Säsonga i Alpe d'huez eller St. Anton? + allmän fråga

AstridWera
3 inlägg
AstridWera 3 inlägg 4 mån sedan

Halloj alla f.d säsongare eller bara allmänt kunniga!

Jag spendare säsongen 17/18 i Serre Chevalier och jobbade då som hotellpersonal för Nortlander. Dessa fyra månader hade sina brister med bl.a. mycket skador och dessutom passade destinationen inte riktigt mig, men jag hade ändå en fantastisk tid och är därför sugen på att dra en säsong till och maxa den!

Till min huvudfråga... var ska kommande säsong spenderas? Den legendariske skidorten St. Anton, det något mindre kända Alpe d'huez eller någon annanstans? Jag är ute efter höga höjder och bra offpistmöjligheter då det är något jag vill satsa mer på denna säsong. Bra drag i byn är lika viktigt. Serre Che var alltför dött...

St. Anton tillhör ju de allra största orterna och skulle vara en jäkla kontrast mot Serre Che, dessutom kan det vara kul att testa på Österrike istället för Frankrike. Skidåkningen ska ju vara av det bästa slaget och tar för givet att det finns bra afterski och nattliv där? Har för övrigt hört att Aut generellt är billigare än Fra, någon som vet om det stämmer? Annars, vad tycker ni, är Aut trevligare?

Alternativ två är Alpe d'huez, som inte är like kännt men har hört bra om den orten! Ser det även som fördelaktigt att det inte är riktigt lika "hypeat". Högt beläget och stort system samt jävligt bra väder. När det kommer till Afterski finns ju det omtalade La Folie vilket verkar grymt, samt rätt bra uteliv i övrigt.

Vilket skulle ni rekommendera?

En liten fråga till: Vad är roligast, att åka ner själv/med kompis och fixa boende och ev. jobb därnere på egen hand eller åka med resebolag (Nortlander)? Är överlag nöjd med Nortlander som arbetsgivare och tyckte det var sjukt kul att få en sådan gemenskap med kollegorna man hade, men det kan ju tyckas att man då inte gör det "på riktigt" och får hela skibumupplevelsen. Vad säger ni om det?

Lite väl långt inlägg kanske men blir super tacksam om någon tar sig tid att läsa och svara! smile

Svar

johngustafsson
Online 84 inlägg
johngustafsson 84 inlägg 4 mån sedan

Fundera inte, bara åk. Det blir bra vart du än hamnar. Hög höjd så kanske chamonix vara ett alternativ? Världens näst högst belägna skidort (Har jag för mig), är inte hundra. Nackdelen är att det finns många duktiga åkare som spårar allt puder innan man hinner säga flaska. Därför skulle jag nog slå ett slag för courmayeur. Lugnare i byn, men vad gör det när man får åka stora åk ostört?

Själv har jag varit i Engelberg och gjort säsong. Svinkul, men bitvis ganska dyrt, och samma sak där. Det blir uppåkt väldigt fort. Annars kanske BC kunna vara intressant? Har hört att det ska vara ett stort svenskgäng i revelstoke/whistler osv. Värt att ta sig en titt på.

Allt gott

// J

KlaraHolmgren
8 inlägg
KlaraHolmgren 8 inlägg 3 mån sedan

Var i alp d’Huez Sessongen 17/18 och var supernöjd med skidåkningen. Fanns mycket lättillgänglig offpist för den som vill börja testa lite mer och pistsystemet är väldigt stort så man tröttnar inte på en sessong. Angående byn varierade livet från vecka till vecka, många brittiska universitet åker dit och de veckorna blev de mer fest såklart. Nu till vintern ska Tomorowland winter dra igång där nere också vilket lär bli riktigt skoj!

AstridWera
3 inlägg
AstridWera 3 inlägg 2 mån sedan

Tackar så hjärtligt för svaren! Just nu lutar det ändå åt Anton smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook