är kass, "Snow cables" (istället för faktiska kedjor) var dom bästa av alla vi testade!

beng122
63 inlägg
beng122 63 inlägg 6 mån sedan

@MP1 Obergurgl ingår i snowscard tirol och öppnar i mitten av november!

Men en möjlighet vore kanske att kolla på boende nånstans i Zillertal? Kolla upp kortet om säsongskortet där gäller även på glaciären (Hintertux) så tidigt. När de andra skidorterna sen är öppna är det en dal med massa åkning!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook