Japan - nya skidor?

SixtenS
11 inlägg
SixtenS 11 inlägg 1 månad sedan

Hallåhallå!

Planen är just nu att åka till Japan några veckor i januari eller februari. Frågan är ju då om jag borde köpa nya skidor? Målet är naturligtvis puderåkning men så otroligt mycket av den varan brukar jag inte få i vanliga fall. Åker mest i Sverige även om jag i framtiden skulle vilja åka mer utomlands. Att köpa ett par renodlade puderskidor är kanske inte därför det smartaste tänker jag?

Åker just nu på ett par Völkl Bridge. Kanske att de duger? Men vore ju kul att flyta lite mer!

Tacktack!

Svar

Ledighetskommiten
13 inlägg
Ledighetskommiten 13 inlägg 1 månad sedan

"Frågan är ju då om jag borde köpa nya skidor?"
Är det inte alltid det? wink

Fatboy
107 inlägg
Fatboy 107 inlägg 1 månad sedan

Har aldrig varitvi Japan men om jag förståt rätt är det oftast relativt lite lutning. Att du åka på ganska smala skidor är ju inte optimalt/kul. Om jag skulle lagt så mycket pengar som en japanresa kostar hade jag definitivt köpt något bredare. On budgeten är begränsad finns det säkert nåt vettigt i köp och sälj. Typ några år gamla,
Salomon rocker 122 eller qst 118
Black crows anima
Völkl two
Eller liknande

Josefsson91
3 inlägg
Josefsson91 3 inlägg 1 månad sedan

Tjena, jag o min brorsa var i Niseko nu i vintras i två veckor båda kör på mr Pollard's opus och båda tyckte skidorna fungerade kanon. som ovan har nämn så är majoriteten av åkningen- iaf inte på Hokkaido- inte så brant så jag skulle satsa på "lekfulla" skidor. Det finns självfallet skidor att hyra för djupa förhållanden men om du ska köpa puderlagg så kan du ju kolla in Armada ARV 116 eller atomic bent chetler (jag tycker båda verkar riktigt feta).
Vill man ha ännu bredare skidor så finns det ju fler alternativ men jag finner att mina opus 192 cm långa har tjänat mig väl både i Japan, Kanada och Alperna och tror inte bredare skidor en 120mm är nödvändiga. kan tillägga att jag är 195cm lång o vägde 114kg i Japan.

ps. 95 under fot blir inte roligt skulle säga att 110 och uppåt är det som gäller men allt över 120 tycker jag drar ner på skidans prestanda för mycket i "Europeiska" förhållanden.

Lycka till med skidköpet hoppas resan blir lyckad

Pillard
2754 inlägg
Pillard 2754 inlägg 1 månad sedan

Sällar mig också till gänget som säger att du nog kommer att få väldigt mycket roligare på ett par bredare skidor. Sist vi var i Japan och testade Hakuba hade vi inte så mycket snö så då hade ju ett par Bridge funkat rätt bra. Det var typ bra alppistförhållanden. Men som @Fatboy säger så lutar det ju inte så mycket på Hokkaido och det kan vara enorma mängder snö. Så om du inte väger 55 kilo och är ett barn så hade jag iaf gått upp på 115-midja minst. Om det känns för dyrt kan du köpa mina Q115 i köp/sälj här wink

steveb
3 inlägg
steveb 3 inlägg 1 månad sedan

Jag var i Niseko 2016 och åkte på K2 Powabunga som är 136 i midjan. Köpte dom specifikt för den resan och dom kändes helt optimala för den typ av terräng och snö som är där. Lekfulla, löjligt bra flyt och bra med mycket rocker som gör det enkelt att vara kvick i skogen då majoriteten av åkningen sker där.

Jag har inte kommit mig för att sälja dom så är du intresserad kan vi säkert ordna något. Finns i Stockholm. Åkta en vecka i Niseko. Med passande hudar från K2 och Marker Duke.

edelovekillerr
76 inlägg
edelovekillerr 76 inlägg 1 månad sedan

Svaret är ja, du ska köpa nya skidor!
Behöver inte vara en skida med 130 i midja för den delen. Jag har i vintras åkt mina Black Crows Anima i allt från nipdeep i Revelstoke, till blomkålssnö i Riksgränsen, med andra ord så funkar den till många olika förhållanden.

Har dock ett par K2 Hellbent som bara står i garaget, hojta om du är sugen! smile

JBook
43 inlägg
JBook 43 inlägg 1 månad sedan

har ett par salomon 122 192 utan bidning för en billig peng om du behöver. Åkte själv på dem i Japan för 4 år sedan, inte blivit använda sen dess!

pd
71 inlägg
pd 71 inlägg 1 månad sedan

Att döma av alla som har ett par breda lagg stående i garderoben efter en vecka i Japan för några år sedan som inte blivit använda sedan dess så måste jag bara undra, går det inte att hyra skidor i Japan?

Vattendroppe
Online 2877 inlägg
Vattendroppe 2877 inlägg 1 månad sedan

pd skrev:

Att döma av alla som har ett par breda lagg stående i garderoben efter en vecka i Japan för några år sedan som inte blivit använda sedan dess så måste jag bara undra, går det inte att hyra skidor i Japan?

Min erfarenhet är att utbudet är skralt generellt. På fetlagg ännu sämre.

www.randoscando.com/ Citera
unsuspected
Online 250 inlägg
unsuspected 250 inlägg 1 månad sedan

Tur att en åker bräda och kan använda breda brädor överallt och inte bara i bröstvårtedjupt puder.

Pillard
2754 inlägg

pd skrev:

Tyckte nog att utbudet var helt ok, iaf när vi var i Niseko. Har jag dock lagt styvt 20.000:- på en resa vill jag ju inte slösa bort 3 av dagarna på att prova mig fram till rätt skida.

För egen del har jag åkt två ggr i japan. Första gången på 118-midja och andra gången på 115. Det är de smalare jag säljer...

steveb
3 inlägg
steveb 3 inlägg 1 månad sedan

Tror det är den typen av resa (för dom flesta) då man inte vill kompromissa och chansa. Därför lägger man extra pengar på optimera upplevelsen. Vi var fem som åkte varav två hyrde skidor och dom fick loss soul 7 vilket kändes lite tunt i den snön. Sen är det ju oundvikligen så att dom står i garaget fram till nästa Japanresa i och med att 136 i midjan har ett sjukt smalt användningsområde.

erik_lagg
622 inlägg
erik_lagg 622 inlägg 1 månad sedan

Mina senaste tre par breda skidor kostade alla ca 1000 kr paret (utan bindning). Så det behövs ju ingen jätteinvestering. Salomon rocker 122 är ofta billiga numera. Om du inte är van vid att åka på breda skidor kan det ju vara värt att köra in sig lite först.

Almen1
149 inlägg
Almen1 149 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad Almen1 (4 veckor sedan)

@SixtenS
Köp begagnat från 115-136mm under fot.

Sikta på lekfullt. Några hårda åk i överljudsfart blir det sällan i Niseko, Miowa, Kiroro eller Rusutsu (Hokkaido), -dock en massa skogsåkning:). Var på huvudön 2017, dock var vi på mindre orter utan större brantare fält även där.
Har ett par konserverade lagg inför nästa resa (127/122mm under fot).

JKG
1 inlägg
JKG 1 inlägg 1 månad sedan

Hej
Var i Niseko med Xtravel i februari!
Hade med mig två par skidor , Salomon QST 106(188) och Line Mr Pollard Opus( 192).
Jag är 192 cm, 97 kg.
Åkte första dagarna på QST men upplevde en stor befrielse när jag sedan bytte till Opus!
QST ( 106 i midja)var alldeles för smala och grävde ner sig - inte kul inne bland träden när man som jag är nybörjare på puder!
Skall tillägga att vi åkte i riktigt djupt puder!
Upplevde att Opus höll mig flytande och mycket enklare att vrida runt, förmodligen på grund av kombination av längd,bredd & rocker !

Andra i gruppen klarade sig bra på 100-106 i midja men de var också 20 kg lättare än mig och körde ordentligt fort!

Sååååå- definitivt nya lagg!
Köp hemma på sommarrea- Alpingaraget, Länna, Skidbytarboden om du bor i Sthlm!
Finns mycket att fynda på nätet t ex magnum opus på Blacksnow!

Lycka till - du kommer inte ångra Hokkaido ( om det är dit du ska)!

Ha de’ !
Jonas

SixtenS
11 inlägg
SixtenS 11 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad SixtenS (1 månad sedan)

Tack så jättemycket alla som skrivit! Hjälper verkligen att läsa lite om allas erfarenheter och tankar. Verkar ändå som att typ alla enhälligt yrkar på att det är ett par nya skidor som gäller. Ska researcha lite och se vad jag tror skulle passa mig.

Om det är några som har ytterligare tips så skriv gärna, jag väger för övrigt typ 67 kg och är 175 lång. Är det förresten någon som har koll på vad det kostar att frakta ett par skidor till Japan? Och vad kostar hela resan på ett ungefär? (Alltså typ två veckor eller liknande).

Tack igen!

Pillard
2754 inlägg

SixtenS skrev:

Tack så jättemycket alla som skrivit! Hjälper verkligen att läsa lite om allas erfarenheter och tankar. Verkar ändå som att typ alla enhälligt yrkar på att det är ett par nya skidor som gäller. Ska researcha lite och se vad jag tror skulle passa mig.

Om det är några som har ytterligare tips så skriv gärna, jag väger för övrigt typ 67 kg och är 175 lång. Är det förresten någon som har koll på vad det kostar att frakta ett par skidor till Japan? Och vad kostar hela resan på ett ungefär? (Alltså typ två veckor eller liknande).

Tack igen!

Vi åkte första gången (och enda till Hokkaido) 2014 och då fick vi ihop hela resan på cirka 20k per skalle. Flyger du SAS så har de ju numera inga särskilda skidfrakter utan du får ha väskor som väger 23 kilo. Reser du lätt i övrigt klarar du dig ju på en ryggsäck som handbagage och resten i en skidbag på 23 kilo. Annars går du ihop med några polare och delar på en skidbag med flera par osv...

SixtenS
11 inlägg
SixtenS 11 inlägg 1 månad sedan

Pillard skrev:

SixtenS skrev:

Tack igen!

Vi åkte första gången (och enda till Hokkaido) 2014 och då fick vi ihop hela resan på cirka 20k per skalle. Flyger du SAS så har de ju numera inga särskilda skidfrakter utan du får ha väskor som väger 23 kilo. Reser du lätt i övrigt klarar du dig ju på en ryggsäck som handbagage och resten i en skidbag på 23 kilo. Annars går du ihop med några polare och delar på en skidbag med flera par osv...

Okej! Tack! Hur länge var ni borta då? Två veckor?

Pillard
2754 inlägg
Pillard 2754 inlägg 4 veckor sedan

SixtenS skrev:

Pillard skrev:

SixtenS skrev:

Tack igen!

Okej! Tack! Hur länge var ni borta då? Två veckor?

Typ två veckor. Drog fredag lunch och landade i i sthlm söndag två veckor senare. Så två veckor i Japan men var borta några dar fler. Yenen var ju lite billigare då också...

miol11
94 inlägg
miol11 94 inlägg 4 veckor sedan

Tips på en kul skida som jag tror skulle passa :-)
https://skidad.com/icelantic/icelantic-nomad-125-2018/

RWD
547 inlägg
RWD 547 inlägg 4 veckor sedan

Har ett par Anima som jag är riktigt nöjd med. Har inte åkt i Japanpuder med dem men skulle tro att 115 i midja skulle vara tillräckligt för din vikt. Välj bara inte för korta skidor. Runt 180cm skulle jag nog gå på om du ska till Japan.
Animan är riktigt trevlig skida. Jag har jämfört dem med smalare skidar som Atris, Opinion 108 charger, Rossignol Soul 7, Line SD104 och 110 bl.a. och Animan fingera lika bra i pist som dessa , viss skillnad i egenskaper så klart men grepp och stabilitet är jämförbara. De är också väldigt lekfulla. Det är helt klart en skida som du kan ha kvar efter resan till Japan och tror att den kommer vara tillräckligt bred för dig.

erik_lagg
622 inlägg
erik_lagg 622 inlägg 4 veckor sedan | Senast ändrad erik_lagg (4 veckor sedan)

Finns så mycket att välja på. Vi har samma mått (längd och vikt) som Candide så ett par Faction CT 5 är det givna valet. Tror att de är 184. Jag kör på den gamla modellen av CT 4 som geometrimässigt är identisk med CT 5 (122 breda). Man kör exakt som Candide med dessa... skämtade. Men de är bra och allround tycker jag. Jag hade själv valt en riktigt bred skida iaf. Men kanske lite mjukare än CT 5. Så Nomad ovan, bent chetler eller kanske Black Crows Nocta, völkl three (two räcker nog förresten). Om de nu finns i lite drygt 180 längder.

SIMONGUST
36 inlägg
SIMONGUST 36 inlägg 4 veckor sedan

Jag var 2 månader i Japan nu i vinter och breda lagg behövs. I år var den snörikaste vintern på 15 år i norra Japan. Jag körde K2 Hellbent(134 under foten) och de fanns dagar då knappt dem räckte haha!

RWD
547 inlägg
RWD 547 inlägg 4 veckor sedan

Vilken längd kör du på?

SIMONGUST skrev:

Jag var 2 månader i Japan nu i vinter och breda lagg behövs. I år var den snörikaste vintern på 15 år i norra Japan. Jag körde K2 Hellbent(134 under foten) och de fanns dagar då knappt dem räckte haha!

Itzak
89 inlägg
Itzak 89 inlägg 4 veckor sedan

JJ 2.0 Zero från Armada https://thumbs.dreamstime.com/b/isolerad-hungrig-emoticon-vektoremoticon-110881280.jpg

Biomedicinnörd, skidåkning och extrema sporter Citera
SIMONGUST
36 inlägg
SIMONGUST 36 inlägg 4 veckor sedan

180!

RWD skrev:

Vilken längd kör du på?

SIMONGUST skrev:

erik_lagg
622 inlägg
erik_lagg 622 inlägg 3 veckor sedan

Ligger ett par rocker 2, 122, 184 långa för 800 ute nu på köp och sälj. Blir bra och billigt (nej, det är inte mina).

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook