Vilken skidort ska vi välja?

KarinLager
37 inlägg
KarinLager 37 inlägg 3 mån sedan

Har tidigare fått fantastisk hjälp här på Forumet angående mina bryderier kring kortresa till Alperna i januari. Nu har jag lyckats hitta två alternativ som skulle funka. Ett är Alagna, Italien. Det andra är Zell am See i Österrike. Funderar på vad som ger bästa åkningen, finaste upplevelsen. Alagna blir dyrare, där ingår inte allt. Zell am See är paketresa med halvpension. Men Alagna kanske är en häftigare upplevelse?
Tusen tack på förhand, all input välkomnas!

Svar

eriC1
275 inlägg
eriC1 275 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad eriC1 (3 mån sedan)

I Montorosa (Champoluc, Gressoney och Alagna) har man så kallad "Ski for Free" 5 januari-3 feb (+ andra lågsäsongs-datum). Detta innebär att man får gratis liftkort om man bokar boende på vissa av hotellen.

Sök på Ski for free Monterosa, så dyker det upp en del info. Alla hotell som är med kanske inte har lagt upp erbjudanden än, men det brukar vara rätt prisvärt. Brukar vara runt 70-100 euro per skalle per natt, och då brukar frukost och middag ingå. Vet inte hur det står sig mot andra priser, men om det handlar om en vecka tycke jag det blir rätt prisvärt, men blir såklart billigare att hyra en lägenhet, käka couscous och linser om man ska vara borta en månad.

Monterosa i Januari betyder oftast solsken, 50/50 chans till puder, och obefintliga liftköer.

KarinLager
37 inlägg

Tack för hjälp, men det handla rom en kortresa 2–6 januari, och jag har stångat mig blodig (nåja) för att hitta paketresor där man inte behöver tänka, hitta... själv. Men puder och inga liftköer låter ju lockande, helt klart. Tack :-)

eriC1
275 inlägg
eriC1 275 inlägg 3 mån sedan

KarinLager skrev:

Tack för hjälp, men det handla rom en kortresa 2–6 januari, och jag har stångat mig blodig (nåja) för att hitta paketresor där man inte behöver tänka, hitta... själv. Men puder och inga liftköer låter ju lockande, helt klart. Tack :-)

Det kan vara rätt mkt folk i Monterosa (och överallt annars) fram till just den helgen 6 januari. Hela Milano+norra italien firar nyår och stannar ofta veckan ut. Så efter 6 januari går det från kaos till paradiset på jorden. Jag hade lätt rekommenderat att skjuta några dagar på era planerade datum om möjligt.

KarinLager
37 inlägg

Fast vi måste åka just de dagarna, när barnen har jullov och vi kan ha barnvakt. Tack för tips, kanske bättre med Österrike då? Eller är det fullt med folk där med, ja förmodligen... men så är det väl!

eriC1
275 inlägg
eriC1 275 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad eriC1 (3 mån sedan)

KarinLager skrev:

Fast vi måste åka just de dagarna, när barnen har jullov och vi kan ha barnvakt. Tack för tips, kanske bättre med Österrike då? Eller är det fullt med folk där med, ja förmodligen... men så är det väl!

Ok! Aa det är väl lite med preferenser vad man anser vara folkmassor också. Jag gör allt i min makt för att undvika skidorder under lov och storhelger, och jag anser allt mer än 5-10 minuters liftkö vara helt sjukt, så om ni är vana med lite köer är det säkert helt okiey även dem dagarna wink
Det är helt klart värre veckan före nyår, än dagarna efter nyår. Österrike vet jag inget om, förutom att dem troligen inte har god mat i backen för 8-10 euro och gott rödvin för 3-5 euro.

KarinLager
37 inlägg

okej, du menar bättre mat i Italien alltså :-) Sån är ju helt klart viktigt... ogillar skarpt liftköer... men vad göra...

kappakomplett
Online 366 inlägg
kappakomplett 366 inlägg 3 mån sedan

KarinLager skrev:

Har tidigare fått fantastisk hjälp här på Forumet angående mina bryderier kring kortresa till Alperna i januari. Nu har jag lyckats hitta två alternativ som skulle funka. Ett är Alagna, Italien. Det andra är Zell am See i Österrike. Funderar på vad som ger bästa åkningen, finaste upplevelsen. Alagna blir dyrare, där ingår inte allt. Zell am See är paketresa med halvpension. Men Alagna kanske är en häftigare upplevelse?
Tusen tack på förhand, all input välkomnas!

Alagna är tusen ggr bättre!

KarinLager
37 inlägg

Tack, lutar väldigt mycket åt Alagna nu...

Pillard
2805 inlägg
Pillard 2805 inlägg 3 mån sedan

Alagna är suveränt, om det är bra väder. Om det snöar eller är mulet finns det ingenstans att ta vägen. Byn är dock väldigt trevlig (kan starkt rekommendera restaurangen i det gamla "stationshuset" eller vad det är). Skulle jag åka till Monterosa igen skulle jag dock bo i Gressoney. Från Gressoney kan du ta dig smidigt både åt Alagna-hållet eller Champoluc. Är vädret dåligt kommer du inte över till Alagna men vid sånt väder kommer du ingenstans från Alagna. Från Gressoney kan du dock åka åt Champoluc-hållet ändå. Alagna självt har ju inte speciellt mycket pister alls. Om inte toppkabinen går har du typ 3 pister att välja på... https://www.zubaski.com/images/monterosa_skimap.JPG

skalt
27 inlägg
skalt 27 inlägg 3 mån sedan

Pillard skrev:

Alagna är suveränt, om det är bra väder. Om det snöar eller är mulet finns det ingenstans att ta vägen. Byn är dock väldigt trevlig (kan starkt rekommendera restaurangen i det gamla "stationshuset" eller vad det är). Skulle jag åka till Monterosa igen skulle jag dock bo i Gressoney. Från Gressoney kan du ta dig smidigt både åt Alagna-hållet eller Champoluc. Är vädret dåligt kommer du inte över till Alagna men vid sånt väder kommer du ingenstans från Alagna. Från Gressoney kan du dock åka åt Champoluc-hållet ändå. Alagna självt har ju inte speciellt mycket pister alls. Om inte toppkabinen går har du typ 3 pister att välja på... https://www.zubaski.com/images/monterosa_skimap.JPG

Håller med om allt angående Gressoney. Vill bara tillägga att Gressoney inte är så vidare mysig by att bo i. Resturangutbudet är skralt och bar/nattliv är obefintligt. Om fokus är 100% skidåkning är Gressoney dock fantastiskt av alla anledningar som tidigare nämntsagt.

KarinLager
37 inlägg

Tack, hm, jag förstår... lite chansartat då. Grjeen är att det är jättesvårt att hitta en resa på de datum vi vill åka, 2-6 januari. Men nu har jag hittat et alternativ i Alagna som verkar bra, man får väl chansa. Hur vanligt är det att toppkabinen inte går tror ni?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook