Säsong i Alperna 18/19

JosefinBergstrom
4 inlägg
JosefinBergstrom 4 inlägg 2 mån sedan

Tja!
Jag har bestämt mig att göra en säsong nu till nästa vinter och har sett i de flesta forum att det inte rekommenderas att söka jobb innan man åker utan att det räcker med att gå runt i byn när man kommer ner och hoppas på det bästa. Så nu vill jag ha lite tips från lite mer erfarna säsongare big_smile.

Har förstått det som att de jobben som kan lösa boende och liftkort verkar vara jobb som skidlärare, guide och liknande men att på dessa jobb finns det inte så mycket tid för privat skidåkning. Är det möjligt att få typ butiksjobb och jobba softa tider och ändå gå runt med ekonomin? Hur mycket kostar säsongskort ungefär och vad kan man räkna med för hyra?

Alla tips och erfarenheter uppskattas, tänker mig typ resmål som Verbier, Chamonix, Val d'isere, St Anton.

Svar

AlmaAgeby
2 inlägg
AlmaAgeby 2 inlägg 1 månad sedan

Följer! Undrar precis som du smile

Dekadent
134 inlägg
Dekadent 134 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad Dekadent (1 månad sedan)

Kort svar:
Vill du arbeta på plats så är det en bra idé att vara nere tidigt(mitt/slutet av november) och fråga runt. Kan du språket så kan det vara enkelt med skidaffärer/lokalt ägda verksamheter, annars så kan det bli lite knivigt. Enklare på stora orter då det är mycket engelskspråkigt (varierar från plats till plats). Att få arbete som skidlärare utan erfarenhet och med icke-alplands-utbildning kan vara svårt skulle jag säga, men någon lyckas säkert.

Ett annat alternativ är att söka hemifrån till diverse reseföretag som driver hotell/guideverksamhet. Arbetade själv för Langley, och gick plus på säsongen samt skidåkning i princip alla dagar. Finns massor med företag, bara googla runt. Du lär inte bli rik, men det kan vara ett smidigt sätt att få boende etc.

Liftkort varierar, i Frankrike har jag fått intrycket att man som anställd med kontrakt får ett säsongskort ordentligt billigare (fick mitt för 3500 SEK om jag minns rätt, skulle nog gått på runt 10 000 annars). Olika från plats till plats.

Generellt - du vill som säsongare absolut inte arbeta medans liftarna är öppna. Även skidlärare/guide blir nog frustrerande i längden då det går ut över tiden man kan åka själv. Satsa på bar/kvällsrestaurang, alternativt transferstädning om du inte vill arbeta lika mycket.

Hyra, runt 5000/mån om man delar en rätt liten lägenhet med 3-4 andra är väl rätt så standard, mer på vissa ställen.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook