Alperna första gången med familj

MaleneBokinge
4 inlägg
MaleneBokinge 4 inlägg 5 mån sedan

Hej!
Vi är en familj som varje år har åkt slalom en vecka i svenska och norska fjällen. Vecka 8 2019 planerar vi att åka till alperna för första gången. Barnen är 10 och 12 år. Vilka orter skulle ni rekommendera för oss? Vi har tittat på Langleys hotell i Tignes och Alp d'Huez. Erfarenheter? Är det så att solen alltid skiner i Alp d'Huez? Tar tacksamt emot på förslag på orter och även boende. Det är en riktig djungel att hitta "rätt".
Bästa hälsningar
Malene

Svar

MP1
87 inlägg
MP1 87 inlägg 5 mån sedan

Jag har ingen erfarenhet av Tignes, dock av Alp d'Huez. Har även barn i samma ålder, (men de har åkt betydligt mycket mer skidor).

Jag kan varmt rekommendera Alp d'Huez. Har varit där utan barn, men det är nog bland de mest barnvänliga, nybörjarvänliga stället jag varit på. Närmast byn är backarna som i Sälen men längre och bättre, lätta och platta. Sedan blir det mer avancerat när man söker sig utåt, uppåt. Man kan göra schysta "utflykter" till utkanterna av systemet. De lätta backarna är inte som brukligt i Alperna korta, utan långa och med bra liftkapacitet. Langleys hotell har ski in, ski out. Eller i alla fall ski in, några minuters promenad till liften.

Skulle jag varit i er situation, med barn i den åldern, som bara åkt en vecka per år, som ska första vändan till Alperna, hade jag åkt till Alp d'Huez. Som du säger solsäkert. Ända ganska högt, hyfsat snösäkert. Eller i alla fall godkänt på den punkten. Många långa lätta backar. Smidig by. Inte så röjig afterski som i Österrike. Inte kul med barn om många är på fyllan på byn.

MaleneBokinge
4 inlägg

Tack så hjärtligt för utförligt svar! Det känns mer och mer som att det lutar åt Alp d'Huez. Vi har inte varit i Sälen så jag vet inte hur backarna är där. Vi har varit flera gånger i Trysil och det gillar vi skarpt.
Bästa hälsningar
Malene

HakanBarman
7 inlägg
HakanBarman 7 inlägg 5 mån sedan

Jag skulle nog också rösta på Alp d'Huez. Lätta backar runt byn, svårare ju högre upp man kommer. Tignes funkar säkert också eftersom det är en del av ett av Alpernas absolut bästa skidsystem, men barnen ska väl ha något att se fram emot efter Alp d'Huez? Har för mig att transfern är betydligt kortare för Alp d'Huez också

Pillard
2913 inlägg
Pillard 2913 inlägg 5 mån sedan

Tignes ligger ju en bit från närmaste flygplats, så transfern blir ju en bit. Om det inte prompt måste vara en av dessa skulle jag annars titta på Livigno. Långa och breda pister men inte speciellt brant och välpistat. Vilken nivå åker barnen på? En egenhet på många ställen i Frankrike är annars att det krävs att man åker i någon väldigt brant och väldigt uppkörd pist för att komma hem på eftermiddagen. Val d'Isere är tex ett praktexempel på detta. Vill ni ha en "riktig" by eller funkar det bra med en skidort utslängd på berget? Om det senare funkar bra så skulle jag slänga in Les Arcs och Val Thorens i mixen också. Det senare har lite seg transfer och lite problem om det snöar (saknas skog, om man inte transporterar sig till Courchevel eller Meribel). Les Arcs består ju av flera "byar" utslängda på berget där man åker skidor på "huvudgatan" och därmed får väldigt lättillgänglig åkning direkt från boendet.

Om ni inte behöver fullt med folk omkring er är en personlig favorit Montgenevre (inte så mycket folk, men grym åkning med lättillgänglig skog, något som jag antar att barnen lär gilla)

Atrende
34 inlägg
Atrende 34 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad Atrende (5 mån sedan)

Pillard skrev:

En egenhet på många ställen i Frankrike är annars att det krävs att man åker i någon väldigt brant och väldigt uppkörd pist för att komma hem på eftermiddagen.

Det slipper man i Alpe d'Huez. Där är det väldigt snällt runt omkring byn. Vi var där 6-7 gånger när barnen var yngre, och det är barnvänligare än Sälen.

Det finns dock mer än bara familjeåkning i Alpe d'Huez. Orten stoltserar med en av alpernas högsta fallhöjder, och det finns flera riktigt bra skidberg för den som gillar offpist. En fransk skidtidning hade för några år sedan ett repotage, där de var lyriska och dristade sig till att tycka att det var en av Frankrikes bästa offpistområden. Det är kanske lite överdrivet, men det saknas inte bra berg. Däremot är vår erfarenhet att solen är ett "problem". Nysnön håller sig inte fräsch speciellt lång tid innan solen har gjort sitt och förvandlat allt till sorbet. Sedan fryser det på över natten...

MaleneBokinge
4 inlägg

Tack för alla goda råd och tips! Alpe d'Huez är bokat 👍🏽

Dahlis77
5 inlägg
Dahlis77 5 inlägg 4 mån sedan

Er resa är redan bokad men vi åkte till Alpe d'Huez över julen förra året (2017) med Langley. Barnen var då 5 och 8 år, och vi hade tidigare åkt en vecka/år sedan tre år tillbaka. Vi tyckte det var riktigt bra. Funkade med barnen, som gick i skidskola. Åker nog tillbaks i år. Transfer tog ca tre timmar.

MaleneBokinge
4 inlägg
MaleneBokinge 4 inlägg 4 mån sedan

Tack för svar! Det var roligt att höra att ni var nöjda. Var det stökigt i matsalen? Några tips att tänka på?
Bästa hälsningar
Malene

degen67
9 inlägg
degen67 9 inlägg 4 mån sedan

Inte stökigt men högljutt har varit där två gånger och mina barn kallar det för barnhotellet

Dahlis77
5 inlägg
Dahlis77 5 inlägg 4 mån sedan

Vi var där över jul och det var första veckan hotellet hade öppet, så personalen var inte så samspelt. Men det var helt ok. Jag är vegetarian och det anmälde jag vid långt före avresa, men det var svårt att få bra måltider vissa dagar. Annars ok mat. Jag upplevde det inte väldigt stökigt.

Däremot rekommenderar jag att inte hyra skidor via Langely. Det tog hur lång tid som helst att få ut skidorna första dagen.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook